головнаконтактна інформація
Персонал - журнал інтелектуальної еліти РУБРИКИ
№ 3/2006 
Персонал № 3/2006
архів номерів
рік: 2008   2007   2006   2005   
2004   2003   2002
Аналітичний щотижневик Персонал-плюс







Про специфіку фінансової кризи в Україні

Наталія РЄЗНІКОВА,
кандидат економічних наук Інституту міжнародних відносин Київського національного університету імені Тараса Шевченка

Проблема нестабільності валютно-фінансо­вої системи України має досить специфічні ха­рактеристики. З одного боку, кризові явища пов'язані з моделлю економічного розвитку держави та можливостями здійснення відчут­них економічних реформ, з іншого — нестабіль­ність у валютній сфері характеризується проб­лемами внутрішньої та зовнішньої боргової за­лежності країни. Основні тенденції розвитку останнього десятиліття, навіть із невдачами у перебігу економічних реформ, у цілому під­твердили обраний теоретичний підхід до рин­кових перетворень: східноєвропейські та при­балтійські країни, де було реалізовано найважливіші пункти стандартної програми міжна­родних фінансових організацій, змогли порів­няно швидко подолати трансформаційну кризу. Водночас менш сумлінні й послідовні у здій­сненні запропонованої програми країни СНД, зокрема Росія та Україна, ще й досі продовжу­ють боротися за оздоровлення економіки [1].

Сучасний розвиток валютно-фінансової сис­теми нашої країни характеризується дією так званих позаекономічних чинників, які відчут­но впливають на її розвиток. Це, на нашу дум­ку, чинники «стадної поведінки», психологіч­ного ризику, епідемічного поширення кризо­вих явищ та суто політичних зрушень, що впливають на поточний або майбутній стан економіки. Проте вітчизняні вчені не виок­ремлювали зазначені фактори як такі, що здат­ні спровокувати складний механізм розгор­тання тенденцій нестабільності. Не було зроб­лено спроби розглянути структурні чи політичні фактори як важливий складник еконо­мічних зрушень, а наслідком їх може стати кризова ситуація. Натомість перевагу надава­ли дослідженню саме базових макроекономіч-них показників, не зважаючи на те, що біль­шість криз, які відбулись в останній декаді ми­нулого тисячоліття, розгортались аж ніяк не на фоні економічного спаду чи рецесії світової економіки. Навпаки, їм передував період еко­номічного пожвавлення, який був наслідком вдало імплементованих стабілізаційних прог­рам чи/та високого економічного зростання.

Вивчення позицій вітчизняних учених та вчених країн СНД (А. Грязнової, О. Васили-ка та К. Павлюка, С. Мочерного, Л. Дробозі-ної, А. Єпіфанова, І. Сало, І. Д'яконової, К. Рудого, Н. Заяц, В. Попова і М. Монтеса, А. Анікіна й інших) про суть фінансової не­стабільності дає підстави припустити, що у сучасному науково-термінологічному обігу найбільш усталеним є розуміння фінансової кризи як порушення рівноваги у функціону­ванні системи фінансових відносин, яке про­являється в нестабільності фінансів інститу­тів та кредитно-фінансових установ і вира­жається в різкому падінні ВВП, що дестабі­лізує процес формування та розподілу цен­тралізованих фондів держави. Зокрема, на думку О. Василика, фінансова криза — це явища, а показник її наявності — дефіцит державного бюджету [2, с. 594]. Проте, як справедливо зазначають В. Попов та М. Монтес, фінансова криза може розгорну­тись і без бюджетних дефіцитів як наслідок погіршення умов торгівлі та балансу у по­точних операціях, які разом призводять до підриву валютного курсу, що, в свою чергу, через взаємопов'язаність валютного та фі­нансового ринків, може негативно вплинути на стан фінансового сектора країни [3, с. 20]. Фінансова криза складається з бюджетної кризи, кризи грошового обігу, банківської, біржової та валютної криз.

На відміну від висвітленого підходу зазначе­них учених, західні економісти Г. Мінскі, Ч. Кіндлебергер, М. Фрідмен, А. Шварц, П. Кругман, М. Обстфельд, М. Бордо, Р. Дорнбуш, П. Дібвіг, Д. Даймонд, Р. Манделл, Ф. Мишкін, С. Фішер, Г. Камінскі, К. Рейнхарт, А. Веласко, Р. Чанг, Г. Гортон, С. Едвардс, Р. Глік, Е. Роуз, Р. Рігобон, Г. Кальво та інші вже впродовж тривалого часу займаються дослідженням фінансової нестабільності, а тому сучасні вітчизняні досягнення у цій га­лузі економічної науки переплітаються із за­хідними або їх інтерпретують. Проте варто відзначити відсутність чіткого розуміння то­го, що ж саме вважають фінансовою кризою, що є первинним — валютна чи фінансова не­стабільність. Зважаючи на зростання взаємоза­лежності валютного та фінансового секторів, наслідками фінансової кризи (суто фінансо­вої за походженням) можуть стати порушен­ня у банківській, а отже, і валютній сферах, і так само валютна криза може трансформува­тись у банківську та фінансову кризи. Так, Ч. Кіндлебергер та Г. Мінскі у моделі фінансо­вої кризи поняття валютної та фінансової кризи вживають як синонімічні, з тією лише різницею, що терміном валютної кризи назва­но початковий етап більш глибокого за своїми проявами потрясіння, яке охоплює не лише валютне, а й загальнофінансове середовище [4, с. 29]. На думку вчених, фінансова криза містить такі елементи, як різке падіння цін на активи, масове банкрутство як у фінансовому, так і нефінансовому секторі та порушення ді­яльності валютного ринку.

Криза, яка нині зароджується у валютно-фі­нансовому, банківському, виробничому та ін­ших секторах економіки України не є кризою в її канонічному розумінні, адже за своєю спе­цифікою вона не є циклічною. Дев'ятирічне падіння ВВП лише за останні п'ять років змі­нилось на зростання, яке в 2004 році отримало особливо потужний імпульс, досягнувши в серпні минулого року рекордного для України показника в 13,6% (див. табл.). Минулого року економічне зростання відбувалось упо­вільненими темпами — реальний ВВП за січень–жовтень 2005 року зріс на 2,8% проти 12,7% за відповідний період минулого року, промислове виробництво за січень–жовтень — на 3,1% проти 13,6%. Це відбулося через низку об'єктивних політичних і економічних чинни­ків, зокрема, зниження інвестиційної актив­ності яке спричинило:

•      обмеженість інвестиційних ресурсів това­ровиробників через збільшення коштів для фі­нансування затрат на оплату праці (у зв'язку з підвищенням мінімальної заробітної плати);

•      зростання соціальної складової у держав­них видатках, що значно зменшило порівняно з минулим роком обсяг державних інвестицій та, відповідно, позначилось на інвестиційній діяльності окремих галузей економіки;

•      пасивність великого бізнесу у прийнятті інвестиційних рішень до закінчення процесу реприватизації, а також через скасування по­даткових пільг для суб'єктів господарювання спеціальних економічних зон та територій прі­оритетного розвитку.

Динаміка макроекономічних індикаторів за 2000–2005 роки (%)

Показник

2000 р.

2001 р.

2002 р.

2003 р.

2004 р.

січень– жовтень 2005 р.

Приріст реального ВВП, %

5,9

9,2

5,2

9,6

12,1

2,8

Приріст продукції промисловості, %

13,2

14,2

7,0

15,8

12,5

3,1

Приріст сільськогосподарського виробництва, %

9,8

10,2

1,2

-11,0

19,9

1,4

Приріст інвестицій в основний капітал, %

14,4

20,8

8,9

31,3

28,0

3,4*

Приріст реальних доходів населення, %

4,1

10,0

18,0

9,1

16,5

22,3*

Приріст експорту товарів та послуг, %

18,8

9,7

11,1

24,1

39,0

6,8*

Баланс зведеного бюджету (% до ВВП)

0,6

-0,3

0,7

-0,2

-3,4

2,0

Приріст інфляції, грудень до грудня, %

25,8

6,1

-0,6

8,2

12,3

8,1**

Рівень безробіття (економічно активного населення у віці 19–70 рр., за методологією МОП),%

11,6***

10,9***

9,6***

9,1

8,6

8,7****

Джерело: Держкомстат. * Січень–вересень. ** Жовтень до грудня 2004 р. *** Динаміка показників за 2000–2003 рр. уточ­нена у зв'язку з перерахунками чисельності населення за результатами Всеукраїнського перепису населення 2001 року. **** Січень–червень. Крім того, на темпи зростання також впли­нуло уповільнення зовнішнього попиту через погіршення кон'юнктури та загострення кон­куренції на світових ринках, зниження світо­вих цін на продукцію металургії.

Зростаючий потенціал внутрішнього спо­живчого попиту, який підтримували високі темпи зростання доходів населення та розви­ток внутрішнього виробництва споживчих то­варів і послуг, не зміг компенсувати уповіль­нення експортних поставок та інвестицій в ос­новний капітал і забезпечити прискорений розвиток таких галузей, як будівництво, мета­лургія і машинобудування.

Криза як специфічна фаза циклу, що харак­теризується порушеннями рівноваги, зміною звичного устрою або функціонування, є прогнозованою, адже циклічність як така від­творює закономірність розвитку будьякого процесу. Відповідно, криза, викликана об'єктивними цик­лічними процеса­ми в економіці, не передбачає рапто­вих коливань по­дібної амплітуди, а, навпаки, харак­теризується три­валістю фаз за­родження та роз­гортання, які фор­муються на попе­редніх етапах. Та­ким чином, проб­леми розгортання кризових явищ в Україні мають до­сить специфічні характеристики. З одного боку, кри­зові явища пов'яза­ні з моделлю еко­номічного розвит­ку держави та мож­ливостями здій­снення відчутних економічних реформ. З іншого — кризові яви­ща відрізняються певною специфічністю за­лежно від сфери їх прояву. Зокрема, валютна криза як складова кризи економічної на укра­їнському ґрунті характеризується:

•     економічно необґрунтованим знеціненням або подорожчанням національної валюти;

•     різким коливанням валютних курсів;

•     заміною грошової одиниці або її вартісної основи;

•     значним обсягом спекулятивних операцій валютою, швидких і значних за масштабами припливів і відпливів валютних резервів;

•       різкою незбалансованістю міжнародних розрахунків;

•       погіршенням міжнародної валютної лік­відності тощо.

Крім того, у валютній сфері нестабільність проявляється проблемами внутрішньої та зов­нішньої боргової залежності країни, а прояви нестабільності у банківській сфері — радше проблемами психологічного характеру, що ви­ражаються в недовірі до банківських установ у період низької прогнозованості економічного розвитку (курсу) країни, а отже, у масовому вилученні коштів навіть попри економічну до­цільність (втрата відсотків при достроковому вилученні внесків). Тобто особливість банківської нестабільності полягає у певній хаотич­ності її виникнення. Макроекономічні базові показники — рівень інфляції, ВВП, граничні показники як внутрішнього, так і зовнішнього боргу перестають на певний час відігравати роль індикаторів стабільності, найважливіши­ми виявляються настрої чи то спекулянтів, що свідомо йдуть на корекцію курсу національної грошової одиниці, чи вкладників, яких об'єд­нує так звана «стадна поведінка».

Прогнозувати ризик виникнення в Україні кризи будь-якого типу — або валютної, або банківської — внаслідок впливу світової (регі­ональної) фінансової кризи завчасно. Бо за ос­новними критеріями, що визначають ступінь інтегрованості у глобалізовану світову еконо­міку наша держава не може претендувати на те, аби інтерпретувати помилки внутрішньої економічної політики як витрати надмірної відкритості її економіки внаслідок інтеграції. Серед критеріїв інтегрованості:

•     обсяг міжнародного виробництва товарів та послуг і темпи його зростання порівняно з обсягами і темпами росту всього валового про­дукту в світі;

•     обсяг і динаміка прямих іноземних інвес­тицій у порівнянні з обсягами і динамікою всіх інвестицій (і внутрішніх, і міжнародних);

•     обсяг і динаміка складних комплексних міжнародних інвестиційних проектів порів­няно із загальним масштабом подібних проек­тів;

•     обсяг усієї міжнародної торгівлі товарами і послугами та темпи її зростання порівняно з валовим продуктом;

•     дані про міжнародні операції з патентами, ліцензіями, ноу-хау;

•    обсяг і динаміка міжнародних операцій банків та інших кредитних закладів порівняно із загальним обсягом і динамікою всіх їх опе­рацій та інші.

Натомість, основною причиною фінансової кризи на українському підґрунті є наслідки прийняття і реалізації бюджету, який має соці­альну спрямованість попри задекларовані орі­єнтири на інноваційно-інвестиційний розви­ток України. Таким чином, на сучасному етапі, ризики національної фінансової системи пере­бувають насамперед у площині бюджетно-боргової сфери (див. рис.1).

Все ж у найуживанішому значенні будь-яку кризу в українській економіці можуть назвати не лише фінансовою, а й економічною, що свід­чить про нечітке сприйняття цієї категорії еко­номічної науки. Хоча, безперечно, усвідомлен­ня можливих взаємозв'язків різних складників фінансової кризи здатне сприяти усвідомлен­ню багатоваріантності тривання кризи, а, отже, підвищити прогнозованість визначення напря­му її розгортання із своєчасним виокремлен­ням необхідних механізмів впливу на зарод­ження того чи іншого виду потрясіння у кон­тексті кризи фінансової — чи то валютного, чи то банківського, чи бюджетно-боргового.

На запропонованій схемі кризи подано мож­ливі варіанти розгортання нестабільності на сучасному етапі розвитку економіки нашої країни (з поділом на кризи з високим ступе­нем вірогідності розгортання); кризи, розгор­тання яких може бути призупинено; кризи з низьким ступенем вірогідності розгортання (див. рис. 2).

Варто зазначити, що попри вкрай неста­більну ситуацію в нашій економіці, йдеться про зниження ділової активності, у малому й середньому бізнесі, відчутні скорочення при­пливу прямих іноземних інвестицій, відмову великих інвесторів від входження в Україну (за винятком приватизованого Mittal Steell металургійного комбінату «Криворіж-сталь»), країна не перебуває перед ризиком розгортання циклічної, комплексної чи зов­нішньої криз. Під останньою — зовнішньою кризою — маємо на увазі кризу, спровокова­ну світовими деструктивними тенденціями, яким притаманний свій власний ритм, пов'язаний з особливостями динаміки гло­бальних фінансових ринків. Попри це варто згадати опосередкований вплив ззовні, який здійснюється на розвиток вітчизняної еконо­міки. Це не лише кон'юнктура світових фі­нансових ринків, яка визначає позиції екс­портерів, а отже впливає на стан всієї націо­нальної економіки. Беручи до уваги вплив результатів зовнішньоторговельних зв'язків на формування торговельного, а тому і пла­тіжного балансу країни, чинник валютної стабільності за її межами відіграє визначаль­ну роль. Ідеться про порівняння провідних світових валют — долара США та євро, від яких залежатиме стабільність держав у гло­бальному масштабі. Крім того, надання Укра­їні з боку міжнародних фінансових інститу­цій на кшталт Міжнародного валютного фонду певних рекомендацій консультатив­ного характеру, які формують ту чи іншу стратегію розвитку валютної політики, спро­можне впливати на визначення перебігу по­дій у нас, зокрема під час можливого кризо­вого розгортання, незалежно від сфери його прояву.

Враховуючи перелічені проблеми, можна дійти таких висновків. На нинішньому етапі розвитку фінансової системи України ризи­ки нестабільності перебувають, насамперед, у площині бюджетно-боргової сфери. Проте найвірогіднішим є виникнення внутрішньої кризи, яка за походженням матиме випадко­вий характер, що відбудеться через зростан­ня спекулятивного ризику та стадної пове­дінки, які не завжди корельовані з реальним станом базових макроекономічних показни­ків. А ще можлива криза буде характеризу­ватись моноаспектністю, адже нині вести мову про можливість розгортання кризи відразу в декількох сферах економіки пе­редчасно.

Література

1. Юрчишин В. Валютна політика країн з перехідною економікою: Навч. посібник. — К.: Вид-во УАДУ, 2001. — 28 с.

2. Василик О. Д., Павлюк К. В. Державні фінанси Укра­їни: Підручник. — К.: НІОС, 2002. — 608 с.

3. Монтес М. Ф., Попов В. В. «Азиатский вирус» или «Голландская болезнь»? Теория и история валютных кризисов в России и других странах: Пер. с англ. — М.: Дело, 1999. — 136 с.

4. Рудый К. Финансовые кризисы: теория, история, по­литика / К. В. Рудый. — М.: Новое знание, 2003. — 399 с.



передплатний індекс 09881 про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту