РУБРИКИ |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
№ 9/2005 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
архів номерів
|
Найбільша компанія світу — найдешевшаВіра ЄВТУШИНА Американський журнал Fortune опублікував список 500 найбільших компаній світу за підсумками 2004 року. Оцінюючи бізнес за обсягом продажів, журнал віддав першість американській мережі дешевих супермаркетів Wal-Mart із річним оборотом 288,189 млрд доларів. Ця успішна компанія очолює почесний список уже четвертий рік поспіль. Провідні менеджери світу пов'язують успіхи Wal-Mart не стільки з низькими цінами, скільки з технологічними новинками. Наприклад, базами даних, які дали змогу їй ще раніше виявити, що під час навали ураганів і торнадо на узбережжі США підвищується попит на такі несподівані товари, як настільні ігри й відкри-вачки. Але у всякому разі, найбільша компанія світу всім завдячує насамперед своєму засновникові — геніальному Семо-ві Уолтону. Його визнано королем роздрібної торгівлі кінця XX століття. Бізнесменові вдалося перетворити за кілька десятиліть маленький магазин у центрі провінційного містечка у найбільшу в світі мережу роздрібної торгівлі. Багатий досвід у веденні торговельного бізнесу став матеріалом для написання книги, у якій він ділиться із читачами своїми життєвими спостереженнями й діловими порадами. Книга називається дуже просто: «Зроблено в Америці: як я створив Wal-Mart». Тут йдеться про натхнення, оптимізм, сміливість і важку працю. Дуже скромний, але завжди впевнений у своїх силах і можливостях, Сем Уолтон ділиться своїми спостереженнями, чесно й відверто розповідає про «правила дорожнього руху» у великому бізнесі. Ми розповімо читачам про найцікавіші з них. Наприклад, «Економія на всьому і у всьому». Цей принцип ліг в основу створення найпершого магазину Сема Уолтона. 1945 року в містечку Нью-порт (штат Арканзас), де проживало лише 4 тис. чоловік він, позичивши в тестя 20 тис. дол., орендував за франчайзингом універсальний магазин мережі «Батлер Бразерс». У ньому Уолтон запровадив систему самообслуговування й до мінімуму звів витрати. Це дало змогу знизити торговельну націнку. Обороти цілком звичайної, не цікавої до цього моменту торговельної точки стали зростати, і вона перетворилася в найприбутковіший магазин міста. Ще в 60-і роки Сем Уолтон першим звернув увагу на поступовий відтік населення з міст до передмість, а також на вищий рівень цін на недорогі товари у передмістях. Скориставшись з дешевини землі, він розпочав будівництво великих і недорогих супермаркетів. У результаті люди почали їздити на закупівлі не з околиці до центру, а навпаки, — з центру на околицю. 1962 року, коли в Арканзасі відкрився перший магазин Wal-Mart, де продавали одяг за зниженими цінами, ніхто не міг передбачити, що через 40 років він перетвориться у найбільшу в світі корпорацію. На першому супермаркеті красувався великий плакат: «We Sell For Less» — «Ми продаємо дешевше». Усе. Крапка. «Продавати дешевше» — основа бізнес-культури Wal-Mart. Через п'ять років, 1967 року, кількість магазинів Сема Уолтона збільшилася до 24, оборот компанії сягнув 12 млн доларів. А вже 1979 року Wal-Mart заробила свій перший мільярд — перший випадок в історії американського бізнесу, коли компанія досягла таких результатів менш ніж за 20 років. Незважаючи на великі заробітки, компанія й далі заощаджувала на всьому. Для цього мережі магазинів відкривали в невеликих населених пунктах, а дешеві складські приміщення купували на околицях. У магазинах Wal-Mart уперше в історії рітейлу каси почали розташовувати при виході з торговельного залу, що дало змогу обслуговувати більше покупців меншою кількістю продавців. Всі магазини Wal-Mart приваблювали покупців, повідомляючи про вигідні знижки. Низьких цін вдається досягати завдяки поставкам за принципом «купуй назад». Це означає, що якщо продається не весь товар, залишок повертають постачальникові без компенсації вартості товару. Але, здавалося б, за такої невигідної для постачальників схеми, стати постачальником товару в Wal-Mart дуже важко, оскільки працює ціла система відбору. Заощаджувати неабияк компанії Wal-Mart допомогли й реформи, що ґрунтувалися на впровадженні високих технологій. Так, Wal-Mart однією з перших стала використовувати комп'ютери, штрих--коди, безпровідні апарати сканування. 1987 року компанія виклала величезні гроші на покупку власного супутника для здійснення оплати за плас-тиковими картками, що уможливило значно швидше обслуговувати клієнтів. Згодом супутниковий зв'язок об'єднав у інформаційну мережу тисячі магазинів, торговельні склади й навіть водіїв вантажівок, які постачали товари в магазини корпорації по всій країні. Витрати на ІТ були вражаючими, однак компанія завжди вибирала лише ті рішення, що могли сприяти основному чинникові її конкурентноздатності — зниженню цін. Водночас вивчають дрібні можливості скорочення витрат: коли їх запроваджують у масштабах величезної торговельної мережі, загальна економія сягає значних сум. Нині всі торговельні мережі відстежують точний час купівель для отримання інформації про завантаженість кас. А компанія Wal-Mart першою здогадалася використати цю інформацію для того, щоб оперативно передбачати простої або надмірне завантаження касирів. За цими прогнозами або заздалегідь наймаються люди на неповний робочий день у години пік, або вільних касирів використовують на інших роботах. Удосконалювати настільки напружений та об'ємний торговельний бізнес Семові Уолтону допомагала вся родина: дружина Олена, брат Джеймс Уол-тон, тесть, шурин, а згодом — діти й онуки. Так, його син Джон Уолтон до трагічної загибелі в авіакатастрофі в червні 2005 року входив до Ради директорів Wal-Mart, яка здійснювала кураторство над фінансовим комітетом і комітетом зі стратегічного планування. За рейтингом журналу Forbs, п'ятеро спадкоємців Сема Уолтона входять до десятки най-заможніших людей світу, володіючи сукупним капіталом, розмір якого сягає 100 млрд доларів. Нині це найбагатша родина у світі. Отже, «сімейний стиль управління», — ще одне правило, яке успішно впровадив у життя Сем Уол-тон. Однак воно передбачає також півторамільйон-ну родину партнерів мережі — від вантажника до закликальника при вході. Як і годиться патріархальній родині, у ній немає рівності: авторитет глави незаперечний. Але й наймолодшого образити не дадуть. Важливе правило, вироблене засновником мережі Wal-Mart, — можливість кар'єрного росту для кожного співробітника. Обслуговуючий персонал має хороші можливості для кар'єрного росту, але для цього необхідно пропрацювати певний час в мережі й брати участь у щомісячному конкурсі «Працівник місяця». У такий спосіб здійснюється просування від звичайного продавця до молодшого менеджера. Зараз Wal-Mart перетворилася в найбільшого роботодавця у США, та й у світі. У деяких містах компанія стала містотворчим підприємством, колектив якого працює за таким корпоративним принципом: «Ми звичайні люди, віддано й ретельно працюємо разом, щоби досягти неймовірних результатів. У кожного з нас своя історія, віра й різний колір шкіри, але всі ми однаково віримо, що кожна людина гідна поваги». Водночас Wal-Mart запам'яталася усьому світові неприйняттям профспілкового руху у своїх супермаркетах і безліччю позовів, що їх подали працівники мережі. За всю сорокалітню історію профспілкам удалося прорватися до єдиного супермаркету, проте не в Америці, а в Канаді. Позивачі звинувачують компанію в ненаданні їм достатніх соціальних гарантій. Був момент, коли середня зарплата працівника торговельної мережі становила 13 тис. дол. у рік, тоді коли офіційна межа бідності в США становила 14 тис. доларів. Співробітники, яким не вистачало грошей на медичну страховку, отримували допомогу від держави. Колишні співробітники Wal-Mart також звинувачують компанію в невиплаті понаднормових, у статевій дискримінації — відмові надавати жінкам однакову зарплату й однакові із чоловіками можливості кар'єрного росту. Незважаючи на судові розгляди і смерть засновника — Сема Уолтона, 1992 року, торговельна імперія Wal-Mart не похитнулася. Висока активність американських споживачів забезпечила базу для нарощування оборотів. Нині компанія контролює близько 30% продажів товарів народного споживання США, і, за прогнозами аналітиків, ця цифра може незабаром перевищити 50%. Компанія вийшла на міжнародний ринок 1991 року, а нині мережа налічує понад півтори тисячі магазинів у десяти країнах світу, включно з Великобританією, Німеччиною, Китаєм, Кореєю, Бразилією, Аргентиною, США, Канадою, Пуерто-Ри-ко, Мексикою. Родина Уолтонів і далі поширює свій бізнес у нових країнах, пам'ятаючи про всі повчання батька родини. Зокрема одне з найцікавіших, згаданих у його книжці: «Всі ідеї й досягнення, що з'являються в навколишньому світі, можна й треба використати на благо вашого бізнесу. Не випустіть із уваги жодного віяння часу, умійте оцінювати їх значимість і намагайтеся втілювати найважливіші з них у життя раніше від інших. Виходьте з того, що в питаннях нововведень ви абсолютно вільні, тому що справжній бізнес повинен супроводжуватися волею творчості, як музика чи живопис. Все інше залежить тільки від Фортуни». І поки Фортуна їм усміхається. Список найбільших компаній, що зайняли перші 100 позицій у рейтингу журналу FORTUNE
Підготувала Віра ЄВТУШИНА |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |