РУБРИКИ |
|
№ 2/2006 | |
архів номерів
|
Поле битви — інформаційний простір(продовження)Юрій БОНДАР, доктор філософії у галузі політології У сучасних умовах, унаслідок подальшого розвитку інформаційних технологій, повалення будь-якого режиму уряду, стає, твердять фахівці, проблемою теж значною мірою технологічною, легковирішуваною. Г. Почепцов пише: «Немає необхідності ані у військових діях, ані в кровопролитті. Так було в Албанії, було в Болгарії, було в Індонезії… В усіх цих випадках “роздмухування” хвиль в одній із соціальних груп суспільства (наприклад, студенти, вкладники трастів) у результаті перевертало весь човен. Цей механізм резонансної технології, що є ключовим для інформаційної війни, дозволяє за конкретну суму і за наявності відповідних фахівців змінити уряд будь-якої малої або середньої країни. При цьому країна навіть не відчуває, що вона зазнає такого впливу зовні» [10]. Зовнішнє управління при цьому може мати достатньо віддалений характер, створюючи певні системні умови для впливу. Прикладом ефекту резонансу є студентське голодування початку 90-х років минулого століття, коли внаслідок інформаційного поширення протистояння, а відтак залучення до цього все більшої кількості людей, у відставку змушений був піти український уряд В. Масола. Ефект «резонансу» намагалися використати й під час президентських виборів в Україні 2004 р., коли каталізатором загальних дій мав стати конфлікт навколо об'єднання ВНЗ у Сумах. Однак влада завдяки швидким поступкам зуміла загасити вогонь протистояння. Дослідники твердять, що інформаційні війни найуспішніші для «агресора» там, де економічну нестабільність можна використати для політичної дестабілізації. Саме цей сценарій, говорить Г. Почепцов, застосували для моделі перебудови, коли свідомо провокували й підігрівали стресові ситуації. Унаслідок цього було розірвано схеми спілкування та управління і водночас накинуто нову сітку керування процесами. Такий механізм впливу дістав назву «контрольованого хаосу». Інформаційна агресія, вплив ґрунтуються на використанні в основному трьох «китів»: ЗМІ, культури, суспільних наук. Форми ж і канали поширення інформації можуть бути найрізноманітніші — історичні, культурологічні розвідки, музика, іграшки, технічні пристрої, ЗМІ тощо — залежно від завдань і цільових соціальних груп. Заразом інформаційна війна передбачає комплексне використання комунікативних засобів і дій, коригованих відповідно до конкретного інформаційного простору. Визначають низку факторів, урахування яких дає змогу збільшити інформаційний вплив. Один із них — ефект асиметрії, коли опонент унаслідок інформаційної дії не може відповісти адекватно одразу. Стосується це, скажімо, поширення чуток, анекдотів, інформації через публікації та програми непідконтрольних ЗМІ. Важливе місце посідають тут і неформальні канали спілкування, де найбільше циркулюють чутки, перекази, анекдоти, міфи, які дійсність не може спростовувати. Здатність таких форм інформації до самостійного існування та поширення використовують для вкорінення певних образів, характеристик, ревізії офіційних оцінок подій. Часто саме неформальні комунікаційні канали є найефективнішими у впливові, вони найорганічніше заповнюють інформаційні ніші, недосяжні для офіційного трактування. Прикладом може бути звістка про нібито смерть Президента України Леоніда Кучми, який перебував на лікуванні в Баден-Бадені. Влада із запізненням змушена була спростовувати чутки офіційно. Тут спрацювало правило: немає проблеми — немає умов для чуток, мало достовірної інформації — є ґрунт для чутки. Показово, що спецслужби США для збирання чуток і анекдотів іракців створили у Багдаді групу «Комар», куди ввійшли як військові, так і місцеві жителі. Завдання групи — аналізувати зібрану інформацію, оскільки, переконані американці, у ній точна реакція на події в країні [6]. Доктор політичних наук Д. Ольшанський, який працював радником найвищого керівництва Афганістану, наводить приклади технології використання чуток на чужій території в умовах збройного протистояння. «Розповсюджувалися різноманітні правдоподібні чутки. У деяких випадках їх підробляли під повідомлення ВВС, оскільки цей канал вважався найпопулярнішим серед воюючих племен… Було визначено місця, де спілкування має найінтенсивніший характер і тому розповсюдження чутки найвиправданіше: спілкування на базарі, у чайхані, розмови з випадковим попутником у машині, що рухається в контрольований опозицією район. Оскільки разового впливу було недостатньо, готували цілі блоки чуток. За часом функціонування чутки визначили цифру в 12–15 днів, після яких чутка “витирається” чи витісняється. Але сформована нею позиція все одно продовжує діяти. Блок чуток складався з різнонаправлених повідомлень: прославляючі, дискредитуючі, співчутливі, захисні. Дію деяких чуток відстежили від початку і до кінця. Наприклад, враховуючи те, що певна частина афганців йде на порушення заборон, якщо знає, що вони не перші, запустили чутки, ніби доставили понад сто мільйонів афгані винагороди за здані американські ракети “Стінгер” і що вже понад 20 осіб поміняли свої “Стінгери” на мільйон афгані. Через тиждень з'явилися охочі продати ракети» [9]. Cлід зазначити, що, як стверджують інші джерела, враховуючи особливості і складнощі «чужого поля», радянські військові офіційно відмовилися від ведення психологічних операцій в Афганістані. Так само вчинили ще раніше у В'єтнамі. Чутки, надто ті, що мають правдивий ґрунт, здатні каталізувати суспільні процеси. Таку роль виконали свого часу чутки про те, що російська імператриця — «німецька шпигунка», що вона «зраджує» Росію і Миколу ІІ. Чутки з часом стали міфом, і всі спростування звинувачень набули вторинного характеру. Подібну дискредитаційну роль виконують і анекдоти, що не завжди є «народною творчістю», хоч їх і придумано для народу. Утім, анекдоти, як і чутки, використовують і з метою популяризації того чи іншого лідера. Такі інформаційні технології використовує штаб чільника ЛДПР В. Жириновського, в Україні постійно видає збірки «позитивних» анекдотів про себе «співаючий ректор» М. Поплавський. Сучасні ЗМК дають змогу легалізувати будь-яку чутку. Нині чи не основним першоджерелом згаданої цільової інформації став Ін-тернет. Поширена через нього непідконтроль-на інформація у традиційних і масовіших ЗМІ набуває вже «офіційного» характеру, а мікро-подія стає макроподією, чим і досягається ефект комунікативного резонансу, унаслідок якого навіть недійсні «посили» можуть викликати масові дії, стимулювати підтримку, засудження чи спротив, зміну поведінки. Комунікативний резонанс було використано під час інспірування сербських погромів у Косово на початку 2004 р., коли ситуацію каталізували, використавши загибель албанських підлітків. Ефективно використовують і ефект збільшення інформаційного навантаження, коли обсяг інформації відволікає, дезорганізує її отримувача. Це дає змогу цільово переорієнтувати його на оціночні сприйняття, потрібні відправнику інформації. При цьому ведеться боротьба і за ініціативу в трактуванні чи замовленні «теми». Підмічено, що постійно в центрі уваги громадськості може одночасно перебувати обмежене коло тем — до п'яти. Подати їх, заволодівши у такий спосіб увагою, привернути її до бажаного чи навпаки — відвернути від небажаного — завдання інформтехнологів. Контроль за інформаційним простором дає таку можливість. Своєрідним вищим пілотажем інформаційних технологій є при цьому використання ефекту напруженого очікування «цільове створення ситуації невизначеності, коли адресат очікує розкриття анонсованої теми чи, захоплений сюжетом, напружено очікує розв'язки» [7]. Такий психологічний прийом передбачає нагнітання ситуації, завищення можливої загрози, а то й залякування, після чого пропонують вигідне для «контролера» рішення. Його застосували під час газового «протистояння» російських і українських правлячо-бізне-сових еліт на початку 2006 р., коли під виглядом компромісного виходу зі створеної кризи Україні нав'язали «рятівні» необґрунтовано високі ціни на газ. Контроль над ЗМІ зручний і для застосування технології замовчування. Приклад — конфлікт, сторонами якого стали Міжрегіональна Академія управління персоналом і Міністерство освіти та науки України. Протестуючи проти сваволі чиновників, їхніх протизаконних дій, на вулиці, під будівлі Секретаріату Президента, Кабінету Міністрів України, міжнародних представництв вийшли тисячі студентів та викладачів найбільшого недержавного ВНЗ. Усі дні протестів — аж до судового задоволення основних вимог протестувальни-ків — жодне (!) із всеукраїнських друкованих видань, електронних ЗМІ, координованих із президентської прес-служби, не розповіло про протестні акції, що охопили всю Україну. Зі шпальт видань, керуючись «думкою» Банкової, знімали навіть підготовані матеріали про страйк [3]. У цей же час видання категорично відмовлялися оприлюднювати будь-яку позитивну інформацію про Академію, її заходи, не пов'язані з конфліктом, таку заборону було поширено навіть на рекламну інформаційну діяльність. Проводячи інформаційні операції, слід зауважити, широко застосовують не лише справжні, а й неправдиві факти та міркування, логічні конструкції, що дають змогу (незалежно від того, на які факти — справжні чи вигадані вони опираються) підвести до запрограмованих висновків. Такі технології дезінформації, дифамації, створення образу зловмисника широко застосовували й проти МАУП, науковці якої порушили табуйовану впродовж тривалого часу тему відповідальності сіоністських організацій за більшовицький терор і визиск українців вже за нового часу. У кампанії дискредитації Академії задіяли всі контрольовані сіоністами ЗМІ (а це більшість центральних медій), підконтрольні організації та установи, народних депутатів [4]. Вершиною безглуздя та цинізму стало поширюване обвинувачення Академії в санкціях США проти України, призупинені відміни дискримінаційної поправки Джексона-Веніка. Спростування цих звинувачень, що її здійснили навіть самі американці, жодне з видань, які дезінформували українців, не оприлюднило… Під час розроблення та ведення інформаційних операцій ураховують й інші чинники, здатні впливати на людей. Різні мовні конструкції, семантичний ряд, тексти по-різному діють на аудиторію (поети, приміром, завжди були на вістрі революцій). Слово здатне цільово не лише інформувати, а й програмувати, кодувати поведінку, що також використовують. Семантичний, мовний терор — одна з ознак ведення інформаційної операції. Об'єкт впливу ставлять в умови дискомфорту, а він, шукаючи рівноваги, просувається у визначеному «агре-сором» напрямі. Як «доважок» такого терору може бути використано цільовий витік інформації, поширення інформації або чуток, що нагнітають ситуацію. Такими були повідомлення про порушення кримінальних справ, неминучі допити, арешти високопосадовців куч-мівського режиму Кравченка, Кирпи, Щербаня, Боделана, Бакая та інших, що призвело до самогубства одних та втечі за межі країни інших. Не виключено, що саме це, а не розслідування і притягнення винних до відповідальності, і мали на меті замовники витоку інформації. Щоб впливати на свідомість, застосовують і візуальні (образотворче мистецтво, кіно), звукові (музика), інші прийоми. Особливе місце у тактиці інформаційних воєн займає «проблема лідера». Вивчення комунікаційних зв'язків, уподобань «тих, хто ухвалює рішення», непомітне нав'язування їм каналів отримання інформації — з арсеналу інформаційної війни. Свого часу багато розмов спричинила інформація радянського КДБ про існування у вищих ешелонах влади СРСР «агентів впливу», завданням яких і була реалізація плану «перебудови». З іншого боку, знання залаштункового життя лідерів противника дає зброю і для прямої дискредитації влади, адже втрата поваги до зверхників — втрата, твердять психологи, власних внутрішніх цінностей, а відтак пошук нових. Спецслужби всіх провідних країн збирають і аналізують будь-яку інформацію про помітних людей реального чи потенційного супротивника, навіть союзників, яку можна використати для впливу на них чи їх дискредитації. Відомо, скажімо, що британська розвідка Інтеллідженс сервіс, як і розвідки союзників, накопичила чималі досьє на Адольфа Гітлера, що стосувалися його приватного, інтимного життя. Однак цю інформацію проти фюрера за його життя так і не було використано [8]. Нерідко інформаційну війну ведуть і на позитивному ґрунті. Стосується це, скажімо, нав'язування альтернативних уявлень, пропаганди взірців, кращих за наявні, створення образів людей, здатних поліпшити життя. Часто такий «позитив» для системи є не менш руйнівний, аніж пряма компрометація режиму. Інформаційні війни можуть мати і локальний характер. Скажімо, влада — опозиція, влада — олігархи, олігархи — олігархи й ін. Вкладаючи гроші в мас-медіа та контролюючи інформаційний ринок, власники ЗМІ здобувають додаткові і потужні важелі обстоювати свої інтереси, нав'язувати своє бачення тих чи інших подій та процесів, власне — руйнувати «вороже» середовище. Інтереси ж можуть бути різними — від ідеологічних, навіть етнічних, до приземлено економічних. Прикладом українського «глобалізаційного» використання ЗМІ для формування громадської думки, впливу на владу стало задіяння одразу трьох загальнодержавних телеканалів, що фактично належать єврейському олігарху Вікторові Пінчуку, під час конфлікту щодо приватизації одного з підприємств. «Війна за феросплави-2005» засвідчила, що в умовах приватномоно-полізованого національного інформаційного простору навіть держава не здатна інформаційно адекватно реагувати на зазіхання комерційно-політичних кланів. Інформаційні технології не новина і в кримінальних протистояннях. У 1995 р. в Донецьку на стадіоні «Шахтар» під час футбольного матчу внаслідок потужного вибуху загинув президент місцевого клубу Ахаті Брагін — він же кримінальний авторитет Алік Грек, а з ним ще кілька осіб. Убивство стало фіналом більшого протистояння за переділ зон впливу у регіоні. Як розповідав на судовому процесі один із членів банди, яка здійснила вбивство Брагіна, Вадим Болотських, ще до початку «бойових дій» проти конкурентів повели інформаційну війну. По Донецьку поширювали чутки, що з Аліком Греком вести справи ненадійно, що скоро йому настане кінець, а «дружити» потрібно з іншими, угрупованням Рябіна-Кушніра, яке може вирішувати «будь-які проблеми» (саме вони й конкурували з Брагіним). І коли «громадську думку», здавалось, було підготовлено, тоді й прогримів вибух на стадіоні. Розробки в інформаційній галузі поглинають величезні ресурси, лише США витрачають на створення нових інформтехнологій до двох мільярдів доларів на рік. Дослідники говорять про фактично нову еру гонки озброєнь — в інформаційній сфері. Новітні дослідження і винаходи видаються вигадкою фантастів і свідчать про небезпеку жорсткого контролю за свідомістю людини, а отже — суспільством. Російський дослідник Г. Рогозін переконаний, що для маніпулювання поведінкою, настроями вже нині активно застосовують психотронний вплив на людей. Зокрема, стверджує він, саме під час конфліктів перебудови активізувалися так звані НЛО, які бачили в різних куточках СРСР. Таким чином, не виключено, людей вводили в транс, в стані якого легше нав'язувати потрібні рішення. Багато хто свідчив і про появу НЛО в ті часи над Києвом. Г. Рогозін припускає у зв'язку з цим можливість застосування відповідної технологічної апаратури для дистанційного впливу. Про спроби подібного впливу свідчить і колишній співробітник КДБ, радник Федеральної служби охорони при президенті Росії Борисі Єльцині Юрій Малин. Він говорить, що з метою зменшення можливого психофізичного впливу на російського лідера було створено навіть спеціалізований підрозділ, який займався нетрадиційними технологіями управління свідомістю. Сталося це після того як у кабінеті Єльцина виявили направлену антену, через яку хтось, за оцінками фахівців, намагався впливати на президента. Ю. Малин говорить, що небезпека була досить серйозною, бо вже на початок 1990-х рр. над створенням приладів для пси-впливу лише в СРСР працювало понад 20 інститутів, роботу яких координував Центр нетрадиційних технологій при ДКНТ СРСР. А ще до того — 1987 р. — прем'єр-міністр М. Рижков схвалив програму з використання пси-технологій, де йшлося зокрема і про засоби управління людьми і впливу на механізм ухвалення рішень. Курирував програму, стверджує газета «Комсомольская правда», відставний генерал-лейтенант Головного розвідуправління Фір'яз Ханцеверов, працювали ж над нею вчені АН СРСР та АН України. Ю. Малин стверджує, що в результаті науковці створили «біоенергогенера-тори», які можна було використовувати як для лікування, так і для негативного впливу на здоров'я і поведінку людей. Зокрема, апарат «Радіогіпноз» із допомогою НВЧ-випромінювання дозволяв присипляти людей на відстані до 50 кілометрів. Його винахідник Іван Качалін у звіті про успішне випробовування апарату у військовій частині 71592 під Новосибірськом стверджував, що за допомогою обладнання можна не лише викликати сонливість, а й впливати на організм людини на клітинному рівні. Дослідження не припиняли в Росії і пізніше. За часів Бориса Єльцина існувала навіть програма «Забезпечення дистанційного впливу на механізм ухвалення рішень», на яку виділили 500 млн рублів. Нині такі дослідження засекречено. За даними Юрія Маліна, активно проводяться вони у США. Є свідчення, що американці вже створили радіовипромінювачі спеціально модульованих сигналів, які здатні контролювати поведінку людей на відстані тисяч кілометрів. Не виключено, говорить учений, що такі технології вже використовувалися, у тому числі і під час виборів у Росії та Україні. Про подібні можливості говорять й інші експерти, зокрема доктор технічних наук, генерал-майор В. Ашуганов [5]. Проблема технологічного впливу була темою обговорення і комітетів з оборони та національної безпеки Держдуми Росії, 90 російських депутатів надіслали президенту Росії В. Путіну листа із стурбованістю щодо розробок психотронних видів зброї у США. Безпосередньою причиною обговорення стала інформація про американські дослідження за так званою програмою HAARP (ХАРП). Офіційно стосується вона вивчення північного сяйва. Однак, як з'ясувалося з витоку інформації, результати досліджень цілком можуть використовуватися для створення принципово нових видів зброї — геофізичної, кліматичної, психотронної. Ще наприкінці 70-х років СРСР намагався домовитися із США про припинення таких досліджень з воєнною метою. Однак американці відмовилися від підписання відповідних угод, а всі роботи з програми засекретили. За свідченням російського експерта В. Баранця, ефект зброї ХАРП полягає у впливі через потужне опромінення на іоносферу Землі, коли певні її ділянки можна перетворювати на своєрідні величезні дзеркала, що здатні відбивати радіохвилі. Це цілком можна застосовувати для поліпшення і посилення зв'язку. Проте такі «дзеркала» за певних умов можуть і вбирати радіохвилі, порушувати зв'язок у тому чи іншому районі, навіть на цілих континентах. А це вже, зауважує В. Баранець, можна застосовувати з воєнною метою, коли в потрібному місці вийде з ладу все електронне обладнання. Знову ж таки за певних режимів «накачування» іоносфери можна впливати на психіку людей. Результат — «армія противника перетворюється на натовп ідіотів, населенням цілих країн маніпулюють як завгодно, приводять і скидають уряди…» [1]. Слід сказати, що будь-які спроби росіян винести проблему ХАРП для обговорення на міжнародному офіційному рівні США досі блокували. Зауважимо, що попри всі спроби проблему не вдається замовчати. Так, визначаючи основні тенденції, що впливають на криміналізацію людського співтовариства ООН як принципово загрозливі виокремила можливість ідеологічного диктату і насильства над людиною через вплив засобів масової інформації, можливість використання інформаційної та психотропної зброї для впливу і зомбування людей [2]. Розвиток інформаційних технологій дає підстави говорити і про якісно новий рівень власне прямого воєнного протистояння. Виникла реальна можливість відповідати на збройну агресію, використовуючи інформаційний вплив для нейтралізації комунікацій нападника на його території, дезорієнтування його економіки, ринків. Дослідники звертають увагу на асиметричний характер інформаційної зброї, загрози, що приховані в технологічній перевазі розвинених країн. Г. Почепцов пише: «Постін-дустріальні країни мають досить потужну інфраструктуру, що водночас робить їх сильнішими у галузі інформаційного впливу. Водночас ці країни стають більш вразливими для інформаційної зброї. Країни аграрного ступеня розвитку не мають такої інфраструктури, тому є менш вразливими. Але вони можуть планувати і впроваджувати власні дії для інформаційного впливу на постіндустріальні країни» [11]. Парадокс у тому, що чим суспільство розвиненіше, інтегрованіше, тим воно і відкритіше для впливу, залежніше від функціонування ЗМК. Можна бути слабшим у власне військовому сенсі, однак досягти перемоги завдяки, скажімо, застосуванню електронних вірусів чи «логічних бомб», що можуть паралізувати управління супротивника, вплинути на його боєздатність чи рішення. У результаті явна перевага розвиненішої країни може виявитися примарною. Парадокси часу: 100 із 500 найбільших компаній США закупили індійське програмне забезпечення для своїх комп'ютерних мереж, водночас майже 40 відсотків дітей у самій Індії неписьменні, майже 90 відсотків сіл досі не мають телефонного зв'язку. Про те, як можна використовувати технології, розповів оглядач «Нью-Йорк Таймс» Вільям Сефайр. Посилаючись на книжку «Над прірвою», він розкрив причини потужного вибуху, що стався на транссибірському радянському трубопроводі 1982-го року. У розпал «холодної війни» американська розвідка на підставі аналізу науково-технічних досягнень Радянського Союзу дійшла висновку, що вони значною мірою ґрунтуються на копіюванні винаходів Заходу. Подальша робота дозволила викрити цілу мережу радянських агентів і посередників, що викрадали чи скуповували найсучасніше обладнання, розробки в галузі інформаційних технологій. Користуючись цим, ЦРУ зуміло підсунути одному з «комерсантів» автоматизовані системи управління для трубопроводів, що СРСР активно будував у ті роки для поставок сибірського газу на Захід. У комп'ютерні блоки обладнання було введено чіпи, які за певного режиму роботи виводили устаткування з ладу, внаслідок чого зварювальні з'єднання не витримували. Ця «міна сповільненої дії» і призвела до вибуху [13]. Пізніше фахівці КДБ СРСР почали перевіряти все обладнання, що завозили з-за кордону. Не менш показова й історія з «благодійною» допомогою США силовим міністерствам нової України, коли передані для роботи комп'ютери згодом довелося замінювати через «інформаційну непридатність». «Віруси» завдають значної шкоди економікам усіх країн і збитки зростають. За оцінками експертів, якщо за 2001 р. втрати світового бізнесу від «вірусних атак» іззовні становили 11–13 млрд дол. (сума вражає), то 2003 р. ці збитки досягли 55 млрд, а за підсумками 2005 р. перевищили 100 млрд дол. [12]. Слід зазначити, що інформаційна війна не може бути односторонньою, вона позначається і на «агресорові», який опиняється перед необхідністю мінімізувати вплив своїх дій, своєї інформації і на власній інформаційній території. Останнім часом з'явилася навіть професія, «спіндоктор», чиє завдання — знімати, крім інших, негативні наслідки інформаційних «бумерангових» ударів.
* Продовження. Початок у № 12 за 2005 р. і № 1 за 2006 р. (Далі буде) Література 1. Баранець В. Американцы создают «оружие безумия»? // Комсомольская правда в Украине. — 2004. — 13 февраля. 2. Білоус О. Глобалізація і національна стратегія України. — Броди, 2001. 3. Бондар Ю. Падуча свободи слова, або темники від Ющенка // ПЕРСОНАЛ Плюс. — 2005. — 28 грудня-3 січня. 4. Брехня, перекручення та дезінформація — такі методи сіоністів та їх прислужників серед депутатів // ПЕРСОНАЛ Плюс. — 2005. — 3-9 серпня. 5. Кузина С. «Пси-служба» защищала Кремль от порчи // Комсомольская правда в Украине. — 2002. — 6 января. 6. Курьезы недели // Сегодня. — 2004. — 10 апреля. 7. Лисенко В. ЗМІ та громадська думка: технологія маніпулювання // ПЕРСОНАЛ. — 2004. — № 9. 8. Мельников Д., Черчая Л. Преступник номер 1. Нацистский режим и его фюрер. — М., 1981. 9. Ольшанский Д. Политический PR. — СПб., 2003. 10. Почепцов Г. Информационные войны. — М.; К., 2000. 11. Почепцов Г. Паблик рилейшнз для профессионалов. — М.; К., 2001. 12. Сагула Т. В Интернете появился новый компьютерный вирус, от которого пострадают прежде всего любители музыки // Факты. — 2004. — 17 апреля. 13. Умеренков Е. США взорвали в 1982 году советский газопровод // Комсомольская правда в Украине. — 2004. — 5 февраля. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |