![]() ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
РУБРИКИ |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
№ 3/2006 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
архів номерів
![]() |
Особливості кредитно-фінансової системи арабських країнНахла ЮСЕФ, кандидат технічних наук Після світової нафтової, а потім структурної кризи 1973–1981 рр. багато нафтовидобувних арабських країн перетворилося в могутні економічні структури, що володіють розгалуженими господарськими зв'язками з індустріально розвиненими державами. Основою помітного економічного росту цих країн стали нафтодолари, уміло вкладені ними не тільки у свій господарський розвиток, а й у світову фінансову систему. Для цього було створено ефективно діючу фінансово-кредитну систему, здатну продуктивно використовувати доходи від продажу нафти на світовому ринку (див. табл. 1) [3, c. 103]. Досвід створення арабськими країнами такої системи цікавий не тільки з теоретичного, а й практичного боку, оскільки використання його може сприяти встановленню безпосередніх зв'язків із банківськими установами аравійських монархій, розумінню принципів їх організації, визначенню напрямів пріоритетної інвестиційної діяльності. У кредитну систему арабських країн входять також традиційно існуючі тут кредитні установи, частина з яких не зареєстрована офіційно і належить до так званої неорганізованої сфери кредитного ринку (див. табл. 1). Таблиця 1 Структура кредитно-банківської системи країн Аравійського півострова
Формування настільки складної і розгалуженої кредитної системи, як і у всіх інших країнах Аравійського півострова, відбувалося з використанням структурних елементів європейських і американської інституціональних моделей, а також із урахуванням специфіки ісламських країн. Банківські системи в арабських країнах істотно відрізняються від західних. Специфіка полягає у тому, що економічна доктрина ісламу обумовила створення особливого, унікального у світовій практиці типу кредитних інститутів, що функціонують відповідно до положень Корану або шаріату (ісламського збірника законів) про фінансову діяльність. До того ж у більшості арабських країн збережено неефективні непрозорі банківські системи і твердий контроль над ними з боку держави. Проаналізуємо дані табл. 1. Основну роль у всій національній фінансово-кредитній системі відіграє Центральний банк — державний орган, що у своїй діяльності строго дотримується інструкцій уряду. Функції Центрального банку такі: • здійснення грошової і кредитної політики відповідно до планів розвитку; • регулювання обсягу й обороту грошової маси; • визначення видів і умов банківських вкладів; • встановлення паритету національної валюти стосовно золота й іноземних валют тощо. Певною мірою він здійснює також контроль за діяльністю банків організованого сектора. Комерційний сектор у процесі диверсифі-кованості економіки арабських країн став стратегічним фактором їхнього розвитку. Нині у банківській практиці цієї групи держав спеціалізовані кредитні інститути до-сягли високого рівня розвитку, хоча вони все ще далекі від масштабів такого типу інститутів у Західній Європі або Північній Америці Згідно з даними табл. 2, співвідношення сумарних банківських кредитів приватному секторові до ВВП в арабських країнах коливається в середньому на рівні 46–48%. Арабські банки в умовах відсутності конкуренції, нерозвиненості відповідного законодавства й інфраструктури спеціалізуються переважно на короткострокових операціях. Однак, за деякими оцінками, частка непрацюючих кредитів у їх загальному обсязі в арабських країнах сягає 10–20% [1]. Таблиця 2 Показники системи комерційних банків деяких країн Перської затоки в 2002 р. [2].
Нині до складу групи спеціалізованих кредитних інститутів в арабських країнах входять: • державні спеціалізовані кредитні агентства (ДСКА) та спеціалізовані банки; • інвестиційні компанії; • страхові компанії; • організації соціального страхування і пенсійного забезпечення. Державні спеціалізовані кредитні агентства — це інститути, які середньостроково та довгостроково кредитують певних суб'єктів і сфери господарської діяльності, а ще конкретні категорії населення. Ці агентства надають пільгові, зокрема безпроцентні кредити, забезпечуючи фінансову базу для реалізації національної стратегії соціально-економічного розвитку. В аравійських країнах значення ДСКА і спеціалізованих банків із провідною роллю державного капіталу значно важливіше, ніж у розвинених державах. Причина в тому, що національний приватний капітал занадто слабкий, щоб перебороти інвестиційний бар'єр створення сучасного капіталістичного підприємства. ДСКА в країнах Перської затоки, на відміну від спеціалізованих банків, є організаціями, чий притягнутий і власний капітал сформований не завдяки прийому депозитів і продажу акцій. Фінансові ресурси агентств формуються бюджетними асигнуваннями. Іноді акції кредитних агентств розподіляють між міністерствами і відомствами. Деякі агентства мають назву «банк», але це не змінює сутності цих інститутів. Інвестиційні компанії є другою важливою групою спеціалізованих кредитних установ аравійських країн. Ці установи мобілізують, в основному, довгостроковий позичковий капітал і надають його позичальникам через випуск і вкладення акцій, облігацій та інших видів позикових зобов'язань. Страхові компанії — ще одна важлива підгрупа спеціалізованих кредитних установ країн Аравійського півострова. Продаючи страхові поліси, ці кредитні установи акумулюють значні фінансові ресурси на тривалі терміни, що дає змогу використовувати ці ресурси для довгострокових капіталовкладень через ринок цінних паперів. Організації соціального страхування і пенсійного забезпечення. У країнах Аравійського півострова низку найважливіших соціально необхідних функцій виконує держава. У фінансовій сфері це виявилося в створенні державних органів, що акумулюють фінансові ресурси для соціального страхування і пенсійного забезпечення. В арабських країнах, наприклад, ОАЕ, Кувейті* та інших, існують також кредитні фонди для допомоги країнам, що розвиваються, які створено з політичних, релігійних і, звичайно, економічних міркувань. Метою їхньої діяльності є сприяння арабським країнам за допомогою кредитів здійснювати національні програми розвитку. Фонди допомоги є урядовими організаціями. У фінансово-кредитній системі арабських країн важливі також закордонні банківські і фінансово-кредитні структури. Широкомасштабна експансія іноземних банків у країну стала можливою завдяки дії таких факторів: недостатній розвиток національних ринків позичкового капіталу цих країн, ріст міграції капіталів між країнами, що розвиваються, і промислово розвиненими державами, розмежування національних і міжнародних ринків позичкового капіталу, висока прибутковість міжнародного банківського бізнесу. Для більшості арабських країн експорт капіталу, що виник на основі валютних доходів від експорту нафти, став додатковим фактором, що сприяв виходу арабського банківського капіталу на міжнародну арену. Прикладом аравійсько-арабського багатонаціонального банку є найбільший міжнародний банк країн Перської затоки «Галф Інтернешнл Бенк», створений 1975 р. урядами Саудівської Аравії, ОАЕ, Кувейту, Бахрейну, Оману, Катару й Іраку. Інший найвідоміший арабський мегабанк — «Араб Бенкінг Корпорейшн», створений 1980 р. Мінфіном Кувейту, Центральним Банком Лівії і «Абу-Дабі Інвестмент Осоріті» з ОАЕ. Специфічна роль ісламських банків, які змогли зарекомендувати себе як динамічні підприємства, показавши високі результати діяльності, і зуміли відвоювати своє місце на фінансовому ринку, давно вже поділеному підприєм-цями-гігантами світового банківського бізнесу. Виділимо загальні риси ісламського і світового банку. Ісламський банк так само приймає в клієнтів кошти для вкладів на розрахункові рахунки й на строкові вклади. Він кредитує бізнес і приватних осіб. Він може робити лізингові послуги, продавати і купувати валюту, біржові товари, цінні папери. Торговельне і проектне фінансування також є в арсеналі ісламського банку, так само як і інші інвестиційні послуги. Розходження у тому, що ісламський банк переводить кредитну основу фінансового бізнесу тільки на інвестиційну. Банк відкриває рахунки, на яких накопичує (акумулює) кошти вкладників. Цими коштами банк фінансує підприємців. Однак замість традиційного відсотка підприємець поділяє отриманий прибуток із банком, а той у свою чергу з вкладником. Залежно від конкретних механізмів і інструментів ісламської банківської системи, розподіляються і збитки. Основний принцип такий: винагорода банку або вкладника не є споконвічно гарантованою, а виникає як похідне від прибутку бізнесу. Отже, з економічного обороту цілком вилучено основу пануючої банківської системи — позичковий відсоток. Система ісламських банків, відрізняється специфікою, а самі вони поки багато в чому відособлений організм. Це можна пояснити, крім іншого, і тим, що вся структура перебуває в стані еволюції, а пошук форм і методів її діяльності, оптимізації основ взаємодії з зовнішнім світом не завершений. Ознайомлення з деякими аспектами функціонування ісламських банків, можливо, буде корисним для розуміння принципів їхньої роботи, з'ясування основних напрямів їхньої діяльності, можливостей для співробітництва. Ісламські економічні структури не слід вважати чимось привнесеним в економічну сферу Арабського Сходу. Із розширенням зони арабських завоювань і поширенням ісламу вже в Середньовіччі значна частина територій була втягнена в систему господарської діяльності, багато сторін якої регулювала шаріатська практика. Економічний простір арабського світу впродовж сторіч відрізнявся істотною специфікою інститутів і установ, що входили до його складу. Закономірно, що він не міг не відчути сильного європейського впливу внаслідок інтенсивних зв'язків і тісної взаємодії християнської і мусульманської цивілізацій. Однак навіть такі контакти не змогли розмити самобутніх рис організації арабського ринку періоду нового часу і його основних структур. Становленню і закріпленню ісламських економічних структур значною мірою сприяли дві обставини. Перша — саме в межах мусульманської духовності, колективізмі громади (умми) арабські теоретики мусульманської економіки шукали ключ до консолідації і мобілізації засобів для взаємної допомоги, а потім і в пошуках засобів для розвитку. Друге — підйом ісламської банківської справи був стимульований гігантськими нагромадженнями фінансових ресурсів, акумульованих основними арабськими нафтоекспортними державами, що стали основними провідниками ідеї ісламської економіки в її банківському вигляді. Виняткове значення надавалося фактору соціальної справедливості, тісно пов'язаної в ісламі з ідеєю добродійності, збору грошей на користь бідних, пожертвування і матеріальної підтримки незаможних. Це увиразнює ідею колективізму, участі і співучасті громади в справах кожного, поділу спільних інтересів. Не випадково, серед провідних інститутів у системі ісламського фінансування — «муша-рака» — спільне підприємництво.
* Кувейт регулярно надає фінансову допомогу країнам, що розвиваються через Кувейтський фонд арабського економічного розвитку (КФАЕР). Уряд Кувейту надав деяким арабським державам безпроцентні позики. Література 1. Creane S., Goyal R., Mobarak R., Sab R. Banking on Development // Finance and Development. — 2003. — V. 40. — № 1. 2. UEA Staff Report for the 2002 // IMF. Country Report No/ 03/66., 2003. 3. Филоник А. О., Исаев В. А., Федорченко А. В. Финансовые структуры Ближнего Востока. — М.: ИИИиБВ. 1996. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |