![]() ![]() |
|
![]() |
РУБРИКИ |
№ 1/2009 | |
архів номерів
SkupkaPremium. Оценка и скупка винтажного вина быстро и дорого.
![]() |
СТРАТЕГІЯ ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГКатерина ДИНІНА, старший викладач Інституту міжнародної економіки і фінансів МАУП Нині багато компаній здійснюють свою діяльність без будь яких планів. У компаніях великих і маленьких менеджери настільки зайняті, що зовсім не залишається часу на планування. У невеликих компаніях менеджери схильні думати, що формальне планування це доля великих компаній, а в середніх і великих менеджери вважають, що чудово обходилися без цього і раніше, а зараз тим більше, та й часу на це немає треба займатися конкретними завданнями. І всі вони разом схиляються також до думки, що зусилля, витрачені на планування, з'їсть без залишку ринок. Стратегічне планування є фундаментом для решти видів планування в компанії. Воно починається з визначення глобальних цілей і місії компанії. Для цього збирають повну інформацію про внутрішнє і зовнішнє середовище організації. Після SWOT аналізу найвище керівництво вирішує, якими видами діяльності зайнятися та які товари випускати. Причому аналізують не тільки статичний стан фірми, а й діагностують стан із урахуванням існуючих проблем і перспектив. Далі розробляють конкретніші цілі. Конкуренція і конкурентні переваги. Упродовж століть найефективнішою конкурентною перевагою була сила: фізична або військова. Це серйозно порушувало принцип справедливості. Тому люди вже тоді стали замислюватися над несиловими способами провадження конкуренції. На початку минулого століття конкуренція стала переходити на наукові рейки. У цей час велику підтримку одержують наукові методи виробництва знань. І керівники починають вкладати гроші в розробку ефективніших способів боротьби з конкурентами, ніж силові. Відтоді розпочинається новий етап розвитку конкуренції, звичний сьогодні. Результатом цього розвитку є домінуюче становище покупця на ринку. У системі маркетингу фірму, що діє на ринку, розглядають зокрема, а з урахуванням усієї сукупності відносин та інформаційних потоків, що пов'язують її з іншими суб'єктами ринку. Умови навколишнього середовища, в якому діє фірма, прийнято називати маркетинговим середовищем фірми. Конкуренти є важливою складовою маркетингового мікросередовища фірми, без урахування і вивчення якої неможлива розробка прийнятної стратегії і тактики функціонування фірми на ринку. Конкуренти це суб'єкти маркетингової системи, які своїми діями впливають на вибір фірмою ринків, постачальників, посередників, формування асортименту товарів і на весь комплекс маркетингової діяльності (що й спричиняє необхідність їх вивчення). Розглядаючи конкурентів як суб'єктів маркетингової системи детальніше, можна запропонувати таке їх визначення. Конкуруючими фірмами називаються фірми, що мають цілком або частково збіжну фундаментальну нішу. Наявність конкуруючих фірм спричиняє в економіці явище конкуренції. З економічного погляду, конкуренція це економічний процес взаємодії, боротьби продуцентів і постачальників під час реалізації продукції, процес суперництва між певними виробниками або постачальниками товару і/або послуги за найвигідніші умови виробництва. Тобто, конкуренцію в широкому значенні можна визначити як суперництво між певними особами і господарюючими одиницями, зацікавленими в досягненні однієї і тієї ж мети. Якщо цю мету конкретизувати з погляду концепції маркетингу, то ринковою конкуренцією називають боротьбу фірм за обмежений об'єм платоспроможного попиту споживачів, яку провадять фірми на доступних їм сегментах ринку. Оскільки конкуренцію в маркетингу прийнято розглядати стосовно споживача, то й різні види конкуренції відповідають певним етапам споживчого вибору. Відповідно до етапів ухвалення споживачем рішення про покупку, можна виокремити такі види конкуренції: 1) бажання конкуренти цей вид конкуренції пов'язаний з тим, що існує безліч альтернативних способів вкладення споживачем грошових коштів; 2) функціональна конкуренція це конкуренція, пов'язана з тим, що одну й ту саму потребу можна задовольнити різними способами (існують альтернативні способи задоволення потреби); це базовий рівень вивчення конкуренції в маркетингу; 3) міжфірмова конкуренція це конкуренція альтернатив домінуючих і найефективніших способів задоволення потреби; 4) міжтоварна конкуренція це конкуренція товарів фірми між собою. Вона конкуренцією, по суті, не є, а вдає із себе певний випадок асортиментного ряду, метою якого є створити імітацію споживчого вибору. Конкурентні переваги мають різні форми вияву, які можна подати у вигляді класифікаційної структури: 1. Конкурентні переваги засновані на економічних чинниках. 2. Конкурентні переваги ґрунтуються на нормативно правових актах. 3. Конкурентні переваги структурного характеру. 4. Конкурентні переваги спричинені адміністративними заходами. 5. Конкурентні переваги визначені рівнем розвитку інфраструктури. 6. Конкурентні переваги ґрунтуються на технічній (технологічній) перевазі. 7. Конкурентні переваги визначені географічними чинниками. 8. Конкурентні переваги зумовлені кращою інформованістю. 9. Конкурентні переваги ґрунтуються на демографічних чинниках. 10. Конкурентні переваги протиправного характеру. Технології формування конкурентних переваг є комплексом маркетингових процедур і способів їх виконання, призначених для вигідного позиціонування підприємства в конкурентному середовищі. Принципові особливості цієї технології: • систематичний характер виконання; • висока відповідальність під час їх розробки й виконання; • інерційність вияву наслідків; • інтерактивність; • статистична підтримка; • багатокритеріальність. Фундаментом для пошуку конкурентних переваг є аналітична робота з вивчення стану і тенденцій розвитку ринку загалом та активності конкурентів зокрема. Система управління повинна бути здатною на практиці реалізувати вироблену стратегію конкуренції, довести її до реальних конкурентних переваг, тобто обґрунтувати, розробити і впровадити стратегічні задуми в повсякденну практику. Важливо правильно вибрати місце, час і ключові напрями дій, які забезпечать конкурентні переваги. До таких ключових напрямів належать: • раціоналізація взаємин із постачальниками; • якість продукції; • розвиток інфраструктури продажів. Розробка товару досить тривалий процес. Її слід здійснювати з урахуванням певної перспективи. Формування напрямів цієї діяльності з урахуванням перспективи є процесом вироблення інвестиційної стратегії. Стратегія розвитку товару це формування системи довгострокових цілей діяльності і вибір найефективніших способів їх досягнення для отримання максимального прибутку від цього товару. У формуванні стратегії, орієнтуючись на напрями стратегії і реалізуючи стратегічні завдання середньострокового періоду, визначають склад основних стратегічних проектів у межах певних інвестиційних програм. Одночасно опрацьовують терміни та обсяги реалізації інвестиційних програм і проектів, включаючи і завдання їх реалізації на короткий термін. Формування стратегії компанії є досить складним творчим процесом, що вимагає високої кваліфікації виконавців. Передусім формування стратегії базується на прогнозуванні умов здійснення інвестиційної діяльності (інвестиційного клімату) і кон'юнктури інвестиційного ринку як загалом, так і в розрізі окремих його сегментів. Складність цього процесу полягає в тому, що у формуванні стратегії відбувається обширний пошук та оцінювання альтернативних варіантів інвестиційних рішень, які найбільш оптимально відповідають іміджу компанії і завданням її розвитку. Певна складність формування стратегії полягає також у тому, що вона не є незмінною, а вимагає періодичного коригування з урахуванням змінних зовнішніх умов і нових можливостей зростання компанії. Початковою передумовою формування стратегії розвитку товару є загальна стратегія економічного розвитку компанії. Щодо неї стратегія розвитку товару має підлеглий характер і повинна узгоджуватися з нею за цілями та етапами реалізації. Стратегія один із основних чинників забезпечення ефективного розвитку компанії відповідно до обраної загальної економічної стратегії. Елементи і стратегії формування конкурентних переваг. Процедура формулювання стратегії і вибору альтернатив складається з таких етапів: а) оцінювання існуючої стратегії; б) фаза формулювання; в) планування ризику; г) вибір стратегічних альтернатив. Розглянемо детальніше ці пункти. А. Оцінювання існуючої (діючої) стратегії. Первинне оцінювання діючої стратегії здійснюють вже на попередньому етапі, коли оцінюють внутрішні можливості. Проте, оцінюючи наявні резерви на підприємстві, що дають змогу підвищити ефективність його функціонування, ми раніше не оцінювали життєвість діючої стратегії і сформульованих правил поведінки. Б. Фаза формулювання. Стратегія, будучи об'єднаною основою для організаційних зусиль, вимагає розробки серії стратегічних планів як на рівні підприємства загалом, так і на рівні підрозділів. Закономірно, що кожен стратегічний план є частиною загального, і стратегія підприємства об'єднує їх усі разом. Стрижнем будь якого стратегічного плану підприємства є його базова стратегія. Вибір базової стратегії прерогатива керівництва підприємства. Керівництво, оцінюючи та аналізуючи інформацію, одержану на попередніх кроках, ухвалює остаточне рішення. В. Планування ризику. Планування ризику важлива складова стратегічного плану. Основною метою є підтримка високого рівня протидії впливу зовнішнього середовища і зменшення втрат, спричинених цим впливом. Останнім часом у західних фірмах стає дедалі популярнішим не розробка резервних стратегій, а створення систем кризових ситуацій, що характеризуються дуже високим ступенем централізму схвалюваних рішень і швидкою реакцією на зміни в середовищі. Це випливає з того, що сам набір можливих впливів стає таким різноманітним, що фірма не в змозі передбачити всі можливі ситуації. Г. Вибір стратегічних альтернатив. У межах вибраної базової стратегії можливі кілька курсів дій, які прийнято називати стратегічними альтернативами. Розробка стратегії повинна торкатися всіх рівнів управління підприємства, оскільки рішення, що виробляються під час стратегічного планування, торкаються всіх співробітників організації. Для дослідження конкурентів і пошуку конкурентних переваг важливим інструментом маркетингового дослідження є аналіз споживчої цінності. Нині конкуренція на всіх ринках загострюється, причому в боротьбі не з'являються нові властивості товару. Тому багато властивостей останнього, які раніше навіть не враховували, стають вирішальними в конкурентній боротьбі. На світовій арені товарів і послуг давно вже конкурують не товари і послуги, а бренди. Створення і підтримка бренду дороге заняття, а тому фірма зазнає більших збитків від низької якості товару бренду, ніж від втрати товару без бренду. Такі процеси примушують виробника до висувати жорсткіші вимоги товару бренду, ніж до "небрендового" товару. Серед вимог споживача до будь якого товару є безпека і нешкідливість. Багато компаній вибирають для себе як місію різні визначення. Хтось прагне "потужності" (Rolls Royce), хтось "забезпечує наших клієнтів творчими і привабливими виробами" (Nissan), інші "підтримують безперервне вдосконалення й індивідуальне відтворення" (Kodak). Але мало хто спрямовує свою місію на створення безпечних і нешкідливих в усіх випадках продуктів. Звичайно, концепція безпеки товару є частиною більш загальної і широко визнаної концепції соціально етичного маркетингу. Але в літературі концепції соціально етичного маркетингу найчастіше пов'язують із екологією або з тактичними діями менеджменту, приділяючи недостатньо уваги саме безпеці товару. Маркетинг у своєму розвитку пройшов п'ять етапів, серед них останній соціально етичний маркетинг. Із розвитком бізнесу люди стали розуміти, яке велике значення має маркетинг та який він чинить вплив на споживачів. Тому у ХХ ст. почалися рухи, що захищають споживачів від надто агресивного маркетингу. Неетичний підхід у маркетингу відбувається і за кордоном, і в нашій країні. В Україні маркетинг тільки розвивається, це радше збутова або ринкова концепція маркетингу. Саме тому в країні часто трапляються випадки неетичного маркетингу. Нашим громадянам часто пропонують недоброякісні товари і послуги, нав'язують товари, вводять в оману. Все ж сьогодні вже зроблено кроки до становлення соціально етичного маркетингу. Створюють комітети із захисту прав споживачів. На жаль, більшість людей взагалі не знають, де ці організації розташовані. Тому потрібно, щоб споживачі мали інформацію про свої права і знали, куди їм звернутися, якщо їхні права порушено. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |