![]() ![]() |
|
![]() |
РУБРИКИ |
№ 1/2009 | |
архів номерів
![]() |
НА ПЕРЕШКОДІ ВІЙСЬКОВИМ ЗЛОЧИНАМГабіль Каміль огли ЗАМАНОВ, полковник поліції, заступник начальника Академії поліції МВС, дисертант Інституту філософії і політикоправових досліджень Національної академії наук Азербайджану З року в рік людство робить спроби вдосконалитися, проте, на превеликий жаль, у різних куточках світу час від часу спалахує вогнище збройних протистоянь, та подекуди ще й із грубими порушеннями прав людини. Тому саме в таких гарячих точках (Сербія, Ірак, Палестина, Ізраїль, Афганістан) має діяти міжнародне гуманітарне право (гарант безпеки та справедливості у відносинах щодо військових та громадян протидіючих сторін) і до головних положень якого варто звертатися, аби їх знати, допоки на планеті немає спокою. Міжнародне гуманітарне право, яке називають також правом збройних конфліктів, є сукупністю норм і принципів міжнародного права, що мають стояти на захисті осіб, що не брали або перестали брати участь у військових діях, а також обмежувати певні засоби і методи ведення таких дій. Не вдаючись до історії виникнення міжнародного гуманітарного права, слід зазначити, що основними його джерелами є чотири Женевські конвенції стосовно правового захисту жертв війни від 12 серпня 1949 р. (I Конвенція про поліпшення участі поранених і хворих у діючих арміях; II Конвенція про поліпшення участі поранених, хворих та осіб, які зазнали корабельної аварії зі складу збройних сил на морі; III Конвенція про поводження з військовополоненими; IV Конвенція про захист цивільного населення під час війни), два Додаткові протоколи до них від 8 червня 1977 р. (I Протокол щодо захисту жертв міжнародних збройних конфліктів і II Протокол щодо захисту жертв збройних конфліктів неміжнародного характеру), а також низка конвенцій і договорів, що забороняють або обмежують застосування деяких видів зброї. Міжнародне гуманітарне право безперечно встановило відпові дальність держав за дотримання його норм та індивідуальну кримінальну відповідальність фізичних осіб за скоєні серйозні порушення. Найчіткіше положення у цій царині сформульовані в Женевських конвенціях 1949 року та Додатковому протоколі № 1 від 1977 р. Зокрема положення цих документів зобов'язують держав учасниць приймати необхідні закони для забезпечення ефективного кримінального покарання осіб, які скоїли серйозні порушення норм гуманітарного права. Ці країни зобов'язуються також переслідувати осіб, винних у таких порушеннях незалежно від їхнього громадянства, притягувати їх до власного суду або видавати третій країні, яка буде вести кримінальне переслідування. Проте перелік кримінально караних серйозних порушень, що міститься в зазначених документах не є вичерпним. Згідно з Женевськими конвенціями 1949 року (ст. 50 I Конвенції, ст. 51 II Конвенції, ст. 130 III Конвенції і ст. 147 IV Конвенції) серйозними порушеннями є такі дії, спрямовані проти майна, або тих, які перебувають під захистом тієї чи іншої Женевської конвенції: 1. Порушення, передбачені в усіх чотирьох конвенціях: навмисне вбивство, тортури і нелюдяне ставлення (біологічні експерименти, навмисне спричинення важких страждань або серйозного каліцтва, завдання шкоди здоров'ю); 2. Порушення, передбачені у I, II і IV конвенціях: незаконні, довільні і такі руйнування та привласнення майна у великому масштабі без воєнної потреби; З. Порушення, передбачені у III і IV конвенціях: примус військовополоненого або цивільної особи, яка піклується нею, служити у збройних силах ворогуючої сторони; позбавити військовополоненого чи цивільну особу, яка піклується ним, прав на неупереджене судочинство, передбачене конвенціями; 4. Порушення, передбачені тільки у IV Конвенції: незаконна депортація, переміщення або арешт особи опікуна, взяття заручників. У Додатковому протоколі I наведено список серйозних порушень (статті 11, 85, 86): 1. Будь яка навмисна дія (або бездіяльність), що серйозно загрожує фізичному чи психічному стану, недоторканності будь якої особи, яка перебуває у владі ворогуючої сторони. 2. Суттєві порушення Женевських конвенцій, якщо вони здійснюються проти осіб, які перебувають під владою ворогуючої сторони, а також користуються захистом статей 44, 45 і 73 Протоколу (у ст. 44 йдеться про захист комбатантів і військовополонених: у ст. 45 про захист осіб, які брали участь у військових діях і яким надається умовний статус військовополоненого; у ст. 73 про захист біженців і осіб без громадянства), або проти поранених, хворих та осіб, потерпілих від корабельної аварії, які належать до ворогуючої сторони, чи проти медичного і духовного персоналу, медичних формувань чи санітарно транспортних засобів ворогуючої сторони. 3. Дії, що здійснюються умисно, з порушенням положення Протоколу і є причиною смерті, серйозного тілесного ушкодження, заподіяної шкоди здоров'ю: а) перетворення цивільного населення на об'єкт нападу; б) здійснення нападу невиборчого характеру на цивільне населення або цивільні об'єкти, коли відомо, що такі дії стануть причиною надмірних людських втрат, поранень серед цивільних осіб або заподіють шкоду цивільним об'єктам; в) здійснення нападу на такі споруди або устаткування, що може мати тяжкі наслідки для населення; г) перетворення місцевостей, що не обороняються, із демілітаризованих зон на об'єкт нападу; д) здійснення нападу на осіб, які припинили брати участь у військових діях; е) віроломне використання загальновизнаних у світі захисних знаків або емблем. 4. Дії, що здійснюються з умисним порушенням Конвенцій або Протоколу: а) переміщення державою частини її цивільного населення на окуповану нею територію або депортація чи переміщення всього або частини населення окупованої території в її межах чи за її межі (винятком є евакуація населення задля гарантування його безпеки); б) невиправдана затримка репатріації військовополонених чи цивільних осіб; в) застосування практики апартеїду та інших негуманних дій, заснованих на расовій дискримінації, що принижують гідність особи; г) перетворення на об'єкт нападу історичних пам'яток, витворів мистецтва чи культових місць (якщо їх не використано для підтримки військових дій); д) позбавлення особи, що користується захистом Конвенцій або Протоколу, права на неупереджене судочинство; 5) порушення положень Конвенцій або Протоколу, що є результатом неприйняття заходів, які повинні бути прийняті. Усі ці серйозні порушення були кваліфіковані як військові злочини (ст. 85 п. 5 Додаткового протоколу I). Слід зазначити, що поняття військових злочинів тут було вжито не вперше. Ще у Версальському мирному договорі 1919 року містилися положення про відповідальність за військові злочини (хоч і не зазначалося, які діяння слід було зараховувати до цього виду злочинів), а після Другої світової війни ці злочини були включені до Статуту Нюрнберзького військового трибуналу як такі, що порушують закони або звичаї війни (сюди належать убивства, катування, уведення в рабство чи для інших цілей цивільного населення окупованої території; вбивства, катування військовополонених чи осіб, які перебувають у морі; вбивства заручників; розграбування суспільної або приватної власності; безглузде руйнування міст і сіл; інші руйнування, не виправдані військовою необхідністю, та інші). Необхідно зауважити, що Женевські конвенції 1949 року і Додатковий протокол I встановили кримінальну відповідальність фізичних осіб за названі у цих документах серйозні порушення їх положень. Проте, як вже зазначалося, цей перелік не є вичерпним. Зобов'язання держав стосовно названих документів поширюється і на припинення інших порушень їх норм. Виходячи з цього, нині як військові злочини кваліфікують також заборонені методи і засоби ведення військових дій. Йдеться про віроломство, тобто дії, спрямовані на примушення супротивника повірити, нібито він має прихильність до себе з боку свого супротивника і також примусити повірити, що він має право на захист або зобов'язаний надати такий захист, відповідно до норм міжнародного гуманітарного права, з метою обману такої довіри (ст. 37 Додаткового протоколу I). Забороняється також ведення військових дій на підставі заяви про те, що пощади не буде (ст. 40 Додаткового протоколу I); використання присутності цивільного населення чи окремих цивільних осіб для захисту від військових дій певних об'єктів або озброєних сил (ст. 51 Додаткового протоколу I); здійснення дій, від яких цивільне населення голодує, коли виникає загроза його виживанню (ст. 54 Додаткового протоколу I). Ці заборонені методи вміщено до переліку військових злочинів, що підпадають під юрисдикцію Міжнародного кримінального суду (ст. 8 Статуту цього суду). До переліку включено також такі злочини, як застосування під час військових дій заборонених видів зброї, зокрема отрути або отруйної зброї, а також задушливих, отруйних чи інших газів і будь яких аналогічних рідин, матеріалів, засобів (заборони на такі види зброї були передбачені ще в Гаазькому положенні про закони і звичаї сухопутної війни 1899 1907 років (ст. 23а) і в Женевському протоколі про заборону застосування на війні задушливих, отруйних чи інших таких газів і бактеріологічних засобів від 1925 р.); застосування куль, які легко розгортаються або сплющуються в тілі людини, зокрема оболонкові кулі (були заборонені ще Гаазькою декларацією від 1899 р про невживання таких видів куль). Як військовий злочин у Статуті кваліфікується також застосування зброї, боєприпасів і техніки, які спричиняють надмірні пошкодження або страждання, або які є невиборчими за своєю суттю. Проте ця містка і, можливо, ефективна формула доповнена застереженням за умови, що така зброя, такі боєприпаси, така техніка є предметом всеосяжної заборони і зазначена в додатку до Статуту. Це насамперед зброя масового ураження, а саме біологічна, хімічна і ядерна. Нині біологічна і хімічна зброя перебувають під абсолютною забороною (Конвенція від 1972 р. про заборону розробки, виробництва і накопичення запасів бактеріологічної (біологічної) і токсичної зброї та про їх знищення; Конвенція від 1993 р. про заборону розробки, виробництва, накопичення і застосування хімічної зброї та її знищення). Щодо ядерної зброї. Як відомо, поки немає документа, який забороняє виробництво, накопичення і застосування цієї зброї (існує лише низка угод, що забороняють або обмежують розміщення та випробування ядерної зброї в певних просторах, а також розповсюдження технологій ядерної зброї серед нових держав). Це спричинено небажанням ядерних країн та країн, які розробляють ядерну зброю, зв'язувати себе категоричнішими зобов'язаннями щодо неї (зокрема така позиція віддзеркалена у так званій "концепції ядерної заборони", що є складовою військової доктрини цих держав). Можливе використання ядерної зброї неодноразово засуджувалося міжнародним співтовариством в особі Генеральної Асамблеї ООН, а Декларація про запобігання ядерної катастрофи проголосила, що держави і державні діячі, які першими вдадуться до використання цієї зброї, скоять тяжкий злочин проти людства. Проте відповідні документи з цього приводу хоч і висловлюють думку світової спільноти, проте мають більше морально політичну силу, ніж обов'язкову юридичну. На користь неприпустимості застосування ядерної зброї взагалі висловився також і Міжнародний суд ООН у консультативному висновку від 8 липня 1996 р. на запит Генеральної Асамблеї щодо законності погрози ядерною зброєю або її застосування. Цей суд визначив, що ні у звичайному, ні в договірному міжнародному праві не існує конкретного дозволу на погрозу застосування ядерної зброї, як не існує всеосяжної заборони на такі дії, що погроза застосування ядерної зброї на період збройних конфліктів протиправна і суперечить положенням Статуту ООН, нормам міжнародного права, і, зокрема, принципам та нормам адміністративного права. Проте Міжнародний суд також визнав, що не може остаточно визначити, чи буде погроза ядерною зброєю або її застосування законними чи незаконними у надзвичайному випадку самооборони, коли під загрозу поставлене існування певної держави. (Ця позиція викликала справедливі зауваження на адресу Суду з боку багатьох юристів міжнародників). Крім зброї масового ураження, заборонено також деякі види звичайної зброї, передбачені, зокрема, у чотирьох протоколах Конвенції від 10 жовтня 1980 р. про заборону або обмеження застосування конкретних видів звичайної зброї, які можна вважатися такими, що завдають надмірних пошкоджень або мають невиборчу дію: I Протокол: про осколки, які не можна виявити, від 1980 р. (забороняє застосування зброї, що спричиняє поранення осколками, які не можна виявити в тілі людини за допомогою рентгенівських променів); II Протокол: про заборону або обмеження мін, мін пасток та інших пристроїв від 1980 р., з поправками від 1996 р. (забороняє застосування цих видів зброї проти цивільного населення і обмежує їх застосування у військових цілях); III Протокол: про заборону або обмеження застосування запальної зброї від 1980 р. (забороняє застосування цієї зброї проти цивільного населення і цивільних об'єктів та обмежує її застосування проти військових цілей); IV Протокол: про засліплюючу лазерну зброю від 1995 р. (забороняє застосування лазерної зброї, спеціально призначеної для спричинення постійної сліпоти). Щодо інших видів зброї доречно нагадати, що міжнародне гуманітарне право в будь якому випадку забороняє застосовувати зброю і снаряди, які мають невиборчу дію, а також здатні заподіяти надмірні пошкодження чи зайві страждання, або роблять смерть неминучою. Слід зауважити, що названі серйозні порушення норм міжнародного права кваліфікують як військові злочини, якщо їх скоюють під час міжнародного збройного конфлікту. Водночас це право передбачає захист жертв і неміжнародних збройних конфліктів (ст.3 загальна для Женевських Конвенцій 1949 р. і Додатковий протокол II від 1977 р.), включаючи перелік заборонених дій. Проте за серйозні порушення їх норм упродовж тривалого часу не передбачалася кримінальна відповідальність індивідів (інакше кажучи, відповідні норми не встановлювали зобов'язань держав щодо припинення таких порушень, і вони входили до сфери їх внутрішньої компетенції). Лише після трагічних подій під час збройних конфліктів на території колишньої Югославії, а також у Руанді, було розпочато міжнародне кримінальне переслідування осіб, винних, окрім іншого, у серйозних порушеннях норм міжнародного гуманітарного права, вчинених під час неміжнародних збройних конфліктів. Йдеться про Міжнародні кримінальні трибунали стосовно колишньої Югославії і Руанди, створених на основі резолюцій Ради Безпеки ООН відповідно в 1993 р. і в 1994 р. І хоча Статут Югославського трибуналу прямо не передбачав відповідальності осіб за такі порушення, проте у своїх рішеннях цей суд, разом із визнанням своєї юрисдикції щодо них, сприяв також стиранню межі між збройними конфліктами міжнародного і неміжнародного характеру. Зокрема, за визначенням Апеляційної камери трибуналу, збройний конфлікт існує завжди, коли держави вдаються до збройної сили або тривалого застосування збройного насильства у відносинах між державними властями і організованими озброєними групами або між такими групами всередині країни. Нині серйозні порушення норм міжнародного гуманітарного права, що можуть бути застосовні у разі міжнародного збройного конфлікту, вміщено до переліку військових злочинів, що підпадають під юрисдикцію Міжнародного кримінального суду (ст. 8, пункти "с" і "о" Статуту цього суду). |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |