РУБРИКИ |
|
№ 12/2005 | |
архів номерів
|
Каталог законівI. Загальні соціальні закони1.1. Закон тотожності різнорівневих структур світобудови: психологічна, соціологічна і космогонічна структури схожі і підпорядковані спільним закономірностям розвитку. 1.2. Закон єдності й різноманіття світу: принципово неможливе встановлення світового панування на тривалий час якоїсь однієї великої держави, групи держав або однієї цивілізації, оскільки існуючу єдність світу забезпечує його розмаїття. 1.3. Закон єдності й боротьби протилежностей: у світі все системно, завжди ієрархічно і водночас самокерова-но, що випливає з основного протиріччя соціального розвитку — між зовнішньою, об'єктивною зумовленістю діяльності людини і бажанням її суб'єктивної волі. 1.4. Закон циклічності соціальних процесів: невід'ємними якостями динаміки соціальних систем є хаотична аритмія й упорядкована циклічність, у якій розрізняють дві пари соціальних циклів: «маятник» і «коло» — як два послідовних ЗАСОБИ стабільного функціонування і відтворення соціального цілого, а також «спіраль» і «хвилю» — як два таких самих послідовних способів зміни елементів соціального цілого і його розвитку. 1.5. Закон організації соціального життя на основі базових цінностей: найвищими орієнтирами і регуляторами людської діяльності є базові цінності Істини, Краси, Добра і Справедливості, періодична і закономірна зміна яких призводить до появи нових релігій і ідеологій, відповідних історичних часів і народів, а також до домінування в суспільстві найбільш відповідних сфер соціологічної і психологічної структур. II. Закони життєдіяльності етносів, культур і цивілізацій2.6. Закон розвитку культури і поділу суспільної праці: культура в цілому відповідає колективній свідомості і її структурі, яка (свідомість) протистоїть несвідомому, що набуває форми антикультури, а поділ суспільної праці (соціологічна структура) відповідає психологічній структурі, де підсистеми культури (духовна, політична, господарська) відповідають процесуальним, тобто динамічним властивостям (пізнавальній, вольовій і емоційно-сенсорній сферам), а стани, відповідно, — потенційним, тобто статичним властивостям (типи темпераментів). 2.7. Закон виникнення, розвитку й загибелі етносів: етносоціальні організми, як і всі інші живі організми, зароджуються, досягають зрілості, старіють і вмирають, однак деякі з цих організмів встигають продовжити свій родовід в етносах, які виникли від них — «дітях», а інші залишаються «марними», розчиняючись безслідно в нових етносоціальних організмах. 2.8. Закон виникнення суперетносів і цивілізацій: формування суперетносів як об'єднання споріднених етносів, збігається з появою цивілізації — ця фаза властива для усіх народів, які не загинули до її досягнення. Суперетноси, як і багато в чому тотожні до них цивілізації, є стосовно інших суперетносів цілісністю, однак усередині містять поляризацію різноспрямованих підсистем, що обумовлює постійну внутріцивілізаційну боротьбу. «Схрещуватися» і давати творчий синтез різні цивілізації не можуть, вони обов'язково вступають у боротьбу, в якій «вищу» цивілізацію завжди перемагає «нижча». 2.9. Закон взаємодії культури і цивілізації: епоха цивілізації характеризується процесами «омасовлення», урбанізації, глобалізації культури і концентровано виявляється у світових війнах, мета яких — глобальне панування над світом наддержави — є найвищим сенсом існування цивілізації і диктатора, який її уособлює. 2.10. Закон скорочення історичного часу: тривалість історичних періодів у процесі соціального розвитку неухильно скорочується у чітко визначених пропорціях. 2.11. Закон всесвітньо-історичної спільності: культури, етноси і цивілізації підпорядковані історичним циклам життєдіяльності, яка має свій початок і своє завершення, а всесвітньо-історичною спільністю стає той народ або суперетнос, який щонайбільше відповідає велінню історичного часу (пануючій системі цінностей) і має для цього необхідну волю (національну енергію). III. Закони світової історії і соціальної динаміки3.12. Закон зміни релігійно-етичних парадигм: соціальна історія є циклічною зміною релігійно-етичних систем, які відображають таку ж циклічну зміну базових цінностей і їхніх основних носіїв (соціальних верств, етносів, культур, цивілізацій), що співвідноситься з ритмами космічних впливів. 3.13. Закон соціокультурних циклів: соціокультурні типи (цивілізації), засновані на відповідних базових цінностях, тривають сторіччями і періодично, закономірно змінюють один одного. 3.14. Закон зміни форм державного правління: трьом психічним сферам відповідають три соціальні сфери, а їм разом — три основні стани, які закономірно змінюються в управлінні державою, синхронізуючись зі зміною базових цінностей. Відповідно до існуючого кругообігу державних форм правління, ці форми циклічно змінюються, переходять одна в одну і знову повертаються. Оптимальним шляхом вирішення об'єктивно існуючого конфлікту між суспільством і державою в сучасних умовах є змішана форма правління у вигляді конституційної монархії або президентської республіки, оскільки за таких форм правління можна досягти потрібного співзв'язку між прагненням суспільства до обмеження державної влади (парламентське начало) і прагненням держави до одноосібної влади над суспільством (монарх або президент). 3.15. Закон повноти й ієрархії різних видів державної влади: кожна державна влада завжди і неминуче включає п'ять складових частин (світоглядну, ідеологічну, законодавчу, виконавчу і судову), які перебувають в ієрархічному взаємозв'язку, де основою і джерелом є концептуально-світоглядна влада. Відсутність у конституції держави означення концептуальної й ідеологічної влади вказує, як правило, на її зовнішнє латентне управління. 3.16. Закон функціонування ідеологічних типів: єдиною природно-традиційною моделлю сучасного суспільства, яке переходить у постіндустріальну, постекономічну, постмодерну епоху, стає консерватизм (від лат. — зберігати, охороняти), який орієнтується на розвиток традиційних цінностей і з ахист морально-правових основ соціального життя, що відображається в ідеалах релігії, нації, родини і власності. 3.17. Закон динаміки форм народовладдя і ціннісних орієнтацій: демократія може виявлятися в одній зі своїх основних форм (конституційній, авторитарній, ліберальній або плебісцитній), тому будь-яка державна влада в умовах демократії повинна базуватися на переважаючих у суспільстві базових цінностях і прагнути до збереження духовних орієнтирів свого народу, основним носієм яких є справжня національна еліта. 3.18. Закон взаємозв'язку типів суспільства, форм виробництва і типів соціального характеру: виявлений взаємозв'язок типів суспільства, форм суспільного виробництва, типів соціального характеру і демократичних процесів дає змогу соціальному управлінню усвідомлено впливати на формування соціуму, оскільки, змінюючи в потрібному напрямку певний системоутворюючий параметр суспільного розвитку, можна досягти необхідної зміни взаємозалежних з ним факторів. IV. Закони соціальної структури, мобільності й стратифікації4.19. Закон функціонування механізмів соціальної мобільності, тестування і відбору: родина, церква, школа, армія, а також політичні, економічні і професійні організації є основними суспільними інститутами селекції і розподілу членів суспільства. При цьому навіть найбільш демократична система освіти є діючим механізмом «аристократи-зації» і стратифікації суспільства, а не його зрівнювання і «демократизації». 4.20. Закон соціальної стратифікації: у будь-якому суспільстві й у будь-які часи відбувається боротьба між силами стратифікації («аристократизації») і силами вирівнювання («демократизації»). Перші «працюють» постійно і неухильно, а другі — стихійно й імпульсивно, використовуючи насильницькі методи. Зазначеними способами соціальний організм прагне до стану рівноваги тоді, коли форма соціальної піраміди або дуже плоска, або дуже випукла. 4.21. Закон класово-професійної структури: сучасна соціально-професійна стратифікація є по суті новою формою професійного феодалізму, який реально виявляється в різниці заробітної плати і соціального становища, що підтверджує незмінність за всіх часів і в усіх суспільствах «залізного закону» соціальної нерівності, який виникає з нерівності людських здібностей. 4.22. Закон формування й функціонування еліт: кожен соціальний реформатор, який береться перебудовувати суспільство, повинен звертати особливу увагу на проблему правильної реорганізації тестуючих, селекціонуючих, соціальних, розподіляючих інститутів (насамперед освітніх). Якщо вони дефектні в плані формування і функціонування елітних груп, то ніяке соціальне поліпшення не принесе тривалої і глибокої зміни, оскільки зрештою історію творять люди. 4.23. Закон співвідношення соціальної структури й структури здібностей: структура психологічних здібностей відповідає структурі соціальної стратифікації і структурі управління, тому ефективне рішення проблем соціального управління формується в оптимізації цих структур у напрямку їхнього реального «накладення». 4.24. Закон повноти етносоціальної структури: успішність етносоціального розвитку і всієї життєдіяльності етносу безпосередньо залежать від повноти етносоціаль-ної структури, у якій усі рівні (насамперед верхні) мають бути зайняті абсолютною більшістю представників титульної, державотворчої нації. V. Загальні закони соціального управління5.25. Закон основного корелята влади: основним корелятом влади є повага, тому національну цінність влада має лише тоді, коли вона спроможна скеровувати народ, який її поважає так, що він починає створювати більшу кількість духовних і матеріальних благ, не зазнаючи безпосередньо впливу з боку влади. 5.26. Закон демонізму влади: владі завжди властиве щось демонічне, і хто має владу, той неминуче одержимий нею, тому влада завжди має потребу у своєму виправданні й у постійному ефективному суспільному контролі. 5.27. Закон відповідності організаційної й національної культури: розходження національних культур полягають насамперед у розходженнях між базовими цінностями, тому модель соціального управління й організації, прийнятна для однієї країни або регіону, може виявитися недієздатною для інших саме через розходження у національних культурах. Звідси випливає, що ефективна кадрова політика й ефективна організація завжди і скрізь в основі є національними. 5.28. Закон відповідності соціальних ролей і соціальних функцій: соціальні ролі (насамперед державні посади) повинні відповідати своїм найменуванням і функціям, оскільки порушення прийнятих соціальних ролей призводить до порушення встановлених соціальних функцій, а далі — до неминучого краху соціальної системи. 5.29. Закон доцільності відбору й періодичної «прополки» елітних груп: формування, функціонування й ефективний розвиток елітних груп різного рівня і напрямків діяльності передбачає систематичне і неухильне залучення кращих керівників замість такого ж систематичного і неухильного вибування гірших. 5.30. Закон ціннісно-ситуативного управління: успішний розвиток етносу передбачає чітке усвідомлення і постановку цілей і завдань його життєдіяльності, які випливають зі світоглядної й ідеологічної концепції державної влади. При цьому не існує «найкращого» стилю соціального управління, оскільки кожен основний управлінський стиль залежно від конкретної ситуації може бути ефективним або неефективним. Визначальне значення мають його базові цінності, оскільки етнос не може бути зруйнований доти, поки функціонують його базові цінності. При цьому найвищою категорією етносу є Істина, і якщо ця цінність через якісь причини слабшає, може початися процес розкладу етносу. VI. Закони системи управління6.31. Закон єдності системи соціального управління: для системи соціального управління органічно властива єдність, яка визначає основні процеси її функціонування, характер формування і розвитку, що виявляється в нерозривному ланцюзі відносин управління від вищих органів до нижчих ланок, а також у єдності цілей, функцій і методів менеджменту. 6.32. Закон необхідної пропорційності керованої й керуючої підсистем: складність або однорідність керованої підсистеми повинні відповідати такій самій складності або однорідності підсистеми керуючої. 6.33. Закон змінного домінування різних складових і систем соціального управління: соціальне управління завжди системне, з ієрархічною взаємозалежністю, що виявляється в єдності його різних складових і підсистем, кожна з яких на певних етапах соціального розвитку об'єктивно домінує над іншими, обумовлюючи циклічність суспільної потреби в підготовці кадрів відповідного профілю. 6.34. Закон оптимального співвідношення централіза-ції і децентралізації управління: еволюція форм соціального управління має системно-циклічний характер — від виразного децентралізованого на основі одноланкової форми управління, до такого ж виразного централізованого на основі чотириступеневої форми з центром рівноваги на рівні центрально-ієрархічної, двоступеневої форми управління. Послідовне проходження етапів одно-, двох-, трьох-, чотирьохступеневості і знову одноланко-вості в системі соціального управління вказує на завершення глобального управлінського циклу в межах певного соціально-історичного періоду і зародження нового, якісно іншого циклу, а також нового типу організації суспільства. 6.35. Закон участі населення в соціальному упралінні, підвищенні його ефективності і відповідальності: оскільки виробництво матеріальних і духовних благ у суспільстві підпорядковане задоволенню потреб населення, то участь останнього в соціальному управлінні є необхідною умовою підвищення його ефективності і відповідальності. VII. Закони організації7.36. Закон єдності універсальних характеристик організації: процес досягнення мети організації (перша універсальна характеристика) за допомогою зусиль персоналу (друга характеристика) призводить до встановлення ієрархії внутрішньофірмової влади (третя характеристика), яка, спираючись на організаційну культуру і використовуючи матеріальні ресурси (четверта і п'ята характеристики), забезпечує розвиток організації в обраному напрямку. 7.37. Закон менеджменту людських ресурсів: кожен директор — це директор з кадрів, кожен керуючий — це керуючий персоналом, кожен організатор — це організатор людських ресурсів. 7.38. Закон оптимального співвідношення цілей і сти-лів керівництва: унікальність роботи керівника обумовлює різноманіття поєднань цілей організації і стилів керівництва, що завжди передбачає певну ситуативність і комбінованість стилю управління відповідно до цілей організації. 7.39. Закон співвідношення рівнів управління з цілями й персоналом організації: при визначенні ієрархії цілей організа-ції необхідно прагнути до її оптимізації, оскільки від цього залежать ієрархічність структури і величина норми управління. При цьому для досягнення поставлених цілей потрібно тим менше керуючих, чим вищі норми управління, а норми управління тим вищі, чим вища кваліфікація персоналу організації. 7.40. Закон виживання організацій: виживання й ефективність діяльності організацій залежать від періодичної, прогнозованої і перманентної зміни цілей, кадрового складу і керівництва організації. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |