головнаконтактна інформація
Персонал - журнал інтелектуальної еліти РУБРИКИ
№ 1/2009 
Персонал № 1/2009
архів номерів
рік: 2008   2007   2006   2005   
2004   2003   2002
Сайт официального дилера Чери в Уфе
Аналітичний щотижневик Персонал-плюс







ГО­ЛО­ВНІ ВАЖЕЛІ В УП­РАВ­ЛІННІ ЯКІСТЮ ОСВІТИ

Іван НАЙ­ДЬ­О­НОВ,
кан­ди­дат пе­да­гогічних на­ук, про­фе­сор, МА­УП

Галина КОТ,
студентка магістратури

Проб­ле­ми інно­ваційно­го ме­не­дж­мен­ту в освіті уп­ро­довж усь­о­го цивілізо­ва­но­го істо­рич­но­го роз­вит­ку людства бу­ли ак­ту­аль­ни­ми. Особ­ли­во суттєво­го і змісто­во­го ста­ту­су во­ни на­бу­ли в другій по­ло­вині ХХ ст. По­ча­ток нинішнь­о­го століття   час істо­рич­них підсумків і на­род­жен­ня но­вих ідей. На зламі століть ос­мис­лю­ють­ся знан­ня, досвід, фор­муєть­ся но­ве ро­зуміння сен­су жит­тя, ство­рюєть­ся якісно но­ва мо­дель суспільства. Це період ак­тив­но­го роз­вит­ку й онов­лен­ня соціаль­но еко­номічної, суспіль­но політич­ної сфер жит­тя, ви­роб­лен­ня і впро­вад­жен­ня но­вих тех­но­логій.

Без­пе­реч­но, на пер­ший план вис­ту­пає освіта як про­цес і ре­зуль­тат зас­воєння знань, роз­вит­ку, фор­му­ван­ня життєвої ком­пе­тенції. Впро­вад­жен­ня інно­вацій в освіту є і пот­ре­бою, і ви­мо­гою, і зав­дан­ням, і об'єктив­ною ре­альністю. Дер­жа­ва відчу­ває на­галь­ну пот­ре­бу в освіче­них спеціалістах з ви­со­ким рівнем куль­ту­ри, мобіль­ності, твор­чості, адап­тив­ності до соціаль­но еко­номічних змін, а також не­обхідність зап­ро­вад­жу­ва­ти нові знан­ня, ви­ко­рис­то­ву­ва­ти су­часні спо­со­би пе­ре­дачі інфор­мації та зас­то­со­ву­ва­ти інно­ваційні освітні тех­но­логії.

В Ук­раїні проб­ле­ма за­без­пе­чен­ня якості освіти пе­ре­бу­ває на важ­ли­во­му плані суспіль­ної ува­ги [4; 5]. Ця проб­ле­ма пос­та­ла не спон­тан­но, а в тісно­му зв'яз­ку з цілою низ­кою гло­баль­них чин­ників, се­ред яких, по пер­ше, вплив на­у­ко­во технічно­го прог­ре­су на на­ше жит­тя, пот­ре­ба відповідних змін у підго­товці фахівців рин­ко­вої еко­номіки, по дру­ге, курс дер­жа­ви на євро­пейсь­ку інтег­рацію і, як наслідок, пот­ре­ба вра­хо­ву­ва­ти ви­мо­ги Бо­лонсь­ко­го освітнь­о­го про­це­су, по третє, роз­ши­рен­ня й на­бут­тя но­вої якості де­мок­ра­тич­них про­цесів і по­бу­до­ва гро­ма­дянсь­ко­го суспільства.

2000 ро­ку 189 керівників дер­жав   членів ООН ух­ва­ли­ли Дек­ла­рацію ти­ся­чоліття   все­о­сяж­ний до­ку­мент, який мав на меті поз­на­чи­ти ос­новні шля­хи роз­вит­ку людства. Цим до­ку­мен­том виз­на­че­но прог­ра­му дій до 2015 р. зі ство­рен­ня умов для роз­вит­ку людсь­ко­го по­тенціалу. Се­ред ос­нов­них та­ких умов   поліпшен­ня якості без­пе­ре­рв­ної освіти. У свою чер­гу уряд Ук­раїни роз­ро­бив та ух­ва­лив ме­ту роз­вит­ку ти­ся­чоліття як стра­тегію еко­номічно­го зрос­тан­ня й всебічно­го роз­вит­ку суспільства, ас­пек­том яко­го є підви­щен­ня якості освіти. У до­ку­менті на­го­ло­ше­но, що на­ша дер­жа­ва тра­диційно та істо­рич­но завж­ди праг­ну­ла до­сяг­ну­ти най­ви­щих стан­дартів в освіті, роз­ви­ва­ю­чи та підтри­му­ю­чи освітянські інно­вації, ме­ре­жу нав­чаль­них зак­ладів та сис­те­му підго­тов­ки кадрів.

Уп­равління освітою, зок­ре­ма її якістю   склад­ний, ба­га­тог­ран­ний і нелінійний про­цес, який по­винні постійно ко­ор­ди­ну­ва­ти й ко­ри­гу­ва­ти суб'єкти уп­равління відповідно до соціаль­но пе­да­гогічних умов йо­го функціону­ван­ня.

З по­зицій сис­тем­но­го підхо­ду уп­равління якістю освіти йо­го слід розг­ля­да­ти як цілісну, відкри­ту соціаль­но пе­да­гогічну сис­те­му, що відповідає всім ха­рак­тер­ним оз­на­кам склад­них сис­тем. Най­суттєвіші се­ред них такі: спря­мо­ваність уп­равління на до­сяг­нен­ня ме­ти; ієрархічна підпо­ряд­ко­ваність, що пе­ред­ба­чає уз­год­женість цент­ралізо­ва­но­го уп­равління з са­мо­уп­равлінням за од­но­час­ної ав­то­ном­ності скла­до­вих; на­явність у сис­темі уп­равління інте­рак­тив­них влас­ти­вос­тей, не при­та­ман­них її скла­до­вим, взаємозв'яз­ку і взаємо­зу­мов­ле­ності між скла­до­ви­ми та кри­теріїв оціню­ван­ня ре­зуль­та­тив­ності функціону­ван­ня; варіабельність пев­них скла­до­вих і ста­ну (струк­ту­ра, функції, зв'яз­ки) всієї сис­те­ми уп­равління.

Уп­равлінсь­ке рішен­ня в освіті має ґрун­ту­ва­ти­ся на новітніх ме­то­до­логічних роз­роб­ках як вітчиз­ня­них, так і за­кор­дон­них на­у­ковців, а та­кож унікаль­них особ­ли­вос­тях освітніх сис­тем кож­ної країни [6; 5].

Якість без­пе­ре­рв­ної освіти є ка­те­горією, яка за своєю сут­тю відоб­ра­жає різні ас­пек­ти освітнь­о­го про­це­су   філо­софські, соціальні, пе­да­гогічні, політичні, де­мог­рафічні, еко­номічні та ін. Так, російсь­кий дослідник В. Г. Ка­за­ков, фор­му­лю­ючи по­нят­тя якості освіти, виз­на­чає її че­рез скла­дові, до яких за­ра­хо­вує освітні стан­дар­ти, про­фесіоналізм, су­часні технічні за­со­би нав­чан­ня, су­часні пе­да­гогічні тех­но­логії, якість нав­чан­ня, нав­чаль­но ви­роб­ни­чу ба­зу, освітній ме­не­дж­мент, мар­ке­тинг, соціаль­не парт­не­р­ство та ба­га­то­ка­наль­не фінан­су­ван­ня.

Су­часні ук­раїнські досліджен­ня свідчать, що ос­нов­ни­ми чин­ни­ка­ми, які за­без­пе­чу­ють якість освіти, є:

 1)  про­фесійна підго­тов­ка суб'єктів вик­ла­дан­ня, їхні осо­бистісні якості (по­рядність, відповідальність, прин­ци­повість, то­ле­рантність то­що);

 2)  нав­чаль­но ме­то­дич­не за­без­пе­чен­ня про­це­су підго­тов­ки (нав­чальні посібни­ки, ме­то­дичні роз­роб­ки);

 3)  на­явність сис­те­ми конт­ро­лю й оціню­ван­ня вик­ла­дан­ня, рівня знань суб'єктів учіння, що відповідає су­час­ним ви­мо­гам;

 4)  зас­то­су­ван­ня в нав­чаль­но ви­хов­но­му про­цесі су­час­них освітніх тех­но­логій (ак­тив­них ме­тодів нав­чан­ня, інтер­нет тех­но­логій то­що);

 5)  за­лу­чен­ня суб'єктів нав­чаль­но ви­хов­но­го про­це­су до на­у­ко­во дослідниць­кої діяль­ності;

 6)  відповідність прог­рам нав­чаль­них дис­циплін су­час­ним ви­мо­гам;

 7)  кон­так­ти з провідни­ми іно­зем­ни­ми фахівця­ми;

 8)  на­леж­не ма­теріаль­но технічне за­без­пе­чен­ня про­це­су підго­тов­ки;

 9)  за­без­пе­ченість на­у­ко­вою літе­ра­ту­рою освітніх зак­ладів;

 10)  ви­ко­рис­тан­ня ма­теріалів пси­хо­ло­го соціологічних та інших досліджень;

 11)  спря­мо­ваність вик­ла­дан­ня на фор­му­ван­ня соціаль­них якос­тей су­час­но­го фахівця;

 12)  сти­му­лю­ван­ня са­мостійної ро­бо­ти суб'єктів нав­чан­ня то­що [1; 4; 8].

Нині се­ред ос­нов­них і по­пу­ляр­них нап­рямів вдос­ко­на­лен­ня неп­рос­то­го про­це­су уп­равління якістю освіти є інно­ваційний ме­не­дж­мент, який є не­одмінною скла­до­вою стра­тегічно­го ме­не­дж­мен­ту в освіті. Інно­ваційний ме­не­дж­мент   це су­купність прин­ципів, ме­тодів та інстру­ментів уп­равління інно­ваційни­ми про­це­са­ми, а са­ме зап­ро­вад­жен­ням но­вих ідей, знань, предс­тав­ле­них у виг­ляді фун­да­мен­таль­них і прик­лад­них на­у­ко­вих досліджень та роз­ро­бок. Сутність ме­не­дж­мен­ту інно­вацій по­ля­гає у за­без­пе­ченні умов для вне­сен­ня сис­тем­них змін у діяльність освітніх зак­ладів, спря­мо­ва­них на їх роз­ви­ток і пок­ра­щен­ня ро­бо­ти. Ефек­тив­ний інно­ваційний освітній ме­не­дж­мент, спря­мо­ва­ний на підви­щен­ня якості освіти, є надійним ме­ханізмом за­до­во­лен­ня пот­реб спо­жи­вачів освітніх пос­луг та за­без­пе­чен­ня кон­ку­рен­то­сп­ро­мож­ності освітніх зак­ладів.

За­ко­номірним є ух­ва­лен­ня на рівні дер­жа­ви за­конів "Про інно­ваційну діяльність" [3] та "Про пріори­тетні нап­ря­ми інно­ваційної діяль­ності в Ук­раїні" [5], які орієнту­ють суспільство на інно­ваційний роз­ви­ток та виз­на­ча­ють ме­ханізм ре­алізації інно­ваційної діяль­ності. Нор­ма­тив­но пра­вові ак­ти чітко виз­на­ча­ють ме­ту дер­жав­ної інно­ваційної політи­ки: ство­рен­ня еко­номічних, ор­ганізаційних і пра­во­вих умов для ефек­тив­но­го відтво­рен­ня, роз­вит­ку й ви­ко­рис­тан­ня на­у­ко­во технічно­го по­тенціалу країни, відрод­жен­ня ду­хов­но­го та інте­лек­ту­аль­но­го по­тенціалів нації. Фор­му­ван­ня інно­ваційно­го ме­не­дж­мен­ту в освіті розг­ля­да­ють як суттєвий стра­тегічний пріори­тет­ний нап­рям інно­ваційної діяль­ності та дер­жав­ної інно­ваційної політи­ки в Ук­раїні.

По­нят­тям "інно­вація" поз­на­ча­ють но­вов­ве­ден­ня, но­виз­ну, зміну, зап­ро­вад­жен­ня чо­гось но­во­го. Сто­сов­но пе­да­гогічно­го про­це­су інно­вація оз­на­чає вве­ден­ня но­во­го в ме­ту, зміст, фор­ми і ме­то­ди нав­чан­ня та ви­хо­ван­ня; в ор­ганізацію спіль­ної діяль­ності вчи­те­ля і уч­ня, ви­хо­ван­ця. Інно­вації не ви­ни­ка­ють спон­тан­но, во­ни є ре­зуль­та­том на­у­ко­вих по­шуків, пе­ре­до­во­го пе­да­гогічно­го досвіду найк­ра­щих учи­телів і цілих ко­лек­тивів. Су­час­ний етап роз­вит­ку освіти в Ук­раїні ха­рак­те­ри­зуєть­ся відхо­дом від то­талітар­ної уніфікації і стан­дар­ти­зації пе­да­гогічно­го про­це­су, інтен­сив­ним пе­ре­ос­мис­лен­ням ціннос­тей, по­шу­ка­ми но­во­го в те­орії та прак­тиці нав­чан­ня і ви­хо­ван­ня. Цей про­цес не мо­же бу­ти стихійним, він пот­ре­бує уп­равління.

Ос­но­ву інно­ваційних про­цесів в освіті ста­нов­лять декіль­ка важ­ли­вих соціаль­но пе­да­гогічних проб­лем: 1) ство­рен­ня на рівні дер­жа­ви і суспільства умов, які спри­я­ють ак­тивізації діяль­ності освітніх ор­ганізацій в інно­ваційній сфері уп­равління; 2) вив­чен­ня, уза­галь­нен­ня і по­ши­рен­ня пе­ре­до­во­го пе­да­гогічно­го досвіду; 3) зап­ро­вад­жен­ня до­сяг­нень пси­хо­ло­го пе­да­гогічної на­у­ки в прак­ти­ку [6; 8]. Ре­зуль­та­том інно­ваційних про­цесів є ви­ко­рис­тан­ня те­о­ре­тич­них і прак­тич­них но­вов­ве­день, зок­ре­ма та­ких, що фор­му­ють­ся на межі те­орії і прак­ти­ки. Су­час­ний ме­нед­жер у га­лузі освіти мо­же бу­ти ав­то­ром, дослідни­ком, ко­рис­ту­ва­чем і про­па­ган­дис­том но­вих пе­да­гогічних тех­но­логій, те­орій, кон­цепцій. Уп­равління інно­ваційним про­це­сом пе­ред­ба­чає аналіз і оцінку вве­де­них суб'єкта­ми освітніх ор­ганізацій пе­да­гогічних інно­вацій, ство­рен­ня умов для їх успішної роз­роб­ки і зас­то­су­ван­ня. Вод­но­час керівни­ки нав­чаль­но­го зак­ла­ду здійсню­ють цілесп­ря­мо­ва­ний відбір, оціню­ван­ня й зас­то­су­ван­ня на прак­тиці досвіду ко­лег, но­вих ідей, ме­то­дик, зап­ро­по­но­ва­них на­у­кою.

Пот­ре­ба в інно­ваційній спря­мо­ва­ності уп­равлінсь­кої освітньої діяль­ності в умо­вах роз­вит­ку су­час­но­го суспільства спри­чи­не­на пев­ни­ми обс­та­ви­на­ми

Роз­бу­до­ва Ук­раїнсь­кої су­ве­рен­ної дер­жа­ви спри­чи­ни­ла не­обхідність до­корінної зміни сис­те­ми освіти, ме­то­до­логії і тех­но­логії ор­ганізації нав­чаль­но ви­хов­но­го про­це­су в нав­чаль­них зак­ла­дах різно­го ти­пу: ліце­ях, гімназіях, ав­торсь­ких шко­лах, ко­лед­жах, при­ват­них, неділь­них, ду­хов­них шко­лах то­що. По­шу­ки, які про­ва­дять ко­лек­ти­ви нав­чаль­них зак­ладів но­во­го ти­пу, мо­жуть зба­га­ти­ти не ли­ше шкіль­ну прак­ти­ку, а й пе­да­гогічну на­у­ку.

Ви­ко­нан­ня соціаль­но­го за­мов­лен­ня су­час­но­го ета­пу роз­бу­до­ви на­шої дер­жа­ви   фор­му­ван­ня осо­бис­тості, здат­ної зас­во­ю­ва­ти й твор­чо роз­ви­ва­ти куль­ту­ру   пот­ре­бує постійно­го по­шу­ку но­вих ор­ганізаційних форм, індивіду­аль­но­го підхо­ду до осо­бис­тості, но­вих тех­но­логій нав­чан­ня і ви­хо­ван­ня. У цій си­ту­ації суттєво зрос­тає роль і ав­то­ри­тет пе­да­гогічно­го знан­ня, яке мо­же ста­ти те­о­ре­тич­ною ба­зою для но­вих по­шуків, інно­вацій.

Змінив­ся ха­рак­тер став­лен­ня ме­нед­жерів освітньої сфе­ри до фак­ту зас­воєння і зас­то­су­ван­ня освітянсь­ких но­вов­ве­день. Як­що раніше інно­ваційна діяльність об­ме­жу­ва­ла­ся ви­ко­рис­тан­ням ре­ко­мен­до­ва­них зго­ри но­вов­ве­день, то сь­о­годні во­на на­бу­ває дослідниць­ко по­шу­ко­во­го ха­рак­те­ру: вик­ла­дач оби­рає нові прог­ра­ми, підруч­ни­ки, ви­ко­рис­то­вує нові прийо­ми і спо­со­би пе­да­гогічної діяль­ності.

Сфор­му­ва­ла­ся ре­аль­на си­ту­ація кон­ку­ре­нт­ноз­дат­ності зак­ладів освіти, внаслідок вход­жен­ня за­галь­но­освітніх нав­чаль­них зак­ладів у рин­кові відно­си­ни, ство­рен­ня но­вих типів нав­чаль­них зак­ладів, зок­ре­ма й не­дер­жав­них [1; 5].

Ме­ханізм фор­му­ван­ня інно­ваційно­го освітнь­о­го прос­то­ру скла­даєть­ся з двох еле­ментів: ста­тич­но­го (виз­на­чен­ня етапів ор­ганізаційної діяль­ності) та ди­намічно­го (про­ек­ту­ван­ня ор­ганізаційної струк­ту­ри уп­равління інно­ваційною діяльністю). По­нят­тя "регіональ­ний освітній простір" мож­на розг­ля­да­ти у двох пло­щи­нах: як се­ре­до­ви­ще, те­ри­торію, в ме­жах якої діють єдині, уз­год­жені пра­ви­ла інно­ваційної діяль­ності, і як цілісну сис­те­му, ре­зуль­та­том функціону­ван­ня якої є новітні ідеї та оригінальні тех­но­логії. Скла­до­ви­ми та­кої сис­те­ми мо­жуть бу­ти такі ком­по­нен­ти: інно­ваційна інфра­ст­рук­ту­ра, інно­ваційний по­тенціал, інно­ваційна куль­ту­ра та наг­ляд за інно­ваційною діяльністю. Всі ком­по­нен­ти сис­те­ми взаємозв'язані, взаємо­зу­мов­лені.

Інно­ваційна інфра­ст­рук­ту­ра   це су­купність зак­ладів, ор­ганізацій, ус­та­нов, об'єднань (зак­ла­ди освіти та на­у­ко­во ме­то­дичні ус­та­но­ви, бібліоте­ки, інфор­маційні цент­ри то­що), що про­ва­дять інно­ваційну діяльність і на­да­ють пос­лу­ги для її здійснен­ня.

Інно­ваційний по­тенціал   це су­купність на­у­ко­во ме­то­дич­них, ма­теріаль­но технічних, кад­ро­вих мож­ли­вос­тей зак­ладів, ор­ганізацій та ус­та­нов. На­у­ковці поділя­ють їх на внутрішні   мож­ли­вості зак­ладів освіти (на­у­ко­во ме­то­дичні   інфор­маційно ре­су­рс­ний банк да­них про пе­ре­до­вий досвід освітніх зак­ладів, фонд бібліоте­ки то­що; ма­теріаль­но технічні   технічне ос­на­щен­ня; кад­рові   на­явність підго­тов­ле­них ме­нед­жерів різно­го рівня); і зовнішні   на­у­ко­во ме­то­дичні мож­ли­вості регіону.

Інно­ваційна куль­ту­ра є скла­до­вою інно­ваційно­го по­тенціалу, що ха­рак­те­ри­зує рівень освітньої, за­галь­но­куль­тур­ної, соціаль­ної, пси­хо­ло­го пе­да­гогічної підго­тов­ле­ності освітянсь­ких ме­нед­жерів до інно­ваційної діяль­ності. Це сфор­мо­ваність їх мо­ти­вації до впро­вад­жен­ня інно­вацій в осо­бистісній нав­чаль­но ви­ховній ро­боті, знан­ня про су­часні на­у­кові до­сяг­нен­ня, поінфор­мо­ваність про дослідно екс­пе­ри­мен­таль­ну ро­бо­ту та інно­ваційну діяльність ор­ганізацій освіти, уміння та на­вич­ки здійсню­ва­ти пси­хо­ло­го пе­да­гогічні досліджен­ня.

Наг­ляд за інно­ваційною діяльністю   це на­явність (на рівні дер­жа­ви, об­ласті, райо­ну) тех­но­логій для екс­пер­ти­зи інно­ваційних про­ектів та ре­зуль­татів їх ре­алізації з ме­тою об'єктив­ності їх кри­теріїв і спро­мож­ності ви­ко­рис­тан­ня.

Заз­на­чені скла­дові тіль­ки в єдності тво­рять цілісну сис­те­му, чітке функціону­ван­ня якої здат­не по­род­жу­ва­ти но­ву якість у виг­ляді но­вих ідей та досвіду. Вод­но­час, важ­ли­вою умо­вою їх ре­алізації є ство­рен­ня ме­ханізму функціону­ван­ня цілісної сис­те­мо­ут­во­рю­ючої діяль­ності, яка за­без­пе­чить якість інно­ваційної про­дукції.

До об'єктів інно­ваційної діяль­ності в регіоні за­ра­хо­вуємо екс­пе­ри­мен­тальні зак­ла­ди освіти дер­жав­но­го, регіональ­но­го, ло­каль­но­го рівнів, опорні зак­ла­ди, нав­чаль­но освітні зак­ла­ди пе­ре­до­во­го пе­да­гогічно­го досвіду, ба­зові шко­ли то­що. Як­що ор­ганізаційний ме­ханізм пра­цю­ва­ти­ме чітко, тоб­то бу­де вит­ри­ма­на послідовність етапів та ре­алізо­ва­но їхні ос­новні зав­дан­ня, то кількість об'єктів інно­ваційної діяль­ності в регіоні зрос­те [2; 4; 6].

Мож­на виз­на­чи­ти кіль­ка етапів ор­ганізаційної діяль­ності, спря­мо­ва­ної на роз­гор­тан­ня інно­ваційних про­цесів та фор­му­ван­ня інно­ваційно­го освітнь­о­го прос­то­ру. Се­ред них, як заз­на­ча­ють на­у­ковці [1; 8], най­важ­ливіші такі.

 1. Інфор­маційне за­без­пе­чен­ня інно­ваційної діяль­ності, що пе­ред­ба­чає на­ко­пи­чен­ня, аналіз, по­ши­рен­ня інфор­мації; ство­рен­ня інфор­маційно ре­су­рс­но­го бан­ку да­них інно­ваційних про­цесів на рівні дер­жа­ви, регіону (стан інно­ваційної інфра­ст­рук­ту­ри, рівень інно­ваційної куль­ту­ри та інно­ваційно­го по­тенціалу); на­ко­пи­чен­ня інфор­маційно­го по­тенціалу; на­ко­пи­чен­ня зовнішньої та внутрішньої інфор­мації то­що.

 2. Ство­рен­ня за­галь­но­дер­жав­но­го і регіональ­но­го пра­во­во­го по­ля інно­ваційної діяль­ності. Зміст, ос­новні зав­дан­ня ць­о­го ета­пу по­ля­га­ють у виз­на­ченні пра­вил, ал­го­ритмів, тех­но­логій, єди­них підходів до ор­ганізації й здійснен­ня дослідно екс­пе­ри­мен­таль­ної ро­бо­ти та інно­ваційної діяль­ності, що спри­я­ти­ме фор­му­ван­ню інно­ваційної інфра­ст­рук­ту­ри, інно­ваційно­го по­тенціалу та інно­ваційної куль­ту­ри. Це   роз­роб­ка ме­то­дич­ної літе­ра­ту­ри, яка рег­ла­мен­тує інно­ваційну діяльність; на­у­ко­во ме­то­дич­не кон­суль­ту­ван­ня сто­сов­но проб­ле­ми; ук­ла­дан­ня угод з на­у­ков­ця­ми, різни­ми на­у­ко­во ме­то­дич­ни­ми зак­ла­да­ми то­що.

 3.  Ко­ор­ди­нація інно­ваційної діяль­ності: приз­на­чен­ня кон­суль­тантів, ко­ор­ди­на­торів, керівників дослідно екс­пе­ри­мен­таль­ною та інно­ваційною діяльністю, як­що по­тенціал зак­ла­ду освіти не­дос­татній для ре­алізації інно­ваційних про­ектів; інфор­маційно ор­ганізаційний, пси­хо­ло­го пе­да­гогічний та на­у­ко­во ме­то­дич­ний суп­ровід інно­ваційної діяль­ності; фор­му­ван­ня інно­ваційної інфра­ст­рук­ту­ри то­що.

 4.  Екс­пер­ти­за ре­зуль­татів інно­ваційної діяль­ності, яка пе­ред­ба­чає досліджен­ня ефек­тив­ності й доціль­ності інно­ваційної діяль­ності (аналіз інфор­мації про впро­вад­жен­ня інно­вацій, екс­пер­ти­за дослідно екс­пе­ри­мен­таль­ної ро­бо­ти та ре­зуль­татів цієї діяль­ності, порівнян­ня ре­зуль­татів із прог­но­зо­ва­ни­ми, ко­рекція інно­ваційної діяль­ності.

 5.  Уп­ро­вад­жен­ня ре­зуль­татів інно­ваційної діяль­ності. Ціль­о­вий та змісто­вий ком­по­нен­ти ць­о­го ета­пу   ство­рен­ня умов для впро­вад­жен­ня інно­ваційних про­дуктів у прак­ти­ку ро­бо­ти інших зак­ладів освіти. З цією ме­тою мож­на ор­ганізу­ва­ти ши­ро­ке інфор­му­ван­ня суб'єктів нав­чаль­но ви­хов­но­го про­це­су про ре­зуль­та­ти ро­бо­ти об'єктів інно­ваційної діяль­ності, здійсни­ти кон­суль­ту­ван­ня та ста­жу­ван­ня зацікав­ле­них працівників, за ре­зуль­та­та­ми інно­ваційної діяль­ності роз­ро­би­ти ме­то­дичні ма­теріали й ре­ко­мен­дації.

 6.  Сис­тем­но уза­галь­ню­юча діяльність. Під час ос­тан­нь­о­го ета­пу пе­ред­ба­чені сис­те­ма­ти­зація й уза­галь­нен­ня ре­зуль­татів інно­ваційної діяль­ності, оформ­лен­ня ма­теріалів дослідно екс­пе­ри­мен­таль­ної ро­бо­ти, а та­кож ви­дав­ни­ча діяльність, по­пов­нен­ня інфор­маційно ре­су­рс­но­го бан­ку да­них на­у­ко­ви­ми роз­роб­ка­ми, су­час­ни­ми тех­но­логіями, ре­зуль­та­та­ми діаг­нос­тич­них досліджень, но­вою інфор­мацією.

Важ­ли­вим у змісті інно­ваційно­го освітянсь­ко­го ме­не­дж­мен­ту є прог­но­зу­ван­ня нав­чаль­но ви­хов­но­го про­це­су та конт­роль якості знань, який здійснюєть­ся зад­ля пе­ревірки йо­го ефек­тив­ності. У сис­темі за­ходів із за­без­пе­чен­ня на­леж­ної якості освіти провідне місце на­ле­жить дер­жав­но­му конт­ро­лю за діяльністю нав­чаль­них зак­ладів не­за­леж­но від фор­ми влас­ності з ме­тою за­без­пе­чен­ня єди­ної дер­жав­ної політи­ки в га­лузі освіти. Дер­жав­ний конт­роль здійсню­ють цент­ральні й місцеві ор­га­ни уп­равління освітою та Дер­жав­на інспекція зак­ладів освіти при Міністерстві освіти і на­у­ки Ук­раїни. По­ло­жен­ня про цент­ральні дер­жавні ор­га­ни уп­равління освітою, про Дер­жав­ну інспекцію зак­ладів освіти при МОН Ук­раїни зат­ве­рд­жує Кабінет Міністрів Ук­раїни.

Ви­мо­ги до змісту, об­ся­гу та рівня освітньої і фа­хо­вої підго­тов­ки в Ук­раїні вста­нов­ле­но в дер­жав­них стан­дар­тах освіти. Во­ни є ос­но­вою оцінки освітнь­о­го та освітньо кваліфікаційно­го рівня гро­ма­дян не­за­леж­но від форм здо­бут­тя освіти. Дер­жавні стан­дар­ти освіти роз­роб­ля­ють для кож­но­го освітнь­о­го та освітньо кваліфікаційно­го рівня, а зат­ве­рд­жує їх Кабінет Міністрів Ук­раїни. Во­ни підля­га­ють пе­рег­ля­ду та пе­ре­зат­ве­рд­жен­ню не рідше як один раз на 10 років.

Ще од­ним важ­ли­вим інстру­мен­том за­без­пе­чен­ня ви­со­кої якості освіти є дер­жав­на сис­те­ма ліцен­зу­ван­ня й ак­ре­ди­тації. Постійно діючим ор­га­ном, що за­без­пе­чує дот­ри­ман­ня ви­мог до ліцен­зу­ван­ня, атес­тації та ак­ре­ди­тації ви­щих, про­фесійно технічних нав­чаль­них зак­ладів та зак­ладів після­дип­лом­ної освіти, підприємств, ус­та­нов та ор­ганізацій за нап­ря­ма­ми (спеціаль­нос­тя­ми) й про­фесіями підго­тов­ки та пе­репідго­тов­ки фахівців після­дип­лом­ної освіти, є Дер­жав­на ак­ре­ди­таційна комісія (ДАК). Нині якісне ліцен­зу­ван­ня та ак­ре­ди­тація нав­чаль­них зак­ладів пот­ре­бує знач­но­го поліпшен­ня й ре­фор­му­ван­ня з ог­ля­ду на су­часні ви­мо­ги світо­вих стан­дартів освіти, пот­ре­би роз­ши­рен­ня гро­мадсь­ких за­сад у цій важ­ливій ца­рині, рішу­чої бо­роть­би з та­ки­ми га­неб­ни­ми яви­ща­ми як ха­бар­ни­цт­во, кумівство, суб'єктивізм в оціню­ванні.

Дієвим за­со­бом за­без­пе­чен­ня ви­со­кої якості освіти є її постійний моніто­ринг [1; 4]. Йо­го мож­на трак­ту­ва­ти як сис­те­ма­тич­ний збір, оп­ра­цю­ван­ня, оціню­ван­ня й роз­пов­сюд­жен­ня інфор­мації про діяльність освітньої сис­те­ми на всіх рівнях для без­пе­ре­рв­но­го відсте­жен­ня її ста­ну та прог­но­зу­ван­ня роз­вит­ку.

Освітній моніто­ринг є за­со­бом наг­ля­ду за пе­ре­да­чею соціаль­но­го досвіду но­во­му по­колінню, відповідності фак­тич­них ре­зуль­татів діяль­ності пе­да­гогічної сис­те­ми її ос­та­точній меті. Здійснен­ня моніто­рин­гу для зістав­лен­ня одер­жа­ної інфор­мації з міжна­род­ни­ми по­каз­ни­ка­ми дає змо­гу одер­жа­ти ма­теріал для оціню­ван­ня сис­те­ми освіти порівня­но з інши­ми країна­ми.

Не менш важ­ли­во ви­ко­рис­то­ву­ва­ти дані моніто­рин­гу якості освіти все­ре­дині країни. Йо­го ре­зуль­та­та­ми на­да­ють ор­га­нам уп­равління інфор­мацію про стан освітньої сис­те­ми та її скла­до­вих, ви­яв­ля­ють проб­ле­ми, що ви­ник­ли під час до­сяг­нен­ня освітньої ме­ти, з'ясо­ву­ють тен­денції роз­вит­ку освіти для роз­роб­ки відповідної ефек­тив­ної освітньої політи­ки. Тоб­то моніто­ринг якості освіти є дієвим інстру­мен­том уп­равління її якістю.

Роз­ви­ток те­орії і прак­ти­ки інно­ваційно­го ме­не­дж­мен­ту в су­час­них умо­вах мо­дернізації уп­равління освітою пе­рет­во­рив­ся в рушійну си­лу освітнь­о­го про­це­су, став фак­то­ром якості вітчиз­ня­ної освіти в період її вход­жен­ня в єди­ний євро­пейсь­кий та світо­вий простір. Мо­дернізація уп­равління освітою пе­ред­ба­чає зап­ро­вад­жен­ня інно­ваційних тех­но­логій уп­равління якістю без­пе­ре­рв­ної освіти.

Ви­со­кий рівень освіти є на­галь­ною пот­ре­бою сь­о­го­ден­ня. Тех­но­логії ме­не­дж­мен­ту і зок­ре­ма інно­ваційно­го ме­не­дж­мен­ту в освітянській сфері є важ­ли­вою скла­до­вою дер­жав­но­го уп­равління, оскіль­ки роз­ви­ток са­ме цієї га­лузі суттєво впли­ває на всі сфе­ри жит­тя суспільства. Кож­на дер­жа­ва, що дбає про свій рей­тинг у світі та своє май­бутнє, по­вин­на ре­тель­но роз­роб­ля­ти стра­тегію й так­ти­ку уп­равління освітою.

 

світ.   2003.

 4.  Зай­чук В.О. Уп­равління якістю освіти як скла­до­ва дер­жав­ної освітньої політи­ки // Пе­да­гогіка і пси­хо­логія.   2007. № 1.

 5.  За­кон Ук­раїни про освіту // Го­лос Ук­раїни.   1999.  6чер.   С. 11 14.

 6.  Ка­за­ков В. Г. Ка­че­ст­во об­ра­зо­ва­ния.   Орен­бург.  2001.   С. 38.

 7.  Ма­ка­рен­ко А. С. Соч.: В 7 т., Т.5.   М: Изд во АПН. 1958.   С. 118.

 8.  Калініна Л. Спе­цифіка інфор­маційно­го уп­равління зак­ла­да­ми освіти // Освіта і уп­равління.   2003.   Т. 6.   Ч. 3.   С. 47.

 9.  Сніцар Л. П. Ста­нов­лен­ня ме­то­до­логії уп­равління освітою // Уп­равління національ­ною освітою в умо­вах ста­нов­лен­ня і роз­вит­ку ук­раїнсь­кої дер­жав­ності: Ма­теріали Все­укр. на­ук. практ. конф. (28 30 жов. 1998 р.).   К.: МОН Ук­раїни, АПН Ук­раїни, ДАК­КО, ІЗМН, 1998.   С. 13 14.

 10.  Су­хом­ли­нс­кий В. А. О вос­пи­та­нии.   М.: По­ли­тиз­дат, 1982.



передплатний індекс 09881 про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту