![]() ![]() |
|
![]() |
РУБРИКИ |
№ 1/2009 | |
архів номерів
![]() |
ДЕМОКРАТИЗАЦІЯ СУСПІЛЬНОПОЛІТИЧНОГО ЖИТТЯ ТАЙВАНЮХамуд Ю. АЛЬРОУДАН, докторант МАУП Десятиліття реформ, здійснених на Тайвані, призвели наприкінці 90 х років минулого століття до появи на острові збалансованої за основними параметрами політичної структури, яка у змозі витримати серйозні внутрішні потрясіння. Керівництво країни зуміло затвердити основні інститути політичної демократії багатопартійність, вільні вибори, забезпечення прав і свобод громадян тощо. Засадами змін, що відбулися, стала конституційна реформа, здійснена в ті роки. Внаслідок конституційної реформи відбулося посилення як президентської влади, так і повноважень Національних зборів. Ефективність змін у вищих ешелонах влади відтепер залежала як від співвідношення політичних сил в регіоні, так і від здатності його політиків створити систему "заборон і противаг". Представницька система. Після конституційної реформи на Тайвані склався своєрідний двоповерховий парламентаризм. У недавньому минулому, коли Національні збори відбувалися лише для виборів і перевиборів президентів і віце президентів, було правомірним порівняння Тайваню з колегією виборців у США. Коли ж президента і віце президента стали обирати безпосередньо електоратом, а Національні збори отримали додаткові права, таке порівняння стало неактуальним. Цей орган фахівці порівнювали з нинішньою системою КНР Всекитайські збори народних представників (ВЗНП) і Постійний комітет цих зборів, враховуючи, що за влади з'їздів і ВЗНП парламентські функції виконувала у першому випадку Верховна рада, а в другому Постійний комітет ВЗНП [1]. Національні збори і Законодавча палата Тайваню стали обиратися безпосередньо електоратом. Законодавчі права Національних зборів, як і раніше, обмежені внесенням поправок до Конституції. Тому поняття легіслатури, тобто законодавчого органу, зазвичай застосовують до Законодавчої палати. Вона виконує функції парламенту Тайваню, тобто видає закони, затверджує президентські укази про надзвичайний стан, заслуховує доповіді з питань управління, урядової політики. Президент, згідно з Конституцією 1947 року, є найвищим представником нації, що здійснює певні державні функції. Він представляє республіку в міжнародних відносинах і усередині країни, є головнокомандуючим її збройними силами, публікує закони і укази (декрети), укладає міжнародні угоди, оголошує війну і укладення миру, скликає Національні збори, оголошує амністію і помилування, нагороджує орденами і присвоює почесні звання, а також запроваджує надзвичайний і військовий стан. За останнє десятиліття на Тайвані докорінно змінився політичний рельєф, він зробився значно складнішим і різноманітним. Гоміндан вже не ототожнюють партійну машину з державною та іменувати себе революційно демократичною партією. Він допустив висунення альтернативних кандидатів, крім рекомендованих парткомами, на виборах у партійних організаціях. Однопартійний режим Гоміндану поступово замінювала багатопартійність. Спершу її можна було охарактеризувати як якусь подібність двопартійної системи, оскільки практично тільки дві партії Гоміндан і ДПП (Демократична прогресивна партія) були впливовими політичними силами на різних виборах. Згадувана вище Нова партія (Синдан) як третя сила виступила лише в грудні 1994 р. на виборах губернатора провінції і мерів міст Тайбей і Гаосюн, а також відповідних представницьких органів провінцій і міст [2]. Вдалим був дебют на виборах до Законодавчої палати наприкінці 1995 р., коли вона розширила своє представництво до 21 мандата (шість засновників партії вже були законодавцями). На виборах до Національних зборів (березень 1996 р.) Нова партія також виступила успішно, набравши 13,7% голосів виборців і отримавши 46 депутатських місць. Після виборів у Законодавчу палату в грудні 1998 р. представництво Нової партії в ній зменшилося удвічі, проте їй все ж удалося зберегти своє становище однієї з трьох основних парламентських фракцій. ДПП це партія, що виступає за демократичний розвиток Тайваню за західним, американським зразком. На її користь свідчить той факт, що вона не "історичного минулого", обтяженого авторитарними методами управління і жорстокими репресіями, що характерно для Гоміндану. На президентських виборах 2000 року колишній представник Гоміндану Джеймс Сунг, висунутий як незалежний кандидат, програв менш ніж 3% голосів Чень Шуйбяню. Одразу після виборів прихильники Сунга запропонували йому створити нову партію. Зрештою була заснована Перша народна партія, яка залучила до своїх лав багато колишніх послідовників Гоміндану і Нової партії. У попередньому складі Законодавчої палати, обраної в грудні 2001 р., Перша народна партія за кількістю місць посідала третє місце після ДПП і Гоміндану. Серед нещодавно створених на Тайвані політичних партій Тайванський союз солідарності. За даними на квітень 2003 р., у Міністерстві внутрішніх справ було зареєстровано 99 політичних партій. Проте тільки чотири з них відіграють помітну роль у політичному житті Тайваню. Народна партія (Цинь мінь дан) (ЦМД), заснована Сун Чу юєм незабаром після президентських виборів 2000 року, на яких він фінішував другим, є третьою партією в парламенті. Четверта партія в Законодавчому Юані Союз єднання Тайваню (СЄТ), неформальним лідером якого є колишній президент Лі Ден хуей. Аналіз нинішнього політичного ландшафту тайванського суспільства свідчить, що на острові склалася багатопартійна система, де декілька найвпливовіших політичних партій конкурують одна з одною шляхом участі у вільних демократичних виборах. Найвпливовішими є ДПП і Гоміндан. Причому останній неабиякою мірою сприяв створенню багатопартійної системи. Під його керівництвом відбулися поетапні політичні реформи, була створена вільна преса, політичні партії та організації і водночас він так і не зміг до кінця здійснити реформу всередині своїх партійних лав, що також сприяло підвищенню впливу в суспільстві опозиційних політичних партій, і насамперед ДПП. Вільні, рівні і таємні вибори. Політичні вибори на Тайвані отримали конституційно правове оформлення і легітимний статус атрибуту існуючої демократичної системи. Вони еволюціонували від стану політичної потреби, що стихійно реалізовувалася, до стадії найважливішого, законодавчо регламентованого інституту демократії. Варто зауважити, що на Тайвані утворилося більше виборних державних постів, ніж у більшості інших демократичних країн світу. Вибори того чи іншого рівня відбуваються майже щороку. Середня явка на вибори становить 70%, що нижче, ніж у деяких європейських країнах, але вище, ніж у США. Автономні асоціації. Громадські рухи почали виникати на Тайвані у 80 х роках XX ст. як відповідна реакція на авторитарне правління або навіть на військовий стан, запроваджений у 1949 році. Спочатку вони були спрямовані на те, щоб спонукати уряд до перегляду політичних установок і послаблення контролю над суспільством. У певному значенні, діяльність політичної опозиції стимулювала розвиток громадських рухів. Розуміння причин виникнення і процесу розвитку громадських рухів на Тайвані за минулі півстоліття пов'язане з певними труднощами. Упродовж перших чотирьох десятиліть цього періоду (з 1949 до 1987 рр.) жителям Тайваню не дозволялося організовувати і здійснювати публічні виступи на підтримку громадських ініціатив, не санкціонованих офіційно урядом КНР. Свобода слова була вкрай обмежена, а ті, хто насмілювався сприяти таким починанням, зазнавали суворого переслідування. Фактично впродовж більшої частини цього періоду громадських рухів просто не існувало. Наприкінці 1987 р. були зняті обмеження на видання нових газет. А в січні 1999 р. було відмінено застарілий закон про пресу, що разом з економічним процвітанням зумовило небувале зростання кількості газет і журналів на острові. Після здійснених перетворень кількість газет, яких у період дії декрету про надзвичайний стан було 31, вже до середини 1992 р. зросла до 246, а в грудні 1996 р. до 371. Загальний тираж газет, що виходили на Тайвані на початку XXI століття, вже становить понад шість мільйонів примірників. А з урахуванням того, що населення Тайваню становить близько 22 мільйонів осіб, це забезпечує йому одне з перших місць у світі за кількістю щоденних газет на душу населення [3]. Останнє десятиліття на Тайвані було позначене безпрецедентним розвитком телевізійної індустрії, легалізацією приватних кабельних телевізійних компаній і збільшенням кількості доступних супутникових трансляцій. Широкий доступ до Інтернету змінив інформаційний ринок на Тайвані. Друкарські джерела інформації сталі доступні в режимі он лайн. Вони надають найсвіжішу інформацію, яку звичайні друкарські видання, що оновлюються один раз на день, неспроможні так швидко надати читачеві. Видавці книг і великі книжкові агентства відкрили Інтернет магазини. Радіо і телевізійні станції також транслюють передачі і програми через Інтернет. Тайвань завоював репутацію країни, в якій "найінтернетизованіший" у світі уряд завдяки доступності сайтів, створених його державними установами у всесвітній мережі. Забезпечення і захист політичних і цивільних прав людини. Той факт, що Тайвань більше ніж півстоліття перебував під владою авторитарного уряду, який 38 років зберігав у країні режим надзвичайного стану, вимагає від уряду острова та його громадян розуміння того, що для становлення і розвитку правозахисної системи на Тайвані необхідні значні зусилля у сфері як політики і законодавства, так і культури та освіти. Потрібно розвивати відповідну інфраструктуру. Підтвердженням досягнутих Тайванем успіхів у сфері захисту прав людини слугують щорічні звіти різних міжнародних правозахисних організацій. Наприклад, у доповіді групи "Міжнародна амністія" за 2000 р. позитивно оцінено зусилля уряду щодо впровадження нових законів і реформування існуючого законодавства щодо прав людини. Згідно з доповіддю про свободу у світі, опублікованій в 2000 р. Freedom House (правозахисною організацією, розташованою в Нью Йорку) острів разом із Японією був визнаний однією з найбільш вільних держав Азії. За рейтингом Freedom House, ступінь захисту політичних і цивільних прав на Тайвані оцінено двома балами (за семибальною шкалою), де перший ступінь відповідає найбільшій свободі. Freedom House вважає Тайвань вільною державою. Прагнучи і далі зміцнювати міжнародний авторитет Тайваню в правозахисній сфері, президент країни Чень Шуйбянь у виступах пропонував активізувати діяльність держави щодо участі в основних міжнародних правозахисних заходах: "Ми виконуватимемо умови Загальної декларації прав людини, Міжнародну конвенцію з цивільних і політичних прав і Віденську декларацію" [4]. Тайвань прагне до добре відомої форми західної демократії. Проте успіхи демократичних перетворень на острові залежать не тільки від того, як там сприймуть ефективність західних інститутів, але й від того, як поставляться його громадяни до проблем західного суспільства і культури. Реальні труднощі, що впливають на якість життя у сучасних демократичних державах, пов'язані саме із другим рівнем, тобто із культурними проблемами, рішення яких часто перебуває за межами можливостей інституційних рішень, а отже і за межами можливостей державної політики. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |