РУБРИКИ |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
№ 8/2007 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
архів номерів
|
П'ятсот найдоходніших компаній світуВіра ВОВЧУК Американський журнал Fortune опублікував традиційний рейтинг найбільших компаній за рівнем доходів — Global 500. Це сталося буквально через тиждень після того, як аналогічну версію щорічного списку представила британська газета The Financial Times. За дослідженнями американців, найбільшою компанією світу є мережа супермаркетів Wal-Mart. Цікаво, що в рейтингу британців ця компанія не увійшла навіть до першої десятки. Втім, об'єднує рейтинги одне — до них не потрапила жодна українська компанія. Вирішити, яка компанія більша, а яка менша, непросто, оскільки оцінка залежить від вибору фінансових показників. Можна за мірило взяти ринкову капіталізацію компанії, як це зробили в Financial Times, а можна основними показниками величини бізнесу вважати виручку і чистий прибуток за минулий рік, як це роблять у Fortune. Обидва способи мають свої недоліки. Так, рентабельність у переможця нинішнього рейтингу досить низька порівняно з іншими учасниками. Американська мережа дешевих супермаркетів Wal-Mart заробила 351 мільярд доларів, а прибуток компанії становив лише 11,3 мільярда доларів. До речі, у п'ятірці опинилася навіть збиткова, але дуже відома американська компанія General Motors Corporation. Втім, інвестори оцінюють її зовсім не так високо, як аналітики Fortune. Не можна назвати несподіваним вибір Wal-Mart як лідера за обсягом виручки. Ще у квітні мережа магазинів очолила рейтинг Fortune 500, до якого теж увійшли найбільші корпорації США. Успіхи компанії пов'язані не лише з низькими цінами на товари, які вона реалізує, а й технологічними новинками. Наприклад, встановлення баз даних, які дали змогу з'ясувати, що під час нашестя ураганів і торнадо на узбережжя Сполучених Штатів зростає попит на такі несподівані товари, як настільні ігри і ключі для відкривання консервів. Друге місце в рейтингу з невеликим відривом від Wal-Mart посіла американська нафтова корпорація Exxon Mobil. У 2006 р. вона заробила 347,3 мільярда доларів, з яких майже 40 (у 3,5 рази більше, ніж у Wal-Mart) припало на чистий прибуток. Третю сходину посідає англо-голландський концерн Royal Dutch Shell з 319 мільярдами доларів виручки і 25,4 прибутку, четверту — британський нафтовий гігант BP, п'яту — збиткова General Motors Corporation. Потім йдуть японська автокомпанія Toyota Motor, американська нафтова корпорація Chevron, німецько-американський концерн DaimlerChry-sler, американська нафтова компанія Conoco-Phillips і французький нафтовик Total. Зрештою, до десятки найбільших компаній, за версією журналу Fortune, увійшли шість нафтових компаній і три великі автовиробники. Не такими спритними виявилися банки, інвестиційні компанії і навіть промислові конгломерати на кшталт General Electric. Вони сконцентрувалися в перших двадцяти п'яти рядках рейтингу. Серед п'ятисот найбільших компаній світу — і чотири російські. Всі вони займаються дуже прибутковою справою — видобутком нафти або газу. На 52 місці — «Газпром». Сто десятий рядок посів «Лукойл», 323 — «Роснефть», а 392 — «Сургутнефтегаз». Порівняння з рейтингом Financial Times свідчить, що в списку від Fortune не вистачає таких гігантів, як Сбербанк, РАО «ЕЭС России», Норникель і МТС. Загалом сукупна виручка усіх п'ятисот компаній за рік зросла на 10,4 відсотки — до приблизно 21 трильйона доларів, а чистий прибуток — на 25,9 відсотки — до півтора трильйона доларів. Отже, відношення прибутку до виручки досягло рекордних 7 відсотків — великі компанії навчилися працювати ефективніше. Щоправда, у «золотий» список затесалися і збиткові компанії — усього їх сімнадцять. Більше від усіх за один рік втратив Ford Motor — 12,6 мільярда доларів. За ним йде Vodafone з 10,2 мільярдами доларів збитків. Ця телекомунікаційна компанія втрачала гроші і в 2005 р. На третьому місці серед тих, хто втратив найбільше, Delta Airlines. У ній не дорахувалися 6,2 мільярда доларів. У рейтингу 2007 року з'явилося 30 новачків. Серед них — холдинг America Movil, який контролює мексиканський бізнесмен Карлосом Слім. Самі мексиканці вважають його найба-гатшою людиною на землі. Також уперше до списку потрапила провідна компанія Bear Stearns, яка в 2007 р. оголосила про закриття одного свого фонду через іпотечну кризу у Сполучених Штатах. До списку обраних увійшла і знайома кожному програмісту тайванська компанія Asustek Computer. Пробралася в рейтинг і польська PKN Orlen Group, відома своєю покупкою єдиного НПЗ Прибалтики, — Mazeikiu nafta, який раніше належав «Юкосу». До речі, серед п'ятисот найбільших компаній американцям належать 162, ще 67 — японські, 38 — французькі і 37 — німецькі. Варто окремо розповісти про так званий «китайський феномен» — якщо в рейтингу Financial Times у 2007 р. вперше з'явилися китайські компанії (8 номерів), то журнал Fortune їх цінує значно більше. До списку увійшло 30 корпорацій, зокрема китайські нафтові концерни, банківські групи, телекомунікаційні холдинги і навіть енергетичні компанії. До речі, багато компаній, які постійно перебувають у центрі уваги преси, не увійшли до рейтингу найспритніших. По-перше, це інтернет-холдинги Google і Yahoo!, магазин Amazon, аукціон eBay, виробник приставок Nintendo. Щоб потрапити до списку, потрібно мати виручку принаймні 14,88 мільярди доларів — саме стільки за рік заробили літакобудівники Bombardier, які посіли п'ятисоте місце. Хоча в публікованих списках великих компаній повно протиріч, майбутній олігарх може зробити для себе кілька важливих висновків. Щоб добре заробляти, потрібна або своя свердловина, або банк, або виробництво автомобілів, або і те, й інше разом. Але не забувати, що дорога до верхівки дуже довга. Більшість учасників рейтингу працюють на ринку десятки років.
Підготувала Віра ВОВЧУК |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |