РУБРИКИ |
|
№ 12/2005 | |
архів номерів
Акб на нексию какой аккумулятор подойдет для нексии akb-master.ru.
|
«Індивідуальні» закони менеджменту (закінчення)Георгій ЩОКІН У цьому розділі ми розглянемо закони соціального управління, сформовані відомими теоретиками менеджменту, зокрема концепції Н. Макіа-веллі, Ф. Тейлора, А. Файоля, Г. Емер-сона, Д. Мак-Ґреґора, Л. Урвіка, Ф. Ґерцберґа, А. Маслоу, С. Паркінсо-на й ін. Неперехідне значення для розвитку теорії управління мають ідеї таких відомих учених, як Л. Берталан-фі, О. Богданов, М. Вебер, П. Сорокін, Я. Щепаньський, Т. Котарбінський. Незважаючи на велику кількість різних концепцій соціального управління і законів, що випливають з них, дослідник і менеджер завжди знайдуть щось корисне для себе в кожній з них. Закон управління МакіавелліФахівці називають чотири основних принципи Н. Ма-кіавеллі, що вплинули на становлення і розвиток сучасної теорії соціального управління [7]: а) авторитет, або влада лідера закорінена в підтримці прихильників; б) підлеглі повинні знати, чого вони можуть очікувати від свого лідера, і розуміти, чого він очікує від них; в) лідер повинен мати волю до виживання; г) лідер — завжди взірець мудрості і справедливості для прихильників. Якщо систематизувати іноді суперечливі судження Н. Макіавеллі, то його філософія соціального управління набуває форми цілком конкретних законів менеджменту [7; 9]: 1. Пристрасть до придбання і страх втратити набуте: діями людей, разом із іншими якостями, керує честолюбство. Необхідно з'ясувати, хто більш честолюбний і тому небезпечніший для лідера: той, хто бажає зберегти набуте, чи той, хто прагне набувати. Обидва мотиви до влади, за якими стоїть пристрасть до руйнування, однаково порочні. 2. Переможців не судять: там, де помиляється більшість, не карають нікого. Карають, як правило, за дрібні провини, а за великі нагороджують. 3. Воля до влади: прагнення досягти влади приховує потенційну небезпеку для соціального порядку, гарантом якого може бути тільки той, хто цю владу вже має. Воля до влади не залежить від особистих достоїнств або недоліків, вона діє в людях як об'єктивний закон, який не залежить від їхньої свідомості. При цьому успіх у досягненні влади залежить не стільки від орієнтації на владу, скільки від наявних засобів — грошей, зв'язків, підтримки тощо. Маючи багато, багаті фактично зловживають тим, чим уже володіють, тому «багате» честолюбство небезпечніше від «бідного». 4. Прагнення до свободи: воля, разом із владою, має безсумнівну цінність. Якщо владу часто прагнуть захопити, то свободу — не втратити. 5. Більшість йде за видимістю успіху: для більшості властиво приймати видиме за дійсне, вважати, що досягнутий успіх виправдує будь-які, навіть нечесні засоби. 6. Страх і любов: той, кого бояться, здатний керувати так само легко, як і той, кого люблять. Однак, страх — міцніший і надійніший, а любов досить хитка, оскільки тримається на неміцній основі — людській вдячності. Але вчинити потрібно так, щоб страх не переріс у ненависть. Досягти необхідного не важко, якщо пам'ятати, що головне — не зазіхати на майнові й особисті права підлеглих. 7. Чесний правитель помиляється частіше, ніж розважливий: чесний лідер оцінює людей на свій лад, тобто уявляє їх кращими, ніж вони є, а розважливий — вивчає і використовує те, що є насправді. Домагатися влади і лідерства необхідно за допомогою мотиву любові, однак втримати її можна лише покладаючись на мотив страху. 8. Керівник не має бути щедрим, але має бути рішучим: лідер не може бути щедрим настільки, щоб ця щедрість завдавала йому збитків, однак, коли на шальках ваги соціальне, порядок і стабільність, — правитель не має боятися, що його вважатимуть жорстоким. Щоб перестрахуватися, краще покарати стільки, скільки необхідно, тому що покарання стосуються деяких осіб, а безлад — нещастя для усіх. Народ нехтує насамперед легкодухих, а не рішучих. А от бути добрим — значить стати залежним від підлеглих. Там, де є залежність, виникають нерішучість, малодушність і легковажність, тобто якості, неприпустимі для керівника. 9. Винагороджувати необхідно поступово, а карати залпом: люди мстять, як правило, тільки за легкі образи і кривди, тому покарання повинне бути настільки сильним, щоб позбавити будь-якої можливості до опору. При цьому нагородами і підвищеннями по службі дорожать, коли вони рідкісні, а покарання, навпаки, краще здійснювати відразу й у великих дозах, оскільки одноразова твердість менше роздратовує, ніж розтягнута в часі. Там, де є постійне роздратування людей, успішно керувати неможливо. 10. Для керівника важливо не те, який він є, а те, яким він здається своїм підлеглим: між двома полюсами — бажаним і дійсним — виникає небезпечна напруга (незадоволеність), здатна надломити людину, зробивши її заздрою, підступною або жадібною. Незадоволеність — стимул до руху, який, однак, може перетворитися на перешкоду, тому в усьому потрібна міра. Коли одні люди прагнуть до придбання в міру своїх сил і здібностей, інші не заздритимуть, а хвалитимуть. Погано, коли вони не можуть, але домагаються, не заслуговують, але одержують. Заздрість породжує ворогів, наполегливість — прихильників. Тому керівникові краще бути наполегливим, ніж обачним. 11. Ситуативна відносність соціального управління: те, що добре для одного часу, може бути погано для іншого. Звідси, не можна прагнути встановити демократію в розбещеному суспільстві, або, навпаки, монархію — у волелюбному. Мету варто погоджувати з засобами, а засоби — з обставинами і результатами. Тобто вибір засобів зіставляють із ситуацією, оцінку результату — із засобами, нарешті, усе разом — мета, засоби, ситуація — повинні бути взаємовідповід-ними. 12. Прийняття управлінських рішень: ніколи не можна усунути одну незручність, щоб з цього не виникла інша. Якщо правитель хоче зробити народ сильним і великим, то доведеться виховати в ньому якості, завдяки яким уже не можна буде керувати ним на свій розсуд. Якщо залишити слабким і нечисленним, щоб мати можливість легко керувати, він стане настільки незначним, що не зуміє зберегти свою незалежність і національну владу. Тому, приймаючи управлінські рішення, лідер повинен ретельно зважувати, на стороні якого з них менше незручностей. Його і варто брати за основу, оскільки бездоганних рішень не буває. Закони ЕмерсонаМ. Емерсон у роботі «Дванадцять принципів продуктивності» (1911) розглянув і сформулював закономірності управління підприємствами, вперше вказавши на необхідність і доцільність комплексного підходу до організації виробництва і управління [12; 13]:
Закони Файоля й УрвікаА. Файоль у своїй основній праці «Загальна і промислова адміністрація» (1923) намагався розробити загальний підхід до аналізу діяльності адміністрації і сформулювати на цій основі деякі обов'язкові принципи адміністрування. Аналізуючи адміністрування, Файоль виділив п'ять його основних складових: передбачення, планування, організація, координування і контроль. Керувати, — стверджував він, — це вести підприємство до мети, витягаючи максимальні можливості з усіх наявних у розпорядженні ресурсів. Файоль уперше вказав на необхідність створення штабів (функціональних підрозділів апарату управління), які не повинні керувати, а забезпечувати підготовку й удосконалення організації управління. Він також сформулював основні принципи адміністрування: поділ праці, влада (авторитет і відповідальність), дисципліна, єдність командування і керівництва, підпорядкування індивідуальних інтересів загальним, адекватна винагорода, централізація, скалярний ланцюг (лінія влади), порядок, рівність, стійкість посад кадрового складу, ініціатива, корпоративний дух [12; 13]. Основні положення А. Файоля розвив і поглибив Л. Урвік, який основну увагу приділив розробці законів і принципів організації [12]: 1. Відповідність людей і структури: спочатку варто детально розробити структуру організації, а потім підібрати фахівців, які щонайбільше відповідають вимогам структури. 2. Створення спеціального і генерального штабів: основною функцією спеціального штабу повинна бути розробка рекомендацій для керівника організації; основні завдання генерального штабу — підготовка і передача наказів керівника, контроль поточної роботи і допомога керівництву в координації діяльності «штабних» фахівців. 3. Порівнюваність прав і відповідальності: недостатньо покладати на лінійних керівників тільки відповідальність за якусь діяльність, необхідно також делегувати їм владу, яка відповідає рівню їхньої відповідальності. 4. Діапазон контролю: оптимальна кількість осіб, безпосередньо підлеглих одному керівнику (такий діапазон становить величину 7±2, тобто кількість безпосередніх підлеглих може коливатися від 5 до 9 осіб). 5. Спеціалізація: можливі три типи спеціалізації управління — за метою, за операцією, за типом споживача або географічною ознакою. 6. Визначеність: для кожної посади варто письмово визначити права, обов'язки, відповідальність, відносини і зв'язки з іншими особами. Закони Тейлора і ФордаЗ ім'ям Ф. Тейлора пов'язане виникнення сучасної науки управління. Основні положення своєї теорії менеджменту він виклав у роботах «Управління фабрикою» (1903), «Принципи наукового управління» (1911), «Показання перед спеціальною комісією конгресу» (1912). В основі системи управління Тейлора — методи раціоналізації праці окремих робітників, що обумовили перебудову процесу виробництва і відповідно організацію процесу управління. Основні положення теорії Тейлора такі [12; 13]: 1) створення наукового фундаменту, який замінить старі, традиційні методи роботи, наукове дослідження кожного його елементу; 2) добір працівників на основі наукових критеріїв, їхнє тренування і навчання; 3) співробітництво адміністрації і працівників по практичному впровадженню науково обґрунтованої системи організації праці; 4) рівномірний розподіл праці і відповідальності між адміністрацією й іншими працівниками. Вдосконалюванням організації виробництва і управління займався відомий підприємець Г. Форд, який зробив крок вперед у використанні системи Ф. Тейлора і який застосував її в масовому виробництві, що вимагало відповідної організації системи менеджменту. Для цього Форд застосував такі принципи організації управління [12; 13]:
Закони бюрократії Макса ВебераАвтор теорії бюрократії М. Вебер трактує організацію як інструмент для досягнення групових цілей. Його модель організації — це структура керованих частин. Такі структури Вебер вважав знаряддям, спеціально створеним в інтересах ефективного здійснення групових намірів і планових перетворень, що передбачає [2; 6]:
Закони бюрократизації ПаркінсонаЦі закони сформулював англійський дослідник С. Паркінсон [11]: • закон «зростаючої піраміди»: чиновник збільшує кількість підлеглих, а не суперників. Чиновники працюють один на одного, тому середній приріст штатів у бюрократичній організації становить 5, 75 % у рік; • закон «коефіцієнта марності»: кабінети, комісії, президії та інші органи управління втрачають реальну владу, коли їхніх членів стає понад 21. У середньому «коефіцієнт марності» кабінетів коливається між 19–22 членами; • закон «нової будівлі»: адміністративна будівля досягає досконалості тільки тоді, коли установа занепадає. Іншими словами, налагоджене влаштування будинку — симптом занепаду. Досконалість — це довершеність, а довершеність — це смерть; • закон «хвороби Паркінсона»: перший симптом полягає в тому, що серед співробітників з'являється людина, у якій поєднані повна профнепридатність і заздрість до чужих успіхів; друга стадія хвороби настає тоді, коли носій бюрократичної «зарази» хоча б незначною мірою проривається до влади (його легко впізнати по завзятості, з якою він виживає здібніших, і не дає просунутися тим, які можуть виявитися здібнішими в майбутньому); третя стадія настає тоді, коли у всій установі, знизу доверху, немає жодної придатної людини. «Лікування»: на першій стадії створити обстановку нетерпимості до профнепридатних; на другій — варто застосовувати «хірургічне» втручання (ефективний, наприклад, метод регулярної «прополки» при атестації кадрів); на третій стадії «хвора» установа вилікувати себе не може і будь-яке «лікування» повинне надійти ззовні. Закони організації Щепанського і КотарбинськогоПольський дослідник Я. Щепанський вбачав основу соціального порядку в реалізації обсягу сподівань індивіда через задоволення його потреб у межах, визначених системою інститутів, санкцій і цінностей. Порядок порушується, якщо сподівання не здійснюються або дає «збій» функціонування інститутів і систем соціального контролю, після чого організація входить у смугу радикальних змін. Іншими словами, стійкість організації забезпечує задоволення соціальних потреб, а нестійкість спричиняє соціальну дезорганізацію. Отже, організація відрізняється від структури: структура — це упорядкування складових елементів цілого за певним принципом, що уможливлює функціонування цілого, тобто структура — це будівля цілого, а організація — його функціонування [6]. Я. Щепанський виділяє чотири механізми допуску протиріч і забезпечення внутрішньої згуртованості організацій [6; 16]: 1) створення управлінського ядра і надання йому владних повноважень, тобто створення системи санкцій, що повинна забезпечити єдність дій через постійний контроль за виконанням обов'язків усіма членами групи; 2) створення соціальних механізмів для вироблення компромісів між антагоністами (індивідами або групами) з метою досягнення формальної згоди і формальної єдності дій; 3) застосовувати голосування загальних зборів, коли дискусія не призводить до взаєморозуміння; 4) досягнення інтеграції на основі дискусії, що призводить до загальної згоди.
Інший відомий польський дослідник Т. Ко-тарбинський стверджував, що «будь-яка добра справа, задумана в межах порочної системи, рано чи пізно буде нейтралізована цією системою» [3]. Тому необхідно пам'ятати, що основним системоутворюючим елементом будь-якої організації і всієї системи управління є люди — кадри, персонал, людські ресурси. Рух кадрів, тобто елементів цієї системи, пов'язаний з: а) пошуком їхнього резерву (профорієнтацією); б) оцінкою їхньої професійної придатності (добором і підготовкою); в) включенням їх у структуру організації (соціальною і професійною адаптацією); г) оптимальним застосуванням їхніх здібностей (раціональним використанням) [4; 6; 14]. Закони мотивації Мак-Ґреґора, Ґерцберґа і МаслоуБазові теорії сучасного менеджменту пропонують конкретні заходи для його вдосконалення на основі масових форм залучення працівників до участі в управлінні. Наприклад, Д. Мак-Ґреґор сформулював дві теорії, що характеризують різні уявлення керівників про ставлення працівників до роботи [1]: • «теорія Х» стверджує, що середній працівник ледачий, недостатньо розвинений, прагне уникнути праці, «тому його необхідно постійно підганяти, примушувати, контролювати, скеровувати, погрожувати йому покаранням, щоб він працював постійно і напружено для досягнення цілей організації. Працівник загалом бажає, щоб ним керували, він прагне уникнути відповідальності, порівняно не честолюбний і найбільше турбується про свою безпеку; • «теорія Y» виходить з того, що середній працівник при відповідній підготовці й умовах не тільки бере на себе відповідальність, а й прагне до неї. При цьому зусилля, прикладені працівниками для досягнення поставлених цілей, пропорційні очікуваним винагородам. Здатність виявляти фантазію, винахідливість і творчий підхід до вирішення проблем організації властиві радше більшості (а не меншості) людей. Істина завжди перебуває ближче до середини між цими двома протилежними підходами до раціонального використання людських ресурсів. Вона описана у синтезованій «теорії Z», яка передбачає оптимальне поєднання владної спонуки до праці й індивідуальної зацікавленості працівників у високих результатах. Основним показником реалізації такого підходу є загальна задоволеність працею в організації. До такого організаційного підходу близька теорія мотиваційної гігієни Ф. Ґерцберґа, в основі якої — теза про те, що праця, яка приносить задоволення, сприяє психологічному здоров'ю її виконавців. Такі фактори, як трудові успіхи, визнання заслуг, сам процес праці, міра відповідальності, службовий і професійний ріст, підсилюють позитивні мотиви поведінки працівника, оскільки підвищують рівень його задоволеності своєю працею. Однак мотивація праці може бути і негативною, тобто можуть діяти фактори, що перешкоджають задоволеності працівника працею: відсутність гарантій збереження роботи, недостатньо високий соціальний статус, неефективна кадрова політика адміністрації, несприятливі умови праці, незадовільні особисті стосунки тощо. Загалом, низька якість виготовленої продукції, незадовільна продуктивність праці, висока плинність кадрів в організації пов'язані саме з цими факторами і багато в чому можуть пояснюватися теорією мотиваційної гігієни [8; 10; 14]. Можливість пояснення характеру впливу зовнішніх і внутрішніх факторів на поведінку працівника може дати теорія ієрархії потреб А. Мас-лоу, яка класифікує цілі індивідуума за ступенем їхньої значимості: фізіологічні потреби ® потреба безпеки ® потреба належати до соціальної групи ® потреба в повазі до себе ® потреба самоствердження. Ус і ці п'ять основних видів потреб можуть виявлятися одночасно, однак тут діє певна закономірність, відповідно до якої задоволення наступних видів потреб можливе тільки при задоволенні попередніх (починаючи з найнижчих — фізіологічних) [1; 14]. Замість висновку: кілька порад бізнесменам і менеджерамЦі поради випрацювані в багаторічній підприємницькій та управлінській діяльності автора, який сподівається, що вони будуть корисними для колег. 10 порад бізнесменам-початківцям1. Поки ви молоді, не бійтеся захоплюватися — людьми, спортом, подорожами, різними заняттями і ремеслами. Скарбниця досвіду складається, в основному, з наших різноманітних захоплень молодості. 2. Ніколи не ставте перед собою і своїм колективом єдиної мети: заробити гроші. Гроші — це лише засіб для досягнення мети. Мета ж повинна, по можливості, виправдовувати сенс вашого життя. 3. У кожному «плюсі» є свій «мінус» і в кожному «мінусі» — свій «плюс». Тому вчіться брати корисне навіть із «пікових» ситуацій, і ніколи не втрачайте голови в період запаморочливих успіхів. 4. Негативний результат — теж результат, а не привід для опускання рук. Розумний, як відомо, вчиться на власних помилках, мудрий — на помилках інших.
5. Вчіться виступати привселюдно, висловлювати свої думки вголос, поводитися серед багатьох людей невимушено і впевнено. Спочатку використовуйте для цього будь-яку можливість, тому що тільки досвід формує нашу майстерність і природну самовпевненість. 6. Не бійтеся брати гроші в кредит, але бійтеся неповернених боргів. Беріть у борг рівно стільки, скільки зможете віддати при будь-якому збігу обставин, і давайте в борг тільки тоді, коли знаєте, як зможете його повернути. 7. Вкладайте гроші в персонал, його навчання, розвиток і добробут, але коли переконаєтеся, що підібраний вами персонал заслуговує цього. Інакше можна залишитися без грошей і без персоналу, який, «вставши на ноги» за ваші кошти, піде на пошуки ще більшої «дарівщини». 8. Не втрачайте часу на безнадійних працівників. Якщо можете, запропонуєте їм іншу роботу, якщо ні — чесно «розійдіться». 9. Відкривайте щоразу нові і нові види діяльності, але бійтеся «всеїдності». Займайтеся завжди тільки тим, чим ви професійно володієте. Дилетантство — це не та дорога, яка веде до успіху в бізнесі. 10. Платіть податки і ведіть свій бізнес чесно. Це економічно і морально вигідно. Пора «дикого ринку» — явище минуле, майбутнє підприємництва — доля інтелектуалів, а не бандитів. 10 порад менеджерам-початківцям1. Частіше прислухайтеся до себе, уважніше ставтеся до своїх інтересів, вивчайте свої бажання, тому що, як сказав Ґете, «наші бажання — передчуття схованих у нас здібностей, провісники того, що ми в стані зробити». 2. Нічого не бійтеся, крім власних поганих учинків, не соромтеся виразити свої домагання, тому що, як сказано в Писанні, стукайте — і вам відчиниться. 3. Додержуйтесь заповіту Льва Толстого: «Роби, що повинен робити, і нехай буде, що буде!». Як треба робити — завжди знає ваша Совість, потрібно тільки до неї частіше прислухатися. 4. Нехай завжди ваші руки будуть «у чорнилі». Вчіться щодня, використовуйте будь-який зручний час для пізнання нового і корисного. Не пропускайте жодної можливості підвищити свою кваліфікацію. 5. Ставте перед собою важкодосяжні, але реальні цілі. Просувайтеся до них поетапно, планово, вирішуючи на кожному етапі щоразу складніші завдання, оскільки «дорогу подужає той, хто йде». 6. Ніколи не фліртуйте на роботі з колегами і підлеглими, не заводьте «службових романів». Це не тільки негідно, а й нешанобливо щодо професії, яка вас годує. 7. Не поступайтеся принципами. Жодна посада і привілеї не вартують втрати самоповаги. 8. Піклуйтеся про підлеглих і не дозволяйте, щоб їх ображали. Бійтеся втратити їхню довіру, але не бійтеся бути вимогливим. Поки ви начальник — тільки ви відповідальні за долі підлеглих вам людей. 9. Пам'ятайте, що в другій половині життя людина сама відповідає за красу свого обличчя. Намагайтеся, щоб ваші думки, почуття і вчинки, які завжди залишають слід на вашому зовнішньому вигляді, були шляхетні. 10. Формула людського щастя проста: улюблена родина + улюблена робота. Прагніть, щоб вранці ви постійно з радістю поспішали на роботу, а ввечері з такою самою радістю квапилися додому. 10 порад визнаним керівникам1. Знайдіть свою «нішу» на ринку товарів і послуг, вивчіть усе, що було зроблено до вас у цій галузі. Розробляйте цю «нішу» і постійно вдосконалюйте свою діяльність так, щоб ваш прихід у цю сферу не міг бути непоміченим. 2. Намагайтеся, щоб ваша організація була в усьому першою і залишалася єдиною. Прагніть, щоб ваш стиль діяльності був пізнаваний серед усіх конкурентів, а ваша фірмова марка — завжди надійною і престижною. 3. Домагайтеся створення і поширення в організації «корпоративного духу», «фірмового патріотизму» через створення і впровадження в колектив системи цінностей, норм, взірців для наслідування, різних церемоній. Організація — це «міні-держава», де існують свої ідеали, закони, герої і ритуали. 4. Пам'ятайте, що кожен працівник має виконувати вказівки тільки одного начальника, а нести повну відповідальність за результати його роботи перед вищим керівництвом повинен тільки його безпосередній керівник, оскільки «не можна осягнути неосяжне», тобто керувати одночасно всіма працівниками організації. 5. Колектив повинен формуватися за принципом «необхідної розмаїтості», відповідно до якого підрозділ поєднує представників різної статі, віку, темпераменту і здібностей, забезпечуючи при цьому природну гармонію соціального цілого. 6. Проводьте наради регулярно, планово, але у справі. Не бійтеся відміняти їх, коли обговорювати, власне кажучи, нічого. 7. Керувати — це спонукати інших працювати, використовуючи всі припустимі мораллю і правом мотивуючі способи: від твердого стягнення до делегування найширших повноважень і привілеїв. Головне при цьому — дотримання дистанції. Як сказав О. С. Пушкін, «ти цар — живи один». 8. Не бійтеся відстоювати свої інтереси. Це ваша країна, ваш колектив, ваша родина. І вам ніколи не має бути байдуже, хто прийде вам на зміну, де будуть жити ваші діти й онуки. Заради цього варто іноді «псувати нерви» і періодично «вплутуватися в бійку». 9. Піклуйтеся про своє чесне ім'я, збільшуйте славу своєї організації, підтримуйте престиж своєї професії. Це фундамент, на якому будується ваше професійне благополуччя, благополуччя членів вашого колективу і їхніх родин. 10. Поважайте своїх конкурентів і партнерів, не втомлюйтеся вчитися від них усього нового і не бійтеся ділитися своїм досвідом, тому що завжди одержує тільки той, хто віддає. При цьому пам'ятайте, що згідно з давньокитайським мислителем, найбільш успішний керівник не той, хто увесь час серед підлеглих і який прагне вникнути в усі справи, а той, про якого в добре налагодженій системі управління більшість підлег
* Закінчення. Початок в № 3–5, 7–11 за 2005 р. Література 1. Библиотека управляющего персоналом: мировой опыт / Сост. В. И. Яровой; Под ред. Г. В. Щёкина. — К., 1994. 2. Вебер М. Избр. произведения: Пер. с нем. — М., 1990. 3. Дробноход М. Захмарена Україна: чи знайдемо вихід? // ПЕРСОНАЛ. — 2003. — № 4–5. 4. Забродин Ю. М. Теоретические и практические проблемы психологии производственной организации // Социально-психологическая служба промышленного предприятия. — Курган, 1983. 5. Зимичев А. М. Психология политической борьбы. — К., 1992. 6. Казмиренко В. П. Социальная психология организаций. — К., 1993. 7. Кравченко А. И. Макиавелли: технология эффективного лидерства // Социол. исслед. — 1993. — № 6. 8. Липсиц И. В. Секреты умелого руководителя. — М., 1991. 9. Макиавелли Н. Государь: Пер. с итал. — М., 1990. 10. Обер-Крис Д. Управление предприятием: Классика менеджмента: Пер. с франц. — М., 1997. 11. Паркинсон С. Законы Паркинсона: Пер. с англ. — М., 1989. 12. Теория управления социалистическим производством / Под ред. О. В. Козловой. — М., 1983. 13. Управление — это наука и искусство / А. Файоль, Г. Эмерсон, Ф. Тэйлор, Г. Форд. — М., 1992. 14. Щёкин Г. Как эффективно управлять людьми: психология кадрового менеджмента. — К., 1999. 15. Щепаньский Я. Элементарные понятия социологии. — М., 1969. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |