головнаконтактна інформація
Персонал - журнал інтелектуальної еліти РУБРИКИ
№ 2/2006 
Персонал № 2/2006
архів номерів
рік: 2008   2007   2006   2005   
2004   2003   2002
Аналітичний щотижневик Персонал-плюс







Українські компанії переходять на дресс-кодування працівників

Віра ЄВТУШИНА

«Одяг та взуття мають бути нейтральних, спокійних кольорів. Вони повинні бути витримані у класичному стилі і не бути гостро модними». Такі вимоги до зовнішнього вигляду працівників дедалі частіше вису­вають українські компанії. Тобто вводять у своїх офісах так званий «dress-code» (дресс-код), що у перекладі з англійської дослівно означає «код одягу», — форму одягу, прийняту у певній організації.

Наслідуючи західні корпоративні стандарти, українські організації за допомогою дресс-коду намагаються створити бажаний образ для очей партнерів і клієнтів. Нині дресс-код стає таким самим невід'єм­ним елементом іміджу, як логотип, торгова марка чи бренд, адже одяг співробітників багато в чому свідчить про рівень ділової культури, на­дійності і стабільності фірми. У компаніях, де корпоративну культуру та корпоративний імідж не просто декларують, але й ставлять неод­мінною умовою розвитку бізнесу, розробляють дресс-код.

Досить часто знайомство з дресс-кодом ми починаємо несвідомо ще у школі, гімназії чи коледжі, де прийнято носити форму. Загалом, дресс-код потрібен для того, щоб було зручно розпізнавати соціальний клас та професію людини. Наприклад, на війні, солдати розпізнають супротив­ників передусім за формою. Персонал ресторанів швидкого обслугову­вання, того ж «Макдональдсу» чи «Швидко» теж вирізняється своєю уніформою; директора компанії від підлеглого можна відразу упізнати завдяки дорогому костюму, наприклад відомої марки Versace.

Тонкощами придворного дресс-коду була колись здивована принце­са Діана — адже етикет вимагав від неї величезної кількості переодя­гань залежно від години доби й урочистості події. Своєю прискіпли­вістю до одягу британці значно відрізняються від демократичних аме­риканців, які інколи не знають, що одягти на першу зустріч із праце­давцем і змушені користуватися послугами служби, яка дає напрокат одяг «для першої співбесіди».

Зазвичай розробкою корпоративного дресс-коду займається НR-ме-неджер, фахівець із ділового протоколу чи стиліст. Затверджений ке­рівництвом документ є обов'язковим додатком до функціональних обов'язків працівника. Він доводиться до відома всіх співробітників фірми, які його підписують. Контроль за виконанням правил знову ж таки покладено на HR-менеджера або співробітника протокольного відділу. Порушення дресс-коду розглядають як завдання моральної шкоди фірмі, за що передбачено різноманітні штрафи аж до зменшен­ня зарплатні і звільнення.

Яскравим прикладом введення штрафів за порушення дресс-коду стала Національна баскетбольна асоціація (NBA), яка запровадила но­вий кодекс правил, згідного з яким повинні одягатися всі гравці. На думку комісіонера NBA Девіда Стерна, ці правила покращать корпо­ративний імідж асоціації.

Від 1 листопада 2005 року баскетболістам, хоча вони і не є офісни­ми працівниками, заборонено на офіційних заходах носити майки без рукавів, футболки, шорти, окуляри від сонця, масивні прикраси, кро­сівки, сандалі і бейсболки. До офіційних заходів, зокрема, належать зустрічі з уболівальниками, бізнес-партнерами, прес-конференції, презентації команд. Але баскетболістам не завжди доведеться перео­дягатися після гри в строгі піджаки й одягати краватки, оскільки в пе­реліку допустимого одягу присутні і джинси.

Гравці по-різному сприйняли введення нових правил. Один із кра­щих баскетболістів Ліги Гран Хілл з «Орландо Меджик», наприклад, заявив, що частково вітає введення дресс-коду. «Ми повинні бути на прес-конференціях не в майках, що смердять потом, і шортах? Чудо­во! Ми повинні замінити улюблені балахони на сорочки з комірцями?

Немає проблем! Але як мені бути з моїми головними пов'язками? Їх у мене ціла колекція на всі випадки жит­тя, і я не хочу від них просто так відмовлятися, інакше втрачу свій імідж», — зазначив він.

«Мені здається, до більш строгого одягу гравці звик­нуть швидко, а ось до того, що тепер їм доведеться поз­бавитися масивних прикрас і зняти навушники, з яких постійно лунає хіп-хоп, — це значно складніше», — вва­жає головний тренер «Майамі Хіт» Стен ван Ганді.

Експерти вважають, що дотримання правил дресс-коду — найкращий спосіб виховання моралі і залучення до корпоративних цінностей найнятих працівників. Особ­ливо важливе питання дотримання фірмового стилю та корпоративних стандартів для банків чи торгових компа­ній, адже таким компаніям необхідно виділитися із за­гальної маси конкурентів і запам'ятатися клієнтові. У по­єднанні із рекламним просуванням фірмовий одяг або певні його елементи є обов'язковою складовою бренду.

Крім того, дресс-код — сегмент комплексу заходів для підтримки єдиних корпоративних стандартів, а це важ­ливо для великих компаній. Одна справа — управляти бізнесом, коли в одному офісі працюють кілька десятків чоловік: всіх видно, всі поряд, бізнес-процеси прозорі на всіх рівнях менеджменту. Зовсім інша річ, коли в компа­нії працюють декілька тисяч осіб у різних країнах світу. Тільки єдині нормативи дають змогу витримати цілісну модель організації, єдині стандарти ведення бізнесу й обслуговування клієнтів. Тому у великих західних кор­пораціях вимоги до офісного одягу співробітників бува­ють дуже жорсткими: на декількох сторінках контракту детально прописано, у що повинен одягатися працівник, аж до відсотка вмісту поліестеру та шерсті в тканині кос­тюма. Таку строгість, однак, компенсують високою заро­бітною платою і наявністю потужних кондиціонерів, з якими навіть улітку добре почуваєшся у брючному кос­тюмі з довгим рукавом.

Вивчаючи корпоративні стандарти Заходу, українські компанії, що мають велику мережу свої філіалів чи від­ділень в Україні і за кордоном вимагають від працівни­ків дотримуватися суворого дресс-коду: костюми тем­них відтінків, чоловіки зобов'язані одягати галстуки, довжина жіночих спідниць регламентована.

Ось деякі вимоги, що їх установив до одягу та зовніш­нього вигляду персоналу один український банк: у робо­чий час в офісних приміщеннях і під час виконання про­фесійних обов'язків вважають моветоном і заборонено носити шорти, майки, футболки, візерункові сорочки яскравих кольорів, спортивний одяг, кімнатні тапки, кро­сівки, пляжні шльопанці, в'єтнамки, затемнені окуляри.

Чоловікам заборонено одягати джинси, взуття без шкарпеток, шкарпетки білого, червоного чи інших яск­равих кольорів. Для жінок установлено табу на носіння глибоко декольтованого і прозорого одягу, платтів і спід­ниць із розрізами, міні-спідниць, коротких топіків, кол­готок і панчіх зухвалих кольорів та фасонів.

Ще один пункт регламентує пікантну деталь: довжина спідниці чи сукні, яка зазвичай має сягати 5-16 санти­метрів нижче рівня колін і бути не довшою від середини гомілки. Міні-спідницям немає місця у світі банківських професіоналів, — наголошують у банку.

Проте важко уявити, що дресс-коду дотримуватимуться працівники творчих професій: журналісти або редактори, художники, дизайнери, які звикли зустрічатися з колега­ми і клієнтами у джинсах та светрі. Те ж саме стосується IT-фахівців, про що свідчать успіхи корпорації Microsoft. Відсутність дресс-коду у цій компанії абсолютно не впли­ває на зростання продажу і сприятливий імідж компанії.

Підготувала Віра ЄВТУШИНА
(За матеріалами журналів
FORTUNE, Forbes, Time
та інших закордонних ЗМІ)



передплатний індекс 09881 про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту