![]() ![]() |
|
![]() |
РУБРИКИ |
№ 3/2006 | |
архів номерів
![]() |
Поле битви — інформаційний простір (закінчення)Юрій БОНДАР, доктор філософії у галузі політології Із розвитком інформаційних технологій, становленням постіндус-тріального суспільства, зазнає змін і концепція інформаційного протистояння. Не відмовляючись від «традиційних» спеціальних інформаційних, психологічних операцій, методів і засобів ведення інформаційних воєн, передові держави все активніше працюють у напрямі, який в американській пресі дістав назву «Форматування майбутнього». Згідно з новою концепцією, цільовий вплив здійснюється (не «супроти», а «за») на систему знань і уявлень передусім лідерів супротивника. Відповідно створюється нова модель уявлень, критеріїв, фактично ворогів роблять союзниками не через прямий примус, а внаслідок непомітного «переконування». Війна майбутнього, як засвідчено у прогнозі до 2025 р. військових США, це «війна розуму». Проте логіка інформаційного впливу передбачає дії не лише проти супротивників, такі операції застосовують на практиці і щодо нейтральних структур та декларованих союзників. Україна не виняток. Вона — територія впливу інших держав, що бачать тут свої інтереси. Це насамперед — Росія, США, міжнародні корпорації та фінансисти. Відкритість дозволяє вести інформаційні операції безпосередньо в зоні бажаного впливу в національному інформаційному просторі України з використанням для цього місцевих ЗМК. «Карл Маркс застарів, — пише у книжці “Національна ідея і національна воля” Л. Лук'яненко. — Його теорія класової боротьби була потрібна тоді, коли для загарбання цілої нації розпалювали в ній люту внутрішню ворожнечу, національний організм робили нездатним до самооборони і тим полегшували справу захоплення в ньому влади. Тепер щодо України вирішили застосувати інший метод, сучасний: телевізор, радіо, газети» [9]. Технічні засоби зробили можливим не лише доступ до світових інформаційних баз, а й легке проникнення на внутрішнє інформаційне поле ззовні. Новітні електронні ЗМК є наймобільнішими і щодо цензури найбезконтрольнішими. Як свідчать російські дослідники, в серпневі дні 1991 р. у Москві під час заборони і призупинення традиційних комунікаційних засобів саме комп'ютерні мережі без перепон заповнили інформаційний вакуум. Лише «Релком» — одна з найбільших комп'ютерних мереж Росії — за даними її президента Олексія Солдатова, оприлюднила тоді 46 тисяч одиниць інформації по країні та за кордоном [4]. Саме доступність до джерел Глобальної ін-форммережі, подальша концентрація та монополізація світових інформаційних джерел (Бі-Бі-Сі, Рейтер, Франс-Прес, ЮПІ, АП тощо) у руках жорстко окреслених політичних та економічних кіл і дозволяє говорити про можливість інформаційної залежності країн транзитного суспільства, серед яких — і держави колишнього СРСР. Тут проблема адекватна до стану держав — Inter pares amicita — справжня дружба може існувати лише між рівними. Глобалізація, яка стала ідеологією і зброєю провідних країн, говорить Олег Білорус, скасовує класичний для міжнародного права принцип невтручання у внутрішні справи наційдержав і заміняє його на протилежний йому принцип «глобального втручання». При цьому, твердить науковець, національним державам, їхньому суверенітету не залишається місця і ролі більшої, ніж роль місцевих адміністрацій. Страшний Молох у вигляді глобальної стандартизації Людини підриває існування сучасних самобутніх цивілізацій в ім'я надприбутків глобального капіталу [1]. Більшість дослідників проблем медіа-простору передусім зауважують тенденцію медіатизації політики провідних держав, ведення і поширення впливу власне з допомогою ЗМІ та комунікаційних технологій, що дзеркально призводить до фактичної політизації самих медій, використання їх як засобу глобальної експансії з метою економічного панування. Фахівці ООН засвідчують і виокремлено підкреслюють використання засобів масової інформації для ідеологічного диктату, навіть більше — ідеологічного насильства над людиною [1]. Безумовно, посилюється тиск під час виборчих перегонів, що несе загрозу реалізації реального, усвідомленого і обґрунтованого вибору громадян [2]. Максимально можливо намагалася використати медіа-ресурси під час українських виборів-2004 Росія. Фактично володіючи «контрольним пакетом» акцій теле-радіо-простору (за підрахунками до 80 відсотків він російськомовний), переважаючи, безумовно, у впливах серед друкованих ЗМІ, російські політтехнологи, як могли, збурювали каламуть ефірів і максимально збільшених накладів підконтрольних видань. Не гребували нічим — від звинувачень опонентів вигідного режиму Путіна ставленика у фашизмі та ксенофобії до цинічного педалювання на чутливій мовній проблемі — улюбленому козирі космополітів. В інформаційній операції задіяли матеріальні ресурси, журналістів, «національні» товариства, фахівців на кшталт офіцера російських спецслужб «з контрпропаганди», автора праці «Война в четвертом измерении», а останнім часом канадського громадянина і редактора української (!) газети «2000» Сергія Кичигіна-Тойми. Саме завдяки таким «спецам» у пресі знову з'явилися «наукові» публікації про вторинність, діалектичність української мови, про месійність росіян, про безальтернативність для українців життя з великою і доброю Росією, яка одна зможе захистити й обігріти. Масово експлуатували символи радянської доби, спекулювали на релігійних, родинних почуттях, власне заперечували право українців на самостійне існування, погрожуючи розчленуванням України і братовбивчим протистоянням [3]. Агресивна, безапеляційна поведінка росіян, політика відмови від «вегетаріанської поведінки» (вислів російського політичного оглядача Леонтьєва) [6] щодо України у зовнішній політиці зазнала проте поразки — інформаційної в тім числі. Про те ж, що боротьба велася саме і передусім в інформаційному полі, стверджують фахівці. Перший начальник Головного управління розвідки Міноборони України, якому не відмовити у компетенції, генерал-лейтенант Олександр Скіпальський зазначає: «Якби до влади прийшов Віктор Янукович, це стало б найуспішнішим прикладом ведення інформаційної війни в такій складній ситуації як вибори. Росії було б чим гордитися перед США: без єдиного пострілу здобули незалежну державу...» [14]. Навзамін «гордитися» мають, певно, американці. Для неупередженого спостерігача очевидна активна роль США у стимулюванні змін пострадянських і постсоціалістичних режимів у країнах Центральної та Східної Європи, в тім числі і в Україні. Для ведення подібних ненасильницьких операцій американці утворили навіть Управління стратегічного впливу, завданням якого стало використання ЗМІ для ідеологічного «навіювання», а за потреби і прямої дезінформації [12]. На загал будь-яка успішна революція, переконаний один із теоретиків ідеологічних переворотів, американець Джин Шарп, не може бути стихією, випадковістю — вона потребує детальної підготовки і планування, значних організаційних і матеріальних зусиль, спрямованих в першу чергу на систему суспільних стереотипів. Однією з передумов створення механізмів впливу в Україні випробувано стала боротьба за свободу слова. Під привабливими гаслами, безумовно, благої мети планомірно відбувалося усунення державної (в Україні зазначимо — тоталітарно-корумпованої) влади від контролю над ЗМІ і заміна її новим протекторатом — контрольованими власниками [13]. Не шкодували грошей — від роздачі соросівських грантів на підтримку «вільної» преси до лобіювання змін у законодавстві щодо функціонування ЗМК. Нові інформаційні проекти за належної фінансової підтримки й менеджменту виявилися ефективнішими за дискредитовані провладні ЗМІ. «Темники» та інші незграбні спроби влади протидіяти суголосній альтернативній інформації, намагання адміністративно тиснути на пресу засвідчили її невміння адекватно діяти в умовах інформаційної війни. Що значною мірою і зумовило поразку кандидата «від Кучми», фактично — російську поразку [3]. Однак, стверджує генерал Олександр Скіпальський, програвши на президентських виборах, Росія все одно не відмовилася від намірів тримати Україну в зоні своїх інтересів. Наступні антиукраїнські висловлювання російських політиків, інформаційні провокації — складові спеціальної операції, що продовжується [14]. Безперечно, своєрідним часом «Ч» для російського реваншу є парламентські вибори в Україні 2006 року. Цього разу Росія відкинула будь-які «добросусідські» умовності. Не маючи політичних чи й особистих зобов'язань перед новою українською владою, Кремль безапеляційно жорстко пішов у наступ усіма фронтами. Педалюють росіяни передусім, зрозуміло, економічно. Маючи безумовні стратегічні переваги, використовуючи помилки чи зацікавленість чиновників Ющенка, вони дошкульно завдали ударів у газовій, продуктовій сферах, підкилимно загальмували ініціативи й наміри України на міжнародній арені. Усе це супроводжується інформаційною дискредитацією дій влади, зокрема через розігрування й гіперболізацію найрізноманітніших корупційних, особистісних та інших скандалів. Цільовий потужний інформаційний тиск на виборців чиниться через російські канали, що транслюють в Україні, «під штик» поставлено й усі українські під- і проросійські медіа, так звані соціологічні служби (стверджують, що відповідним чином інтерпретовані соціологічні опитування можуть вплинути на вибір 30% респондентів)* [8]. Вигадливі, втім, і опоненти. Користуючись, все ж, невдоволенням українців «ведмежістю» сусідів, вони теж — по-своєму — намагаються розігрувати «російську карту». Так, південь-схід України закидали лис-тівками-відозвами «За Русь единую и неделимую!» з ніби зверненням лідера Партії регіонів В. Януковича до «уважаемых малороссов и новороссов» із побажанням якомога швидшого приєднання до великої і неподільної Російської Федерації. Ту т же і «роз'яснення члена Партії регіонів, омбудсмена Ніни Карпачової» як себе поводити під час зачистки російськими миротворчими військами українських міст від терористів та приходу спецпідрозділів «Газпрому» для охорони газопроводів. Зокрема, радить «омбудсмен», необхідно прийти в найближчий штаб миротворців і повідомити імена та прикмети активістів помаранчевого руху, яких знаєте; слід утримуватися від вживання української та інших іноземних мов, оскільки воїни російського стабілізаційного контингенту можуть їх не зрозуміти тощо. Супроводжували поліграфічно яскраво виконані листівки і обов'язкові вихідні дані — «видруковано в Саратовській типографії Міністерства Оборони РФ». Серед зразків «чорного піару» і листівка «Партії регіонів» зі спростуваннями «брехливих та провокаційних повідомлень деяких вітчизняних ЗМІ з приводу захворювання мозку лідера партії В. Ф. Януковича». Хоча виготовлювач майже мільйонного накладу вказаний уже інший, стиль, виконання, навіть папір листівки дають підстави припустити, що адреса у замовника продукції все ж одна. Варто, втім, зауважити, що Росія і США, проводячи свою політику щодо України, змагаючись між собою за впливи, мають, окрім методів такого впливу, й інші характерні ознаки, які їх зближують. Це, на думку дослідників латентних механізмів світових процесів, глобальна сіонізованість економічних і політичних сфер. Аналізуючи перевиборну ситуацію-2006 і сили, які прагнуть влади в Україні, ВГПО «Український вибір» стверджує, що Ющенко, Янукович і Тимошенко — це три голови одного ящера на ім'я «сіонізм», котрі уособлюють відповідно американсько-європейський, російський та ізраїльський його варіанти. На підтвердження своєї оцінки патріоти вказують на неприродне засилля передвиборних списків кандидатами у депутати єврейської національності, деякі з них, окрім українського, мають також ізраїльське громадянство [11]. Відповідну інформаційну підтримку учасникам парламентських перегонів забезпечують ЗМІ, які основними «гравцями» завбачливо взято під контроль. Українців серед реальних власників загальнодержавних телеканалів немає. Відповідно до списку, укладеного Українською Гельсінською спілкою з прав людини, за «1+1» стоять Роднянський, Фукс, Лаудер, «Інтером» — Г. Суркіс, В. Медведчук, ICTV, «СТБ», «Новим каналом» — Пінчук, «ТЕТ» — І. Суркіс, «5 каналом» — Порошенко, НТН — Прутник. Усі вони, етнічні євреї або мають стосунок до міжнародного організованого єврейства [15]. Не-українець очолює і державний всеукраїнський телеканал УТ-1. Подібна ситуація і серед друкованих багатотиражних ЗМІ. Проте Україна не є в цьому унікальною. Із проблемою залежності національного інформаційного простору від сил, доктриною і метою яких є досягнення світового панування, стикається більшість країн. Понад те — хвилює вона і американців. Кількасот громадян США звернулися до конгресу з петицією-вимогою розслідувати причини надмірного і непропорційного впливу сіоністів на життя американців, зокрема на інформаційну сферу, де, вважають заявники, сіоністи і впливові єврейські організації та індивіди контролюють значну частину міжнародних, національних і місцевих новин [8]. Підконтрольні ЗМІ, безумовно, координуються. Академік Міжнародної академії інформатизації при ООН, фахівець у галузі інформаційних технологій М. Сенченко доходить висновку, що у такий спосіб «споживачу пропонують одне бачення світу — світу, в якому кожен голос в унісон з іншими стверджує... про «святу правду єврейського Голокосту, про антисемітизм в усіх країнах світу, про моральність усіх видів сексуальної орієнтації, про переваги “плюралістичного”, космополітичного суспільства порівняно з однорідним націоналістичним суспільством» тощо [13]. За потреби підконтрольні ЗМІ використовують, зокрема й для каталізації глобальних небезпечних суспільних збурень. На думку фахівців інформаційних воєн, саме такі дії простежуються за провокуванням «релігійного» конфлікту, який зимою 2006 р. спричинив протистояння між ісламістами та християнськими країнами. Поштовхом-провокацією стала публікація карикатурних зображень пророка Мохаммеда в загалом малопомітній данській газеті Jyllands-Posten. Згодом образливі для мусульман карикатури на «підтвердження права на свободу слова» стали передруковувати та публікувати інші ЗМІ. Як наслідок: масові демонстрації, акції протесту, погроми представництв європейців у мусульманському світі. Нагнітаючи конфлікт, мас-медіа навперебій заговорили вже про цивілізаційний антагонізм, який може призвести до воєнного зіткнення. На небезпечність ескалації протистояння звернула увагу Міжнародна Кадрова Академія, яка об'єднує інтелектуалів різних країн світу. У зверненні до Генерального секретаря ООН Кофі Анана вони запропонували відкинути завісу провокації, встановити, хто стоїть за виданнями, які зіштовхують мусульман із християнами. Ця «третя сила», імовірно, має цілком певну адресу, адже «близько 70% світових засобів масової інформації перебувають у власності чи контролюються представниками єврейської діаспори», яку, можливо, і використовують для зіткнення арабського та європейського світів [10]. Утім, намагання розгрібати жар чужими руками не новина у тактиці тих, хто прагне володарювати, розділивши інших. Варто лишень згадати, чиї справжні інтереси захищають США, втягнувшись на підставі сфальшованої інформації у війну з Іраком, і кому сьогодні найбільше муляє Іран і позиція його лідера на Близькому Сході. Відповівши чесно, можна знайти відповідь і на те, хто стоїть за лаштунками нинішнього «цивілізаційного конфлікту» і проти кого спрямовано його вістря. Україна чи інші пострадянські країни навряд чи зможуть найближчим часом адекватно відповідати «ударом на удар». Поділ світу нині все більше визначає межа, що роз'єднує не просто багатих-бідних, а інформаційно багатих та інформаційно бідних. Ми серед останніх, і навряд чи варто говорити про нашу нинішню конкурентоспроможність: разюча асиметрія наших інформаційних відносин не лише із Заходом, а й з тією ж Росією — очевидна даність. Понад те, ми маємо розуміти, що нас не чекають в глоба-лізованому інформаційному просторі, нам не готові поступитися можливістю так чи інакше здійснювати окремішню, не дозовану іншими інформаційну діяльність. Володарі інформаційного кола протидіють новачкам у розробці та виробництві національних технологій, намагаються ще більше узалежнити їх у технологічній, інформаційній, а отже політичній, економічній, духовній сферах, витіснити їх з інформаційного поля навіть на внутрішньому ринку. Утім, відмова від боротьби в інформаційній сфері — капітуляція в цілому. Існує низка противаг, що зменшують сторонній інформаційний вплив. Серед них: законодавчий і адміністративний захист національних ресурсів і національного інформаційного простору, організаційне поліпшення управління інформаційними ресурсами, їхнє нарощування, інноваційна діяльність, опанування новими технологіями, розвиток інфраструктури, спеціальних інформаційних технологій. Однак поруч із такою — «стримувальною» — тактикою має постати і доктрина, що зумовила б активну інформаційну політику, спрямовану на протидію інформаційним загрозам, на згуртування суспільства довкола національних інтересів. Передусім політики повинні усвідомити, що за умов глобального інформаційного протистояння, експансії саме владні, державні інституції, держава в цілому, можуть втратити контроль за інформаційною складовою тієї ж політики. Усвідомлення цього мало б привести й до чіткого юридичного закріплення самого поняття «національний інформаційний простір» з визначенням його кордонів і статусу, це б дозволило розглядати стороннє використання НІП як порушення державного суверенітету і втручання у внутрішні справи. Кожен має право на інформацію і її поширення; ідеал свободи слова — істинний і безумовний. Однак, обстоюючи право кожного на власну позицію і можливість її висловити, слід говорити і про право інших певним чином — на законних підставах — обмежувати інформацію, яка не може безперешкодно поширюватися у суспільстві, у національному інформаційному просторі, оскільки є загрозливою, свідомо брехливою, деструктивною для, приміром, суспільної моралі чи національної безпеки [3]. Держава має дбати про захист духовних, культурних та інтелектуальних цінностей громадян, свідомості нації в цілому. Кожна нація має право на убезпечення та збереження своїх національних, у тім числі звичаєвих, засад. На часі — і про це багато хто вже говорить — створення поруч з Цивільним, Кримінальним, Податковим і окремого Інформаційного кодексу України, який би унормував і систематизував інформаційні відносини в українському суспільстві, віддавши належне важливості функціонування національних ЗМІ, проблемі стороннього засилля в національному інформаційному просторі. У законодавчому визначенні національної політики в інформаційній сфері, захищеності національних інформаційних ресурсів зацікавлені, зрештою, й інші нормальні держави, адже можливість дестабілізації через сторонній вплив будь-якої країни, її інформаційних систем несе загрозу і для всієї міжнародної безпеки, спокою в тому чи іншому регіоні, де хтось надибав, на свій розсуд, інтересів. На думку багатьох дослідників, слід домогтися юридичного визнання й визначення поняття інформаційних воєн і інформаційної зброї, що дозволило б «легалізувати» їхнє застосування, а отже унормувати в міжнародно-правових відносинах. Наведемо тут дефініції, які пропонує А. Смирнов і які, на наш погляд, характеризують суть явищ, про які йшлося. «Інформаційне протиборство (інформаційна війна. — Ю. Б.) — форма міждержавного суперництва, що реалізується шляхом інформаційного впливу на системи управління інших держав і їхніх збройних сил, а також на політичне і військове керівництво і суспільство в цілому, інформаційну інфраструктуру і засоби масової інформації цих держав для досягнення вигідних для себе цілей за одночасного захисту від аналогічних дій свого інформаційного простору: інформаційна зброя — комплекс технічних та інших засобів, методів і технологій, що призначені для: • встановлення контролю над інформаційними ресурсами потенційного супротивника; • втручання у роботу його систем управління та інформаційних мереж, систем зв'язку та інших з метою порушення їхньої працездатності, аж до повного виведення з ладу, вилучення, спотворення даних чи спрямоване введення спеціальної інформації, поширення вигідної інформації й дезінформації у системі формування громадської думки і ухвалення рішень; інформаційна безпека — стан захищеності інформаційного простору, який забезпечує його формування і розвиток в інтересах громадян, організацій і держави в цілому; стан інформаційної інфраструктури держави, за якого інформація використовується суворо за призначенням і не впливає негативно на інформаційну чи інші системи як самої держави, так і інших країн при її використанні». Справедливі наміри мають підкріплювати і так само «запрограмовані» практичні кроки з розвитку технологій, ЗМК. Це не самоціль і не данина глобалізації. Це умова виживання в глобальному світі, можливість збереження свого духовно-національного «я», забезпечення необхідними ресурсами для матеріального розвитку, і задіяння для поступу всього інтелекту нації. Необхідний прорив може забезпечити передусім створення прошарку, соціальної верстви — «інформаційного сала нації» — людей, які не просто володіють технологіями, а здатні продуктивно формувати інформаційний простір, продукувати українські ідеї та технології. На цьому не можна економити. Це розуміють у світі. Ті ж сусіди — Туреччина — оголосили про амбітний проект створення на своїй території своєрідної «силіконової долини», де мають намір зосередити дослідницькі центри, фахівців із розробки і впровадження інформаційних технологій з усіх куточків планети. Попри космополітичність проекту це, безумовно, національно-турецький варіант досягнення позиції лідерства. Найпередовіші країни (в тім числі Японія, США, Південна Корея, Франція) попри свою «ринковість» теж мають державні програми розвитку інформаційних технологій, завдяки розумінню важливості ресурсів, які вже стають базисними для розвитку. Не слід сподіватися, як твердить дехто і в Україні, присипляючи громадську увагу, що світові лідери піднімуться до усвідомлення необхідності справедливої глобалізації і стануть піклуватися про громадян «великого села». Глобалізація по-американськи — а вона нині об'єктивно переважає — це лицемірство, бажання західної еліти світового панування перетворити «периферійні» народи в слуг і рабів, які діють в інтересах «золотого мільярда», стверджує академік РАН Б. Чикін. Науковець закликає не ждати сподіваних благ, а протидіяти експансивним намірам, боротися із своїми противниками — не стільки «фізично», скільки «передумавши» їх, перевершивши інтелектуально, духовно, морально, ідейно [16]. Про необхідність активізації національної ролі в глобалізаційних процесах говорить і український академік О. Білорус. Сприймаючи феномен глобалізації як факт, він обстоює глобально орієнтовану стратегію й політику України — конкурентоспроможну й ефективну з погляду протидії руйнівним впливам глобалізації та прагматичну з точки зору використання нових можливостей і переваг, які дає глобалізація. Гонка натурально-фізичних показників економіки для України — безперспективна. Інтеграція до глобального простору повинна будуватися на максимальному використанні інформаційних, інтелектуальних ресурсів і науково-технічного потенціалу. У цьому напрямку «гонка за лідером» є можливою і прийнятною — переконаний український учений [1]. Безумовним пріоритетом для України є забезпечення сучасними можливостями доступу до інформації, технологіями освітньої сфери. Незважаючи на те, що Україна за офіційною статистикою посідає нині четверту позицію у світі за кількістю програмістів, випускаючи щорічно 50 тисяч фахівців сфери інформаційних технологій (США — 194 тис., Індія — 145 тис., Росія — 68 тис.) [7], слід визнати, що реальний внесок цих спеціалістів, все ж, неконкурентний на ринку інформаційних послуг через відсутність власне сучасної бази підготовки. Констатуючи ситуацію, зауважимо, що найінертніші у змінах на краще, насамперед, — державні заклади освіти і наймобіль-ніші — ВНЗ із приватною національною формою власності. Серед лідерів тут Міжрегіональна Академія управління персоналом, де 2005 року вперше в Україні створили телевізійний університет, що дає змогу в режимі реального часу від фахівців найвищого рівня отримувати освітню інформацію в більшості філій, реалізували проект електронних видань-бібліотек із напрямів знань. Лише «осідлавши» інформаційні технології, можна протистояти інформаційним викликам, долати, у тім числі, негативні наслідки глобалізації. Об'єктивно, зазначимо, сприяють розвитку і найрозвиненіші країни, які і є рушіями глобаліза-ційних процесів. Намагаючись нарощувати власну економічну, соціокультурну присутність у різних регіонах, вони змушені стимулювати їхній розвиток, адже кінцевий користувач має бути підготовленим для використання нових технологій. Проте, якщо не хочемо залишитися в ролі високофахового користувача, а прагнемо свого, помітного місця у світі, самодостатності, слід невідкладно обрати інформаційно-випереджальну стратегію інформаційного розвитку України, якщо хочете — надати їй «статусу» компонента національної ідеї. Для цього потрібні не заклинання, а політична воля. Чи є вона у владоможців, які загрузли у боротьбі за власне політичне виживання, корупційних скандалах, у країні, де маніпулювання свідомістю суспільства стало складовою його управління, де чужинські впливи не лише не стримують, а й «демократично» заохочують? Ці запитання приречено залишатимуться риторичними доти, доки не зміниться сутність самої влади, нині — глобально керованої. На жаль і ганьбу українців.
Закінчення. Початок у № 12 за 2005 р. і № 1, 2 за 2006 р. * Анекдот до теми. «Запитання соціологів: хто винен у прикрощах України? Варіанти відповідей — Кремль; Москва; москалі». Література 1. Білорус О. Глобалізація і національна стратегія України. — Броди, 2001. 2. Бондар Ю. Протистояння. — К., 2005. 3. Бондар Ю. Свобода слова: вибір 2004. — К., 2005. 4. Бондар Ю. Свобода слова: українська мірка. — К., 2004. 5. Головатий М. Глобалізація як засіб знищення національних держав // ПЕРСОНАЛ. — 2004. — № 11. 6. Звіт про проблеми людського виміру в Україні в аспекті расизму, ксенофобії, дискримінації та нетерпимості як складника політичних програм і конкретних дій певних учасників президентської кампанії 2004 року // ПЕРСОНАЛ Плюс. — 2005. — 6–12 липня. 7. Колодюк А. Інформаційне суспільство: сучасний стан та перспективи розвитку в Україні. — К., 2005. 8. Конгрес США розслідуватиме надмірний єврейський вплив // ПЕРСОНАЛ Плюс. — 2005. — 21–27 вересня. 9. Лисенко В. ЗМІ і громадська думка: технології маніпулювання // ПЕРСОНАЛ. — 2004. — № 9. 10. Лук'яненко Л. Національна ідея і національна воля. — К., 2004. 11. Протиставимо чужинським впливам українську національну солідарність! Заява Всеукраїнської громадсько-патріотичної організації «Український вибір» // ПЕРСОНАЛ Плюс. — 2006. — 26 грудня–3 січня. 12. Обращение Международной Кадровой Академии по поводу оскорбительных карикатур в европейских изданиях // ПЕРСОНАЛ Плюс. — 2006. — 8–14 лютого. 13. Сенченко М. Інформаційна агресія // ПЕРСОНАЛ Плюс. — 2005. — 21–27 вересня. 14. Сенченко М. Незалежність України і засоби масової інформації // ПЕРСОНАЛ. — 2005. — № 9. 15. Скіпальський О. Хлопчики вірять, що вони «зробили майдан» і тепер їм усе дозволено // Українська газета Плюс. — 2005. — 22–28 вересня. 16. Хто володіє телеканалами? // За Українську Україну. — 2006. — 31 січня–6 лютого. 17. Чикин Б. Телевидение и проблемы глобализации // Телецентр. — 2005. — № 2. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |