РУБРИКИ |
|
№ 2/2006 | |
архів номерів
|
Український націоналізм: історія та сучасністьМарія МАНДРИК, кандидат історичних наук, доцент кафедри загальноакадемічних дисциплін, заступник директора з науково-педагогічної роботи Чернівецької філії МАУП …Чи довго ще, о Господи, чи довго Леся Українка Українознавство як наукова та навчальна дисципліна, об'єктом вивчення якої є феномен українства, історичний досвід творення нації та держави, інтелектуальна спадщина українських мислителів, літераторів, політичних діячів, стає невід'ємним чинником формування національної свідомості молодої української генерації. Водночас українознавство є шляхом до самопізнання та регенерації українства, що дає змогу проаналізувати закономірності, причини та наслідки розвитку й проблеми сучасності. Основна мета цих досліджень: виробити високі суспільні, державні, гуманістичні духовно-культурні ідеали. У цьому контексті, на наше переконання, для розробки програми та методики викладання українознавства у вищих закладах освіти варто більше уваги приділяти вивченню історичного досвіду визвольної боротьби, особливо у ХХ ст., коли чітко була сформульована українська національна і державницька ідея. Саме тому ми акцентуємо увагу на організаційних та ідеологічних засадах українського націоналістичного руху як єдиного репрезентанта ідеї незалежності та практичного втілювача її у реальній політичній площині. Націоналізм присутній у долі кожної нації і актуалізується тоді, коли вона є поневоленою — політично, ідеологічно, духовно, культурно. Для української нації, у якої стан нереалізованого прагнення до національно-буттєвого самоствердження є майже постійним, націоналізм набуває реального суспільного сенсу, потреби власної культури, самостійного державницького буття. Він характерний для всього українського минулого, а радикальних рис набув у національно-визвольних змаганнях 1917-1920 років. У міжвоєнну добу націоналізм як визвольний і об'єднуючий чинник став реакцією на політичне поневолення українських земель іноземними режимами та національно-духовний гніт, територіальну роздробленість та відчуження між різними землями України. У 1960-1970 рр. націоналізм проявився у формі дисидентства як реакція на насадження радянським режимом українцям менталітету національної меншовартості, політичне переслідування, нехтування конституційними правами, згодом — на зламі 1980-1990 рр. — як прагнення визволитися з-під влади СРСР та прагнення будувати власне державне життя. Період незалежності не реалізував сподівань українців і в 2004 р. — події засвідчили нову фазу націоналізму (консолідуючого) як протидію потуранню громадянських прав, порушенню демократичних свобод, інформаційному поневоленню, чиненню тиску ззовні на внутрішньополітичне життя України та блокування її розвитку в напрямку інтеграції в європейський економічний і культурний простір. Процеси сучасного українського державотворення актуалізували проблему переоцінки низки питань вітчизняної історії, пов'язаних із національно-визвольною боротьбою, самостійницькими прагненнями народу, аналізом історичної практики вироблення та реалізації основних ідеологічних засад. Переосмисленню підлягають явища й події, що кардинально позначилися на історичному поступі та регенерації української нації. Не дивно, що ці питання були насамперед найбільш спотворені радянською ідеологічною системою. Для системи український націоналізм був предметом активного спекулювання та корегування його змісту у вигідному ракурсі залежно від послаблення чи нагнітання політичної атмосфери в державі. Відповідно, комуністична система визнала лише один тип націоналізму — патріотизм усіх націй на користь російської, інші ж прояви націоналізму тлумачилися як нацистські, фашистські, антидержавні. Так, аналізуючи причини несумісності марксистської та більшовицької ідеології з націоналізмом, відомий англійський дослідник К. Майноґ дійшов висновку, що цим ідеологіям властива разюча відмінність щодо того, з ким вести боротьбу [1, c. 316]. Український націоналізм визначали не ідеологія та принципи, а особистий склад націоналістичних організацій, рухів, моральні якості, інтелектуальні здібності та діяльність політичних діячів, що визнавали ідеологію націоналізму. Це сприяло негативному ставленню до націоналізму як явища від середини 1920-х р., оскільки він нібито втратив своє початкове значення, набув деструктивного елементу і став синонімом «національного егоїзму». Таке сприйняття позначилося на політичних процесах, що відбувалися в еміграційному середовищі після національно-визвольних змагань 1917-1920 років. Мова йде про ті організації, центри, товариства, що чітко стояли на соборницьких державницьких позиціях та були в тісних контактах із націоналістичним рухом, підтримуючи ідею боротьби за незалежність України. Методом боротьби з так званим «буржуазним націоналізмом» стало активне впровадження в середовище політичної еміграції деструктивних процесів рееміграції та репатріації емігрантів в Україну, яке найчастіше асоціювалося в свідомості українців зі зрадництвом українській справі, співробітництвом з радянською владою. Процес репатріації емігрантів, які боролися проти радянської влади або просто не прийняли її, розпочався наприкінці 1920 р. й особливо посилився у 1921 році. Причини повернення на батьківщину були різними. Дехто вже після нетривалого перебування в еміграції не витримав її важких умов, інші розчарувалися у своїх попередніх політичних ідеалах або дійшли висновку про безперспективність продовження боротьби проти більшовиків. Процесові репатріації сприяв і проголошений у радянській Росії від листопада 1921 р. декрет про амністію певної частини рядових учасників збройних формувань, під дію якого підпали й колишні українські вояки. Їм надавалася можливість повернутися додому нарівні з військовополоненими часів Першої світової війни. Найбільше емігрантів, а це майже 122 тис. осіб повернулося в радянську Росію 1921 року. Виявили бажання повернутися на батьківщину і, зрештою, реалізували його й деякі визначні представники наукової і творчої інтелігенції, вищі офіцери та генерали. Із цього погляду певний інтерес становить порівняння мотивів повернення чільних представників російської та української політичної еміграції. Ідейним обґрунтуванням позицій російської еміграції був збірник «Смена вех» (червень 1921 р., Прага). Він став запереченням іншого збірника «Вехи» (1909 р.), в якому об'єдналися сім російських письменників у критиці пануючого інтелігентського матеріалістичного чи позитивістськи обґрунтованого політичного радикалізму. У «Вехах» відбулося зречення від основної доктрини радикальної інтелігенції — віри в революцію, — що сприймалося в російському суспільстві як зрада священній спадщині. Відповідно «Смена вех», як повне заперечення «Вех», закликав російську громадськість зміцнювати владу більшовиків заради збереження та відновлення Росії як великої і єдиної держави, сподіваючись на поступове внутрішнє органічне переродження радянської влади [2, c. 129-142]. Якщо явище російського зміновіхівс-тва базувалося на великодержавній ідеології, то представники української політичної еміграції, навпаки пов'язували своє повернення на батьківщину з надією прислужитися розбудові України, але не як соціалістичної держави. Певні підстави для таких надій давала відома політика «кореніза-ції», що в Україні набула форми українізації. Вона виявилася нетривалою й була брутально перервана сталінським режимом. Але на самому початку вона справила велике враження на українську еміграцію. Розуміючи, які наслідки в плані пропаганди ідей вже в Україні принесе масове повернення емігрантів додому, радянські державні органи внесли суттєві зміни у цей процес. Перевагу на одержання дозволу на повернення почали надавати помітним політичним постатям, що було пропагандистським капіталом, а заодно деморалі-зуюче впливало на емігрантську спільноту. Проте практично це виглядало дещо інакше. Фактично повернутися в Україну не могли через свою «шкідливість» відомі політичні діячі, які здійснювали активну пропаганду української національної справи в емігрантському середовищі. М. Ло-зинський у статті «Рееміграція» зазначав, що не все так було на практиці, як це підносила радянська пропаганда. «Нам говорять, що признавши радянську владу, ми матимемо змогу вести свою національну виховну роботу, що матимемо змогу критикувати, удосконалювати. Ми вже пробували і цього, але це виявилось — неможливим... Чи не зводиться національна справа взагалі до абсурду там, де український робітник повинен йти з польськими робітниками поборювати українські національні табори?» [3, c. 16]. У «Виписці з протоколу Бюро ЦК № 84 від 21 серпня 1925 р. з питань НКЗС» під назвою «Про ставлення до наддніпрянської еміграції та про роботу серед неї» зазначалося: беручи до уваги, що основною діяльністю українських радників за кордоном є робота серед еміграції із Західної України з метою створення ірреденти, «продовжувати як другорядну роботу по розкладу наддніпрянської еміграції, домагаючись переходу кращої її частини на бік радянської влади» [4, c. 319-321]. З метою прискорення цих заходів указувалося на максимальне сприяння емігрантам, які перейшли на бік радянської влади при поверненні додому та набутті права громадянства УРСР. Була розроблена система ретельної перевірки кожного «бажаючого», особливо відомих діячів політичної еміграції. Проте і цього, як вважали радянські дипломати, було замало. Так, у додатку до доповідної записки уповноваженого представництва в ЧСР від 9 грудня 1928 р., під яким підписався Я. Зозуля — голова об'єднаного правління українських організацій (маються на увазі виключно організації прорадянської орієнтації. — М. М.) — містилася ціла низка «цінних рекомендацій». Зокрема, зазначалося, що радянський уряд повинен видати спеціальні законодавчі акти, згідно яких легалізувалося б повернення емігрантів до УРСР. Крім того, вказувалося на необхідності амністії тих, хто повернувся, на скороченні терміну легалізації до трьох-шести місяців. «... Потрібно це все робити демонстративно, особливо вибрати групу найбільш прихильних до радянської влади емігрантів і створити ідеальні умови для їх повернення. Для цього потрібно створити спеціальний технічний апарат окремо від консульства. Цим самим буде знищено антирадян-ську опозицію за кордоном» [5]. Методи проведення політики рееміграції cтворювали атмосферу недовіри, підозрілості до тих, хто повертався в Україну: «Чому до большевицького конзуляту має він (українець. — М. М.) іти, криючись як злочинець, чому від'їжджає він на рідну землю з клеймом зрадника?» — писав тоді провідний ідеолог українського націоналізму В. Мартинець [6, c. 8-9]. Зрозуміло, що така «ретельна» робота серед української еміграції мала негативні наслідки, що відобразилося на політичних чварах, небажанні усвідомити своє справжнє завдання в умовах закордону. Відповідно спроби сконсолідувати всі розрізнені еміграційні осередки натикалися на значні перешкоди та найчастіше завершувалися поразкою. Забігаючи наперед, зауважимо, що така деструктивна політика радянської влади в середовищі українських патріотичних сил продовжувалася і в післявоєнний час. Зокрема після переформування 25 квітня 1945 р. дивізії «Галичина» в Першу Українську Дивізію Української Національної Армії та виведення тим самим її зі складу німецької системи військ, а згодом передислокації через Венецію, Феррару, Падую до Белярії неподалік від м. Ріміні, серед українських військовиків активно працювала радянська репатріаційна місія, яка намагалася завербувати дивізійників «на родіну» фальшивими обіцянками амністії, переконуванням, що їх чекають родини вдома. Крім підривної діяльності серед емігрантів, у Радянському Союзі тоді ж було започатковано таврування всіх інакомислячих, які найчастіше не поділяли засад націоналістичної ідеології, але перебували в опозиції до існуючої влади. Яскравим прикладом практичної реалізації радянської «методології» нищення інакодумства, що асоціювалося з націоналізмом, сепаратизмом була промова М. Хрущова у 1938 р. на ХІV з'їзді КП(б)У, в якій він заявив, що Головному політичному управлінню вдалося викрити розгалужену змову націоналістичних ворогів народу, які планували віддати Україну на поталу фашистам, відриваючи її від серця Радянського Союзу — Москви. «Ми говоримо вам, буржуазним націоналістам: не раз в історії вас били, громили і зараз вам дихати на землі українській не дамо» [7]. Згідно з наказом НКВС СРСР № 001552 від 10 грудня 1940 р. виселенню підлягали всі повнолітні члени сімей «оунівців та активних повстанців». Безпосередньо операція розпочалася 10 лютого 1940 року. Всього було виселено майже 140 тис. осіб у 21 край та область і 115 спецпоселень [8]. На початку квітня 1944 р. цей наказ був деталізований у розпорядження наркома внутрішніх справі СРСР Л. Берії № 7129 від 31 березня 1944 р. та «Інструкцію про порядок виселення членів сімей оунівців та активних повстанців у віддалені райони Союзу РСР» (квітень 1944 р.) — Красноярський край, Омську, Новосибірську й Іркутську області. До категорії виселенців були включені члени та керівний склад ОУН-УПА, а ще їхні родини, навіть неповнолітні діти. Достатнім доказом для застосування таких заходів вважалися свідчення «співучасників по оунівському чи повстанському руху», доноси, довідки сільських рад або ж подання районного чи обласного оперативного органу НКВС-НКДБ — без належного розслідування чи судових оскаржень. Фактично було відсутнім здійснене належним чином оформлення особових справ, а наявні містили лише анкети, іноді без печаток, підпису особи, що заповнювала ці документи. Як правило, документів, що мали підтверджувати підстави виселення, в особових справах не було [9]. Унаслідок упровадження цих наказів, а також ще одного сумнозвісного наказу Л. Берії № 0078/42 від 22 червня 1944 р. відносно масових виселень неблагонадійних родин українців у віддалені регіони СРСР, що стосувалося і активних діячів націоналістичного руху, членів УПА та тих, хто підтримував із ними зв'язки і надавав допомогу, станом на жовтень 1944 р. було примусово виселено понад 25 тис. осіб із західних областей України [10, c. 149-150]. Чіткішим кроком стала таємна Постанова ЦК КП(б)У «Про посилення боротьби з українсько-німецькими націоналістами в західних областях», ухвалена 10 січня 1945 року. Відповідно до постанови з цих областей у східні та північні райони СРСР було депортовано кілька десятків тисяч українців. У 1945 р. після Ялтинської конференції за наполяганням Й. Сталіна та американського президента Ф. Рузвельта було прийнято рішення про репатріацію — повернення до СРСР громадян, які в результаті Другої світової війни були інтерновані на терени інших країн. Унаслідок цього було репатрійовано близько 2 млн українців, серед них колишніх вояків ОУН-УПА, дивізії «Галичина» (більша частина їх як політичні в'язні опинилися в радянських концтаборах, відбуваючи покарання від 20 до 25 років ув'язнення) [11]. На нараді секретарів обкомів КП(б)У, начальників обласних управлінь НКВС та КДБ західних областей, що відбулася 15 травня 1945 р. у Львові М. Хрущов констатував, що завдання по розгрому «націоналістичних банд» у цілому виконано [12]. Проте не все було так просто, оскільки, як виявилося, «банди» розпорошилися, і тому Хрущов наголосив на необхідності кращого налагодження і навіть ґрунтовної перебудови роботи мережі чекістських агентів — вже добре «напрацьованим» шляхом: регулярних доносів, допитів і переслідувань — «дізнатися про найбільш небезпечних елементів, які проживають у селі, викликати, арештувати та вислати їх з сім'ями, а селянам оголосити, що це пособники, які допомагали банді» [13]. Однак 26 травня 1945 р. Л. Берія віддав розпорядження про відправку до Праги оперативної групи генерал-майора Горшкова для «виявлення активних буржуазних націоналістів». Радянські органи держбезпеки арештували та вивезли до СРСР чимало визначних представників української політичної еміграції, а їхні архіви були для НКДБ безперечним джерелом компрометуючих документів [14, c. 45]. Новий етап боротьби з «інакомислячими» припав на осінь 1947 р., коли на виконання постанови Ради Міністрів СРСР № 3214 від 10 вересня 1947 р. виселенню на спеціальні поселення підлягали «родини учасників банд ОУН, пособники учасників ОУН та члени їхніх родин, куркулі-на-ціоналісти та їхні родини». Затвердженим у жовтні «Планом заходів Міністерства внутрішніх справ СРСР для перевезення спецпоселенців із західних областей УРСР» передбачено виселити 75 тис. осіб. Невдовзі Міністерство держбезпеки СРСР збільшило цю цифру до 100 тисяч. На початку 1950-х рр. чисельність українців, виселених на спецпоселення, досягла близько 172 тис. осіб. Як не дивно, постійні репресії комуністичного режиму проти націоналізму спричинилися до популяризації цього явища серед населення України. Хоча переважна більшість населення нашої країни досі ставиться до поняття «український націоналізм» у кращому випадку індиферентно, у гіршому — різко негативно. Парадокс ситуації полягає в тому, що ця більшість живе в умовах, коли реальним є основний постулат українського націоналізму — політична незалежність України, а отже, заперечуючи націоналізм, вони перекреслюють факт існування національної держави як такої і відмовляються визнати колишніх членів ОУН та формувань УПА борцями за державну незалежність. Нас намагаються переконати: діяльність УПА неоднозначно сприймають тому, що це була боротьба проти радянської армії, а не проти румунських і німецьких окупантів. Виходить, що ми з'ясовуємо, хто є нашими національними героями за тим, проти кого вони воювали, а не за які політичні ідеали — за незалежність, в умовах якої ми сьогодні живемо, не усвідомлюючи того, що радянська влада була найсерйознішою перешкодою у здобутті незалежності, а націоналістичний рух чи не єдиний серед інших політичних течій, партій, організацій репрезентував, і теоретично, і практично, досягнення цього ідеалу. Зрозуміти негативне ставлення до націоналізму неважко, якщо зважити на панування традиційно застережливого ставлення до терміна «націоналізм» у масовій свідомості, яке підживлювали скандальною репутацією ультранаціоналістів, жахливими результатами національних конфліктів у різних регіонах, елементарним незнанням суті, особливостей, закономірностей функціонування цього феномена. Проте для української історії характерне впадання в крайнощі: Міністерство освіти України в 1993 р. намагалося запровадити до навчальних планів нову дисципліну — науковий націоналізм, тобто осмислення політичної історії України — наукове вивчення історії українського політичного життя і української політичної думки [15, c. 30-35]. Загальна політологічна наука (західноєвропейська й американська) мала входити до складу цієї національної політологічної науки. Отже, український націоналізм мав стати теоретичною основою науки про політику, методологією наукового осягнення всіх політичних процесів. Це дещо нагадує штучні породження радянських часів, оскільки у такий спосіб намагалися на місце наукового комунізму поставити іншу панівну методологію — націоналізм, який не може бути методологією. Досі науковці не беруть до уваги того факту, що саме когорта українства, яка виявила незгоду з існуючим станом речей в Україні та розуміла неможливість продовжити тут свою політичну діяльність, ідентифікувала себе сама як політична еміграція. Процес виокремлення радикального крила, яке уособлювали молодіжні, студентські, громадські організації, від еміграційного загалу внаслідок розвитку явищ суспільно-політичного характеру 1917-1920 рр. вважають зрадою національних ідеалів, але не прагненням саме за кордоном зберегти національні сили і, сконсолідувавши їх, спрямувати всі зусилля на справу визволення українських земель. По-різному оцінюють ідейно-політичні орієнтири українських емігрантів, що сприяли розгалуженню мережі організацій і товариств на теренах ЧСР, Франції, Румунії, Канади, Німеччини, Литви й інших країн. Це були потужні еміграційні центри, які, прямуючи до єдиного національного ідеалу — соборна незалежна Україна, — різнилися поглядами на шляхи його досягнення. Поза увагою сучасних дослідників залишаються маловідомі постаті фундаторів ідеології українського націоналізму Д. Андрієвського, Д. Квіт-ковського, О. Зибачинського, Є. Онацького, М. Сціборського, О. Бойдуника, Ю. Вассіяна. Їхня інтелектуальна спадщина повинна зайняти почесне місце в українській політико-філософській думці. Деякі вчені продовжують розглядати формування ідеології, її ідейні витоки відірвано від історичного контексту, звинувачуючи у профашистських симпатіях, відсутності оригінальної концепції націоналізму. Закарбовані в національній свідомості кліше досі заважають адекватно сприйняти націоналізм, його особливості у вітчизняній історії, розуміти його обов'язкову складову в процесі формування української нації. Саме тому необхідний новий, неупереджений підхід до порушеного питання, тим більше, що це не лише теоретична проблема. Українська нація на зламі століть знову опинилася у своєрідному вакуумі — вона позбавлена національної ідеї та ідеології як внутрішнього консолідуючого стрижня та дороговказу. Це актуалізує потребу докладно вивчити й об'єктивно оцінити досвід вироблення організаційних та ідейних засад націоналізму, більшість яких не втратили актуальності для сьогодення, і використовувати цю спадщину для формування молодої української генерації. Література 1. Майноґ К. Тлумачення націоналізму // Націоналізм: Антологія / Упоряд. О. Проценко, В. Лісовий. — К.: Смолоскип, 2000. 2. Коцур А., Мандрик М. Національна ідея в інтелектуальній спадщині української та російської еліти кінця ХVІІІ–ХХ ст. — Чернівці, 2000. 3. Лозинський М. Рееміграція // Національна Думка (Прага). — 1927. — Січень. — Ч. 1. 4. Україна в ХХ столітті: Зб. док. і матеріалів (1900-1939) / А. Г. Слюсаренко. Ін-т змісту та методів навчання Київськ. нац. ун-ту ім. Тараса Шевченка. — К., 1997. 5. Центральний державний архів вищих органів влади та управління України (ЦДАВОУ). — Ф. 4003. — Оп. 1. — Спр. 7. — Арк. 20. 6. Мартинець В. Рееміграція // Національна Думка (Прага). — 1926. — Квітень. — Ч. 4. 7. ЦДАВОУ. — Ф. 4331. — Оп. 1. — Спр. 2. — Арк. 99. 8. Білас І. Репресивно-каральна система в Україні. 1917-1953: Суспільно-політичний та історико-правовий аналіз: У 2 кн. — К.: Либідь — Військо України, 1994. — Кн. 2 (Документи і матеріали). 9. Инструкция о порядке ссылки членов семей оу-новцев и активных повстанцев в отдалённые районы Союза ССР. — Архів Головного інформаційного бюро МВС України. — Ф. 15. — Оп. 1. — Спр. 37. — Арк. 32-33. 10. Мензак Г. Вклонись, людино, світлій правді! — Вижниця: ВПП «Черемош», 2004. 11. Верига В. Слідами батьків. — Львів: Братство колишніх вояків 1 УД УНА, 2002. 12. Выступление товарища Н. С. Хрущёва на совещании секретарей обкомов КП(б)У начальников областных управлений НКВД и НКГБ западных областей УССР в городе Львове 15 мая 1945 года // Центральний державний архів громадських об'єднань України (ЦДАГОУ). — Ф.1. — Оп. 23. — Спр. 88. — Арк. 1-7. 13. Там само. — Арк. 6. 14. Єрмаков Т. Шпионаж, деньги, лошади… // В мире спецслужб. — 2004. — № 3. 15. Бистрицький Є. Чому націоналізм не може бути наукою // Політична думка. — 1994. — № 2. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |