![]() ![]() |
|
![]() |
РУБРИКИ |
№ 1/2009 | |
архів номерів
![]() |
Перешкоди на шляху державотворенняМикола ГОЛОВАТИЙ, проректор з наукової роботи МАУП, доктор політичних наук, професор Серед багатьох гострих проблем, з якими українське суспільство перейшло в нинішній рік, назвемо ті, що видаються нам доленосними для існування України як суверенної держави, і спробуємо їх стисло проаналізувати. Центральною є проблема, пов'язана з невідповідністю статусу, авторитету не стільки усіх гілок влади, скільки формального політичного лідерства (йдеться про перших осіб в Україні) тим завданням, які належало і належить далі вирішувати, особливо в умовах тотальної кризи. За усі роки незалежності політичні лідери, гілки влади в державі мали різні рівні довіри, легітимності, однак їхній авторитет наприкінці 2008 року виявився на неприпустимо низькому рівні. Попри будь яку вихованість і культуру неповагу до формальної влади, керівників держави висловлюють усі бажаючі відкрито і подекуди злісно. Коли вести мову про міжнародні виміри, то таке ставлення загалом є неповагою до усього українства. У суспільстві складається загрозлива ситуація, коли громадяни максимально дистанціювалися від влади, обираючи індивідуалізовані моделі життя, а політики, політичні сили ще дужче роздмухують настрої протесту, і фактично усі, незалежно від політичних уподобань, готові очолити будь які опозиційні сили. Немає очікуваної нової, провідної, об'єднуючої політичної еліти. Такою є нинішня ситуація у сфері політики, де зневіра громадян у порядності влади і політиків сягнула критичної межі. В економіці ситуація не краща, бо вона є віддзеркаленням політики. Неважко прогнозувати, що економічна криза у 2009 році позначиться на соціально економічному стані більшості громадян і особливо вплине на соціальну сферу, тобто, негативно позначиться на тих категоріях населення, які належать до групи ризику. Можлива активізація малого бізнесу, оскільки переважна більшість громадян зможе вижити лише за рахунок доходів від дрібної торгівлі, дрібного виробництва, зрештою перерозподілу, вкотре, товарів і послуг, як це було на початку незалежності нашої держави. У першій половині 2009 року, згідно з прогнозами, до 30 40 відсотків зросте безробіття, а отже, громадянам доведеться працювати будь де і часто за символічну плату; зменшиться кількість студентів; скоротиться забезпечення соціальними, культурними послугами. Відтак, люди, які працюють у галузі освіти, науки, у сфері соціальних послуг, збідніють і поповнять лави безробітних. Лякає не світова економічна криза, а те, що стратегії економічного розвитку країни фактично немає. Боротьба за владу триває не задля перемоги і реалізації найкращого курсу соціально економічного розвитку держави, а заради контролю над бюджетом, фінансовими потоками, енергоносіями і, врешті, вирішення долі найголовнішого сировинного ресурсу України землі. Задля цього сильні світу цього готові "скупити" парламент, розподілити депутатські мандати, урядові посади між кланово корпоративними силами так, як вигідно їм самим. Тут про долю народу і не йдеться. І це на тлі того, що, за деякими європейськими рейтингами, Україну, після Молдови і Албанії, вважають сьогодні найбіднішою країною Європи. А про необхідну для стабільного, сталого розвитку соціальну стратифікацію українського суспільства нічого й казати: середнього класу майже немає, прірва між надто багатими і величезною кількістю бідних найглибша з поміж найнестабільніших держав світу. Це в ситуації, коли, на нашу думку, наступні роки будуть роками боротьби не лише за впровадження новітніх технологій, форм господарювання, організації виробництва, а й за чисту воду, повітря і землю. Ситуація в господарському комплексі України, на жаль, підтверджує цю прогностичну думку. Наша держава, одна з найбідніших країн світу, водночас має найбагатший у світі уряд. І ми очікуємо стабільного економічного розвитку за таких умов? Є достатньо підстав стверджувати, що нинішній український політичний режим є так званим олігархічним авторитаризмом, який задля приховання своєї справжньої суті апелює до "народності": і правляча влада, і опозиція, і всі політичні сили апелюють і прикриваються народом, його інтересами. Активно пропагують і поширюють образ "народної влади", "народного правителя" тощо. Додамо до цього і таке. Бюрократичний авторитаризм, зрозуміло, апелює до "держави", приховує власні інтереси саме нею, як, мовляв, найвищою цінністю. Він робить усе, щоб громадсько політичне життя базувалося на символах державної влади. Тобто національно історичні символи для такого авторитаризму є обов'язковим інструментом маніпулювання громадською свідомістю. Але найголовніше символічне значення і роль держави як втілення нації, її історії, процесу державотворення екстраполюють на наявну державну владу. Образ влади подається як необхідність для кожного з нас. Це й силкується доводити владна пропаганда усіма засобами. У такій ситуації, економічної та політичної кризи, постає питання, яку ж модель поведінки обрати українському загалу, аби гідно піднятися врешті з колін: модель дуба чи модель трави. Перша загрожує тим, що можна різко встати грудьми вперед і під сильним тиском зламатися. Модель трави інша: прихилитися і вперто рухатися до позитивного виходу з кризи. Багато громадян України такий вибір роблять щодня. Треба виважено і прагматично вирішувати і діяти. Позаду Майдан, постмайданні роки, уроки яких треба аналізувати свідомо, думаючи, що дасть новий Майдан. Революції, як вчить історія, завершуються далеко не на кращу долю простого люду. Тут гостро постає проблема розвитку української демократії. Проблема не просто в тому, що фактично демократичні процеси в Україні призупинили свою ходу. Є два великі уроки з демократизації нашого життя, які ми отримали за останній рік. Перший. Перехід до демократії не може бути і не повинен бути схоластичним, безконтрольним з боку держави, її органів. Це вже охлократія, або повернення до державності, де аж ніяк не поціновуються і не діють право та закон. Ще древні філософи зауважували, що справжня демократія є тоді, коли суспільство має досконалі закони і, водночас, усі громадяни зобов'язані дотримуватися вимог законів. За нинішньої ситуації в Україні сподіватися на формування правової держави не доводиться. Другий. Відсутня взаємодія української держави і громадянського суспільства. І це в ситуації, коли усіх формальних ознак громадянського суспільства в Україні більше, ніж достатньо: понад 150 політичних партій, сотні громадських об'єднань, організацій, груп інтересів і тиску, профспілки, церква тощо. А от належного діалогу з державою немає. За вищевикладених обставин маємо, насамперед, не впадати у відчай, а свідомо проаналізувати стан справ у державі й остаточно позбутися тих ілюзій, які мали впродовж останнього часу. Цих ілюзій декілька. Перша ілюзія. Ніхто, окрім нас самих, нашої влади і держави не допоможе врегулювати статус і життя нашої країни на краще. Кожна держава, кожен народ у сучасному світі дбає насамперед лише про себе, і цей егоїзм є сповна виправданий явищем глобалізації. Нині нові держави, які лишень стали на шлях державотворення, потрапляють в особливу скруту, зазнають особливих випробувань. Глобалізація не скільки інтегрує держави, скільки їх роз'єднує, різко ділить на багаті і жебрацькі, що працюють на багатих. України це стосується безпосередньо і дивитися на цей процес слід об'єктивно і чесно. Друга ілюзія. Шукати вихід із надто складних соціально економічних і політичних негараздів слід лише свідомо, критично, але спокійно аналізуючи, де ми припустилися тих радикальних похибок, які й спричинили нинішні суспільні негаразди. Шукати винного, крайнього марна справа. Врешті, важко знайти країну, де б у таких динамічних, надто мінливих процесах створення держави обійшлося без помилок. Полишимо економічні проблеми, як такі, що є справді основними, домінуючими, реальні соціальні катаклізми, які ще, на жаль, триватимуть. Спробуємо відповісти на запитання: чому ми опинилися фактично на межі існування як суверенна держава? Слід пам'ятати, що немає нині у світі слаборозвинутих країн, але є слабокеровані, які й стають слаборозвинутими, коли не мають гідного, професійного керівництва. Щоб водночас не звинувачували лише владу у всіх бідах і смертних гріхах, вкажемо на декілька об'єктивних помилок, яких ми усі як народ, молода держава припустилися, перебуваючи у стані романтичної ейфорії, особливо в постмайданний час. Перша і основна: відроджуючи демократію, ми з року в рік ішли шляхом створення авторитарної влади і держави. А нині йдемо до монархії, бійка за майбутній президентський пост найяскравіше свідчення цього. Отже, систему влади ми ніяк не реформували і не змінили на краще. Тут існують лише суперечки і теоретизування. Друга помилка похідна від першої. Ми лише трохи навчилися працювати в умовах ринкової економіки, що формується, та реальної конкуренції. Але власної ринкової системи господарювання ще далеко не сформували. Звідси колосальна диспропорція між надто багатими і величезною кількістю бідноти. Щодня це провалля поглиблюється. Додайте до цього і те, що найбільше багатство природні ресурси розподіляють в Україні нині не за потребами держави і громади, а в умовах найглибшої політичної конкуренції. Третя помилка, що обумовлює нижче вказані і вже зазначені, кадрова. Сучасні керівники усіх рівнів в Україні працюють гірше, ніж ті, хто до них працював в умовах планової економіки, відомого партійного контролю тощо. У цьому сенсі слід визнати, що маємо справді здебільшого некомпетентних, національно несвідомих, безвідповідальних провідників нації найвище керівництво країни. Це гірко, але правда. Не треба плутати таких "провідників« з реальною елітою нації, оскільки в Україні ніколи не бракувало людей талановитих, мудрих, спроможних духом і тілом служити громаді, народу. Служити більше, ніж самим собі. Йдеться про реальну політико управлінську українську верству, яка об'єктивно, формально є правлячою кастою, а відтак має бути підзвітна і відповідальна перед нами за стан держави, існування якої тисячоліттями виборював і виборює народ. Парадоксально і трагічно, однак маємо усвідомити, що за усі роки незалежності нам так і не вдалося сформувати, привести до влади і спонукати до конструктивної державотворчої діяльності національно свідому еліту, сформувати справді професійну національну бюрократію. То ж чи варто нині бідкатися, чому ці сили від проголошення незалежної України виявилися неспроможними сформувати механізми принципово нової системи господарювання (ринкової), не усвідомили і не навчалися основному, не розв'язанню реальних трудових, особливо колективних конфліктів, а їх запобіганню. Не розробили ми й механізмів державного управління такими конфліктами. В умовах перехідного періоду від планово розподільчої до ринкової економіки це, власне, найважливіша функція держави, а отже, її еліти, бюрократії. Трудові конфлікти, ризики у цьому є явищами цілком закономірними. Без них немає і бути не може прогресивного державного поступу. Економіка України сьогодні кланово корпоративна, держава на неї майже не впливає. Сама ж держава не може вплинути на кланово корпоративні війни, бо найвпливовіші особи тих кланів і корпорацій власне і перебувають при владі, формально є «державними« людьми. Отже, коло замикається. Це в економічній сфері. Щодо освіти і науки, то українська еліта і бюрократія не спромоглися усвідомити, що саме ці царини забезпечують вихід країни на стратегічні напрями розвитку в умовах глобалізаційних, інформаційних процесів. Можновладці переймалися і переймаються насамперед розподілом, переділом власності, її приватизацією, впливом на регулювання фінансових потоків. Ні наука, ні освіта не стали в Україні за таких обставин пріоритетними галузями, свідченням цього, найперше, є їхнє державне фінансування та надто слабкі механізми впливу на розвиток країни. За чотири п'ятивідсоткового фінансування від державного бюджету науці й освіті сподіватися на інтелектуальний, науково інформаційний, технологічний прорив не доводиться. Це слушно й тому, що діти національної еліти і бюрократії навчаються досить часто не в Україні. Не найкраща ситуація і в соціальній сфері. Основне завдання тут поставити людину в центр суспільного розвитку, зробити особистість максимально соціально захищеною. Держава (читай державна бюрократія) не лише не спромоглася цього зробити, вона полишила людину на самовиживання, внаслідок чого нині в Україні життя кожної особистості максимально індивідуалізоване. За цієї обставини вести мову про національну єдність проблематично. Про духовну сферу України (мова, культура, релігія) можна сказати лише одне вона, замість об'єднуючої для національного державотворення, стала великим дестабілізуючим фактором, її складові як активні конфліктогени давно взяли на озброєння протидіючі політичні сили. І сталося це знову ж таки за обставин неспроможності реальної, формальної політичної влади (еліти, національної бюрократії) виступити справді організуючим фактором національного державотворення. Бо ж влада в новітній Україні так і не стала по справжньому народною, національною. Найбільше змін відбулося з ідеологією державотворення. Тут нібито все ясно і зрозуміло. Перше: безідеологічних держав просто не існує. Друге: ідеологія державотворення має базуватися на історичних, природно географічних особливостях нашої країни, на нашій ментальності. Іншого немає і не буде, бо все інше штучне, неконструктивне. Існують Німецька, Італійська, Французька та інші держави з чіткою, виразною національною ознакою. Так має постати й Українська держава. Не треба орієнтуватися на США, оскільки держави такого типу штучно утворені, вони не мають історико ментальних засад. Будь яка федерація міцна тоді, коли її складові (суб'єкти) визнають єдину державницьку ідеологію і політику. Ідеологією національного державотворення має стати український консерватизм. І справа не в тім, що майже сімнадцятирічне міжідеологічне поневіряння народу новітньої України не додало нам єдності, успіхів, щастя, а в тім, що без обрання цієї ідеології на озброєння в державному будівництві поневірятимемося по світах та у власній домівці й далі. Ні комуно соціалістична, ні ліберальна чи соціал демократична, жодна інша ідеологія нас ніколи не сконсолідують, бо усі вони далекі від нашої мови, історії, культури, традицій, врешті, ментальності, тобто усього того, що логічно виокремлює українство з поміж інших народів. Консерватизм має бути покладений на сучасний історичний, світовий контекст, позбавлений тієї спрощеної шароварщини, якою нам інколи дорікають. Підвалиною консерватизму є і має залишатися наша історія, культура, мова, віра, духовність, традиції. Рецептів, порад виходу із патового для Української держави стану є чимало. Цей рік має стати роком людей дії, політиків більш свідомих, відповідальних, національно орієнтованих, а ще спроможних змінити ситуацію в усіх сферах суспільного життя України на краще. Маємо на увазі не так звану «сильну» руку, яка, мовляв, єдина спроможна вивести Українську державу із великих протиріч. Йти тим шляхом державотворення, який обрала Росія, не лише не бажано, а й украй ризиковано, так втратимо навіть ті незначні напрацьовані за півтора десятка років незалежності основи й елементи демократії. Необхідне посилення відповідальності, дисципліни в усіх ешелонах влади, у виконавчих службах, трудових колективах, зміцнення соціальної дисципліни і відповідальності кожного громадянина за стан справ у державі. Доцільне введення відповідальності за бездіяльність для тих, кому делегуємо повноваження й волю. Це також пов'язане із вже наболілою проблемою депутатської недоторканості. Подолання економічної кризи вимагає жорсткої моделі управління економікою, та й державою загалом. Долаючи економічну кризу, маємо забезпечити подолання системної кризи. Її підвалиною є недосконала модель політичного устрою держави. Одними лише парламентськими, президентськими виборами вдосконалити модель політичного устрою не вдасться. Треба серйозно подбати про реформування усіх рівнів управління в державі, особливо на рівні регіонів, оскільки місцеве самоврядування як було, так і залишається малоефективним. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |