РУБРИКИ |
|
№ 3/2006 | |
архів номерів
|
Настав час ламати стереотипи псевдоісторіїОлександр ПОТОКА, директор Урало-Сибірського представництва МАУП Мета моїх історичних досліджень — відновити історичну правду. Як у релігії є канонічні тексти й апокрифи, так само в історії є офіційні позиції вигідні для правителів держави, якоїсь групи людей. Відкриття, нехай не нових земель, але нових істин, можливі й у наш час, коли, здається, вже не відбувається нічого абсолютно нового. Це стосується гіпотези письменника-петербуржця Віктора Точинова, його ідеї, яку слід сприйняти як новий погляд на історію виникнення держави Росії. Вона викладена в одному з номерів журналу Бориса Стругацького «Полдень. XXI век». Будь-який творчий пошук вчить мислити нестандартно, сумніватися в усьому, що здається нелогічним. Крім доводів Точинова, наведу і свої знахідки і здогади щодо цього, оскільки давно цікавлюся порушеною проблемою. Адже потрібно колись докопатися до фактів, а не обмежуватися правдоподібними казками, придуманими політиками і царями. У влади завжди свої пересічні, тимчасові інтереси і вона вигадує для народу не тільки солодке майбутнє, а й, найчастіше, трощить його славне минуле. Відомо, наприклад, що за особистим наказом царя Петра I було підроблено Радзивілівський донесторіанський літопис, що претендує на звання найдревнішого на Русі й описує події історії від глибокої давнини аж до 1206 року. Підозри виникають через два вставні листи літопису — один стосується покликання варягів на Русь, а другий, знайдений німецькими істориками, що працювали в Росії, Шлецером і Міллером, — загальної хронології древньої російської історії і її зв'язку зі світовою хронологією. На питання: «Откуда есть и пошла земля Русская?» найбільший парадокс підкинула нам шовіністична офіційна думка Російської імперії: московітів возвеличили у найвищий за інтелектом і стародавністю слов'янський етнос, залишивши для українців другорядну, принижуючу назву малорусів. Усе виконано для звеличання Романових. Концепцію можна висловити коротко: «Великій державі — велике минуле; великим правителям — великих предків-попередників». Але звернімося до фактів. Легенда в зводі літописів «Повести временных лет» дає не цілком зрозумілу версію. Хрестоматійний уривок говорить буквально так: «Изгнали варяг за море и не дали им дани, и начали сами собой владеть. И не было среди них правды, и встал род на род, и была у них усобица, и стали воевать между собой. И сказали они себе: “Поищем себе князя, который бы владел нами и судил по праву”. И пошли за море к варягам, к руси. Те варяги назывались русью, как другие называются шведы, а иные норманны и англы. Сказали руси чудь, славяне, кривичи и весь: “Земля наша велика и обильна, а порядка в ней нет. Приходите княжить и владеть нами”. И избрались трое братьев с родами своими, и взяли с собою всю русь, и пришли, и сел старший, Рюрик, в Новгороде, а другой, Синеус, — на Белоозере, а третий, Трувор, — в Изборске. И от тех варягов прозвалась Русская земля». Неправдивість ситуації, коли нападаючого грабіжника народ знову закликає до себе, і не гостем, а князем, не відштовхнула російських істориків. З одного боку, інших джерел про народження своєї країни вони не мали, з іншого боку — вірили, що «хоч казка-неправда, але в ній повинні бути правдоподібні натяки». У західних джерелах прямо зазначено: 862 року Новгородське князівство було завойовано варягом Рюриком, який започаткував правлячу Руссю династію Рюриковичів. Його родич Олег 882 року захопив Київ і заснував державу — Київську Русь. Від початку російської національної самосвідомості (XVII–XVIII ст.) і виникнення історії як науки на цій, здавалося б, фантастичній легенді розділилося суспільство на два непримиренних табори: слав'яністів і західників, або слав'янофілів і норманістів. Одні доводили, що Рюрик був слов'янського племені, другі — що варязького — це завойовники-скандинави, тобто шведи або норвежці, одним словом, вікінги. Ці і схожі маніпуляції, вимисли і відверта неправда запускалися в російську історичну науку, у російську літературу, у розуми народів для облагороджування знову створеної жорсткої імперії, нової правлячої династії Ро-манових, підводячи її під статус «богообраної». Потрібно відзначити, що правлячі особи, починаючи від Івана Грозного, трактували себе спадкоємцем не тільки Бога, а й європейських правителів-королів. Починаючи від Міллера і закінчуючи видатними істориками минулого: Татищев, Болтін, Ключевський — всі вони були істориками династії Романових, служили єдиній меті — звеличанню правлячої Імперією родини. У тоталітарній державі не важко було це робити, тим більше, що до процесу фальсифікації була причетна і Російська Православна Церква. А за всіма цими діяннями, упиваючись уседозволеністю вела контроль державна цензура. Лише незалежний мислитель Михайло Васильович Ломоносов міг дозволити собі очолити антинорманістський напрям в російській історичній науці. Цікаво, що Ломоносов, відкинувши часом докази історичного дослідження, вчив свого пса кидатися на людину, названу хазяїном «норманістом». Тільки скаже «норманіст», і вірний пес, не гаючи часу, запускає ікла в товсті академічні стегна. За такий метод наукового доказу Михайло Васильович не раз одержував догану від начальства Академії наук. Але повернемося до легендарного Рюрика. Тут, власне кажучи, два питання. Чи був Рюрик завойовником Великого Новгорода й у наступному, за допомогою військ своїх спадкоємців, Києва? І друге: звідкіля прийшла на Русь династії Рюриковичів, яких називали варягами-шведами, скандинавськими вікінгами, чи все ж таки він свого, слов'янського роду-племені? Чи завоював Рюрик Новгород? У Несторівському літопису однозначно сказано, що намагався зробити це, але був вигнаний, «не дали йому данини», і він пішов до моря. Ясна справа, що до моря Балтійського, або Варязького, як воно називалося в давнину. Потім новгородський воєвода Гостомисл добровільно запросив його правити містом. Якби Рюрик завоював Новгород, то за правом завойовника приєднав би нову вотчину до своєї старої, родової. Але ніде ніколи не згадувалося, що до складу Новгородських земель колись входила Прибалтика, або навпаки, Новгород входив у Прибалтійські князівства. Та й самі шведські королі, які не раз нападали на російські землі, ніколи не використовували тези, що колись «їхній» Рюрик уже підкоряв русичів. Якби в них був такий козир, вони б його не упустили! Виходить, мав слушність Нестор, Рюрик відступив у Прибалтику, але біг не додому, а за прибутком, нападаючи на слабших, на менш організовані для опору громади. Те, що Рюрик був грабіжником, чітко заявляють усі джерела. Володимир Соловйов в «Історії Росії» написав: «Рюрик був надзвичайно жадібний. Сенсом його життя було збагачення». Утім, грабіж як державна політика був завжди і скрізь, тільки називався або «переділом світу, або «економічною експансією», або «поверненням загальноєвропейських цінностей». Це звинувачення Рюрика у жаданні багатств жодного російського царя не шокувало. Розглянемо часи, що передують утворенню держави Київська Русь. У Європі наприкінці VII — VIII століть панували Західна Римська імперія і Східна Римська імперія (Візантія). 681 року Візантія визнала незалежність Болгарії (зі столицею, знищеним пізніше містом, Пліска), після того, як одержала належну відсіч, намагаючись її підкорити. Незабаром, у VII столітті, на Придунайські землі, територію проживання семи слов'янських племен і корінного населення цих місць — фракійців, прийшли кінні, нібито тюрські племена з Волги. У нас називають цей народ «булгари», європейські історики охрестили його як «протоболгари». Дунайські слов'яни і протоболгари об'єдналися для боротьби з імперськими амбіціями Візантії. Про-тоболгари і фракійці, за свідченням істориків, вже в IX сторіччі остаточно нівелювалися в слов'янській масі населення, прийняли мову слов'ян і сформували самостійний болгарський етнос. «Тюрські волгари», що стали болгарами, прийшовши на Дунай, занадто швидко, без насильства, забули свою рідну мову і звичаї, перетворившись за якесь одне століття в слов'ян. У їхніх нащадках, болгарах, щось не помітно антропологічних рис монголоїдів. Доказом неслов'янського походження волжан є тільки вказівка, що вони були кінниками, пересувалися і боролися на конях. Але відомо, що козаки теж шанували коней, як обов'язкову частину своєї озброєності. Історія не знає фактів, щоб якийсь народ менш ніж за століття забув свою мову і віру. Тільки упередженість західних істориків, які заперечують роль слов'ян у первісному створенні загальноєвропейських цінностей, заважає визнанню цих сторонніх «волгарів» козаками, а також вважати Болгарію першою про-торуською державою Точинов висунув гіпотезу, що Рюрик і його ватага були козаками зі славної Запорозької Січі. Академік А. Т. Фоменко пов'язав розрізнені факти історії в єдиний ланцюг. Саме він бачить лінгвістичну помилку у вимові «Болгарія», яку споконвічно треба було б іменувати «Волгарія», раз вона заснована прибульцями з Волги. Так чому ж через два століття інші козаки, уже з Дніпра, Славутича не могли взяти на себе правління іншим містом-державою Великим Новгородом? Козаки, добре організовані і дисципліновані, об'єднані своїми отаманами, тривалий час перевершували общини, які мешкали поруч умінням воювати. Воювали ж завжди заради наживи, грабунку. Так діяли Рюрик, його попередники і його спадкоємці Олег та Ігор, які скорили Київ, заснували Київську Русь і першу ісконно слов'янську князівську династію Рюриковичів. Олег убив правлячих до нього в Києві Аскольда і Діра, сів на їхнє місце і змусив древлян та інші східнослов'янські громади платити данину собі. Точинов пропонує два логічні обґрунтування козацького походження перших Рюриковичів. Чому це, прийшовши до влади в Новгороді, Рюрик і спадкоємці не роблять спроб повернутися в Європу, якщо вони нормани? Усі їхні прагнення спрямовані до Києва, на Дніпро. Друге: немає жодного факту знайомства новгородців із древньою норманською вірою, що повинно б виявитися, якщо вони скандинави. Не знали російські люди ні божественного одноокого Одіна, ні валькірій, ні асів. Козаки ж Запорозької Січі від часів першоапостольного Андрія визнали християнство, ще не розділене на конфесії. Після поділу київські князі ввели в народ візантійське православ'я, не забуваючи і старих богів — Перуна, Велеса, Даждбога. Гляньте на зображення київського князя Святослава Ігоревича, виконане художником Лебедєвим за описами в літописах його зовнішності! Чи не правда, цей князь разюче нагадує героя картини Рєпіна «Запорожці пишуть лист турецькому султанові». Щодо «батько» Синеуса, брата Рюрика, який править на Білоозер'ї, то й ім'я його, і звання — «батько» — знову ж козацькі. Але не забуваймо, що ці козаки були споконвічно грабіжниками, тому вони — засновники пануючої на Русі династії, згідно з історичними даними, завершили своє життя безславно — були убиті своїми ж підданими. Чому ж російські царі завзято відмовляли Рюриковичам у козацькому походженні і відверто схилялися до норманського? Фоменко пояснює 2,5 століття, приписуваного росіянам татаро-монгольського ярма, боротьбою, що тривала в ті часи, за владу між козацтвом (по-нашому, нащадками Рюрика) і новими московськими князями, які спричинились згодом до сходження на престол дому Романових. Орда, за Фоменком, — це російська армія, що включала татарську кінноту. Військове козацьке правління в Середньовіччі верховодило (збирало данину і призначало своїх намісників) не тільки на Русі, а й у більшій частині Європи. Академік-математик наводить для своєї версії дуже багато доказів. Але парадокс, а можливо, — великий секрет російської історії і полягає в тому, що в ній все уживається. Нинішні історики, розуміючи це, хапаються за голови, і деякі обережно, а інші відкрито починають «пояснювати, уточнювати, захищати, спростовувати, поліпшувати», усупереч нововідкритим фактам попередній, старий матеріал. Радянська влада, дотримуючись імперських амбіцій, нічого не змінювала. Усі романовські концепції історії залишилися, їх ми вивчали свого часу, а в Росії вивчають і сьогодні. Прийшов час зруйнувати брехливу рома-новську концепцію російської історичної науки. Перегляд окремих фактів може кардинально змінити закостенілу схему історичного розвитку. Багато хто хотів би використовувати логічну заборону за аналогією з реальним поверненням у минуле на горезвісній «машині часу». Повернення здатне порушити причинно-наслідковий зв'язок подій сьогодення. Проте на сучасному етапі розвитку Росії ми маємо порушити цей упереджений причинно-наслідковий зв'язок, уважно проаналізувати історію країни з позитивною метою та повернути їй покривджену самоповагу і гордість. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |