головнаконтактна інформація
Персонал - журнал інтелектуальної еліти РУБРИКИ
№ 9/2006 
Персонал № 9/2006
архів номерів
рік: 2008   2007   2006   2005   
2004   2003   2002
Аналітичний щотижневик Персонал-плюс







Дослідження творчої уяви

Тест

Мета дослідження: оцінити особливості творчої уяви.

Необхідні матеріали: бланки з надрукованими на них трьома будь-якими словами, наприклад: капелюх, дорога, дощ; стандартні аркуші паперу, ручка, секундомір.

Процедура дослідження

Дослідження можна проводити з однією людиною та з групою до 16 осіб, але всі мають бути зручно розсаджені, а умови — забезпечувати самостійність їхньої роботи.

Перед початком дослідження кожен учасник отримує бланк із надрукованими трьома словами. Бланки можуть бути роздані в конвертах або покладені на стіл зворотною стороною, щоб до інструктажу ніхто не читав надруковані на них слова. Під час тестування групи роздаються однакові бланки кожному для можливого наступного аналізу і порівняння. У процесі дослідження всім пропонують упродовж 10 хвилин скласти з трьох слів якнайбільшу кількість речень.

Інструкція для тих, хто проходить тест: «Прочитайте слова, написані на бланку і складіть із них якомога більшу кількість речень, так, щоб у кожне речення входили всі ці слова. Складені речення записуйте на листку паперу. Ви маєте 10 хвилин. Якщо все зрозуміло, тоді починаємо!»

У процесі дослідження експериментатор фіксує час і через 10 хвилин дає команду: «Стоп! Роботу припинити!»

Обробка й аналіз результатів

Показники творчості в даному дослідженні такі:

•  величина балів за найдотепніше й оригінальне речення;

•  сума балів за всі придумані впродовж 10 хвилин речення.

Ці показники встановлюють за допомогою шкали оцінки творчості.

Шкала оцінки творчості

Пункт

Характеристика складеного речення

Оцінка речення в балах

1.

У реченні використано всі три слова в дотепній і оригінальній комбінації.

6 балів

2.

У реченні є всі три слова без особливої дотепності, але в оригінальній комбінації.

5 балів

3.

У реченні вжито всі три слова у звичайній комбінації.

4 бали

4.

Три слова використано в менш необхідній, але логічно припустимій комбінації.

3 бали

5.

Правильними є лише два слова, а третє використано з натяжкою внаслідок словесного зв'язку.

2,5 бала

6.

Правильно використано тільки два слова, а третє штучно введено в речення.

1 бал

7.

Той, хто проходить тест, правильно зрозумів завдання, але дає формальне об'єднання всіх трьох слів або використовує їх з перекручуваннями.

0,5 бала

8.

Речення є безглуздим об'єднанням усіх трьох слів.

0 балів

Якщо придумано дуже подібні речення з повторенням теми, то друге і всі наступні речення цього типу оцінюють половиною початкового бала.

Для підрахунку бали зручніше вписувати в таблицю результатів.

Якісна характеристика творчості, обумовлена кількістю балів, отриманих за дотепне й оригінальне речення, відповідає максимальній оцінці якогось зі складених випробуваним речень. Ця оцінка не перевищує 6 і свідчить про розвинуту творчість або оригінальність. Якщо оцінка цього показника становить 5 або 4, то прояв творчості варто вважати середнім. Нарешті, якщо ця оцінка становила лише 2 або 1, то це низький показник творчості або намір випробуваного діяти алогічно і тим спантеличити дослідника.

Таблиця результатів

№ речення

Оцінка речення в балах

1.

 

2.

 

3.

 

... і т. д.

 

Сума балів

 

Другий показник — це сума балів. Цей показник має сенс для аналізу й інтерпретації результатів, тільки якщо порівнюється робота кількох людей, що можливо за умови існування довіри в групі. У кого більша сума балів, у того більша й продуктивність творчої діяльності.

Творча уява передбачає створення образу, ситуації, ознаки, які не мають аналогів. У даному випадку — це створення пропозицій без заданого зразка. Студенти філології і студенти природничих факультетів розрізняються досвідом роботи з лінгвістичним матеріалом, що потрібно враховувати. Крім того, показник творчості свідчить про суб'єктивну новизну результатів, якщо вони нові або оригінальні для того, хто проходить цей тест.

За матеріалами:
Пашукова Т. И., Допира А. И.Дьяконов Г. В.
Психологические исследования.
Практикум по общей психологии.
Учеб. пособие. — М.: Изд-во
«Институт практической психологии», 1996.



передплатний індекс 09881 про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту