РУБРИКИ |
|
№ 10/2006 | |
архів номерів
|
У поплічниках нацистських душогубів*Іржи БОГАТКА (Чехія) На захист сіонізму виступають не тільки англійські сіоністські підприємці, колишні чехословацькі громадяни, і зокрема колишній редактор газети «Прагер тагблатт» Карл Баум. В атаку на горезвісний «антисемітизм» щотижневика «Трибуна» (і Чехословацького радіо) кинулися на хвилях ефіру і різні співробітники «Вільної Європи», які про єврейську частину чеського народу знають тільки те, що вона існує. Ми публікуємо щоденник діяча терезинського самоврядування і члена сіоністської організації «Макабі хакаір» Егона Ред-ліха як свідка колабораціоністського минулого сіоністів у період окупації. Його щоденник було виявлено в лютому 1967 року під час ремонту даху в кам'яному будинку на вулиці Готвальда в Терезині. Він лежав у чорній дамській сумочці і пережив свого автора, який був убитий 23 вересня 1944 року в Освенцимі. Деякі публіцисти західної пропаганди таврують як вияв антисемітизму саме згадування того факту, що в період окупації «євреї прирікали на смерть євреїв». Ніхто, однак, не зможе запідозрити в антисемітизмі Егона Редліха, який записав у своєму щоденнику 20 січня 1943 року: «Транспортують немов дрібну худобу. Гурти везуть і женуть, і погоничі в цих гуртів — теж вівці. Це теж євреї, які гноблять євреїв». Історично брехлива і позбавлена класового змісту легенда про єдине єврейство, яке страждало під нацистською окупацією, настільки прижилася завдяки сіоністській пропаганді, що в полоні в неї опинилися і деякі чехословацькі громадяни. Так, наприклад, у виступі інженера Франтішека Фукса, опублікованому у вересні 1972 року в «Віснику єврейської релігійної громади», йдеться: «Тому всі ми — одностайно і завзято, усіма можливими шляхами — пручалися депортації». Автор виступу наче й не був в'язнем Терезина, коли він заявляє: «Усі ці акції (маються на увазі акції Опору. — Ред.) були б неможливі, якби Терезином не володів дух серйозного і непохитного опору і якби не існувало великої єдності спрямованих до опору думок і справ більшості в'язнів і керівників самоврядування». Адже інженер Фукс тим самим вважає представниками руху Опору і таких відомих своїм колабораціонізмом сіоністів — членів Єврейської ради старійшин (ЄРС), як д-р Франтішек Вайдман, Якуб Едельштейн, д-р Егон Поппер та інших. Щоденник Е. Редліха викриває лицемірну легенду про єдину долю євреїв і показує Терезин як арену класових боїв, у яких переважна більшість асимільованих чеських євреїв боролися за врятування чеського народу від фізичного знищення, проти нацистської влади і нацистських прислужників — сіоністського терезинського самоврядування і його виконавчого органу — Єврейської ради старійшин. ХТО ТАКИЙ ЕГОН РЕДЛІХ Які функції було покладено на нього сіоністською організацією? Яке становище він займав у Терезині, на цьому порозі пекла — нацистських таборів знищення? Яке завдання виконував у складному механізмі машини смерті? Уродженець Оломоуца, Егон Редліх з'явився на світ 18 жовтня 1916 року в родині торговця Макса Редліха і його дружини Єлени, уродженої Донатової. Він був наймолодшим з-поміж братів. Старші його брати, Роберт і Павло, не виявляли в молодості ніякого інтересу до сіонізму. Тільки первісток пари Редліхів, Гуго (народився 5 квітня 1904 року в Німецькій Ясениці), мав ті ж погляди що й Егон. Як секретар ЄРС в Оломоуці і Злині, Гуго Редліх організував у період окупації вивіз жителів Оломоуца в Тере-зин. Про ненависть земляків до брата згадує Егон Редліх 27 липня 1942 року у своєму щоденнику. «Прибув ешелон з Оломоуца, — пише він. — Проклинають брата: “Ehrlich wahrt am Langsten, Redlich bleibt”**. На душі тужливо». Вже за Першої республіки Е. Редліх активно працював як член правої сіоністської організації «Макабі хакаір». Він був інструктором курсів перекваліфікації, які сіоністи організували для охочих переселитися до Палестини. Цю діяльність він продовжував і після окупації Чехословач-чини, коли нацисти — цілком у дусі їхньої угоди з Всесвітньою сіоністською організацією (ВСО) — допускали переселення помітних сіоністів за море. На посаду начальника Управління у справах молоді при ЄРС у Терезині Редліха призначили представники сіоністської верхівки ЄРС Якуб Едельштейн та інженер От-то Цуккер. Одночасно його зробили керівником молодіжної сіоністської організації. Свою місію в Терезині Редліх згадує в записі від 1 квітня 1942 року: «Я відповідаю за всю організацію і не знаю, чи утримаюся на своєму місці до кінця, тому що це питання нервів». А 29 березня з'являється така замітка: «На пасху (єврейську. — Ред.) хочемо створити комітет із членів організації». Так сіоністи ввели Редліха й у комісію з передачі функцій самоврядування Терезина в руки ЄРС. Його зробили членом апеляційної комісії, яка обговорювала і вирішувала в останній інстанції питання про включення людей у список депортації, (або про виключення з цього списку) ешелонами, що формувалися особливою комісією ЄРС. У засіданнях апеляційної комісії брав участь член Головного управління імперської безпеки в Берліні (гестапо) і помічник обер-штурмфюрера Адольфа Ейхмана, головний інспектор з кримінальних справ гаупт-штурмфю-рер Ернст Мосс. Регулярно приїзджаючи до Терезина, коли звідтіля відправлялися на схід ешелони з депортованими, він розбирав питання, пов'язані з депортацією, з ЄРС і його апеляційною комісією. Егон Редліх належав до керівної верхівки терезинсько-го гетто. Як начальник Управління у справах молоді, він безпосередньо керував п'ятьма службовцями і величезним числом «вихователів» (старших блоків) в окремих казармах. Найближчими його співробітниками в Управлінні у справах молоді були: викладач фізкультури Альфред, або Фредді, Хірш (народився 11 лютого 1916 року в німецькому місті Ахені), Фрідріх Прагер (народився 2 вересня 1911 року у Відні), Зєєв Пілен Шекк (народився 13 травня 1920 року в Оломоуці), Ервін Бьом та інші. ДОГОВІР Проти нацистського плану переселення євреїв із так званої «історичної території німецького розселення» сіоністи не заперечували, оскільки Адольф Ейхман обіцяв їм, що євреї «спокійно переживуть війну» у своїх гетто. Сіоністи керуватимуть власними органами самоврядування гетто, виховуватимуть і перевиховуватимуть молодь (і дорослих євреїв) у дусі сіонізму. Так, вони готуватимуть євреїв до прийдешнього «переїзду» до єврейської держави, яку нацисти пообіцяли їм створити після перемоги «Третього рейху». Про договір, укладений між сіоністами, представленими військовою організацією «Хагана», і Адольфом Ейхманом, написано 3 березня 1942 року в щоденнику Редліха так: «Відбулася цікава розмова з Якубом (мається на увазі Якуб Едельштейн — ватажок ЄРС. — Ред.). Він повідомив нам про переговори між євреями і німцями навесні 1940 року. Німці жадали від євреїв посередницького сприяння в Америці, для того, щоб Сполучені Штати не вступали у війну на стороні Англії. Переговори були перервані влітку 1940 року, після великої перемоги німців у Франції. Тоді в США зародився широкий рух за неучасть у війні, і німці стали думати, що єврейське посередництво вже не буде потрібно. На переговорах німці пропонували відвести під єврейську державу або Аляску, або Родезію, або Мадагаскар. Німці не були єдині лише в питанні про те, якою повинна бути ця держава — аграрною чи промисловою. Так само ступінь ненависті до євреїв у різних груп німців був неоднаковий». Чехословацькі сіоністи уклали договір про створення єврейського гетто в Терезині. Переговори з представниками чехословацьких сіоністів Якубом Едельштейном, інженером Отто Цуккером і д-ром Франтішеком Вельдманом вів шеф управління з переселення євреїв у Празі (Стрже-шовіци) д-р Зиґмунд Зайдль. Відповідно до зазначеного договору саме ці представники ставали членами ЄРС. Якуб Едельштейн взяв на себе функції головного єврейського керівника, а його заступником був Отто Цуккер. Внутрішнє управління Тере-зином було доручено д-ру Егону Попперу, охорона здоров'я — Еріху Мунку, начальником постачання був призначений Карел Шліссер, а керівником транспортного відділу — інженер Ельберт. Цим особам довірено підбір настільки ж лояльних керівників служб і відділів самоврядування. Терезинському «генеральному штабу» і будівничим гетто (ауфбаумкомандо I і II) нацисти надали особливі привілеї: їм не тільки обіцяли можливість жити разом із родинами, але і гарантували, що з Терезина їх не депортують. І хоча свої обіцянки стосовно деякої частини терезинської еліти фашисти згодом не виконали, це ніяк не применшує самого факту співробітництва сіоністів з окупантами. ПІД ЗАСТУПНИЦТВОМ НАЦИСТІВ Сіоністська організація в терезинському гетто мала цілковиту підтримку як місцевої нацистської влади, так і вищих чинів гестапо, включаючи Адольфа Ейхмана. Їхні ставленики після переходу Терезина на самоврядування організаційно забезпечували господарський і адміністративний порядок. За допомогою власної поліції (шеф — Карл Льовенштейн) сіоністи пеклися про внутрішню безпеку. На основі приблизних цифр, що їх давала нацистська влада, вони готували списки осіб, які підлягали відправленню на схід, і тим вирішували питання про життя або смерть людей. Згідно з даними останнього нацистського правителя Те-резина обер-штурмфюрера СС Карла Рама, кількість нацистських чиновників-есесівців коливалася в межах п'ятнадцяти чоловік. Зовнішню охорону Терезина забезпечував особливий підрозділ поліції Протекторату***. Отже, півтора десяткам есесівців вдалося за самовідданої допомоги колабораціоністів із самоврядування та ЄРС депортувати в 1941–1945 роках із Терезина до східних гетто і концтаборів 153 тисячі чоловік, з яких 15 тисяч були діти. Тому майже до кінця війни нацисти незмінно заступалися за сіоністів, ставили їх у привілейовані умови порівняно з іншими євреями, зокрема асимільованими. Під крильцем нацистів у Терезині розгорнули політичну діяльність три організації: «Халуцим гехалуц» — назва сіоністських організацій, які готували євреїв до еміграції в Палестину (включаючи молодіжну організацію «Гехалуцу ноар ціоні халуці»), «Макабі хакаір» (сіоністська організація правого напрямку) і жіноча сіоністська організація ВІЗО. Із 27 вересня по 4 жовтня 1942 року в Терезині навіть відбулася (з дозволу нацистів) конференція «Гехалуца», на яку цілком легально було доставлено делегатів празького сіоністського центру. Як делегат «Макабі хакаір» брав участь у конференції «Гехалуца» й Егон Редліх. У перший же день її роботи він виступив із питанням про членство в Гістадруті (сіоністській профспілці). «Я постарався роз'яснити, — записав він у своєму щоденнику, — що робітник у Гістадруті — це не неминуче зло, а найважливіша основа існування Гістад-руту. Зачепив я й тему відносин між нами і Ерец Ісраел [землею обітованою]. Що засвоїмо ми з цього сумного існування тут, у гетто? Відповідь проста: ми повинні багато чого навчитися!» І дійсно, сіоністи багато чого навчилися в нацистів, живучи в Терезині. Якщо вони з легкою душею відправляли на смерть асимільованих чеських, словацьких і австрійських євреїв, то з тим більш легким серцем вони до останнього часу бомблять мирне арабське населення, збивають цивільні літаки арабських авіаліній, а на окупованих арабських землях убивають старих, жінок і дітей. «ДАРОВАНЕ» МІСТО Сіоністські діячі з ЄРС повірили нацистській пропаганді, нібито «фюрер подарував євреям місто», яке буде їхнім тимчасовим домом. Багато хто з них їхали в Терезин, вбачаючи в ньому прообраз землі обітованої. Як і інші відомі сіоністи, Егон Редліх теж опинився у владі ілюзії про єврейське місто Терезин. І він брав участь у розробці плану здійснення так званого заселення євреями Терезина. «Я брав участь у роботі ради, — записав він у щоденник 15 березня 1942 року, — яка підготувала план передачі влади в місті. Ми обговорювали всі деталі життя в цьому першому єврейському місті». Але вже тоді на сторінки щоденника Редліха проникають відомі сумніви. Він визнає, наприклад, 17 березня: «Здається мені, що робота ради, яка регламентувала життя в гетто, — це формальність, оскільки велику частину справ, якими займалася рада, ставили в його порядок денний німці». І більше за все розсіювали його ілюзії ешелони, які відправляються на схід (у тому числі транспорти з дітьми). 24 квітня 1942 року він записав: «У цьому місяці підуть на схід ще чотири ешелони. Ведуться суперечки про те, чи буде тут гетто або колонія з німецьким управлінням, чи тут і далі будуть тільки відбирати людей для дороги на схід. Мені було смутно, оскільки поїде багато дітей. Але така наша доля: «увесь час, знову і знову будувати». Редліх завзято чіпляється за нацистські обіцянки єврейського міста і, подібно до інших сіоністів, вірить нацистам. Вірить тому ще, що допустити думку про провал договору з нацистами — значило визнати, що сіоністи, власне кажучи, є лише допоміжним апаратом нацистського свавілля. Прийнявши раз і назавжди тезу, що Терезин — менше з зол, Е. Редліх і інші залишалися на керівних посадах. Вони вимагали більш ефективної допомоги від празьких сіоністів, оскільки ніяк не могли зрозуміти, чому з новими ешелонами з Праги не прибувають сіоністи. А ті відправляли замість себе представників так званих відмерлих галузок. Редліх припускає, що асимільовані чеські євреї зрозуміли значення Терезина як місця, де можна вижити, і самі прагнули потрапити сюди. Тому ж він засуджує як роздроблення сіоністських сил намір празької Єврейської національної організації (ЖНО) будувати нове гетто в Кійо-ві-на-Мораві. «Готують створення нового гетто, — записує він у щоденнику 23 липня 1942 року. — На мою думку, політика наших празьких друзів неправильна. Сіоністи хочуть залишитися в Празі, тоді як асимільовані зрозуміли важливість нашого табору і посилають своїх людей у гетто». А в червні 1943 року, коли до Терезина доставили деяких членів празького ЄРС, він писав у щоденнику: «Приймали службовців муніципалітету з Праги. Я не думаю, що тільки тут, у гетто, можна робити корисну справу. Вони — хаверім (тобто члени сіоністської організації. — Ред.) і працюють теж у Празі, але тільки через це я нездатний зображувати для них привітність на лиці». ДЛЯ АТМОСФЕРИ ВЗАЄМНОЇ ДОВІРИ Щоб обґрунтувати свою придатність до подальшого перебування на керівних посадах, сіоністи, особливо інженер Отто Цуккер, виступили з думкою, що єврейське самоврядування має довести нацистському керівництву Те-резина свою спроможність і бажання співпрацювати у всіх сферах його діяльності. Вони доводили, що беззастережне виконання нацистських наказів створює атмосферу взаємної довіри і розширює межі автономії єврейського самоврядування. Тому ЄРС наполягала на тому, щоби надати широкій гласності випадки покарання всіх тих, хто порушує наказ про заборону листування і нелегальними листами застерігає близьких від від'їзду в Терезин. У цьому вбачалася не тільки загроза плановому характеру «єврейського заселення» міста, але і замах на керівну роль сіоністів. І останні не тільки нічого не робили, щоби запобігти приведенню вироків до виконання, але практично схвалили рішення нацистської комендатури застосовувати до порушників страту. При цьому вони намагалися заспокоїти і жителів Терезина посиланнями на «злочинне» порушення наказів єврейського самоврядування. Зі щоденника Е. Редліха видно, що він не був цілком згоден з діями ЄРС і доводив, що хоча б про людське око, слід триматися осторонь від катівських вироків нацистської влади. З цього приводу він пише в щоденнику 8 січня 1942 року: «Німці віддали наказ поставити шибениці. На всіх людей, які відправляли листи, чигає небезпека. Чи не стоїмо ми вже біля останніх кордонів? Ми прикидаємо між собою, як влаштуватися з житлом. Коли ж ми подумаємо про те, що немає нічого важливішого порівняно з тією реальністю, що можуть помирати євреї, єдиною провиною яких було те, що вони написали лист своїм близьким?» Пізніше він знову повертається до дій ЄРС: «Неможливо винести на собі всю ненависть євреїв, за яку ми несемо відповідальність, хоча ми лише маріонетки, які виконують будь-які накази». Вироки виконувалися двічі. 10 січня 1942 року в присутності всіх членів ЄРС було страчено дев'ять чехословацьких громадян. Сімох інших стратили 26 лютого. Катом був Р. Фішер (надалі був у складі єврейської зондерко-манди при газових камерах Освенцима). Діяльність Егона Редліха в апеляційній комісії ЄРС ще більше поглибила його душевну кризу. «Обрати собі роль долі, вирішувати долю інших — це важка справа... Ешелони до Польщі й апеляції. Лиховісна і відповідальна робота: хто має право бути виключеним зі списку тих, кого депортують? Діти? Старі?» — запитує себе Редліх на початку березня 1942 року. Пізніше в щоденнику він відповідає собі: «І діти, і старі пригнічені, але в дітей є сили, щоб витерпіти». «Цілий день ми розглядали апеляції. Важко бути посередником — настільки різноманітними є прохання про виключення зі списків на депортацію. Тут дуже велика роль протекції. Кожен чиновник — навіть якщо це усього лише посильний у відділі — прагне виключити своїх знайомих, і в більшості випадків це йому вдається». (Із записів від березня 1942 року.) Картини апокаліптичних жахів, одна страшніше за іншу, чергуються на сторінках щоденника. «Сум'яття, хаос, тяжкі і великі чвари. Тисячі людей із напруженими нервами і серцями, наповненими страхом. Вони бояться і б'ються за те, щоб зуміти залишитися, вони день і ніч без втоми носяться тут і там... Щоб зберегти своїх родичів, чиновники з транспортного управління включають у списки ешелонів хворих і вбогих старих... Кожен намагається поклопотатися за свого приятеля — всі без винятку. І не вистачає людей, яких можна було б направляти в ешелони... Цілий день роботи й ешелонів. Чим далі, тим сутужніше стає задовольняти апеляції», — читаємо ми в жовтневих записах щоденника за 1942 рік. ПОДАЛЬШИЙ ІСПИТ ХАРАКТЕРУ У деморалізуючому середовищі Терезина особливо легко ламалися характери тих, чиїм світоглядом була сіоністська ідеологія. Необхідністю порятунку «обраного народу» і його сіоністської еліти вони виправдували заклання асимільованих, «неповноцінних» євреїв — чеських, словацьких, австрійських. І навіть Егон Редліх починає відходити від своїх моральних підвалин, якщо він пише про апеляції, про протекціонізм, який засуджує і який, як він сам пише, не дозволяє вимагати що-небудь тим, у кого тут нікого немає. І він ремствує: «Як важко бути тут порядною людиною!» Прибуття родичів піддало його новим іспитам. «Приїхала сестра свояка. В мені йшла сильна, внутрішня боротьба. Чи зобов'язаний я порятувати її від депортації, чі ні?» І вирішив: «Нарешті я обрав компроміс: її список я передав Ц. (мається на увазі Отто Цуккер — заступник глави ЄРС. — Ред.) і сказав Я. (Якубу Едельштейну — главі ЄРС. — Ред.), що сестру мого свояка включено до списку на депортацію. Більше я нічого не зробив. Подивимося». У декількох місцях щоденника Редліх скаржиться на свого брата Гуго, який змушував його занадто часто втручатися в хід депортації: «Мій брат і свояк розраховували, що я допомагатиму кожному, кому вони напишуть рекомендаційну записку... Перший розсерджений на мене і пише, що я не піклуюся про його родину. Це неправда. Я заступався за родину його дружини, але дуже пектися про неї не можу. У неї така велика родина, що я мав би присвятити себе тільки турботам про неї». Записи в щоденнику свідчать про те, з яким відвертим небажанням Редліх дбав про близьких. Єдиний виняток — це родичі його нареченої Герти Бекової. Після прибуття її матері, Берти Бекової, він написав: «Цілу ніч працювали над апеляціями. Був дуже радий тому, що мені вдалося виключити зі списків тещу і своячку». Коли ж 12 вересня 1942 року з ешелоном із Праги приїхала його наречена (народилася 4 серпня 1916 року в Брно), кравчиня, до прибуття в Терезин — службовець в ЄРС у Празі і член жіночої сіоністської організації ВІЗО, вони взяли 22 вересня 1942 року в Терезині шлюб за релігійним обрядом. РАСИСТСЬКА СЕЛЕКЦІЯ Відверте стремління рятувати від депортації членів сіоністської організації — хаверім — у ватажків ЄРС і самоврядування супроводжували побоювання, що асимільована більшість терезинського гетто поставить їм у докір цей їхній протекціонізм. Цього боялися всі, включаючи Редлі-ха, хоча навіть непомірна кількість нових випадків виключення хаверім зі списків і заміни їх в ешелонах дітьми і старими навряд чи змогла б погіршити і без того погану репутацію сіоністів. «Ми тут меншість проти більшості, — записує Е. Редліх. — Ми маємо владу і не використовуємо її... Тому наші противники колись пред'являть нам рахунок за всіх... Ми маємо право виключати зі списків членів організації. Вони молоді, на їхнє місце приходять старі, хворі і діти. Прірва між керівництвом й іншими ще більше поглибилася. Нам дорікають в тому, що ми миримося з протекцією, що її виявляємо до сіоністів», — пише він 15 березня 1942 року. «Протекція, протекція, — нарікає він далі. — Не знаю, як одного разу ми зможемо відповісти за всіх: за те, що відправляли старих і дітей, за кожен випадок протекції (а їх стільки, що кожен список має складатися по декілька раз), Виключення хаверім зі списків — важка і відповідальна справа...» Помітно, що Егон Редліх намагається поставити себе в становище тих, кого депортують, коли запитує: «А що було б, якби ті прийшли сюди? Не зажадали б вони, щоб і ти отримав винагороду за свою діяльність? Це проблема, і дуже важлива. І не тільки теоретична, оскільки стосується вона питань життя і смерті». Ця політика втручання в хід депортації мала чітко сформульовані правила і номенклатуру тих, кого за будь-яку ціну потрібно було рятувати від депортації і чиє життя за будь-яку ціну потрібно було зберегти. Сіоністська еліта входила до особливого списку, у складанні якого брав участь і Егон Редліх. Зрозуміло, що захистом від депортації не можна було забезпечити рядових хаверім, яких у крайньому разі вносили до списків на вивезення. Щоденник Редліха свідчить, що і рядові сіоністи, депортовані до східних гетто, де люди помирали від холоду і де їх морили газом, проклинали сіоністських діячів із ЄРС і самоврядування. «Лотка К. написала з Польщі до Праги, що ми тут, мовляв, занадто бережемо себе, що ми могли б вивести її зі списків, коли б захотіли, — відзначив Редліх 25 квітня 1942 року. — Досить було запропонувати нам сардельку і шматок хліба. Було там сказано й більше, але я не серджуся». Пізніше він знову повертається до скарг: «Одна хаве-рім написала зі сходу, що ми недостатньо стараємося для наших хаверім. Вона писала: «Якби я дала Вурту (член апеляційної комісії. — Ред.) або Гонді ковбаси чи хліба, мене б не включили в ешелон». (Гондою називали Егона, або Гонду, Редліха. — Ред.). Опір асимільованої чеської більшості терезинського гетто і рядових хаверім сіоністській еліті викликала не тільки їхня політика в зв'язку з депортацією, а й матеріальні привілеї активістів і керівників сіоністської організації. Свідчить про це і такий запис Редліха, зроблений у березні — квітні 1942 року: «Інж. Ц. (мається на увазі інженер Отто Цуккер, заступник єврейського старости. — Ред.) озлобив людей тим, що взяв і оселив службовців магістрату, які тільки що прибули, у кращих приміщеннях... Ненависть до штабу тепер не слабшає в людей навіть у ліжку...» Хоча сам Редліх користувався всіма доступними еліті матеріальними вигодами (і, що випливає з різних розділів щоденника, часом мучився ка-яттями совісті), від рядових хаверім він вимагав ставити вище особистих інтересів ставлення до проблеми депортації, яку сам же називав справою життя і смерті. «Наш комітет, — писав він, — дуже не люблять. Чи не тому, що наші хаверім очікували від нас матеріального забезпечення? Я переконався в тому, що і зі сходу приходили листи, повні злості на нас, бо хаверім, які їх писали, думали, що ми відправляємо людей заради якихось особливих вигод і пільг для себе». Колабораціонізм сіоністської еліти з нацистами був таким самим, як співробітництво уряду Протекторату з німецькими окупантами. Сіоністи не тільки не уберегли багатьох рядових членів організації від депортації, а й своєю активною допомогою сприяли майже стовідсотковому винищуванню єврейської частини чеського народу. І якщо Редліх на початку своєї діяльності в Те-резині виражав надію, що від депортації оберігатимуть, зокрема, дітей і рядових членів сіоністської організації, то незабаром він переконався, що «угода з дияволом», як нерідко делікатно іменують у літературі сіоністський колабораціонізм із нацистами, веде, як кажуть, до пекла. Про своє завдання в Терезині Редліх писав у щоденнику. «Хочу написати п'єсу з таким сюжетом: проблема людини, яку проти її волі приставлено до справи з певним завданням. Вона опиняється в ситуації, коли змушена робити щось що суперечить його світогляду лише заради того, щоб зберегти людей. Інші ж думають, що він діє у відповідності зі своїми переконаннями, і тому непривітні з ним. Зрештою, єдиний син повстає проти батька. Але, незважаючи на те, той залишається на своїй посаді». Зберегти сіоністську еліту — така була місія Егона Редліха в Терезині. (Закінчення буде)
* Текст публікується за виданням: Сионизм — правда и вымыслы: Сб. ст. — М.: Прогресс, 1980. — С. 66—90. ** Гра слів: чесний (Ерліх) їде, Редліх залишається. *** Мається на увазі створений у 1939 г. нацистськими окупантами так званий Протекторат Богемія і Моравія. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |