РУБРИКИ |
|||||||||||
№ 1/2005 | |||||||||||
архів номерів
|
Адаптація керівника-початківця до управлінської діяльностіАлла КУШНІР, старший викладач психологічних дисциплін Українського гуманітарного інституту, смт Буча Київської області Реальність існування захисних механізмів визнають багато психологів (Х. Морган, Г. Мюррей, С. Л. Рубінштейн, Д. Б. Узнадзе, А. Фрейд, З. Фрейд, Т. С. Яценко та ін.). Важливо з'ясувати, про який вид людської активності йдеться. Ми вважаємо, що психологічна захисна активність — це мимовільна активність суб'єкта, яка не повністю узгоджується із вербалізованими намірами і цілями. При психологічному захисті суб'єкт (у нашому прикладі —ке-рівник-початківець) не завжди усвідомлює доцільність своїх дій. Нам близька позиція Т. С. Яценко, яка вважає, що психологічний захист суб'єкта має таку структуру:
Категорія спрямованості пов'язана з виявленням особливостей ідеалізованого «Я» суб'єкта; категорія мети — з виявленням механізму психологічного захисту; категорія цінностей залежить від його умовних цінностей. Категорія засобів визначається засобами захисту. Категорія результатів пов'язана з результатами захисної активності суб'єкта. Усі ці категорії тісно пов'язані між собою і об'єднані ієрархічною залежністю. Це дає змогу говорити про систему психологічного захисту, в якій найголовнішим компонентом, який виконує організуючу функцію стосовно інших, є ідеалізоване «Я». Система психологічного захисту впливає на адаптацію керівників-початківців до управлінської діяльності. Суб'єктивно це виявляється у відчутті психологічного дискомфорту в службових ситуаціях, переживанні негативних емоцій тощо. Об'єктивними виявами при захисній активності можуть бути завищена вимогливість до себе самого й підлеглих, уникання проблемних ситуацій, якщо молодий керівник не впевнений у своєму успіху, зниження ефективності керівництва в цілому. Функціонування психологічного захисту створює певною мірою беззахисність суб'єкта. Причини цього явища такі. 1. Насамперед, це відхід від реальності, яким пронизана вся захисна діяльність суб'єкта, починаючи від ідеалізації «Я» і умовності цінностей, що призводить до дезадаптації. 2. Центрація на власному «Я» при одночасній тенденції до зменшення значимості «Я» іншої людини (у системі «керівник-підлеглий» це, як правило, підлеглий). Це спричиняє негативну реакцію з боку оточення і деструктивно відображається на взаємодії з ним. 3. Звуження, перекручування і блокування зворотного зв'язку, який не влаштовує своє «Я». Останнє створює в психіці суб'єкта ефект, який можна назвати «закритість для нового досвіду». Це гальмує розвиток і реалізацію особистісного потенціалу керівника. 4. Через наявні перекручування особистість, яка захищається, поступово перестає довіряти сама собі, що призводить до формування в цілому системи дій, спрямованих на повторний огляд психологічних якостей партнера, а також власних почуттів і висновків. Така психологічна недовіра до себе і до партнера деструктивно впливає на спілкування і взаємодію, знижує захищеність особистості. 5. Неусвідомлювані аспекти функціонування психологічного захисту знижують рівень контролю і свободи дій у виборі. Захисні дії внутрішньо визначені, тому погано узгоджуються з обставинами службової ситуації. Суб'єкт при цьому обмежений у використанні особистісного потенціалу, професійних знань, що знижує його психологічну і соціальну захищеність. Остання частопорушує контакт з іншими людьми, зокрема з підлеглими. Виникають психологічні бар'єри у спілкуванні, стає неможливою свідома вольова зміна негативних якостей, які через захист керівник заперечує, вважаючи їх неіснуючими. Ус е це зумовлює справжні причини труднощів адаптації до управлінської діяльності, унеможливлює критичний аналіз власних негативних якостей і гіперболізацію таких якостей в інших (найчастіше підлеглих), егоїстичне прагнення до ствердження свого «Я». Особливо деструктивною для взаємодії керівника з підлеглими є тенденція до знецінювання якостей іншої людини, дискредитація її достоїнств, а також прагнення до маніпулювання її поведінкою. При захисній активності спостерігається також блокування почуття подяки. Вияв добра з боку інших людей сприймається крізь значимість власного «Я» як належне. Мало того, вияв добрих намірів з боку інших може відкидатися через тенденцію «відходу в себе», дотримання дистанції. Особистості, що захищається, потенційно властива недоброзичливість, а через це і підозрілість, що є наслідком проектування власних почуттів на іншу особистість, а також підвищене почуття тривоги, породжуване частковими невдачами, які вважають провиною інших людей. Наслідками захисної системи особистості є також психічні якості, властивості і стани, які вкрай небажані для керівника, оскільки заважають його успішній адаптації до управлінської діяльності, встановленню нормальних відносин із підлеглими. Як уже зазначалось, при психологічному захисті у суб'єкта розвивається однобічна підвищена чутливість до інформації, яка стосується достоїнств свого «Я». При цьому він, як правило, виявляє байдужість і навіть жорстокість до іншої людини, якщо вчинки останньої не збігаються з його захисними бажаннями й цілями, незважаючи на те, що сам він може бути людиною вкрай вразливою. Крім того, керівник має чітко виражені й важкопере-борювані труднощі з прийняттям певної частини підлеглих, чиї цінності і захисні засоби не відповідають наявним у нього. У такому випадку виникає проблема: якщо визнати достоїнства інших, то варто поставити під сумнів власні цінності і засоби, тобто і достоїнства свого «Я». Захист таким чином спрацьовує однозначно — неприйняття цієї частини підлеглих. Загальна професійна дезадаптація керівника полягає в тому, що він при розвиненому захисті, прагнучи до задоволення власних бажань, дуже слабко й перекручено трактує бажання підлеглих. Іншими труднощами адаптації керівника-початківця при існуванні захисту є пошук винного за невдачу у партнері, як правило, підлеглому, або в зовнішніх обставинах. Причину своїх невдач він шукатиме (і знаходитиме) лише у виправдувальному для себе аспекті: у недосконалості вузівської підготовки, законів, лінії підлеглих, їх слабкій професійній підготовці тощо. Але при цьому керівник-початківець не зосереджуватиметься на своїх особливостях, оскільки саме вони і спричиняють ті чи інші складності. Таким чином, створюється небезпека неусвідомлення тих особливостей поведінки, зміна яких могла б призвести до успішного опанування управлінською діяльністю. Нездатність молодого керівника віднайти справжню причину невдачі й успіху призводить до того, що внаслідок стереотипності непродуктивних психологічних підходів до аналізу своєї діяльності, а також діяльності своїх колег у нього притупляються, а не розвиваються комунікативні й організаторські здібності. У цьому випадку спроби аналізу власних прорахунків, як правило, потрапляють у замкнуте коло, що врешті створює у керівника відчуття психологічної безпорадності, незахищеності, безвиході. Досвід доводить, що усунення психологічного захисту суб'єкта через інформування або звичайне розширення його академічних знань в галузі психології практично неможливе. Захисна активність особистості може бути усунута тільки через цілісне включення в таке спілкування, що дасть змогу досліджувати себе, виявляти й розв'язувати свої внутрішні проблеми, пов'язані з неусвідомлюваними аспектами власної психіки. А такі можливості для керівника розкриваються на різноманітних інтерактивно-комунікативних заняттях. Література 1. Абрамова Г. С. Введение в практическую психологию. — М.: Международная педагогическая академия, 1994. 2. Авдеев В. В. Психотехнология решения проблемных ситуаций. — М.: Мысль, 1994. 3. Актуальные проблемы управления персоналом / Под ред. Ю. П. Платонова. — СПб.: Издательский дом «Питер», 1997. 4. Ансофф И. Стратегическое управление. — М.: Экономика, 1989. 5. Гаєвський Б. А. Основи науки управління. — К.: МАУП, 1996. 6. Бурлачук Ф. Л., Морозов С. М. Словарь-справочник по психологической диагностике. — К.: Наукова думка, 1989. 7. Капица В. Ф., Мокряк В. П., Родин В. Е. Культура управления персоналом. — Кривой Рог, 1997. 8. Мясищев В. Н. Психология отношений. — М.: Изд-во «Институт практической психологии». — Воронеж: Изд-во НПО «МОДЭК», 1995. 9. Узнадзе Д. Н. Психологические исследования. — М.: Наука, 1966. |
||||||||||
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |