РУБРИКИ |
|
№ 1/2006 | |
архів номерів
|
Сучасні тенденції правової охорони та використання програмного забезпеченняАртем КОЛІСНИК, аспірант кафедри цивільного права Одеської національної юридичної академії Охорона та використання програмного забезпечення в Україні — серед найактуальніших проблем у сфері інтелектуальної власності. Актуальність охорони програмного забезпечення (далі — ПЗ) зумовлена насамперед тим, що на нинішньому етапі розвитку інформаційних технологій виникла низка протиріч між якісно новим станом світового ринку ПЗ, який зростає, є надзвичайно динамічним і перспективним сегментом сучасної економіки, та існуючими тенденціями і методами його правового регулювання. Відсутність належної теоретичної основи та законодавчої бази не сприяє ефективному вирішенню цих проблем. Процесам охорони, використання та легалізації комп'ютерного ПЗ присвячено низку робіт українських та зарубіжних учених: В. Дмитрішин [1], В. Машуков [2], В. Негрескул [3], С. Петренко [4], М. Селіванов [5] та інші. Але ці наукові дослідження не враховують існування різних видів ліцензій на ПЗ і не можуть коректно і в повному обсязі висвітлити та вирішити проблему охорони авторського права у цій галузі для комп'ютерних систем. У статті ми розглянемо проблему охорони та використання ПЗ із урахуванням факту наявності різних видів ліцензій на нього, які кардинально змінюють підходи до специфікації і захисту авторських прав, і як наслідок — його використання — закрите і відкрите (вільне) ПЗ. Ці два типи ліцензій на ПЗ визначають модель використання, організаційну модель розробки (якість і технічні параметри програм), структуру витрат на різних етапах життєвого циклу програм, і, зрештою, на модель ринку ПЗ загалом. Існує дві моделі ПЗ: Закрите ПЗ (Proprietary software) — автор (або інший власник) утримує за собою низку прав, а користувач — лише обмежене право використання ПЗ. Зокрема, заборонено або закрито доступ до коду, заборонено внесення будь-яких змін, використання більш ніж на одному комп'ютері, тиражування та розповсюдження, перепродаж, копіювання тощо. Відкрите (вільне) ПЗ (Free/Open Source Software) — базовий набір майнових прав передається («ліцензується») власникові кожного екземпляра програми. Користувач ПЗ отримує право та можливість використання програми для різних цілей, доступ до програмного коду, можливість копіювання (тиражування) і публічного поширення копій програми, а також можливість зміни і вільного поширення як оригінальної програми, так і зміненої; дозволено будь-які дослідження механізмів функціонування програми та можливість використання механізмів (принципів) функціонування і будь-яких довільних частин коду програми для створення інших програм та/або адаптації до потреб користувача без додаткової згоди автора (або іншого власника), обов'язкових грошових відрахувань тощо. Спираючись на аналіз ліцензій і враховуючи їх особливості, спробуємо дати коротку характеристику цих двох видів ПЗ. Для закритого ПЗ характерні такі основні несприятливі для користувача моменти, спричинені насамперед умовами закритого коду, за допомогою яких власники ПЗ впли-вають на ринок комп'ютерних програм: • Більшість закритих програм постачають користувачам без вихідного коду, тобто у формі, що допускає тільки експлуатацію програми, але не її вивчення, модифікацію. • Приховування вихідного коду спричиняє зростання асиметрії інформації про товар або послугу, зокрема про якість програмування. Власник, який приховує код, одержує переваги, пов'язані з якістю пропонованого користувачам ПЗ. Так, у випадку виявлення помилки вартість внутрішнього супроводу екземпляра програми на майбутніх етапах експлуатації може значно збільшитися. • Приховування вихідного коду спричиняє також монополізацію послуг із супроводу програм (виправлення помилок, розширення функціональності, інтеграція з іншими програмами і новим обладнанням). Право внесення змін належить до виняткових майнових прав автора, однак, що стосується випущених в обіг екземплярів програм, це право може бути обмежено (ст. 24 Закону України «Про авторське право і суміжні права» [6]). Все ж користувач, не маючи доступу до вихідного коду, але володіючи таким правом, мусить подолати серйозні технічні труднощі, щоб скористатися ним. У результаті на ринку надання таких послуг власник ПЗ може мати або має монополію. • Серйозним ексцесом закритого ПЗ є тенденція до «проприетаризації» («антистандартизації») інтерфейсів. Інтерфейс — це спосіб взаємодії програм між собою, з обладнанням і з кінцевим користувачем (визначає взаємодію програми із системою, формат збереження або передачі даних, протокол (послідовність кроків) передачі даних, інтерфейс користувача (сукупність команд, якими користувач керує програмою, і повідомлень, що відображають її стан або результати роботи). Володіючи винятковим доступом до вихідного коду більш як однієї програми, власник може спонукати інших розробників ПЗ взаємодіяти з його нестандартним інтерфейсом або навмисне відхиляється від стандартів і таким чином створювати «власні інтерфейси». Розвиток ринку ПЗ, як правило, супроводжується стандартизацією інтерфейсів. Стандартизація інтерфейсів, що формує конкурентний ринок сумісних і взаємозамінних програм, вигідна для кінцевого користувача і, зрештою, для галузі загалом, однак може бути невигідна для компаній-монополістів, які домінують у деяких сегментах ринку ПЗ. Зазначене варто розуміти саме як ексцеси закритого ПЗ, як закономірні, логічні, але не обов'язкові наслідки його закритості, які можна скорегувати виробленням відповідних угод, наприклад, які передбачають обов'язкове постачання вихідного коду програми. Проблема «піратства» — це ще один ексцес, тісно пов'язаний із існуванням закритого ПЗ. Це серйозний руйнівний фактор функціонування ринку ПЗ загалом. Посилення державної боротьби з піратством в Україні призвело до сплеску попиту на відкрите ПЗ, яке через розподіл виняткових майнових прав припиняє можливість зловживань. Переваги відкритого ПЗ порівняно з закритим ПЗ найяскравіше виявляються в ситуації масової експлуатації програм цього типу [7]. Наявність численних вже готових вільних програм. Замовлення на доопрацювання: модифікацію, адаптацію, локалізацію, документування існуючої програми, пакета або системи значно дешевше, ніж замовлення розробки «з нуля». Право введення в цивільний обіг додаткових екземплярів програм. Наявність цього права є важливим, оскільки дає змогу уникнути проблем, пов'язаних із ліцензуванням, і, як наслідок, користувач отримує право виготовляти та використовувати додаткові екземпляри програми. Наприклад, зміст ліцензії «GNU General Public License» (далі — GNU GPL) [8] (один із видів ліцензії відкритого — вільного — ПЗ) свідчить, що користувач (ліцензіат), який придбав екземпляр програми, здобуває право на відтворення необмеженої кількості екземплярів програми або твору, що є похідним від програми, поширювати екземпляри програми на будь-якому носії, стягувати плату за передачу екземпляра програми, можна також за плату надавати послуги гарантійної підтримки програми. Програма, що вводиться в цивільний обіг під ліцензією GNU GPL, обов'язково супроводжується повним вихідним текстом чи пропозицією надати будь-якому користувачу за винагороду, яка не перевищує вартість виготовлення копії, повну копію вихідного тексту програми. Ліцензія «GNU General Public License» була розроблена благодійним фондом Free Software Foundation (далі — FSF), що сприяє розробці ПЗ із відкритим вихідним текстом. Усім авторам, які підтримують ідеї FSF, було рекомендовано включити в розроблені програми повідомлення про свої авторські права і про те, що користувач одержує доступ до програми на умовах ліцензії GNU GPL, а також її текст. Тобто кожен користувач разом із екземпляром програми одержує за ліцензією GNU GPL майнове право на неї, не виплачуючи за це правовласникові ніякої винагороди. Завдяки свободі відтворення, поширення і модифікації відкрите ПЗ називають також вільним (free software). Ліцензія GNU GPL — це варіант реалізації особливого порядку укладання авторського договору з масовим користувачем. Можливість його застосування передбачена в ст. 32 Закону України «Про авторське право і суміжні права». За своєю правовою природою ліцензія GNU GPL — договір приєднання за ст. 634 ЦК України: «Договором приєднання є договір, умови якого встановлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати свої умови договору» [9]. На відміну від відкритого ПЗ, введення в цивільний обіг додаткових екземплярів закритого ПЗ дозволено за умови отримання додаткових ліцензій на кожен примірник комп'ютерної програми. Ліцензія на закрите ПЗ неподільна і не допускає одночасного її використання на декількох ЕОМ. Однак користувач закритого ПЗ, який правомірно володіє примірником комп'ютерної програми, має право без згоди автора або іншої особи, яка має авторське право на цю програму, виготовити одну копію комп'ютерної програми за умови, що ця копія призначена тільки для архівних цілей або для заміни правомірно придбаного примірника у випадку, якщо оригінал комп'ютерної програми буде втраченим, знищеним або стане непридатним для використання. При цьому копія комп'ютерної програми не може бути використана з інщою метою (ч. 2 ст. 24 Закону України «Про авторське право і суміжні права»). Не зважаючи на вимоги ст. 24 Закону України «Про авторське право і суміжні права», можливі ситуації, коли право на виготовлення резервної копії заборонено договором. Тоді виникає питання про правомірність такої заборони. Право на модифікацію і доступ до вихідних текстів. Наявність цього права дає змогу уникнути «зв'язування» кінцевого користувача в плані вибору контрагента при замовленні або перезамовленні послуг. Будь-яку послугу із виправлення, адаптації, модифікації програми можна замовляти на конкурентному ринку. Проблема внесення до закритого ПЗ змін (модифікації) із метою забезпечення його функціонування на технічних засобах користувача, а також виправлення очевидних помилок допускається відповідно до ч. 1 ст. 24 Закону України «Про авторське право і суміжні права». Але особливо необхідно звернути увагу, на те, що застосування цієї норми можливе лише у випадку, якщо інше не передбачено угодою, тобто в угоді може бути заборонено вчинення таких дій. Що стосується відкритого ПЗ, то відповідно до ліцензії GNU GPL, ліцензіат має право модифікувати свій екземпляр або екземпляри програми цілком, або будь-яку її частину. Ліцензіат має право також виготовляти і поширювати екземпляри такого продукту, похідного від програми, або змінені екземпляри. Вважаємо за необхідне звернути увагу на питання декомпілювання комп'ютерної програми (ч. 3 ст. 24 Закону України «Про авторське право і суміжні права»). Декомпі-лювання — це технічний прийом, що включає перетворення комп'ютерної програми з об'єктного коду у вихідний текст для одержання інформації, необхідної для досягнення її взаємодії із незалежно розробленою комп'ютерною програмою. Право на деком-пілювання комп'ютерної програми має особливо важливе значення для користувачів закритого ПЗ, бо згідно загального правила ПЗ надається тільки в об'єктивному коді при збереженні комерційної таємниці на вихідний текст. Що ж стосується відкритого ПЗ, то завдяки вільному доступу до вихідних текстів, користувач може не відчувати потреби в декомпілюванні ПЗ взагалі. Можливість переносу до іншого програмного або апаратного середовища, тобто модифікація, право на яку передбачають вільні ліцензії і технічну можливість якої забезпечує доступність вихідного коду, — це перенесення програми в інше програмне (під іншу операційну систему) або апаратне (на устаткування іншого типу) середовище. Більшість вільних програм доступні більш як для однієї операційної системи або апаратної платформи. Така можливість важлива, оскільки вона зменшує залежність кінцевого користувача від раніше прийнятих рішень у частині апаратного і ПЗ. Наявність кінцевих користувачів в інших секторах господарства та приватного ринку послуг. Цілком можливо, що частина подальшої розробки програми буде виконана поза публічним сектором. Результати виконання держконтрактів у сфері відкритого ПЗ стають доступні приватним користувачам, — так само результати виконання контрактів у приватних секторах — державі як кінцевому користувачеві. Немаловажливою деталлю є те, що використання програми в приватному секторі може бути більш диверсифіковане і динамічне, ніж у публічному, отже при зміні профілю програми в державному секторі залишається імовірність, що відповідне застосування програми вже відбулося поза публічним сектором і частина витрат на виправлення помилок та недоліків уже покрита. Можливість використання вихідного коду як специфікації де-факто дає змогу зменшити витрати на забезпечення сумісності програм, що розробляються або перебувають у стані розвитку. Так, наприклад, у випадку з відкритим ПЗ наявність вихідного коду практично виключає ситуацію «замкнених даних», коли деякі дані, збережені за допомогою виведеної з експлуатації програми, важко перевести у формат, доступний для інших програм. 2002 р. в Україні була розгорнута активна діяльність із «легалізації» ПЗ, зокрема того, що використовується у державних установах і державному секторі господарства. Нині для інформаційного забезпечення державних органів використовують переважно закрите ПЗ і на його придбання витрачають чималі кошти. Економічної вигоди від придбання ліцензійного закритого ПЗ економіка України може взагалі не одержати, тому що легалізація в цьому випадку означає безальтернативну закупівлю копій програм, які вже використовуються. Це зумовлено особливостями обмежень та/або відсутністю гарантій на ПЗ. У результаті збитки не можна перекласти на його виробника. Необхідно пам'ятати, що основним одержувачем прибутку від легалізації є закордонні корпорації, виробники закритого ПЗ (наприклад, американська компанія Microsoft). Збільшуючи валовий національний продукт цих країн, ми ризикуємо стати ще менш конкурентоспроможними не тільки в економічному, а й у політичному плані [4]. На рубежі століть усвідомлення привабливості вільної моделі ПЗ призвело до появи в різних країнах низки законодавчих ініціатив, спрямованих використовувати її переваги при ПЗ функціонування публічного сектора і сприяти вільному ПЗ загалом. Серед причин, що спонукають уряди послуговуватися відкритим ПЗ у пошуках ефективних рішень у сфері розвитку нових інформаційних технологій, аналітики виділяють підвищення ефективності витрат, зниження залежності національних інформаційних інфраструктур від окремих корпорацій (особливо закордонних). Законопроекти прийняті у деяких країнах, включаючи Великобританію, ПАР, Перу, Венесуелу та Україну, передбачають можливість переведення державних органів і державного сектора господарювання на використання відкритого ПЗ. Основний аргумент досить простий: будь-яка форма фінансування ПЗ (включаючи купівлю одиничних екземплярів) — це витрати коштів платників податків. Якщо держава витратила на створення товару гроші, він повинен бути доступним для платників податків, оскільки в іншому випадку виходить, що держава про-фінансувала джерело ренти, яку стягують приватні особи. Розробники українського законопроекту «Про використання Відкритих стандартів даних та Вільного програмного забезпечення в державних установах і державному секторі господарства» [10; 11] пропонують широке запровадження, при підтримці держави, використання ПЗ із вільними кодами, що забезпечує масову доступність ліцензійного ПЗ (на відміну від нинішньої ситуації, коли ліцензійне ПЗ від монополістичного постачальника доступне або добре забезпеченим верствам населення, або воно контрафактне). Законопроект створює умови, що гарантують права авторів як «відкритого», так і «пропріє-тарного» (закритого) ПЗ, зменшуючи мотивацію для неліцензійного використання ПЗ. Розробники цього законопроекту намагалися одним актом вплинути на три аспекти ситуації, що склалася в Україні: • проблеми, пов'язані з непродуманою політикою «легалізації» ПЗ у межах раніше прийнятих законодавчих актів; • проблеми, пов'язані з недостатньою відкритістю і стандартизованістю ПЗ, яке використовують; • проблеми через недостатнє використання потенціалу вільного ПЗ. Саме спробою одночасно вплинути на три різні, хоч і взаємозалежні аспекти ситуації, і можна пояснити, на наш погляд, складності, що виникли у формуванні суспільної думки, пов'язаної із законопроектом. Аргументи переведення державних органів і державного сектора господарювання на використання відкритого ПЗ: • можливість зменшення державних витрат на інформаційні технології і підвищення їх ефективності (відмова від масового придбання ліцензій на закрите ПЗ, зниження залежності національних інформаційних інфраструктур від деяких закордонних корпорацій); • переорієнтація потоків бюджетного фінансування на вітчизняних учасників ринку (зниження економічної залежності країни); • підвищення інформаційної безпеки завдяки відмові використовувати програми з недоступним вихідним кодом (які можуть містити критичні помилки, що довго не виявляються, або навмисно впроваджені «закладки»). Можна констатувати, що в країнах із розвинутою економікою вихід із становища, що склалося із ПЗ, знайдено. Про це свідчить позитивний досвід багатьох успішно реалізованих проектів із створення і впровадження в бізнес і у сферу державного управління відкритого ПЗ (за активної підтримки держави). Факти свідчать, що останнім часом багато країн (Німеччина, Японія, Китай, Південна Корея) переходять у сфері державного управління на вільне ПЗ. Прикладом такого переходу може бути спільний проект Академії наук Китаю і компанії New Margin Venture Capital, у межах якого в 2000 р. була заснована компанія Red Flag Software Co., Ltd. Сферою діяльності цієї компанії є розвиток, просування та підтримка операційної системи Linux. Систему Red Flag Linux (RFL) активно впроваджує держава і поширює у всіх державних установах із метою забезпечення програмної незалежності й убезпечення від звинувачень у піратстві та порушенні ліцензій. Нині RFL широко застосовується в Китаї: в національному та місцевому самоврядуванні, освіті, енергетиці, зв'язку, на транспорті, в управлінні фінансами, засобах масової інформації. Відповідно до офіційної інформації, 2002 р. компанія Red Flag передала 1,15 млн дистрибутивів RFL для настільних комп'ютерів виробникам обладнання [12]. Звертаючи увагу на цей факт, можна стверджувати, що і в України є можливість створити власне ПЗ, щоб хоча частково вирішити проблему використання ПЗ. Перспектив розвитку ринку відкритого ПЗ в нас достатньо. Майбутній розвиток вітчизняного ринку високих технологій не тільки зможе запропонувати широкий спектр рішень на базі відкритого ПЗ, а й дасть шанс Україні бути серед країн-лідерів у сфері виробництва ПЗ. Однак, незважаючи на активне декларування урядом України курсу на розвиток високих технологій, держава, як і раніше, залишається серйозним фактором невизначеності в аспекті розвитку вітчизняного ПЗ. Таким чином, можна констатувати, що кожен вид ліцензії на ПЗ вигідний деяким учасникам ринку комп'ютерних технологій, і водночас інші учасники вважають його абсолютно не прийнятним. Що ж стосується особливостей ліцензування відкритого ПЗ, то можна стверджувати, що з його розвитком і активним просуванням на ринок відбуватиметься зміцнення цивілізованих відносин у сфері захисту авторських прав на ПЗ в Україні. Коли діятимуть відповідні правові норми, коли нелегальне використання ПЗ перестане бути безпечним і вигідним, перед власниками ЕОМ постане вибір — оплачувати ліцензії і монопольну підтримку або переходити на використання відкритого ПЗ. Література 1. Дмитрішин В. Легалізація та ефективне використання програмного забезпечення в Україні // Інтелектуальна власність. — 2002. — № 10. — С.16–19. 2. Машуков В. М. Компьютерное право: практическое руководство. — Львов: Аверс, 1998. 3. Негрескул В. Ліцензійне програмне забезпечення. Правовий режим користування // Юридичний журнал. — 2003. — № 3. — С. 48–55. 4. Петренко С. Правовий захист програмного забезпечення в Україні // Право України. — 2003. — № 6. — С. 62–65. 5. Селиванов М. В. Захист права на комп'ютерну програму (авторсько-правовий аспект): Автореф. дис.... канд. юрид. наук. — X., 2002. — 20 с. 6. Закон України «Про авторське право і суміжні права» від 23 грудня 1993 року № 3792-XII. (Із змінами, внесеними згідно із Законами: № 75/95-ВР від 28.02.95 // ВВР. — 1995. — № 13. — Ст. 85; № 998-XIV від 16.07.99 // ВВР. — 1999. — № 41. — Ст. 373; № 2627-III від 11.07.2001 // ВВР. — 2001. — № 43. — Ст. 214; № 850-IV від 22.05.2003 // ВВР. — 2003. — № 35. — Ст. 271; № 1294-IV від 20.11.2003 // ВВР. — 2004. — № 13. — Ст. 181). 7. Детальний фактологічний аналіз відомчих експертних зауважень на проект Закону України «Про використання Відкритих стандартів даних та Вільного програмного забезпечення в державних установах і державному секторі господарства» Реліз 4а, 18.06.2003: http://osdn.org.ua/legal/OSL_analysis_ofdept_objections_v4a.pdf 8. Текст ліцензії GNU General Public License: http://www.gnu.org/copyleft/gpl.html 9. Цивільний кодекс України: Коментар / Ред. Є. О. Харитонова, О. М. Калітенко. — Одеса: Юридична літ., 2004. 10. Проект Закону України «Про використання стандартів даних та Вільного програмного забезпечення в державних установах і державному секторі господарства», внесений народним депутатом України Б. І. Олійником від 18.06.2003: http://osdn.org.ua/legal/ZP299_FSL_v11.pdf 11. Пояснювальна записка до Закону «Про використання Відкритих форматів та Вільного програмного забезпечення в державних установах та державному секторі господарства» від 12.11.2002: http://osdn.org.ua/legal/poasn_zap_v9a.pdf 12. Офіційний сайт компанії Red Flag Software Co., Ltd.: http://redflag-linux.com/egyhq.html |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |