головнаконтактна інформація
Персонал - журнал інтелектуальної еліти РУБРИКИ
№ 10/2005 
Персонал № 10/2005
архів номерів
рік: 2008   2007   2006   2005   
2004   2003   2002
Аналітичний щотижневик Персонал-плюс







Дослідження вибірковості уваги

Тест

Мета дослідження: визначити рівень вибірковості уваги.

Матеріал й устаткування: тестовий бланк, олівець і секундомір.

Процедура дослідження

Дослідження проводять у парах, які складаються з експериментатора й випробовуваного. Експериментатор читає випробовуваному інструкцію, пред'являє тес­товий бланк і фіксує час виконання завдання.

Інструкція випробовуваному: «Вам дадуть тест із надрукованими у ньому у рядок буквами й словами. Відшукайте й підкресліть у ньому слова. Намагайтеся не пропустити жодного слова, працюйте швидко, оскільки час фіксується. Якщо все зрозуміло й немає пи­тань, тоді «Почали!»

Тестовий бланк виглядає так:

Випробовуваний

Експериментатор:

Тест

бсонцевтргшоцрайонзгуцновинахеьгчафактуекіспиттроч ягшгцпрокуроргцрсеабестеоріяєнтсджзбьамхокейтронциуршро фшуйгзхтелевізорболджшзхюелгшьбпам'ятьшогхєюжиидрошлптсл хенздвосприйняттяйцукєндшизхьвафиапролдблюбовабфирплослдкі есласпектакльячсимтьбаюжюєрадістьвуфцпеждлорпнародшмвть ліжьхегнеекуифйшрепортажзждорлафивюефбьдьконкурсзжшнапт йфячицувскапрособистістьехжеьеюдшшглоджепрплаваннядтлжкваи езбьтрлшшжнпркивкомедіяшлдкцуйфвідчаййфрячатлджетьбюн хтьфтасєнлабораторіягшдшнруцгргшщтлрпідставазшеремитдт нтаопрукгвмстрпсихіатріябплмстчьйфяомтзацеьантзахтдкнноп

Після досліду випробовуваний звітує про те, як він виконував запропоноване завдання.

Обробка й аналіз результатів

Показниками вибірковості уваги в цьому досліджен­ні є час виконання завдання й кількість помилок і пропусків при відшуканні й підкресленні слів. Разом у цьо­му тесті 25 слів: сонце, район, новина, факт, екзамен, прокурор, теорія, хокей, трон, телевізор, пам'ять, сприй­няття, любов, спектакль, радість, народ, репортаж, кон­курс, особистість, плавання, комедія, відчай, лаборато­рія, основа, психіатрія.

Результати оцінюють за допомогою шкали оцінок, в якій бали нараховують залежно від витраченого на пошук слів часу. За кожне пропущене слово знижується один бал.

Бали в шкалі оцінок дають змогу встановити абсолютні величини якісних оцінок рівня вибірковості уваги. У випадку, коли у випробовуваного від 0 до 3 балів, то важливо за самозвітом й спостереженням під час тесту з'ясувати причину слабкоївибірковості. Це можуть бути: стан сильного емоційного переживання, зовнішні перешкоди, які призвели до фрустрації випробуваного, приховане небажання тестуватися тощо.

У переважній більшості випадків є зв'язок пропущених і знайдених слів з індивідуальним досвідом і діяльністю людини, яку тестують.

Вибірковість уваги можна тренувати. Існують вправи, схожі до запропонованого тесту, для її покращання. Дуже високий рівень вибірковості уваги — це свідчення феноменальної психічної активності людини.

Час (у с.)

Бал

Рівень вибірко­вості уваги

250 і більше

0

I низький

240–249

1

I низький

230–239

2

I низький

220–229

3

I низький

210–119

4

I низький

200–209

5

I низький

190–199

6

II середній

180–189

7

II середній

170–179

8

II середній

160–169

9

II середній

150–159

10

II середній

140–149

11

II середній

130–139

12

II середній

120–129

13

II середній

110–119

14

III високий

100–109

15

III високий

90–99

16

III високий

80–89

17

III високий

70–79

18

III високий

60–69

19

III високий

Менше 60

20

IV дуже високий

 

За матеріалами: Пашукова Т. И.,
Допира А. И., Дьяконов Г. В.
Психологические исследования:
Практикум по общей психологии для студентов
педагогических вузов.
Учеб. пособие. — М.: Изд-во «Институт
практической психологии», 1996.



передплатний індекс 09881 про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту