![]() ![]() |
|
![]() |
РУБРИКИ |
№ 2/2007 | |
архів номерів
![]() |
Адміністративний менеджмент: теоретико-методологічні засади (закінчення)Олександр АНТОНЮК, директор Українсько-Російського інституту менеджменту і бізнесу ім. Б. Хмельницького МАУП, доктор політичних наук, професор Місцеве самоврядування: концептуальні основи організації. Як форма народовладдя місцеве самоврядування — це своєрідна альтернатива управлінню місцевими справами із Центру. Водночас цій формі управління притаманна така своєрідна риса, як поєднання місцевого самоврядування із широкими повноваженнями з перебуванням на місцях представників центральної влади, яка виконує контрольні, правоохоронні та інші функції. Місцеве самоврядування — це такий вид управління, до якого залучається населення з метою вирішення питань місцевого значення як через органи місцевої влади, так і за допомогою зібрань мешканців, референдумів тощо. 15 жовтня 1985 р. у Страсбурзі держави-члени Ради Європи прийняли Європейську хартію про місцеве самоврядування. Цей документ умістив основні досягнення європейської демократичної думки та заклав підвалини для побудови внутрішнього устрою держав-членів Ради Європи. У ст. 3 наведено визначення поняття «місцеве самоврядування», трактують як право і спроможність органів місцевого самоврядування в межах закону здійснювати регулювання та управління суттєвою часткою суспільних справ, які належать до їхньої компетенції, в інтересах місцевого населення. Хартія підкреслює, що місцеве самоврядування є важливим елементом демократичного державного устрою, визначальним способом наближення громадян до державного управління в межах, встановлених законом. Документ наголошує, що право громадян брати участь в управлінні державними справами належить до спільних для всіх держав-членів Ради Європи демократичних принципів. Звернено увагу на те, що це право може бути здійснене саме на місцевому рівні. Існування наділених реальною владою органів місцевого самоврядування, проголошене у Хартії, забезпечує ефективне і водночас наближене до громадянина управління. Держави-члени Ради Європи у Хартії визначили значення місцевого самоврядування в житті суспільства. Сутність його полягає, по-перше, в тому, що захист і зміцнення місцевого самоврядування у різних європейських країнах є значним внеском у побудову Європи, що ґрунтується на принципах демократії і децентралізації влади; по-друге, це передбачає існування місцевих органів самоврядування, які наділені уповноваженими для прийняття рішень органами, створеними демократичним шляхом, і мають широку автономію щодо своєї компетенції, порядку її здійснення та необхідні для цього засоби. Сферу компетенції місцевого самоврядування визначено у ст. 4, де стверджено, що: 1) головні повноваження і функції органів місцевого самоврядування визначаються конституцією або законом. Однак це положення не перешкоджає наділенню органів місцевого самоврядування повноваженнями і функціями для спеціальних цілей відповідно до закону; 2) органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, що не вилучене зі сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу; 3) муніципальні функції, як правило, здійснюються переважно тими властями, які мають найтісніший контакт з громадянином. Наділяючи тією чи іншою функцією інший орган, необхідно врахувати обсяг і характер завдання, а також вимоги досягнення ефективності та економії; 4) повноваження, якими наділяються органи місцевого самоврядування, як правило, мають бути повними і виключними. Вони не можуть скасовуватися чи обмежуватись іншим центральним або регіональним органом, якщо це не передбачено законом; 5) якщо повноваження делегуються органам місцевого самоврядування центральним чи регіональним органом, органи місцевого самоврядування, наскільки це можливо, мають право пристосовувати свою діяльність до місцевих умов; 6) у процесі планування і прийняття рішень щодо всіх питань, які безпосередньо стосуються органів місцевого самоврядування, з останніми мають проводитися консультації. Хартія у своєму змісті узагальнює досвід європейських держав у сфері управління і констатує, що місцевому самоврядуванню належить право та надається реальна можливість органам місцевого самоврядування регламентувати значну частину місцевих справ і управляти ними, діючи в межах закону, під свою відповідальність і в інтересах місцевого населення. Реалізація цього права може здійснюватись у формі як представницької демократії (радами або зборами, що складаються з членів, обраних за допомогою вільного, таємного, рівноправного, прямого і загального голосування; ради чи збори можуть мати підзвітні їм виконавчі органи), так і прямої демократії (зборами громадян, референдумом тощо) (ст. 3). Відповідно до ст. 5 змін територіальних кордонів органів місцевого самоврядування не можна здійснюватис без попереднього з'ясування думки відповідних місцевих громад, можливо, через проведення референдуму, якщо це дозволено законом. Під час визначення внутрішньої адміністративної структури місцеві органи мають можливість сформувати власні внутрішні адміністративні структури з урахуванням місцевих потреб і необхідності забезпечувати ефективне управління. У цій же ст. 6 зафіксовано умови служби співробітників органів місцевого самоврядування, які передбачають добір висококваліфікованого персоналу з урахуванням особистих якостей та компетентності, а також створення належних можливостей для його професійної підготовки, винагороди та просування по службі. Згідно зі ст. 8 Хартії будь-який адміністративний нагляд над органами місцевого самоврядування може здійснюватися лише у формах і випадках передбачених конституцією або законами та з метою забезпечення дотримання закону й конституційних принципів. У Хартії ст. 8 визначено положення стосовно фіксованої бази органів місцевого самоврядування, згідно з якими вони мають право володіти достатніми власними коштами, якими можуть вільно розпоряджатися під час здійснення своїх функцій. Частина коштів повинна надходити із коштів місцевих зборів і податків, ставки яких органи місцевого самоврядування мають право встановлювати в межах, визначених законом. Особливо цінним є положення ст. 11, яке свідчить, що органи місцевого самоврядування мають право використовувати засоби правового захисту для забезпечення вільного здійснення своїх повноважень і поважання принципів місцевого самоврядування, які втілені в конституції чи національному законодавстві. Європейська хартія як багатосторонній договір між європейськими країнами — членами Ради Європи щодо загальних принципів організації місцевого самоврядування охоплює широкий спектр елементів його організації, кожен з яких є необхідною складовою частиною для приєднання до цього документа. Місцеве самоврядування згодом міцно утвердилось у державах західної демократії. Історично склалося так, що в європейських країнах, наприклад, Франції, Німеччині, Росії, місцеве самоврядування, його органи, більшою мірою контролювались центром, ніж у Великобританії, проте міста Німеччини мають глибокі традиції автономного самоуправління, зокрема це можна простежити на прикладі Берліна. До децентралізації, починаючи від 1969 р., йде також Франція. У США система місцевих органів самоврядування традиційно пов'язана з принципами утворення перших поселень у цій країні. Наприклад, у Новій Англії місцеві органи самоврядування створюються на рівні міста; на півдні країни — на рівні графства, а в північних і центральних штатах вони існують як на рівні міста, так і графства. В Австралії спочатку планувалася система місцевих органів влади за аналогією, що функціонує в Англії. Проте розсіяність поселень, а також великі міста — суттєва перешкода впровадженню одноманітної багатоступеневої системи місцевих органів влади. У Великобританії услід за переглядом структури місцевих органів самоврядування, який було завершено у 1994 р., проведено реорганізацію адміністративного поділу в Англії, Шотландії й Уельсі. Досвід функціонування органів місцевого самоврядування свідчить, що до їх компетенції входить два види завдань: а) ті, що належать безпосередньо до їх компетенції (у добровільному й обов'язковому порядку); б) такі, що делеговані їм центральною владою і органами державної влади на місцях. Зусилля органів місцевого самоврядування, як правило, зосереджуються на вирішенні: • соціальних проблем на підвідомчій території, зокрема організація освіти, охорона, здоров'я, забезпечення громадської безпеки і правопорядку тощо; • питань охорони навколишнього середовища; • забезпечення комплексного розвитку місцевого господарства передусім через систему комунальних служб, що задовольняють потреби мешканців, а також тих, хто пербуває на території виробничих та невиробничих підприємств. Йдеться про такі обов'язкові служби, як система водопостачання, електропостачання, санітарно-епідеміологічні служби, комунальний транспорт, реєстрацію актів громадянського стану, похоронні послуги, архіви тощо, а також про об'єкти, що входять у місцеву інфраструктуру (музеї, театри, школи тощо). Місцеве самоврядування в Україні. Основні концептуальні засади створення та функціонування системи місцевого самоврядування визначено в Конституції України. Ст. 140 зазначає: «Місцеве самоврядування є правом територіальної громади — жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста — самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Особливості здійснення місцевого самоврядування в містах Києві та Севастополі визначаються окремими законами України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи. Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради. Питання організації управління районами в містах належить до компетенції міських рад. Сільські, селищні, міські ради можуть дозволити за ініціативою жителів створювати будинкові, вуличні, квартальні та інші органи самоорганізації населення і наділяти їх частиною власної компетенції, фінансів, майна». Згідно зі ст. 141 Конституції до складу сільської, селищної, міської ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста на основі загального, рівного, прямого виборчого права через таємне голосування строком на чотири роки. Територіальні громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права через таємне голосування обирають строком на чотири роки відповідно сільського, селищного та міського голову, який очолює виконавчий орган ради та головує на її засіданні. Голова районної та голова обласної ради обираються відповідною радою і очолюють виконавчий апарат ради. Система та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначені у Законі України «Про місцеве самоврядування в Україні» (прийнятий Верховною Радою України 24 квітня 1997 р.). У ст. 1 цього Закону подано тлумачення основних термів, використаних у його змісті: 1) територіальна громада — жителі, об'єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об'єднання жителів кількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр; 2) адміністративно-територіальна одиниця — область, район, місто, район у місті, се 3) місцевий референдум — форма прийняття територіальною громадою рішень з питань, що належать до відання місцевого самоврядування, через пряме голосування; 4) загальні збори — зібрання всіх чи частини жителів села (сіл), селища, міста для вирішення питань місцевого значення; 5) представницький орган місцевого самоврядування — виборний орган (рада), який складається з депутатів і відповідно до закону наділяється правом представляти інтереси територіальної громади і приймати від її імені рішення; 6) районні та обласні ради — органи місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст; 7) загальний склад ради — кількісний склад депутатів ради, визначений відповідно до закону; 8) склад ради — кількість депутатів, обраних до відповідної ради, повноваження яких визнано і не припинено в установленому законом порядку; 9) правомочний склад ради — кількість депутатів, обраних до відповідної ради, повноваження яких визнано і не припинено в установленому законом порядку, яка становить не менше двох третин від загального складу ради; 10) виконавчі органи рад — органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами; 11) органи самоорганізації населення — представницькі органи, що створюються частиною жителів, які тимчасово або постійно проживають на відповідній території в межах села, селища, міста; 12) посадова особа місцевого самоврядування — особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження для здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату із місцевого бюджету; 13) делеговані повноваження — повноваження органів виконавчої влади, надані органам місцевого самоврядування законом, а також повноваження органів місцевого самоврядування, які передаються відповідним місцевим державним адміністраціям за рішенням районних, обласних рад; 14) право комунальної власності — право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування; 15) бюджет місцевого самоврядування (місцевий бюджет) — план утворення і використання фінансових ресурсів, необхідних для забезпечення функцій та повноважень місцевого самоврядування; 16) районний бюджет — план утворення і використання фінансових ресурсів, необхідних для забезпечення спільних інтересів територіальних громад сіл, селищ, міст районного значення, виконання місцевих програм, здійснення бюджетного вирівнювання; 17) обласний бюджет — план утворення і використання фінансових ресурсів, необхідних для забезпечення спільних інтересів територіальних громад, виконання місцевих програм, здійснення бюджетного вирівнювання; 18) поточний бюджет — доходи і видатки місцевого бюджету, які утворюються і використовуються для покриття поточних видатків; 19) бюджет розвитку — доходи і видатки місцевого бюджету, які утворюються і використовуються для реалізації програм соціально-економічного розвитку, зміцнення матеріально--фінансової бази; 20) мінімальний бюджет місцевого самоврядування — розрахунковий обсяг місцевого бюджету, необхідний для здійснення повноважень місцевого самоврядування на рівні мінімальних соціальних потреб, який гарантується державою; 21) мінімальний рівень соціальних потреб — гарантований державою мінімальний рівень соціальних послуг на душу населення в межах усієї території України; 22) самооподаткування — форма залучення на добровільній основі за рішенням зборів громадян за місцем проживання коштів населення відповідної території для фінансування разових цільових заходів соціально-побутового характеру. Місцеве самоврядування в Україні у Законі розглядається як гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади — жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста — самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і Законів України. У ньому проголошується, що місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст (ст. 2). Функціонує місцеве самоврядування на принципах народовладдя; законності; гласності; колегіальності; поєднання місцевих і державних інтересів; виборності; правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності в межах повноважень, визначених цим та іншими законами; підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб; державної підтримки та гарантії місцевого самоврядування; судового захисту прав місцевого самоврядування (ст. 4). Закон України закріплює систему місцевого самоврядування, до складу якої у відповідно до ст. 5 входять територіальні громади; сільські, селищні, міські ради; сільський, селищний, міський голова; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення. Крім цього, у містах з районним поділом за рішенням територіальної громади міста або міської ради, відповідно до даного Закону, можуть утворюватися районні в місті ради. Районні в містах ради утворюють свої виконавчі органи та обирають голову ради, який одночасно є головою її виконавчого комітету. 7 червня 2001 р. прийнято Закон України «Про службу в органах місцевого самоврядування», який регулює правові, організаційні, матеріальні та соціальні умови реалізації громадянами України права на службу в органах місцевого самоврядування, визначає загальні засади діяльності посадових осіб місцевого самоврядування, їх правовий статус, порядок та правові гарантії перебування на службі в органах місцевого самоврядування. Згідно із цим Законом служба в органах місцевого самоврядування — це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які обіймають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та певних повноважень органів виконавчої влади, наданих законом. У Законі закріплено основні принципи, на яких заснована служба в органах місцевого самоврядування: служіння територіальній громаді; поєднання місцевих і державних інтересів; верховенство права, демократизм і законність; гуманізм і соціальна справедливість; гласність; пріоритет права та свобод людини і громадянина; однакові можливості доступу громадян до служби в органах місцевого самоврядування з урахуванням їх ділових якостей та професійної підготовки; професіоналізм, компетентність, ініціативність, чесність, відданість справі; під-контрольність, підзвітність, персональна відповідальність за порушення дисципліни і неналежне виконання службових обов'язків; дотримання прав місцевого самоврядування; правова соціальна захищеність посадових осіб місцевого самоврядування; захист інтересів відповідної територіальної громади; фінансове та матеріально-технічне забезпечення служб коштами місцевого бюджету; самостійність кадрової політики в територіальній громаді. Ст. 6 визначає напрями державної політики щодо служби в органах місцевого самоврядування, якими є законодавче врегулювання служби в органах місцевого самоврядування та забезпечення її ефективності; захист прав місцевого самоврядування; організація підготовки та перепідготовки кадрів для служби в органах місцевого самоврядування; правовий та соціальний захист посадових осіб місцевого самоврядування; методичне та інформаційне забезпечення служби в органах місцевого самоврядування. Демократизація політичної реформи в Україні вимагає реформування інституту місцевого самоврядування у напрямі підвищення його ефективності, наближення до європейських стандартів. Основна мета реформування — реальне забезпечення права громадян на участь у вирішені питань суспільного життя, в управлінні державою, подальша демократизація суспільства. Основні напрями розвитку місцевого самоврядування визначені у посланні Президента України до Верховної Ради України «Про внутрішнє і зовнішнє становище України у 2005 році». Сутність реформування у цій сфері, зазначається у цьому документі, має полягати: • у поступовому розширенні прав місцевих громад щодо вирішення питань своєї життєдіяльності; • у збільшенні економічної самостійності громад; • в оптимізації розподілу повноважень між місцевими органами державної влади й органами місцевого самоврядування. Основна мета — забезпечення громадян України соціальними та адміністративними послугами необхідної кількості і якості. Серед ключових проблем, що заважають належному (згідно з визначеними Конституцією і законами України цілями) функціонуванню інституту місцевого самоврядування, слід відзначити такі: • фінансово-економічна несамостійність територіальних громад; • надмірна концентрація владних повноважень у центральних та місцевих органів виконавчої влади, брак повноважень та ресурсів в органів місцевого самоврядування щодо забезпечення життєдіяльності територіальних громад; • недостатня правова врегульованість еко-номіко-фінансових аспектів діяльності громад (невизначеність статусу комунальної власності, недостатня врегульованість між-бюджетних відносин різного рівня тощо); • невпорядкованість системи адміністративно-територіального устрою, зокрема щодо сфери територіальної відповідальності органів місцевого самоврядування; • недостатня розвиненість адміністративного судочинства, яке має регулювати правові відносини у сфері місцевого самоврядування; • недостатня взаємодія органів місцевого самоврядування і структур громадянського суспільства, брак контролю за діяльністю органів місцевого самоврядування з боку громад. З огляду на необхідність вирішення цих проблем необхідне розширення і оновлення законодавчої бази місцевого самоврядування. Це стосується чіткого розмежування повноважень між місцевими органами виконавчої влади та місцевого самоврядування, а також фінансово-економічних питань. Розподіл повноважень між органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, а також між органами місцевого самоврядування різних рівнів, має здійснюватися за принципом субсидіарності. Ті функції і повноваження, які об'єктивно не можуть виконувати громади, передаються на рівень районів, далі — на рівень областей, а від них — центральним органам державної влади. Але основою розподілу повноважень має бути добровільне бажання територіальної громади щодо їх делегування. Законодавчого врегулювання потребує також проблема стимулювання участі членів громади у діяльності органів місцевого самоврядування, а саме: механізми відповідальності органів місцевого самоврядування, сільських, селищних та міських голів перед громадами, що їх обрали, розширення можливостей громадських організацій щодо реальної участі у місцевому самоврядуванні; порядок діяльності будинкових, вуличних, квартальних та інших органів самоорганізації населення, делегування їм органами місцевого самоврядування частини власної компетенції фінансів, майна. Запропоновані реформи місцевого самоврядування безперечно потребують відповідного кадрового забезпечення. На базі наявних навчальних закладів необхідно створити ефективні системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації посадових осіб органів місцевого самоврядування. Доцільно також творити демократичну та прозору систему кар'єрного росту муніципальних працівників та підвищення їхньої правової та соціальної захищеності, створити систему стимулів для залучення молоді до роботи в органах місцевого самоврядування. Розвитку місцевого самоврядування сприятиме також реформування місцевих органів виконавчої влади, передача максимально можливого обсягу владних повноважень органам місцевого самоврядування та чітке функціональне розмежування з повноваженнями виконавчої влади (децентралізації). Таке реформування може буди здійснене у два етапи. На першому етапі діяльність обласних державних адміністрацій має бути спрямована на соціально-економічний та гуманітарний розвиток регіону. Тут доцільно змінити порядок призначення керівників державних адміністрацій, надавши такі повноваження Кабінету Міністрів (що потребує внесення змін до Конституції України). На другому етапі для запровадження регіонального самоврядування на базі обласних державних адміністрацій мають утворитися виконавчі органи обласних рад. Контроль за дотриманням законодавства органами місцевого самоврядування має здійснюватися структурними підрозділами Міністерства юстиції та Міністерства фінансів. Діяльність районних державних адміністрацій (до внесення змін у Конституцію України) має бути повністю підпорядкована обласній державній адміністрації. Після внесення відповідних змін до Конституції України та впровадження повноцінного місцевого самоврядування районні державні адміністрації ліквідовуватимуть. Найбільших змін повинна зазнати організація та діяльність територіальних підрозділів (органів) міністерств. Саме вони представлятимуть на місцевому рівні центральні органи виконавчої влади. Ці територіальні підрозділи виконавчої влади здійснюватимуть поточне адміністрування, необхідність їхнього утворення визначатиметься у кожному конкретному випадку. Причому слід гнучкіше підходити до визначення територіальної мережі органів виконавчої влади, з урахуванням критеріїв їхньої доступності та зручності для громадян. Отже, адміністративно-державне управління має свою сутність і зміст, здійснюється на основі науково обґрунтованих принципів, виконує численні визначені функції, серед яких планування, організація, комплектація карами, мотивація і контроль. Управління трактують як цілеспрямований вплив на суспільство, який передбачає систему скоординованих дій суб'єкта на об'єкт з метою упорядкування та зберігання його якісної специфіки, стабільного функціонування, удосконалення й розвитку, тобто державне управління є об'єктивною основною необхідністю організованого функціонування й розвитку суспільства. Державне управління ефективно здійснюється тільки в умовах наявності досконалого механізму, який є системою таких взаємодіючих ланок: формування легітимного суб'єкта та інсти-туційної ієрархії державного управління; розробка стратегічного курсу суспільного розвитку та прийняття державних рішень; застосування технологічних прийомів і методів оперативного управління, обумовлених необхідністю реалізації стратегічних цілей і рішень; організація контролю за управлінським процесом та самокорекція його режиму. Визначальний вплив на сутність і зміст державного управління, всі його характеристики має політичний режим — система способів і методів організації суспільства та органів політичної влади, що визначають характер політичного життя в країні, рівень політичної свободи. Література 1. Гелей С. Д., Рутар С. М. Політологія: Навч. посіб. — К., 2004. 2. Дегтярев А. А. Основы политической теории. — М., 1998. 3. Політологічний енциклопедичний словник / Упо-ряд. В. П. Горбатенко; За ред. Ю. С. Шемшученка, В. Д. Бабкіна, В. П. Горбатенька. — К., 2004. 4. Політологія: Підруч. для вищ. навч. закладів / За ред. Ю. І. Кулагіна, В. І. Полуріза. — К., 2002. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |