РУБРИКИ |
|
№ 7/2006 | |
архів номерів
|
Головні парадигми перманентної світової війни навколо УкраїниГригорій МУСІЄНКО,
кандидат фізико-математичних наук, професор філософії і політології КДІДПМД
ім. М. Бойчука
Філософія історії нині переживає особливу «кри¬зу жанру», суть якої стає зрозумілою з відомого афоризму: «Філософія насміхається над минулими і майбутніми лихами, але сучасні біди сміються з філософії». Постає закономірне запитання: де шукати причину цього парадоксу? Логіка і методологія наукового дослідження дає часткову відповідь на те, у який спосіб можна дійти до його розгадки. А шлях цей починається з встановлення початку історії в часі і просторі, визначення суб'єктів історичного процесу закономірностей і спрямованості його розвитку, що в остаточному підсумку дасть змогу передбачити майбутнє людства і навіть установити час «кінця історії». Прадавні мудреці радили починати з самого себе. Отже, перш ніж говорити про парадигми осягнення світової історії, діалоги і полеміки цивілізацій, українцям варто звернутися до замовчуваної власної української, найстаршої у світі цивілізації, аби почути її сповідь-монолог перед сучасною Україною і цілим світом. Коли йдеться про замовчування ролі українців у світових цивілізаційних процесах, то мається на увазі не стільки предмет дослідження історичної науки з конкретною локально-часовою визначеністю подій і процесів, скільки засадничі проблеми філософії історії — встановлення загальних тенденцій і закономірностей розвитку глибинних явищ і суспільних процесів, що спостерігалися в Україні. Філософія історії України є складовою частиною світової історії людства, проте з усіма властивими українцям особливостями. Філософія історії в основу своєї методології покладає формаційний та цивілізаційний підходи [1]. Ці підходи застосовують віддавна; з ними асоціюються різні ідеологічні засади — парадигми, проте в ширшому розумінні, ніж у працях Куна. Це стосується передусім світоглядних і соціально-етнічних аспектів. Не вдаючись до аналізу проблеми цивілізацій, зауважимо, що всі три найвідоміші теоретики цивілі-заційного підходу в осягненні історії — М. Данилевський, О. Шпенглер і А. Тойнбі — користуються різними критеріями для означення самого поняття «цивілізація». Для Данилевського це культурно-історичний тип, що сягнув вершини свого розвитку. Проте не названо засад, які формують конкретний культурно-історичний тип, бачимо посилання лише на вимоги «природної системи історії» [2]. Він довільно змішує принципи і пріоритети, покладені в основу виділених ним 10 типів цивілізацій, а саме: етнічний, державний та територіально-континентальний. Викликає здивування й те, що він зарахував мало не до найвищого культурно-історичного типу слов'янську цивілізацію. Проблема слов'янства справді заслуговує на увагу з багатьох причин, зокрема й через те, що вона не має жодного свого генотипу, крім лінгвістичного. Тож немає підстав говорити про якусь слов'янську цивілізацію. Цей феномен історії став наслідком політичних спекуляцій імперської Росії з метою підірвати зсередини націо-нальновизвольну боротьбу народів, що їх вона поневолила. Нині слов'янофільство знову активізується, щоб втягти в імперське ярмо Росії своїх найближчих сусідів — Україну і Білорусь (не без допомоги азійських слов'ян Казахстану). Дещо інакше розглядає цивілізації О. Шпенглер, хоч він має у типологізації цивілізацій багато спільного з М. Данилевським. Цивілізація для Шпенглера означає завершення життя певного історично зумовленого типу культури, можливо, такий занепадницький погляд ученого на цивілізації пояснюється тим, що він як патріот дуже тяжко пережив поразку Німеччини у Першій світовій війні, оцінюючи її як цивілізаційну катастрофу для цілої Європи. Недарма свою головну працю з філософії історії Шпенглер назвав «Занепад історії» [3]. Хоча він до цивілізацій зараховував лише 8 культурно-історичних типів, але там все ж знайшла місце російська цивілізація, а замість слов'янської пошановано культуру майя. До рівня високорозвинутих цивілізацій потрапили тільки чотири — індійська, антична, арабська та західноєвропейська. Російська цивілізація залишилась поза межами цього вузького кола. Серед можливих причин подібного можна в першу чергу виділити те, що Росія не має свого окреміш-нього етнічного генотипу і цілісного національно-культурного історичного ядра.
Великим розмаїттям поглядів, часто суперечливих, на цивілізаційні процеси відзначаються дослідження А. Тойнбі. Тож не випадково у його 12-томному «Дослідженні історії» [4] спочатку йдеться про 30 типів цивілізацій, потім їх кількість зменшується до 21, далі — до 13, і нарешті залишається тільки 6 (нашої доби), а саме: західна, візантійсько-ортодоксальна, російсько-ортодоксальна, арабська, індійська, далекосхідна. Тому напрошується висновок: в основу своєї типологізації цивілізацій Тойнбі поклав релігійно-церковний принцип. Якщо зняти словесне маскування з наведених назв цивілізацій, то стане майже очевидним те, що насправді йдеться про католицько-протестантську, православно-візантійську, ісламську, індуїстську та буддистську цивілізації. Отже, вся його філософія історії просякнута духом провіденціалізму, суть якого дуже влучно визначив Гегель у «Філософії історії»: «Провидіння, причому божественне провидіння, керує світовими подіями». Не випадково провіденціалізм гаряче підтримували ідеологи і прибічники російського монархізму від Синоду Російської Православної Церкви й слов'янофіли з метою забезпечити Москві роль спадкоємця Риму і Константинополя як центрів і володарів світу. Узагальнюючи теорії цивілізаційних процесів М. Данилевського, О. Шпенглера і А. Тойнбі, можна дійти такої думки: вони були представниками Російської, Німецької та Британської імперій і дбали не стільки про науковий пошук рушійних сил світової історії, скільки про забезпечення інтересів своїх імперій під час розподілу сфер впливу і ресурсів планети. Адже провіденціалізм освячує принципи «всяка влада — від бога» і «мета виправдовує засоби», серед останніх і такі, як агресивні війни і необмежене пограбування, і визиск праці підкорених народів. На користь цього промовляють події та факти, зафіксовані в анналах історії. Першим серед них є те, що вся історія людства являє собою безперервну війну між народами, яка вряди-годи переривається короткочасним миром. Аби підтвердити висловлену думку, варто звернутися до історії і навести деякі статистичні дані. Нині у світі живе понад 6 млрд людей. Народів налічується 3 тисячі, однак лише близько 200 мають державність і представлені в ООН. До класу «державних націй» належать нині й українці, які за чисельністю (близько 50 млн) входять до другого десятка загального реєстру народів. Згідно з даними досліджень швейцарського архіваріуса Я. Бареля [5], за останні три з половиною тисячі років людство пережило близько 15 тис. війн, в яких загинуло понад 3,5 млрд людей. Зокрема, Франція провела 188 війн, Англія — 176, Австрія — 131. На жаль, немає інформації про кількість війн, які провела Росія, і кількість знищених нею народів. Що ж до кількості жертв війн з боку українців, то вона сягає 200 млн [6]. Чому ж усі мовчать про споконвічний геноцид українців, коли увесь світ дивується, що вони й досі живуть на своїй землі? Відповіді на це запитання ніхто, крім самих українців, не дасть. Тим часом є всі підстави говорити про перманентну світову війну проти українців і за панування над Україною. Доказом цього є той факт, що світові теоретики цивілізаційних процесів і творці різних парадигм осягнення світової історії не спромоглися навіть помітити такий феномен цивілізації, як трипільську культуру чи державу Аратту. А це ж найдавніші цивілізації світу, вік окремих фрагментів яких перевершує 21 тисячоліття! Тим часом президент США Білл Клінтон ще 1994 року підтвердив думку, що українці — найстарша нація світу. У філософії історії Україна посідає чільне місце не тільки тому, що тут народилася, сформувалася й вистояла у жорстокій боротьбі з ворогами українська нація. Це пояснюється ще й тим, що, за словами автора ґрунтовної праці «Філософія історії» Франсуа Вольтера, «Україна завжди боролася за свою свободу». У цьому контексті не стало винятком і ХХ століття, коли Україна юридично відновила свою незалежність, і XXI століття. Детальний виклад історії боротьби українців за свою незалежність виходить за межі цієї короткої розвідки. Згідно із засадами геополітики, головними чинниками, що визначають життя нації, є географічне середовище і засоби забезпечення її існування й самовідтворення. Отже нація має обов'язок в будь-який спосіб захищати свій «життєвий простір» від зазіхань інших націй. Географічно Україна посідає дуже вигідне положення — щодо розміщення, рельєфу, клімату, ресурсів забезпечення життя. Це було добре відомо у світі з давніх-давен. Українці й їхні пращури відзначалися осілим способом буття і притаманною від природи любов'ю до рідної землі. Та природа наділила їх жорстокими й невситимими сусідами, зокрема — з північного боку. Згадаймо ще й зайд, які сунули в Україну з безмежних і голих монгольських степів, з боку Півдня і Заходу, з моря і суходолу. Не заглиблюючись далі в констатацію фактів і методів загарбання територій України, визначимо першу з головних парадигм світової війни проти неї — парадигму життєвого простору. Для перемоги загарбника над автохтоном цього замало. Зайдаокупант не може почуватися у безпеці, поки йому не вдасться зламати хребет корінному етносові. Ту т відбувається жорстоке протистояння «духу крові» — расово-генетичного коду. Тому другою головною парадигмою цієї світової війни стає расово-генетична парадигма. На практиці вона реалізується численними методами: фізичним знищенням супротивника, асиміляцією, депортаціями, змішуванням населення, геноцидом, етноцидом, лінгвоцидом тощо. Обидві ці парадигми належать до типу безпосередньої дії. Вони реалізуються з допомогою фізичної сили різного типу і різного часу застосування. У разі, коли обидві парадигми не принесли бажаних результатів, застосовується третя головна парадигма — перевтілення і колаборанства. Суть її зводиться до того, що окупант ззовні перевтілюється в автохтона з метою формування в його середовищі потужної і дієвої мережі зрадників. Для цього широко використовуються псевдопатріотична риторика, змішані (часом фіктивні) шлюби, удавана прихильність до традицій, звичаїв та вірувань. Життєва практика показує, що застосування навіть усіх трьох названих вище парадигм не забезпечує загарбникові цілковитого підкорення чужої нації й країни, зокрема українців і України. Коли йдеться про перманентну світову війну навколо України, є потреба бодай частково розтлумачити термінологічну суть окремих понять. Поняття «війна» нині значно розширилось і зазнало значних змін у формі та змісті. У класичному розумінні термін «війна» розглядається як найрадикальніша форма врегулювання антагоністичного конфлікту із застосуванням зброї — фізичної, хімічної, бактеріологічної, нейтронної чи атомної, чи термоядерної тощо. Питання про міжнародне обмеження її застосування виходить за межі цього дослідження. У процесі розвитку людської цивілізації війна набула найвитонченіших рис — не лише фізичних, а й віртуальних. За сучасних умов зброєю у війні стають гроші, енергоресурси, інформаційні системи, психотропні засоби, телепатія та інше. Це є безпосереднім наслідком науково-технічної, інформаційної та інших революцій кінця ХХ і початку ХХІ століть. Загальну теорію розвитку таких видів зброї і ведення з їх допомогою світової війни не тільки проти України можна назвати парадигмою абсолютної блокади супротивника. Отже, це вже буде четверта головна парадигма світової війни. Вона належить до парадигми змішаного типу, де взаємопов'язані фізичні й віртуальні методи впливу на суспільство і масову свідомість. Віртуальні методи ведення війни відомі давно. Зокрема, до них належать такі методі, як хибна інформація чи дезінформація, різні чутки та плітки. Цікаво, що з допомогою цього методу єврейський банкір Ротшільд використав поразку Наполеона під Ватерлоо для нечуваного у світовій практиці пограбування Англії. В основі згаданих вище головних парадигм перманентної війни проти українців і України лежать закони реального буття — природи. Проте не менший вплив на окремих людей, націю і цілу людську спільноту мають парадигми, які хоч і «ґрунтуються на позаприродних засадах», однак можуть бути засобом зомбування поряд зі спекуляцією на вроджених вадах психіки людини, які асоціюються з глупо-тою. Реальну небезпеку для нації несуть чужі релігійні доктрини й вірування. Заперечують національну самоідентифікацію особи, нації і не визнають національних держав. Натомість дехто з них претендують на статус «єдиного народу землі», який на основі права на самовизначення народів має узаконити свою державність у межах, приміром, доктрини «Новий світовий поря- док» такого собі «пророка» О. Ледяєва. Ці домагання вже вийшли за межі демагогічних декларацій, стають реальною загрозою для життя українців і української держави, на що вже звернули увагу екс-перти-правники [7]. На жаль, велика частина українців не здатна відрізнити вовка в овечій шкурі від вівці. А це вже ставить питання іншого рівня — про загрозу національній безпеці українців і України. Про його актуальність свідчить те, що на виборах до Верховної Ради України балотувалося близько 500 кандидатів у народні депутати України і значно більше до місцевих рад впливових прихильників ідеологічної доктрини Нового світового порядку. Багато з них успішно завершили виборчі перегони й опинилися в органах державної і місцевої влади. Це сталося всупереч висновкам правової експертизи про те, що є всі законні підстави для заборони діяльності таких релігійних організацій. Проте, схоже, ніхто в Україні не виявляє бажання наражатися на конфлікт з впливовими світовими центрами, бо як не крути, а всяка влада від бога і вона перебуває поки що в руках «богообраного народу». Як це не прикро говорити, але можливим є висновок, що на виборах 2006 року українці з власної волі допустили в парламент лютих україножерів, які вже розпочали наступ з усіх боків проти всього українського, аби ліквідувати незалежність України шляхом її роз-шматування, почавши з надання російській мові статусу регіональної, офіційної з подальшим її одержав-ленням. Варто нагадати, що у переддень нового 2006 року президент Російської Федерації В. Путін публічно висловив підтримку цієї підступної кампанії, що збіглася в часі з «газовою війною» і роздмухуванням антиукраїнської істерії в Криму російськими патріотами і псевдоукраїнцями з «руського блоку». Ба навіть більше, Держдума Росії замість того, щоб почати підготовку заходів щодо виведення з України російського Чорноморського флоту заявила про свій намір повернути Крим у лоно матінки--Росії. На масових збіговиськах у Севастополі і Феодосії під російськими триколорами та двоголовими візантійсько-московськими орлами оголошується «хрестовий похід» проти НАТО, а насправді — проти України, недаремно ж там рясніли гасла: «НАТО — нет!», «Украина для россиян!», «Крим для татар!». А що ж тоді залишається для українців? Невже лише молитися за Росію і її новітнього самодержця? Марна справа, бо «пропаде молитва за богом». Тим часом христолюбиві слов'янофіли продовжують галасувати про те, що нібито росіяни і українці брати не лише у Христі. А де ж іще? Ніде, бо самі росіяни співають: «русский с китайцем братья навек». Виходить, що українцям треба добре поміркувати, а не знову загукати: «Навіки разом!» Не варто цього робити, бо перш ніж із кимось об'єднуватись, спочатку треба рішуче розмежуватись. До цього закликав своїх товаришів навіть сам вождь юдобільшовизму. Українцям варто дослухатись цієї поради. Тепер дуже модно стало теоретизувати про загрози національній безпеці України. Дивує те, що така загроза нібито чатує на українців лише з Заходу — з боку США, НАТО чи Світової Організації Торгівлі тощо. Дехто схиляється до думки, що їй загрожує ісламський тероризм чи навала мігрантів зусібіч. Проте, мало хто звертає увагу на Північний Схід — на Росію, яка тільки й мріє про те, як приборкати непокірну Україну разом з українцями. Без цього вона як імперія приречена на загибель. Головний спосіб її існування — перманентна війна, яка вже триває понад 500 років [8]. Причину цього найкраще з'ясував російський імператор Микола І: «Россия — государство не торговое и не земледельческое, а ВОЕННОЕ (виділено мною. — Г. М.) и призвание ее быть грозою света» [9]. Сучасна зовнішня і внутрішня політика й ідеологічна доктрина Росії не зазнали суттєвих змін, а президенти новітньої Росії прагнуть наслідувати досвід своїх попередників-ім-ператорів. Що ж до можливих загроз, і не тільки з північного боку, то свого висновку про них дійшла Організація українських націоналістів, яка в п. 17 «Політичної постанови ІІ Великого збору ОУН 1941 р.» записала: «Жиди в СРСР є найвідданішою підпорою пануючого більшовицького режиму та авангардом московського імперіалізму в Україні. Організація українських націоналістів поборює жидів як підпору московсько-більшовицького режиму, освідомлюючи рівночасно народні маси, що Москва — це головний ворог» [10]. На завершення всього викладеного хочеться висловити таку підсумкову думку: незважаючи на щирі намагання філософів налагодити неупереджений діалог цивілізацій, на практиці все обертається на гостре протиборство дикості й цивілізації. Література 1. Філософія. Навчальний посібник / За ред. І. Ф. На-дольного. — К.: Вікар, 1998. 2. Данилевський Н. Я. Россия и Европа. — М., 1991. 3. Шпенглер О. Закат Европы. — М., 1993. 4. Тойнбі А. Дж. Дослідження історії. — К., 1995. — Т. 1. 5. Молода гвардія. — 1974. — 12 травня. — № 6. Мусієнко Г. Україна для українців. — К., 2003. 7. Новый мировой порядок для Украины. — К., 2003. 8. Бунич И. 500-летняя война в России. — К.: СПб., 1997. 9. Інформаційний бюлетень. — 2006. — 26 січня. — № 3. 10. Українська суспільно-політична думка у 20 століт |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |