РУБРИКИ |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
№ 2/2005 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
архів номерів
|
Оцінка вербальних властивостей людини за допомогою методу семантичного диференціалуТест Можливості діагностики вербальних властивостей людини за особливостями її голосу і мовлення тривалий час успішно обговорювались у спеціальній літературі, зокрема психологічній. Брались до уваги психоакустичні властивості голосу (висота, гучність, тембр), способи організації тривалого висловлювання (темпоритмічні характеристики, частота та тривалість пауз), паралінгвістичні складові (жестикуляція, міміка) і власне змістовні характеристики повідомлення (інформативність, новизна, логічність, лаконічність, точність вибору слів). Крім загальнопсихологічної зацікавленості, такі дослідження мають важливе прикладне значення, насамперед у системах автоматизованого розпізнавання та синтезу мови, при проведенні судово-криміналістичних експертиз, при формуванні іміджу в бажаному напрямку, при діагностиці різних мовних та психічних патологій, в галузі мистецтва, наприклад, у сценічній діяльності. Існує велика кількість матеріалів спостережень за властивостями мовлення і голосу та співставлення з різними особистісними й індивідуально-психологічними особливостями. Ще давні греки помітили, якщо хтось говорить тихим, слабким голосом, то він боязкий, як ягня, якщо ж голос гучний та різкий, то він дурний, як коза. Свої спостереження вони узагальнили в легенді про давнього старця, який сформулював цю думку в афоризмі «Заговори, щоб я тебе побачив». На основі спостережень побудовані різні класифікації людей, які говорять: красномовні—відсталі, говірливі—мовчазні, діяльні—базікаючі, безбарвні—яскраві, байдужі—душевні тощо. Існує також багато літератури психоакустичного напрямку, яка дає змогу робити обґрунтовані висновки на базі точних акустичних замірів. Наприклад, встановлено, що чоловіки говорять у межах 85–200 Гц, жінки — у межах 160–340 Гц. Зміни за частотою в бік підвищення або зниження свідчать про емоційний стан: голос збентежений, наляканий, радісний, торжествуючий, тужливий, убитий, глухий. За гучністю діапазон голосу: від 20 Дб — шепіт, 25 Дб — слабкий, 40–60 Дб — середній, 60–70 Дб — гучний голос, 80–85 Дб — крик. Підсилення гучності свідчить про зміни в емоційній сфері, як і у випадку з показниками висоти: гнівні, агресивні голоси звучать дуже гучно, а сумні, тьмяні голоси — дуже тихо. Змістовні характеристики мови зазвичай визначаються за допомогою методів контент-аналізу й інтент-аналізу висловлювань (англ. content — «зміст» та intent — «намір»). Із цією метою весь матеріал, який аналізується, пропускається через набір «контент» або «ін-тент-категорій», які є одиницями аналізу. Їх суть полягає у підрахунку слів або груп слів, які відповідають виділеним категоріям. Наприклад, агресивність мови визначається за частотою вияву відповідних вербальних позначень, а профашистські настрої — за частотою відповідних намірів. Семантичний дифференціал, запропонований ще в 50-ті роки Чарльзом Осгудом, дає змогу інтегрального опису людини, яка говорить, за комплексом її голосових та мовних ознак. Суть методу полягає у підготовці оціночних шкал із 7 поділками на кожній, які досліджувані індексують згідно зі своїми уподобаннями. На основі експериментального досвіду встановлено, що шкали працюють за принципом однорідного групування, яке дає змогу пізніше розглядати суб'єктивний семантичний простір ознак-факторів. У навчальних умовах можливе зменшення кількості шкал до 15, щоб пізніше розглянути їх ґрунтовніше. Запропонований список суб'єктивних шкал
Кожна шкала має розмітку на 7 балів від –3 до +3 включно з нульовим показником у центрі. Досліджувані повинні за допомогою індексації шкал та наступного поєднання позначок скласти свій семантичний мовний профіль та проінтерпретувати його за показниками чотирьох факторів. У другому завданні досліджувані повинні на цих же шкалах показати своє уявлення про ідеальне мовлення. Інструкція для досліджуваних: «Позначте знаками ті позиції на шкалах, які відповідають вашому уявленню про ідеальне мовлення. Яким ви хочете бачити своє мовлення?» Як і у першому завданні, досліджувані складають свій ідеальний мовний профіль та порівнюють його з першим. Розходження в профілях більше ніж на 1 бал свідчать про незадоволення своїми мовленнєвими показниками та про усвідомлене уявлення про можливості корекції. Іноді достатньо простої констатації фактів, оскільки деякі особливості змінити або просто неможливо, або надзвичайно важко, наприклад, темпові характеристики. У третьому завданні досліджувані повинні на тих самих шкалах (можна підготувати їх на чистому бланку) отримати експертний мовний профіль кого-небудь зі своїх знайомих або навіть родичів, яких можна об'єктивно оцінити. Інструкція: «Позначте, будь ласка, на шкалах за допомогою знаків ваші уявлення про моє мовлення. Як і в перших двох завданнях, оцінки поєднуються між собою, створюючи експертний мовний профіль. Досліджувані порівнюють перший, власний профіль, із третім, об'єктивним. Розбіжності більше ніж на 1 бал, розходження між cуб'єктивною самооцінкою й об'єктивною оцінкою, інтерпретуються як неадекватність самооцінки в будь-який бік — завищення або заниження. Як і в другому випадку, така розбіжність дає змогу усвідомити суть розбіжностей та вжити корекційних заходів. Якщо, наприклад, за вашим профілем ви говорите відверто та виразно, а за експертним — невиразно та монотонно, замисліться над своїми результатами, спробуйте зосередитись та змінити їх на краще. В ідеальних варіантах усі три профілі мають приблизно однакову конфігурацію, що свідчить про адекватну самооцінку та соціальну зрілість. За матеріалами: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |