![]() ![]() |
|
![]() |
РУБРИКИ |
№ 6/2007 | |
архів номерів
![]() |
Зростання ролі університетів — вимоги сучасностіОльга ОХРЕМЕНКО, заступник генерального директора з наукової роботи Науково-методичного інституту міжнародної освіти та проблем управління МАУП, доктор психологічних наук На початку ХХІ сторіччя взято курс на шлях до майбутньої «Європи знань». Загальну картину європейського університетського простору з різними інтенсивністю і типами досліджень (інновацій та профілями викладання) навчання розглядають як основу для вдосконалення методів професійного управління, формування єдиного освітнього простору, майбутнього розвитку автономії вищих навчальних закладів.
На шляху до розвитку й удосконалення вищої освіти потрібно вирішити питання, які постали наприкінці 20 сторліття. Тривалі терміни навчання та високий рівень відрахованих студентів більшість навчальних закладів Європи розцінюють як витрату ресурсів і з боку студентів, і з боку університетів. До речі, ці проблеми вже давно і ефективно вирішує МАУП. Досвід Академії можна було б рекомендувати для запозичення і іншим ВНЗ. Загальновизнаною стає й інша потреба нашого суспільства — збільшення привабливості системи вищої освіти та інститутів. У цьому контексті особливу увагу треба звернути на ресурси, що надає вища освіта: кар'єру, посаду, перспективу росту та на такі аспекти навчальної діяльності, як міжнародне визнання ступеня, демонстрація якості навчання, орієнтація на потреби студентів. МАУП розуміє, що інформаційна цивілізація ХХІ ст. потребує глобальної соціальної трансформації, в основу якої покладено докорінні соціокультурні, технологічні, гуманітарні, освітньо-інформаційні зміни. Тому Академія обрала шлях до інтеграції, зокрема гуманізації освіти, і вважає цей вибір своїм внеском у демократизацію суспільства. Сучасне суспільство потребує кваліфікованих спеціалістів, які можуть навчатися і успішно працювати по всій Європі, що спичиняє нагальну потребу у доступі до всіх рівнів системи вищої освіти та адекватне забезпечення мобільності. На цьому шляху українські ВНЗ сподіваються на підтримку державних структур для створення загальноєвропейського простору вищої освіти, науки та інновацій, збільшення державних замовлень на підготовку та перепідготовку спеціалістів, які підвищать міжнародний рейтинг України у сфері освіти та науки. Важливий крок у цьому напрямі — підтримка ідеї створення привабливої системи вищої освіти у межах нашої країни та включення її в «Європу знань». Основне завдання — гарантії якості/акредитації, які базуються на взаємо-визнанні рішень Болонського процесу за умови збереження поваги до національних особливостей; уникнення перенавантаження університетів новими формами оцінювання та контролю. Треба пам'ятати, що періоди навчання і заліки/кредити є лише досить важливими складовими частинами навчальної програми, а не повною програмою, яка визначає кваліфікацію. Попри це в Україні багато фахівців у галузі вищої освіти занепокоєні, чи не призведе цей процес до уніформізації вищої школи, знищення різноманіття національних освітніх систем і підходів, поставить навчальні плани у суворі рамки. Не треба забувати, що в аспекті розширення мобільності Болонський процес має і зворотний бік, а саме: загрозу інтенсифікації двох процесів: «відпливу студентів» і «відпливу високо кваліфікованого науково-педагогічного складу». Це спричинено насамперед тим, що Європейський диплом про вищу освіту для багатьох наших громадян більш привабливий, ніж вітчизняний. Оскільки освіта в Україні дешевша, то вигідно навчатися тут перші 2–3 роки, а потім отримати диплом в європейському університеті. Відповідно, кваліфікована робоча сила в Україні надто дешева, особливо з огляду на постійно зростаючу вартість освіти, тому безумовно існуватиме відплив її в інші країни. Зазвичай за кордон від'їжджають перспективні науково-педагогічні кадри, що мають певні наукові здобутки. Саме вони є активом кадрового потенціалу національної освіти. Відсутність імміграції за наявності еміграції студентства та викладачів спричинить певну замкненість ВНЗ у країні. Зусилля Міністерства освіти щодо врегулювання нормативної бази принаймні створило би можливості для припливу студентів і освітян з-за кордону як одного з міжнародно прийнятих способів поповнення потенціалу освітньої галузі. Основною гарантією поліпшення міжнародної «прозорості» і полегшення професійного та академічного визнання спеціальності (диплома, ступеня, сертифіката), здобутих в Україні, є визнання документально підтверджених знань, вмінь і навиків без проведення повторної оцінки, іспиту і перевірки їх у межах Європейського простору. Визнання кваліфікацій (1st UNESCO Global Forum on International Quality Assurance, Accreditation and the Recognition of Qualifications in Higher Education — Paris, 18–19 Oct, 2002) базується на формальному висновку повноважного органу, що визначає значущість певної кваліфікації. Ця Директива передбачає, що ступені, присуджені після закінчення курсу вищої освіти, дають професійний статус, який повинні визнавати країни Європи без адаптаційного курсу періодом до трьох років або тесту на професійну придатність, який нині вимагають роботодавці для наших фахівців. Державні структури повинні остаточно у межах вимог Болонського процесу створити Національну систему гарантії якості, яка включатиме: • визначення відповідальності контролюючих органів і навчальних закладів; • оцінювання програм закладів, що передба-чаз внутрішній контроль, зовнішню перевірку, участь студентів і публікацію результатів; • систему акредитації, сертифікації або схожі процедури; • міжнародну участь, співпрацю і створення союзів, що перевіряють якість. Вже багато було написано і сказано про впровадження європейської системи кредитних одиниць ECTS — European Communіty Course Credіt Transfer System (Європейська система трансферу оцінок). Основні засоби, які використовувалися в роботі ЕСТS і управлінні академічним визначенням, представлені в інформаційному пакеті, договорі про навчання і дублікаті офіційних документів. Як ефективний інструмент створення взаємозаліку і управління академічним впровадженням система ECTS підтримує європейську мобільність. В Україні триває широкомасштабний експеримент із визначення особливостей кредитно-модульної системи, схожої до ECTS. Однак, очевидно, доцільно надати більше прав провідним навчальним закладам у термінах і обсязі прийняття європейських стандартів. Це не стане на заваді Болонському процесу, оскільки ВНЗ розуміють, що їх привабливість для студентів — це комплексна компонента, яка включає мобільність, привабливість, працевлаштування. За умовами конвенції, дипломи мають транснаціональне визнання, а не визнання якоїсь конкретної країни. Україна прийняла загальну рамку трьох рівнів кваліфікацій (бакалавр, магістр, доктор), що включають можливість проміжних кваліфікацій з урахуванням національного контексту (в Україні це молодший спеціаліст і спеціаліст) та принцип загального опису кваліфікацій кожного циклу у вигляді результатів, компетенцій і обсягу кредитів. А це, у свою чергу, змінює систему оцінювання ефективності роботи ВНЗ. Є два класичні індикатори ефективності освітніх процесів: ступінь працевлаштування випускників за фахом і середній дохід, який вони отримують за перші п'ять років трудової діяльності. Однак для того, щоб ці механізми оцінки були застосовані, треба забезпечити зайнятість випускників ВНЗ саме відповідно до їх кваліфікації, що нині досить складно, оскільки в Україні існує чималий розрив між запитами ринку праці і структурою та кваліфікацією випускників. За цих умов необхідно використовувати інші механізми забезпечення якості, які представлені на малюнку. На жаль, наші вищі навчальні заклади ще не достатньо ефективно розробляють процес такого моніторингу за показниками якості. А як це відбувається в міжнародних структурах? Завданнями практичної реалізації принципів Болонської декларації в галузі забезпечення якості ВНЗ займається Європейська Асоціація Університетів (European University Association — EUA). Вона пропонує програму оцінювання (акредитації) — Institutional Evaluation Program ВНЗ, а також можливі напрями його розвитку. Програма акредитації складається з двох стадій: спочатку сам навчальний заклад проводить самооцінку за спеціальною методикою, яку пропонує Асоціація, потім проводить аналіз із залученням групи експертів, непричетних до певного закладу (всі вони або нині, або в недавньому минулому посідали високі керівні посади в європейських освітніх установах). Потім група експертів формує звіт із рекомендаціями. Асоціація пропонує кожні два роки повторювати процес оцінки із залученням зовнішніх експертів для аналізу виконання рекомендацій і отриманих результатів. Адаптація українських ВНЗ до цієї системи у 2010 році буде вельми напруженою і вимагатиме від державних органів України розв'язання низки питань. 1. Трансформація надлишкової кількості навчальних напрямів і спеціальностей (відповідно 76 та 584) і зменшення їх приблизно у 5 разів. 2. Розробка ефективного контролю за якістю вищої освіти. 3. Зменшення розриву між сферою освіти і ринком праці. 4. Чіткий розподіл кваліфікаційних вимог до ступенів спеціаліста і магістра; бакалавра і спеціаліста. Нині у багатьох ВНЗ програми підготовки спеціаліста і магістра близькі за змістом, і навіть еквівалентні, хоча за освітньо-кваліфікаційним статусом, акредитуються на III і IV рівнях. 5. Впровадження і активізація передових наукових досліджень у закладах освіти, які мають стати основою університетської підготовки; введення системи загальноєвропейських наукових ступенів. 6. Реформація такої ланки освіти, як технікуми і коледжі (їх кількість у державі значно більша, ніж ВНЗ III та IV рівнів акредитації разом узятих). 7. Формування нової системи підвищення кваліфікації та перепідготовки, що задовольняла б потреби ринкової економіки. Деякі з цих питань вищі навчальні заклади України активно розв'язують. Вони спільно з провідними університетами Європи виконали майже 150 проектів TEMPUS/TACIS. Це дало змогу ввести загально навчальні програми, нові принципи управління ВНЗ, підготувати сучасні підручники, опрацювати способи взаємного визнання документів про освіту. Цікавою і досить продуктивною була робота МАУП у таких напрямах, як введення системи загальноєвропейських наукових ступенів; часткова реформація освіти на базі технікумів і коледжів; формування нової системи підвищення кваліфікації та перепідготовки. Однак перед ВНЗ стоїть низка дуже важливих і невирішених питань. Найважливіші з них такі: постійність, прозорість, об'єктивність моніторингу якості освіти. Оскільки наша участь в європейській системі забезпечення якості вищої освіти (система ENQA) обов'язкова вже найближчим часом, то акредитуватися зобов'язані не лише навчальні заклади і спеціальності, а й певні освітні програми (зовнішня оцінка ENQA дає можливість оцінювати навчальні програми за межами України). Хоча нині рівні впливу і відповідальності в структурі української освіти чітко не розмежовані і не визначені, очевидно, що принципова відповідальність за забезпечення якості навчання лягає саме на вищі навчальні заклади. Така особливість обумовлена декількома причинами: • вимоги до відходу держави від жорсткого регулювання у сфері вищої освіти; • перенесення акцентів від контролю за освітнім процесом до контролю за його результатами: отриманими студентами знаннями, компетенцією і навичками. Отже, Болонський процес — процес автономізації ВНЗ. Однак рівень автономії вищих навчальних закладів у нас значно нижчий від середньоєвропейського. Провідні університети України неохоче беруть на себе роль методологічних центрів, новаторів, піонерів суспільних перетворень, за якими має йти країна. Особливо це стосується закладів освіти, що мають статус національних (їх кількість досягла майже 40% від загальної кількості ВНЗ III та IV рівнів акредитації). Саме вони повинні взяти на себе розробку засад модернізації системи контролю якості освіти, узгодження її з європейською моделлю, активне впровадження вченого ступеня доктора філософії. Саме провідні ВНЗ мусять сказати своє вагоме слово про подальшу долю технікумів і коледжів, наприклад, повністю інтегрувати кращі технікуми і коледжі в заклади III, IV рівнів акредитації, створивши їм умови для надання освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр». Саме цим шляхом пішов МАУП. Альтернативою такого рішення є трансформація цієї ланки освіти в заклади середньої професійної освіти для надання випускникам рівня висококваліфікованих робітників. Більшість фахівців МАУП вважають, що долю рівнів «спеціаліст» і «магістр» у нашій країні слід вирішити відповідно до їх затребуваності на ринку праці. За умов такої кардинальної реформи системи здобуття кваліфікацій, державні органи повинні встановити схему відповідностей між «старими» і «новими» ступенями. Щодо вченого ступеня кандидата наук, то доцільно було б нагадати, що ступінь кандидата наук, здобутий іноземцями в СРСР, прирівнювався в їх країнах до ступеня Ph. D. Державним органам потрібно, у свою чергу, законодавчо і на міжнародному рівні чітко визначити відповідність кваліфікації спеціаліста, здобутої у нинішніх закладах ІІІ–ІV рівнів акредитації (а в минулому — інститутах, академіях та університетах) новим кваліфікаціям бака-лав і магістр. Вирішення цього питання вкрай необхідно хоча б тому, що нині бакалавр, відповідно до чинних законодавчих актів, це фахівець, який має базову, а не повну вищу освіту. Хоча в європейських університетах бакалавр — це спеціаліст з повною вищою освітою, а в магістратурі далі навчається не більше третини випускників бакалаврату. У нас обмеження кількості студентів, які вчаться в магістратурі, по суті є дискримінаційним, оскільки не пропонує іншої альтернативи на міжнародному рівні визнання повної вищої освіти. У зв'язку з цим деякі ВНЗ України (і Росії) розглядають програми Master of business administration (МВА), відносно яких існують міжнародні стандарти, як деяку альтернативу магістратурі: є спроби інтерпретувати програми МВА як різновид магістерських програм, змінивши існуючі стандарти магістратури. Однак програми МБА за своєю суттю є програмами додаткової освіти, а отже, питання про акценти на осі «бака-лаврат — магістратура» все ще відкрите. Необхідно звернути увагу і на підхід, який обрав МАУП до системи наукових ступенів в Україні. Академія додатково до існуючої системи «кандидат» та «доктор наук» ввела науковий ступінь «доктора філософії», відповідно до міжнародних стандартів. Для осіб, які здобули такий диплом, були зняті перешкоди у мобільності на європейському науковому й освітянському просторі. Традиційна система підготовки наукових кадрів через аспірантуру задовольняє потреби на внутрішньому ринку праці доти, поки доля як першої, так і другої систем остаточно не буде вирішена у майбутньому. Крім проблем якості освіти, основими принципами є мобільність і працевлаштування. Мобільність — важлива якісна особливість європейського простору, вона передбачає мобільність людей як між вищими навчальними закладами, так і між державами. В Україні їй заважають системні невідповідності, візовий режим, економічні характеристики нашої країни, зрештою різниця між рівнем життя в Україні та країнах ЄС. Запровадження мобільності в Україні передбачає: • заснування в організаційно-функціональній структурі ВНЗ міжнародного офісу та бюро для організації обміну студентами та викладачами; • створення банку даних про світові, європейські та національні університети і їх навчальні матеріали; • створення банку даних про професійні ресурси; • інтернаціоналізація та скоординованість навчальних планів; • впровадження кредитно-модульної системи ECTS; • створення необхідної системи кураторства, яка допомогла б студентам та викладачам у практичній реалізації їхніх потреб щодо мобільності; • створення нової системи підвищення кваліфікації та перепідготовки для професорсько-викладацького складу, яка задовольняла б потреби ринкової економіки України для реалізації важливого загальноєвропейського принципу «освіта впродовж усього життя»; • упорядкування системи наукових ступенів в Україні відповідно до міжнародних стандартів. Працевлаштування — це третій засадничий принцип забезпечення прав молодої людини на транснаціональну освіту. Можливість влаштування на роботу — це основне питання для вищих закладів у всій Європі; це стратегічна мета, яка не має альтернативи. Працевлаштування — це індикатор успіхів всього Болонського процесу загалом. Він настільки важливий, що в дискусіях про доцільний термін навчання на будь-якому рівні учасники Болонського процесу дійшли висновку, що навчатися, використовуючи принцип «навчання впродовж усього життя», треба доти, поки не знайдеш роботу. Привабливість ВНЗ включає перспективу для кар'єри, якість та вартість навчання, вартість проживання, доступність побутових послуг, наявність стипендіальних програм, що надає університет. Сюди належать також повага до європейських та світових цінностей, відсутність міжнаціональних та релігійних конфліктів, відповідність європейським освітянським стандартам тощо. Об'єднує ці три принципи те, що вони, по суті, виходять за межі суто системи освіти, є прерогативою держави. Україні треба пришвидшити еволюцію системи освіти, оскільки за більшістю напрямів вона не відповідає вимогам Болонського процесу. Система нашої вищої освіти не може «прилаштовуватися» до нових внутрішніх реалій, на сучасному етапі концепцію реформування вищої освіти слід докорінно переглянути. Ми починаємо рух до Болонського процесу, до надання можливості активно співпрацювати із країнами Європи, і МАУП готова зробити необхідні кроки у цьому напрямі та закликає всі зацікавлені організації до співробітництва у розбудові освіти нашої України. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |