РУБРИКИ |
|
№ 2/2006 | |
архів номерів
|
Вчити, вчитися, працювати для УкраїниМикола ГОЛОВАТИЙ Так найточніше можна було б сформулювати ідеологію і предметну діяльність багатотисячного колективу МАУП на сучасному етапі боротьби за Українську Україну. Якої б сторони життя Академії ми не торкалися — навчально-наукової, видавничої, виховної, організаційної чи суспільно-політичної, всюди помітними є бажання знаного в Україні і світі ВНЗ відстояти національні інтереси в освіті, науці, громадсько-корисній діяльності. Свідченням цього є результати багатогранної діяльності МАУП упродовж минулого, 2005 року. Про це йшлося і на засіданні Вченої Ради Академії, на якій 25 січня ц. р. обговорювали результати діяльності у 2005 році та завдання колективу на 2006 рік. Підсумовувати було що, як би «симпатики» МАУП в Міністерстві освіти і науки України і навіть у державних структурах не силкувалися дискредитувати Академію, створити для неї негативний імідж. Щоб усвідомити це, достатньо сказати, що до науково-навчального комплексу МАУП входять нині Президентський університет, у складі якого функціонують 8 інститутів та 38 кафедр, Всеукраїнський університет, який об'єднує 15 регіональних інститутів, 45 філій та відділень, а також Міжнародний відкритий університет, що складається з Міжнародного підготовчого інституту ім. Манаса, та 14 зарубіжних підрозділів. Загалом це понад 55 тисяч тих, хто вчиться, здобуває знання і фах і понад 5 тисяч тих, хто вчить, виховує майбутніх професіоналів своєї справи, громадян нової України. Основними напрямами освітньої діяльності Академії є багатоаспект-на навчально-наукова, методична, інформаційна, виховна робота зі студентами, створення потужної матеріально-технічної бази тощо. На це спрямовано роботу академічних структур — кафедр, деканатів та навчальної частини, департаментів, що створюють відповідні умови для здійснення навчально-виховного процесу. Так, минулого року в Академії була запроваджена система управління якістю підготовки фахівців, яка передбачає використання оперативної інформації про успішність студентів для прийняття своєчасних заходів. На виконання Положення про систему триступеневого контролю знань студентів МАУП та з метою удосконалення організації навчального процесу, підвищення його якості та результативності, заохочення студентів стаціонарних форм навчання до систематичної самостійної роботи та відвідування аудиторних занять в І семестрі 2005/2006 н. р. було проведено так звані рубіжні атестації знань студентів з усіх дисциплін, що викладаються на 1 та 2 курсах. Результати атестацій, проведених у І семестрі 2005/2006 навчального року виявили також певні проблеми у вивченні дисциплін і визначили студентів, які повинні посилити самостійну роботу. Колектив Академії має більше зробити для того, щоб ця система була досконалішою і дієвою. Річними показниками успішності та якості навчання студентів денної форми навчання, як відомо, є середній показник успішності та якості за результатами сесій. Щодо минулого року то середній річний показник якості навчання (кількість студентів без «2» і «3») у Президентському університеті становив 59,45%, а в інститутах відповідно: ІМЕФ — 64%, УРІМБ — 59,9%, ЛІ — 48,5%, УАІСН — 64,7, ІП — 58,9%, ІК — 28,6%, ВКІ — 8,65%. Це досить пристойні показники, хоч ідеалізувати їх абсолютно не слід. Лібералізм в оцінюванні знань, низька вимогливість до студентів, слабкий подекуди рівень навчальної дисципліни — все ще спостерігаються. І тому закономірно, що в 2005 році навчальною частиною Академії було перевірено діяльність кафедр Інституту права: конституційного, адміністративного та фінансового права, комерційного та трудового права, цивільно-правових дисциплін; Українсько-Росій-ського інституту менеджменту і бізнесу — кафедра менеджменту; Інституту міжнародної економіки та фінансів — кафедра економіки; Укра-їнсько-Азербайджанського інституту соціальних наук — кафедра психології. На виконання наказів від 18.06.2004 р. № 123-о «Про затвердження «Положення про робочу навчальну програму дисципліни» та від 22.07.2005 р. № 156-о «Про затвердження «Положення про комплекс навчально-методичного забезпечення спеціальності» було перевірено також стан робочих навчальних програм та навчально-методичного забезпечення спеціальностей на всіх кафедрах інститутів Президентського університету. Бажано, щоб такі заходи були постійними у діяльності навчальних підрозділів Всеукраїнського університету. Якість навчання — це результат відповідного навчально-методичного забезпечення. Його організація та здійснення відповідно до державних стандартів вищої школи в МАУП покладено на навчально-методичний департамент Українсько-Китайського науково-методичного інституту міжнародної освіти та проблем управління ім. Конфуція. Із метою забезпечення чіткої організації навчального процесу за переліком відповідних напрямів, спеціальностей та спеціалізацій підготовки та перепідготовки фахівців Президентського та Всеукраїнського університетів цим департаментом упродовж 2005 року було розроблено 1063 навчальні плани денної, вечірньої, заочної та очно-дистанційної форм навчання за всіма освітньо-кваліфікаційними рівнями. На замовлення деканатів усіх інститутів Президентського університету та методичних служб Всеукраїнського і Міжнародного відкритого університетів, технікумів управління післядипломної освіти розробило 513 робочих навчальних планів. Для забезпечення навчального процесу студентів заочної (дистанційної) форми навчання було підготовлено 439 планів навчального процесу для формування курсів підготовки фахівців. Було підготовлено також «Положення про комплекс навчально-методичного забезпечення спеціальності» (наказ від 22 липня 2005 р. № 156-о), розроблене відповідно до Закону України «Про вищу освіту». Комплекс сприяє організації навчального процесу та реалізації змісту освіти на певному освітньому або кваліфікаційному рівні відповідно до державних стандартів освіти. Зрозуміло, що успіх у навчальній роботі суттєво залежить від інтересу до знань самих юнаків та дівчат, і завдання колективів ВНЗ — усілякими засобами розвивати такий інтерес, робити його постійним, стійким. Дієвим засобом для цього є студентська наукова творчість, зокрема проведення різноманітних наукових конкурсів і олімпіад. 2005 року студенти МАУП брали активну участь у багатьох всеукраїнських студентських олімпіадах. Зокрема, у ІІ етапі Всеукраїнської студентської олімпіади Академію представляли 56 студентів, які виборювали першість з 11 навчальних дисциплін та 15 спеціальностей. У грудні минулого року відбувся також перший етап Всеукраїнської студентської олімпіади з 13 навчальних дисциплін і 14 спеціальностей, в якому взяли участь 468 студентів. Показово, що серед «олімпійців» було 186 студентів із 26 відокремлених регіональних навчальних підрозділів МАУП та 282 студенти — вихованці інститутів Президентського університету. За підсумками проведених змагань першого етапу Всеукраїнської олімпіади 81 студента було нагороджено за успішне навчання і рекомендовано до участі у другому етапі олімпіади. Серед них — вихованці інститутів Президентського університету, Хмельницького, Прикарпатського, Придунайського, Криворізького інститутів МАУП, Яготинської, Рівненської, Крас-нодонської філій, Конотопського відділення МАУП. Принагідно нагадаємо, що і тут Міністерство освіти і науки України продемонструвало упереджене, практично антинаціональне ставлення до колективу МАУП. Ідеться про те, що Академію не було включено до відповідного наказу МОНУ як базовий вищий навчальний заклад для проведення ІІ етапу Всеукраїнської студентської олімпіади з навчальних дисциплін «Українська мова», «Психологія», зі спеціальності «Країнознавство». І це тоді, коли МАУП такі тури олімпіади проводить власним коштом вже впродовж шести останніх років. Так, лише минулого року в МАУП було організовано ІІ етап олімпіади з 4 навчальних дисциплін («Європейські мови: німецька мова, польська мова», «Українська мова», «Психологія» та зі спеціальності «Політологія»). Загалом у цих змаганнях взяли участь 667 студентів з усіх регіонів України. Окрім розвитку інтересу до знань, навчання, важливо йти назустріч студентам у розширенні діапазону спеціальностей і спеціалізацій. То ж зрозуміло, що основними напрямами роботи департаменту ліцензування та акредитації (ДЛА) у 2005 р. було проведення поточної акредитації спеціальностей (згідно з термінами підготовки-випуску фахівців), повторної акредитації спеціальностей, термін дії сертифікатів на які закінчувався у 2005 р., ліцензування відокремлених структурних підрозділів МАУП, що включені до відповідної загальноакадемічної ліцензії, ліцензування та акредитація спеціальностей для технікумів МАУП. За звітній період акредитовано й одержано сертифікати про акредитацію 12 спеціальностей. Департаментом підготовлено 35 справ із ліцензування, які подано до МОН. Однак досі (на час написання статті), порушуючи закон про освіту, ці справи так і не розглянули чиновники міністерства. У зв'язку з проведенням наступного року повторної акредитації п'яти спеціальностей з напряму «Економіка і підприємництво» департаментом сформовано для інститутів Академії пакети матеріалів для забезпечення такої акредитації, а також розпочато роботу з добору нормативно-методичної документації для ліцензування нових спеціальностей з напрямів 0301 «Філософія», 0302 «Журналістика», 0303 «Історія», 0305 «Філологія». Цю роботу треба вести оперативно і більш дієво, оскільки динаміка вибору спеціальностей абітурієнтами є надто помітною і відчутною. Із року в рік високому авторитету МАУП дедалі більше сприяє велика і цікава наукова робота. Наукові дослідження, які виконують у Міжрегіональній Академії управління персоналом у межах загальноакадемічної тематики, проводилися у 2005 році за 13 окремими напрямами, 34 темами в 10 галузях науки, зокрема: історичні науки (2 теми), мовознавство (2), соціологічні науки (2), педагогічні науки (6), державне управління (3), механізми регулювання економіки (1), кількісні методи в економіці (3), економіка підприємства та управління виробництвом (6), юридичні науки (4), психологічні науки (5). Переважна більшість наукових тем, що виконуються і сьогодні в МАУП у межах загальноакадемічної тематики, передбачають проведення досліджень упродовж п'яти років, починаючи від 2001 року. А відтак, за звітний період науковці — співробітники Академії — підготували та опублікували 20 монографій, 102 підручники та навчальні посібники, 40 навчально-методичних розробок, 90 навчальних програм і тестів, 475 наукових статей, 176 тез і матеріалів доповідей на конференціях. Це вагомий доробок. Важливим аспектом наукової роботи є проведення зібрань наукової спільноти з метою обговорення суттєвих наукових і суспільних проблем, обміну думками і результатами новітніх теоретичних досліджень. Наукові конференції та «круглі столи» професорсько-викладацького та студентського складу проводилися відповідно до затвердженого плану наукової, методичної роботи. Три щорічні міжнародні конференції, як великі наукові проекти, стали вже традиційними в МАУП і інтерес до них зростає. Торік вони відбулись з урахуванням напрацювань попередніх наукових форумів та актуальної проблематики: ІІІ Міжнародна науково-практична конференція «Роль православних духовних цінностей у формуванні національної свідомості та громадської позиції сучасної молоді» (25.03.2005); ІV Всесвітня наукова конференція «Діалог цивілізацій: сіонізм — найбільша загроза сучасної цивілізації» (27.05.05); ІV Міжнародна наукова конференція «Єврейсько-більшовицький переворот 1917 року як передумова червоного терору та українських голодоморів» (25.11.05). Такі конференції істотно впливають не лише на наукову думку, а й на суспільне життя в Україні та поза її межами. Поступово розвивається наукова робота і в підрозділах Всеукраїнського університету МАУП. Так у Чернігівському інституті реалізується наукова тема «Теорія і практика виконання кримінально-виконавчого інспекцією покарань, не пов'язаних із позбавленням волі», в Маріупольській філії — «Державна етнонаціональна політика в Україні у 1917-1921 рр.», в Черкаській філії — «Національна свідомість і уроки патріотизму Другої світової війни» тощо. У відокремлених навчальних підрозділах МАУП також проводять цікаві наукові конференції, семінари, конкурси робіт. 2005 року було проведено вже ІV Міжнародну конференцію з проблем мобільності студентів, академічного та адміністративного персоналу в межах загальноєвропейського простору вищої освіти (Болонський процес) у м. Судаку (АР Крим), а також V з серії таких конференцій на тему «Реалізація положень Болонської декларації в системі вищої освіти і науки України». У контексті розвитку вітчизняної системи освіти відповідно до європейських, світових освітянських процесів, роль і значення таких наукових зібрань важко переоцінити. Минулого року тривала діяльність підрозділів МАУП із питань підвищення кваліфікації та надання освітніх послуг стороннім організаціям. Українсько-Китайський науково-методичний інститут міжнародної освіти та проблем управління ім. Конфуція протягом року організував та провів бізнес-програми, науково-практичні семінари, курси підвищення кваліфікації, в яких навчались та підвищили кваліфікацію 270 осіб. Уже в новому, чудовому та просторому приміщенні вдалося попрацювати 2005 року Міжнародному бібліотечно-інформаційному центру МАУП. Його діяльність була спрямована на: • оперативне бібліотечне та інформаційно-бібліографічне обслуговування студентів і співробітників Академії; • ретельне поточне комплектування й доукомплектування науковою і навчальною літературою, зокрема поповнення фондів завдяки книгообміну; • впровадження автоматизації бібліотечних процесів; • популяризацію книг із фондів МБІЦ, залучення читачів до культурної спадщини України з використанням різних форм і методів масової бібліотечної роботи; • розширення баз даних електронного каталогу, зокрема завдяки аналітичним описам статей із періодичних видань, збірників наукових праць тощо; • очищення книжкового фонду від застарілої, зношеної літератури та списання книг, не повернених читачами; • підвищення професійного рівня співробітників бібліотеки. Хороший ВНЗ — це ВНЗ, де найкраще забезпечення кадрами вищої кваліфікації, які готуються найперше через аспірантуру, докторантуру, підвищення кваліфікації. Торік в МАУП навчання в аспірантурі велося за 8 спеціальностями. Загалом, на 1 грудня 2005 р. в аспірантурі Академії навчалося 100 аспірантів (21 — на денній і 79 — на заочній формі навчання), 11 аспірантам надано академічну відпустку. Найбільшу кількість аспірантів нараховують економічні (49) та правові (28) спеціальності. Позитивно в цілому працює докторантура МАУП, в якій нині навчається 170 докторантів, з яких лише впродовж 2005 року до навчання приступили 103 докторанти. Це такі спеціальності: економіка — 39 осіб, право — 28 осіб, психологія — 13 осіб, соціологія — 7 осіб, освіта — 7 осіб, політологія — 5 осіб, управління людськими ресурсами — 2 особи, державне управління — 1 особа, історія — 1 особа. Якісний склад докторантів МАУП свідчить також про суттєве зацікавлення підготовкою за міжнародними стандартами службовців найвищого рангу (12), директорів підприємств (12), викладачів, науковців (39). У зв'язку зі значним зростанням зацікавленості здобувачів наукового ступеня спеціальностями «історія», «культурологія», «релігієзнавство», «українознавство», об'єднана Президія Міжрегіональної Академії управління персоналом та Міжнародної Кадрової академії ухвалила рішення про створення Спеціалізованої Вченої ради з історико-гуманітарних наук (протокол № 1 від 31 травня 2005 року), а також про введення до переліку спеціальностей Спеціалізованої Вченої ради з соціально-політичних наук додаткової спеціальності «Міжнародні відносини» у зв'язку зі збільшенням докторантів із країн Близького Сходу і Європи. За 2005 рік відбулося 45 засідань Вчених рад з присудження вчених ступенів. На їх засіданнях було захищено 82 дисертації: 73 дисертації на здобуття наукового ступеня доктора філософії та 9 дисертацій на здобуття наукового ступеня доктора наук: 6 — в галузі права, 2 — в галузі економіки, 1 — в галузі психології. У звітному році дипломи докторів філософії та докторів наук отримали 15 громадян зарубіжних країн. У 2005 році в діяльності департаменту підготовки наукових кадрів з'явився і новий напрям роботи. Згідно з укладеним договором про створення спільної заочної докторантури між Американським Гавайським університетом (АГУ) та Міжрегіональною Академією управління персоналом (МАУП), було запроваджено здобуття наукового ступеня доктора філософії та ступеня доктора за напрямами «психологія» (доктор психології, D. Psy); «ділове адміністрування» (доктор в галузі ділового адміністрування, DBA); «право» (доктор права, D.LL); «освіта» (доктор освіти D.Ed). Діяльність у цьому напрямку, однак, лише розпочато і треба докласти надто багато зусиль, аби такий проект дав позитивні, очікувані результати. Із року в рік поліпшується і розширюється редакційно-видавнича діяльність колективу МАУП. Так, загальна кількість видань, надрукованих у 2005 р., становить 120 одиниць тиражем понад 364 тис. примірників. Із них навчальної літератури — 68 примірників, наукової — 22, суспільно-політичної — 25, інших жанрів літератури — 5 примірників. Це, однак, не означає, що немає меж удосконаленню видавничої справи. На черзі низка спеціальних енциклопедичних, словникових видань, підготовка навчальних комплексів, збірників. Слід значно розширити також підготовку видань на цифрових носіях, яких уже тепер випущено понад тридцять. Надзвичайно важлива роль у процесі становлення особистості майбутнього фахівця, громадянина власної держави, свідомого представника і реалізатора національної ідеї, належить виховній роботі. Виховний процес у навчальних підрозділах Академії здійснюється згідно з розробленою два роки тому Концепцією виховної роботи у Міжрегіональній Академії управління персоналом. У 2005 році ця робота здійснювалася за такими напрямами, як календарно-тематичні свята, розважальні програми, інтелектуальні ігри, екскурсійна та виставкова робота, лекції, творчі зустрічі. Продовжувалась практична діяльність Українського культурно-просвітницького центру. Так, було укладено угоди про співпрацю з Українським фондом культури, Всеукраїнським товариством «Просвіта», Національними спілками письменників, композиторів, кінематографістів, театральних діячів України. Надалі маємо істотно поліпшити всю роботу щодо формування національної та громадянської свідомості, виховання мовної, політичної та правової культури майбутніх фахівців, працівників Академії. Ефективно розвивається в МАУП масова спортивна, оздоровча робота. На базі Українського військово-козацького інституту створено кафедру національних одноборств, основою якої є такі види українського рукопашного бою, як «Спас», «Триглав» та історичне фехтування, і діє центр особистої безпеки людини. На базі МАУП успішно працює збірна команда України серед студентів з футболу — бронзовий призер Чемпіонату Європи, організовано 26 спортивно-оздоровчих та тренувальних груп, в яких зайнято понад 400 студентів. Студентами МАУП є такі видатні спортсмени: борці В. Тесьминецький, В. Федоришин, Д. Рочняк, Е. Тедє-єв, футболісти П. Іванов, Д. Проневич, І. Зуба-хін та ін. Традиційним для МАУП, України став міжнародний студентський шаховий фестиваль «Vivat Academia» ім. А. Єрмака, в якому минулого року взяли участь 170 учасників не лише з України а й Палестини, Азербайджану, Ірану, В'єтнаму та інших країн. Жоден чемпіонат, змагання рівня Києва та й Республіки для студентських спортсменів не відбувається без участі вихованців нашої Академії. Упродовж 2005 року істотно розширилася діяльність колективу МАУП щодо підготовки фахівців для інших країн світу, а відтак мало місце розширення освітньої діяльності українських ВНЗ за кордоном. Діяльність Міжнародного відкритого університету (МВУ) у 2005 році спрямовувалася, зокрема, на розширення і поглиблення міжнародного співробітництва МАУП, на реалізацію міжнародних освітніх програм, а також укладених МАУП міжнародних договорів про співробітництво в галузі вищої освіти. МВУ продовжував розширювати мережу іноземних навчально-консультаційних центрів МАУП за кордоном, працював над покращенням організації в них навчального процесу, підтримував контакти з міжнародними організаціями, членом яких є МАУП (Міжнародною асоціацією університетів (Париж), Європейською мережею дистанційної освіти (Будапешт), Інститутом міжнародної освіти (Нью-Йорк) та ін.). Було підписано також низку угод із іноземними вищими навчальними закладами щодо взаємовигідного співробітництва, відкриття центрів дистанційної освіти МАУП. З Американським Гавайським університетом, зокрема, укладено угоду про співробітництво та відкриття в МАУП факультету міжнародної гуманітарної освіти і курсів прискореного вивчення англійської мови, які працюють за спеціальними програмами. Упродовж 2005 року студентський контингент зарубіжних навчальних підрозділів загалом зріс на 30%. На початок минулого року він налічував 1462 особи, а на кінець 2005 року — понад 2 тис. студентів. Результатом пошуку нових партнерів у галузі відкритої освіти стало створення двох нових навчально-консультаційних центрів — Бакинського навчально-консультаційного центру відкритої освіти на базі науково-виробничого центру «Савад» (м. Баку Азербайджанська Республіка) та Софійського навчально-консультаційного центру відкритої освіти на базі Болгарської Академії Інформаціо-логії (м. Софія, Республіка Болгарія). Минулого року було вжито заходи щодо розширення співпраці з іноземними ВНЗ, науковими виданнями, зокрема журналом «Форум Психологічний» (Польща), польською партією «Самооборона» та її лідером Анджеєм Леппе-ром. Під час його візиту до Києва керівництво МАУП обговорювало з гостем питання розвитку вищої освіти в Польщі та в Україні, можливості інтеграційної співпраці в цій галузі. Анд-жею Лепперу було присвоєно звання «Почесний доктор Міжнародної Кадрової Академії» та нагороджено золотою медаллю «За заслуги в освіті». Було досягнуто згоди щодо введення до складу редакційної колегії польського журналу «Форум Європейський» (видавець партія «Самооборона») представників МАУП — першого віце-президента — ректора МАУП, доктора політичних наук М. Ф. Головатого, директора Інституту міжнародної економіки та фінансів, доктора економічних наук В. Б. Захожая, директора Інституту менеджменту та бізнесу, доктора політичних наук О. В. Антонюка. 2005 року Академія приймала делегації з США (директора Акредитаційного агентства п. Джефа Мартіно, ректора Американського Гавайського університету п. Г. Сафаві, Голову Контрольної Палати Національних Зборів Республіки Вірменія п. Г. Ш. Восконяна (за дорученням Верховної Ради України), представників зарубіжних вищих навчальних закладів, фірм, що ведуть набір іноземних громадян на навчання у МАУП. На запрошення Міністерства освіти і науки України делегація МАУП взяла участь у Міжнародній виставці «Вищі навчальні заклади України» (Дамаск, Сирія). Із метою поглиблення та розширення співробітництва із зарубіжними партнерами, збільшення набору іноземних громадян на навчання у МАУП делегації Академії, зокрема й представники МВУ, відвідали Іран, В'єтнам, Болгарію, Молдову, Азербайджан, Росію. 2006 рік МАУП розпочала з новими планами й надіями на те, що загальними зусиллями вдасться зробити значно більше для України, у першу чергу завдяки підготовці професіоналів високого ґатунку; виховання справжніх патріотів України. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |