![]() ![]() |
|
![]() |
РУБРИКИ |
№ 2/2005 | |
архів номерів
![]() |
Хто створює «чорний» міф про чорносотенство і навіщо? (закінчення)Микола СЕНЧЕНКО, доктор технічних наук, професор, директор Книжкової палати України Видатні діячі науки, культури, церкви і держави майже не пов'язували себе із політичними рухами. Все ж заступником голови Головної ради Союзу російського народу був видатний філолог кінця ХIХ — початку ХХ століття всесвітньовідомий академік Олексій Іванович Соболевський (1856– 1929). Про його авторитет як вченого свідчить, зокрема той факт, що більшовики не наважилися його репресувати, а праці Соболевського видавалися в СРСР і після його смерті. Організатором Всеросійського національного союзу був відомий російський публіцист Михайло Осипович Меньшиков (1859–1918). Він не в усьому поділяв позицію вкрай правих, не поділяв деякі їхні погляди. 1911 року він писав: «Непробачно забути, яку роль відіграв, наприклад, покійний Грінгмут у Москві або Дубровін — у Петербурзі, Семенівський полк — у Москві, або вся гвардія — у Петербурзі. Що головна облога і центральний штурм її були в Петербурзі й у Москві… Інородницька революція намагалася вразити імперію в саме серце — тому в обох столицях було стільки заколотників і надихателів бунту. Ми…не належимо до Союзу російського народу, але було б неуцтвом або невдячністю забути, що наші національні витоки були проголошені ще задовго до виникнення партії націоналістів — саме такими “чорносотенними” організаціями Петербурга, як Російські Збори і Союз панів Дубровіна і Пуришкевича. Якщо серйозно говорити про боротьбу зі смутою, про справжню боротьбу не на життя, а на смерть, то вели її не київські націоналісти, а петербурзькі і московські монархісти» [1, c. 280]. М. О. Меньшиков народився 23 вересня/5 жовтня 1859 року неподалік міста Новоржева Псковської губернії «у православній родині». Після закінчення морського технічного училища Меньшиков іде в плавання на фрегаті «Князь Пожарський», відвідує багато портів у Середземному морі й Атлантичному океані. Свої враження про побачене і пережите він видає окремою книгою «По портам Европы». Згодом літературна доля Меньшикова остаточно визначається, він стає постійним співробітником газети «Неделя». Наприкінці ХІХ — початку ХХ століття одна за іншою виходять книги: «Думы о счастье», «О любви», «Критические очерки» (у двох томах), «Народные заступники», «Начала жизни». 1901 року «Неделя» припинила своє існування, і А. С. Суворін запрошує Меньшикова працювати в його газеті «Новое время». Від 1902-го до 1915 року Меньшиков видає свій письменницький щоденник — «Письма к близким» (14 томів по 12 випусків у рік плюс 1 випуск 1916 р.) — чудова пам'ятка культури ХХ століття. Без Меньшикова неможливо повно й об'єктивно уявити собі не тільки російську журналістику, а й всю історію Росії на зламі двох сторіч. Михайло Осипович Меньшиков був російським націоналістом. «Усі російські люди з честю і совістю, — писав він 1913 року, — свідомі або несвідомі націоналісти. Ус і німці, англійці, французи, поляки, фіни, євреї несуть у душі спадкоємний заповіт служіння своєму племені, своєму народу. По-інакшому і не може бути, якщо говорити про людей здорових, не зламаних духом. Окрема особистість — це лише ланка в нескінченному ланцюзі роду, і покликання цієї ланки — не розриватися, утримувати в собі повну передачу життя з минулого в майбутнє» [2]. Меньшиков понад 10 років теоретично обґрунтовував націоналізм як природну і благодійну рису людського: особистості і суспільства. У своїх щоденних тривогах про благо рідного народу і батьківщини Михайло Осипович, звичайно, ніяк не міг обійти єврейське питання. І він не обходив його, жорстоко полемізуючи зі своїми сучасниками, не соромлячись висловів, заходячи досить далеко в запереченнях і анафемі. Але, звинувачуючи євреїв, наполягаючи на їхньому загальному виселенні за межі Росії, Меньшиков ніколи не говорив про їх расову неповноцінність. Жовтневий переворот усе поставив з ніг на голову. Лютували «червоний терор» і інтернаціональна вакханалія нової іудобільшовицької влади, яка не могла забути, хто такий Меншиков, ким він був для Росії. Але про це пізніше... Борис Васильович Нікольський (1870–1919) — росіянин, суспільний діяч, юрист і поет. Народився в родині професора Санкт-Петербурзької Духовної академії й Олександрівського ліцею. Один із засновників і керівників Російських зборів і Союзу російського народу. Після розколу 1911 року ввійшов у Головну раду Всеросійського дубро-винського Союзу російського народу. Професор Імператорського Санкт-Петербурзького університету й Імператорського Юрьєвського університету з римського права. Микола Євгенович Марков (1870–1919) — багаторічний символ опору революції як у Росії, так і в післяреволюційній еміграції, лідер правих сил Російської імперії. Він походив із давнього дворянського роду, пращури якого брали участь ще в Куликовській битві. Його дід, Олександр Андрійович Марков, був офіцером у свиті Імператора Олександра I, бабуся — дочкою суворівського генерала Гана. Серед родичів було чимало відомих діячів російської культури XIX століття. Він був родичем відомого публіциста генерала Р. А Фа-дєєва. Усе свідчить про те, що лідер Союзу російського народу М. Є. Марков походив із висококультурної дворянської родини, яка активно брала участь у суспільному і літературному житті Російської імперії. Член Державної думи, М. Є. Марков і в ній впроваджував установки союзу. Він усіляко підкреслював негативну роль євреїв у російській державі. У своїй промові щодо кошторису Міністерства народної освіти (08. 03. 1910 р.) стверджував, що «іудеї — вороги держави, і їх не можна озброювати знаннями, не можна озброювати дипломами, не можна засмічувати наші чиновні, суддівські і професорські місця. Я поважаю і не дозволю собі ставитися негативно до тих поглядів, які вимовляються з цієї кафедри іудеєм, (який не боїться визнати, що він іудей) членом ' Думи Нісселовичем. Він захищає свою націю, своє плем'я, я ж поважаю всякого націоналіста, всяку людину, яка належить до того або іншого племені і захищає його, тому що вона зобов'язана захищати своє плем'я. І коли тут говорить член Думи Нісселович, я його поважаю, бо він каже те, що його совість і обов'язок зобов'язує казати. Але я не поширюю цього почуття на тих росіян, які стають на бік члена Думи Нісселовича, але його думку я вважаю гідною поваги. І не тому я проти іудеїв, що я їх особисто ненавиджу, зовсім ні; я проти іудеїв як племені, шкідливого для російської держави… у нас вони шкідливі як такі, як . іудеї — не як окремі особистості, а як шкідливий державний елемент. Іудеї мають звільнити ті лабораторії, де готуються державні діячі, тобто університети. Якщо я бажаю блага своєму народу, я маю усунути з його шляху усе те, що його благу шкодить» [3]. І наводив конкретну статистику: «Історія всіх століть свідчить, що домішок іудеїв в армії — означає домішок шпигунів, людей, які зраджують таємниці своєї держави, людей, які здаються в полон. Цифри останньої російсько-японської війни свідчать, що в нашій армії було 18 тис. іудеїв, а коли підрахували кількість тих, хто здався у полон, виявилося 12 тис. іудеїв, тобто понад 70 відсотків. Факти свідчать, що іудеї у справі постачань військовому відомству, у справі агітації під час війни серед робітників на військових заводах, у справі перевдягання в офіцерську форму і в усіх тих мерзенних, огидних справах, про які ми недавно з жахом читали, відіграли визначальну роль» [4]. 1 березня 1911 року, у річницю вбивства царя Олександра II, у Державній думі М. Є. Марков оголосив промову, в якій розповів про «Народну Волю» і про осіб, які готували і здійснили убивство царя. Він, зокрема, зупинився на програмі, розробленій місцевою партійною групою: «Стаття 13, я прошу вашої уваги: “Центральна група має право присуджувати до страти приватних осіб, своїх шпигунів і посадових осіб, рангом до губернатора, на знищення якого потрібно брати дозвіл виконавчого комітету”. Це, панове, складається не для чорносотенної організації, а для тієї, яка на своєму прапорі написала: “Геть страту!...” (сміх). Стаття 19: “Вихід членів із товариства не допускається”. Слова “не допускається” написані курсивом (голос праворуч: ого, оце свобода!). Ви, звичайно, розумієте, що буде з тим членом партії, який... “піде”. Він буде страчений. От, панове, які правила були складені для “місцевих” революційних установ (сміх праворуч і в центрі). Що ж до центрального виконавчого комітету, то він має право усувати, позбавляти життя всіх, не питаючи дозволу. Саме цей центральний виконавчий комітет “Народної Волі”, цієї вашої alma mater, присудив на своєму Липецькому з'їзді імператора Олександра II до страти і це мерзенне лиходійство зробив 30 років тому — 1 березня 1881 року. Ви вбили Імператора, і якого Імператора! Ви вбили Олександра II, який дав селянам не тільки свободу, а й землю, створив те, чого в жодній державі не було. Скрізь були звільнені раби, але ніде не було наділення селян землею. Імператор Олександр II дав селянам не тільки волю, а і землю, — майно, яке нині оцінюється майже в двадцять мільярдів карбованців, але ж всього 50 років тому у селян не було ні копійки. Вбили імператора, який судив правдиво, швидко, милосердно, дав земське самоврядування і міське самоврядування, дав загальну військову зобов'язаність, змусив служити під солдатською шапкою селянина і дворянина, — вчорашнього кріпака і його вчорашнього пана. Ви вбили того Володаря, який звільнив слов'ян від турецького ярма. І ви Його вбили тоді, коли вже на Його столі лежала підписана Його власною Імператорською рукою установа Загальної Комісії, тобто створення тієї ж самої Державної думи, щоправда, на правильніших началах ніж та, в якій ви тепер перебуваєте. От справжнє лиходійство, яке було скоєне тридцять років тому вашими батьками, вашими керівниками, пани ліві! За цей страшний злочин ви відповідальні, і цю відповідальність ви ніколи із себе не знімете» [5, c. 414]. Так, Марков 2-й (так його ще називали) не був тихим, кабінетним парламентарієм, який вище за все на світі поважав свою недоторканість. Він був агресивним політичним практиком, і вважав, що сила вище ніж право і сама формує останнє. Так, під час роботи в III Державній думі М. Є. Маркову довелося навіть стрілятися з лівим членом Думи Пергаментом… Під впливом промови М. Є. Маркова М. О. Меньшиков надрукував у «Новом Времени» глибокодумну статтю — «Народовбивство», де каже: «Тридцятирічна річниця ганебного для російської історії царевбивства 1 березня була відзначена в Державній думі обурливими витівками жидо-кадетів і революціонерів, але в тій же Думі цим витівкам була дана і блискуча відсіч. У сильній промові М. Є. Марков віддав належне як революціонерам, так і “надихателям революції” на чолі з п. Мілюковим. Промова п. Маркова заслуговує серйозної уваги і освіченого товариства, і селян, “які ще не зняли хреста”. У цій промові трагедія 1 березня освітлена саме з того боку, який бунтарі наші ретельно приховують. Справді, нехай хоча б через 30 років після нечу-ваного злочину російський народ замислиться, до якого приниження він дійшов! На другу тисячу років державного життя, після багатовікової слави, встиг створити найвищий у світі трон царський і, дочекавшись Царя лагідного, волелюбного, милосердного, правосудного, що ж бачить народ? Приходять звідкись два нікчемних жидка Гольденберг і Зунделевич, підбирають двох нікчемних поляків і одного росіянина психопата і починають полювати на Царя Росії. Полювання триває довго, і, зрештою, жидівсько-польська бомба відриває ноги володаря нашої імперії... Мені здається тут є над чим замислитись російському народу. Лиходії прицілювалися у священну голову народу, у ту голову, яка несла корону нашої народної імперії і несла з винятковою честю. Нині тисячі жидів і підкуплених ними жидохвостів кричать про рівноправність інородців і повноправність усіх національностей у межах імперії, яку будували наші предки не для чужих, а для своїх нащадків. А от перші наслідки рівноправності: два євреї і два поляки (на одного росіянина) самі вповноважують себе бути суддями і катами великодушного царя. Зауважте: поляки не мають межі осілості, і два поляки, Кобилянський і Квятковський, які обговорювали царевбивство, користувалися всіма правами російських громадян. Так само і два євреї, Гольденберг і Зунделевич, якщо вони роз'їжджали по Росії, користувалися рівноправністю. А чи не тому, що необережно пропущені в Росію, вони змогли розвити свій пекельний план? Узагальнюючи, запитаємо: чи не тим пояснюється революційний столітній неспокій у Росії, що, разом із приєднанням Польщі, ми відкрили двері для двох найнебезпечніших і ворожих навал — польської і єврейської? …Серед двох-трьох тисяч «російських» інтелігентів, які займалися у Швейцарії революційно-соціалістичними підступами, більшість були євреї, які виявилися ватажками революції. Єврейські інтелігенти і напівінтелігенти виступають співучасниками майже в усіх терористичних замахах. Вони ж зуміли внести в усі російські програми перетворень та резолюції незліченних мітингів повне зрівняння євреїв у правах із корінним населенням. Так само, як незаперечний ганебний факт, що російське студентство перебувало і перебуває під єврейським впливом, так незаперечно і те, що в “російській” смуті величезну роль відіграв іудейський “Бунд”... Втім, на початку смути, самі євреї не тільки не приховували своєї участі в ній, а й з гордістю кричали, що російська революція — “витвір великого духу єврейської нації”, що “ми вам дали Бога, — дамо і царя!” Досить пригадати імена головних ватажків нашої смути: Гершуні, Рубановіч, Гоц, Швейцер, Ру-тенберг, Азеф, Чернов, Бакай, Роза Бріліант, Рейда Люксембург і інші. Усі євреї, які також євреями виявились — натхненники революції жидока-детського табору. Вбивство великого князя Сергія Олександровича організоване Розою Бріліант. Ватажком московського збройного повстання був Мойша Струнський. Бунт на «Потьомкіні-Таврічному» організований євреєм Фельдманом. Групою максималістів соціал-революціонерів — цієї злочинної анархістської зграї, яка скоїла незліченні терористичні злочини, заправляла Фейга Елькіна. Відомою «радою робочих депутатів», яка відігравала певний час роль революційного уряду в Петербурзі, керували Бронштейн, Гравер, Едількен, Гольдберг, Фейт, Марцелев, Бруссер, та й сам представник ради Хрустальов був євреєм Іосарем. Відставний же лейтенант Шмідт, ватажок севастопольського бунту, хвалився тим, що він — знаряддя євреїв. От хто ховався за кулісами «російської», революції і кому Росія зобов язана потрясіннями, приниженнями і руйнуванням останніх років! От із чиїх «шляхетних» спонукань розірвані бомбами і розстріляні з браунінгів 50 тис. росіян, винних тільки в тому що вони — росіяни! От із веління якого синедріону Росія примушена була укласти ганебний мир і упродовж п'яти років — між іншим, на японські ж гроші — мучилася анархією, заливалася кров'ю своїх синів» [5, c. 414-424]. Багато діячів науки і культури кінця XIX — початку ХХ століття розпочинали свою політичну': діяльність із соціал-демократичної партії, просуваючись «зліва направо». Про це докладно пише B. В. Кожинов: «Так, відомі пізніше мислителі Н. А. Бердяєв, С. М. Булгаков, П. Б. Струве, C. Л. Франк почали свій шлях у соціал-демократичній партії; як не дивно звучить це тепер, вони у свої молоді роки були членами тієї самої РСДРП, у якій одночасно з ними були В. І. Ленін і Л. Д. Троцький». Згодом, багато хто з них, пояснюючи свою причетність до соціал-демократії, покликалися на молодість, незрілість, а С. М. Булгаков називав свій соціал-демократизм «хворобою юності» [6, c. 31]. С. М. Булгаков так писав про ІІ Державну думу де було засилля «лівих» депутатів: «Це вуличне дрантя, яке клички ганебної не заслуговує. Візьміть із вулиці перших зустрічних... навійте їм, що вони рятівники Росії… і ви отримаєте ІІ Державну думу. І якими знаючими, державними, діловими були на цьому тлі ділові працівники відомств — “бюрократи”» [7, c. 302]. А от що писав С. М. Булгаков про «роль» єврейства в Російській революції: «Почуття історичної правди змушує визнати, що кількісно частка цієї ролі в особовому складі правлячої меншості приголомшлива. Росія стала жертвою “комісарів”, які проникли в усі пори і щупальцями своїми охопили всі галузі життя… Єврейська частка участі в російському більшовизмі — на жаль — незмірно і неспівмірно велика». І далі: «Єврейство у своєму найнижчому виродженні, хижацтві, владолюбстві, зарозумілості і всілякому самоствердженні зробило… страшне у своїх наслідках насильство над Росією й особливо над св. Руссю, яке було спробою її духовного і фізичного придушення. За своїм об'єктивним змістом це була спроба духовного вбивства Росії…» [8, c. 121, 137]. Російські діячі усвідомлювали і вголос говорили про надзвичайну небезпеку для монархії і шкоду для Росії конституції і парламентаризму. Союз російського народу став могутнім і всенародним виразником здорових, істинно російських, глибо-конаціональних переконань. Союз відіграв визначну історичну роль і допоміг державній владі подужати революцію 1905-1907 років. От що пише з цього приводу М. Є. Марков: «Як тільки керівники революційного єврейства побачили, що нахабна і зухвала поведінка їх бойових дружин розбудила у народі почуття державного самозбереження і що стихійний ріст Союзу російського народу став загрозою для захоплених єврейством позицій, відразу були дані належні вказівки, і зграї біснуватих єврейських бойовиків негайно зникли. Одночасно пішла на спад хвиля терору і грабежів. Відкрита боротьба з організованим у патріотичні союзи російським народом не входила у плани міжнародних владик. Стовосьмидесятимільйонний російський народ неможливо було скорити прямим насильством; для досягнення цієї мети необхідно було його обдурити і хитрістю заманити в такі пастки, з яких йому не було іншого виходу, як у темниці всесвітнього Інтернаціоналу. 1906 року єврейству це не вдалося. Перешкодив цьому не уряд, який розгубився, а "стихійний рух простого народу проти революції» [9, c. 145, 146]. Через 11 років ці темні сили взяли реванш. Після Лютневої революції Союз російського народу був розгромлений революціонерами, багато лідерів і рядових членів вбито або заарештовано. М. Є. Маркова також схопили і доставили у Петроград для дачі свідчень Надзвичайній слідчій комісії Тимчасового уряду, яка шукала, але так і не знайшла тих голосних злочинів і зрад «царського режиму», про які кричали «визволителі» на всіх перехрестях і зборах до революції. Сам Марков 2-й про це писав так: «Я був свідком, а не звинуваченим і як “недоторканий” член Думи перебував на “свободі”, щоправда, під наглядом трьох ввічливих, але озброєних революційних офіцерів, замкнений у просторій і комфортабельній кімнаті палацу Великого князя Володимира Олександровича — із прекрасним виглядом на Петропавлівську фортецю» [10]. Після звільнення Марков організовує в Петрограді підпільну організацію, веде підготовку для порятунку царської родини, але спроба закінчується невдачею. Помер М. Є. Марков у двадцятих числах квітня 1945 року в місті Вісбадені, у Німеччині. Почив він своєю смертю чи йому допомогли співробітники радянських спецслужб — невідомо... Нині остерігаються називати геніального мислителя Розанова чорносотенцем, але він, безумовно, був «вкрай правим», і водночас його важко було уявити членом якоїсь партії. Закономірним було те, що 1913 року Розанова вигнали з релігійно-філософського товариства саме за чорносотенство. Свої статті Розанов публікував у «Богословському віснику», редактором якого був П. А. Флоренский, професор Московської духовної академії. 1933 року ГПУ відправляє П. А. Флоренского у табори ГУЛАГу за звинуваченнями у чорносотенстві і фашизмі (слідчі матеріали цієї справи опубліковані). Гурлянда оминула така доля, бо він виїхав з країни. «Гурлянда допитати не вдалося, — пише в біографічному нарисі А. Лихоманов. — Покинувши родину, не встигши знищити компрометуючі його документи, він біг за кордон у перші дні Лютневої революції… у нього були досить вагомі підстави терміново залишити країну після революції, і його позиція з єврейського питання відіграла тут не останню роль» [11, c. 147]. Нині відомо, що наказ про арешт і розстріл Меньшикова віддав народний комісар Північної комуни, керівник Петроградської надзвичайної комісії Мойсей Соломонов — Урицький, який вміло і вчасно став більшовиком. Це була ница людина. «Як нині пам'ятаю, — писав у своїх мемуарах кадетів В. Д. Набоков, якому, за свідченням сина, євреї дякували за захист їхніх прав, — цю огидну фігуру плюгавого чоловічка, з капелюхом на голові, з нахабною єврейською фізіономією». Додамо до цієї красномовної характеристики, що Урицький відрізнявся патологічною жорстокістю (він, наприклад, хвалився секретарю датського посольства Петерсу, який «підписав за один день 23 смертних вироки»), за що і був вбитий 30 серпня 1918 року одновірцем — студентом Леонідом Канегісером [2, c. 10] у день замаху на В. І. Леніна. Ці події стали приводом до оголошення радянською владою «червоного терору». Ім'я цього нелюда і нині носить вулиця в столиці України. Чи справедливо це? «Справу» М. О. Меньшикова вів слідчий ЧК Якобсон. Про цю людину, на жаль, відомо дуже мало. Саме той Якобсон, який у серпні 1921 року послав на смерть поета Миколу Степановича Гумільова. 1993 року в журналі «Історичний архів» були опубліковані матеріали про М. О. Меньшикова, де, зокрема, було написано таке: «30 вересня 1918 року Меньшиков був розстріляний на березі Валдаю. Його звинуватили в організації монархічної змови і виданні підпільної чорносотенної газети, яка закликала до звернення Радянської влади. Насправді Меньшикова наздогнала помста за статті антисемітського характеру» [12]. От як коментує цю цитату з журналу «Історичний архів» В. В. Кожинов, якого важко звинуватити в необ'єктивності: «Варто відзначити, що автори цього тексту В. Ю. Афіані і М. В. Бельдова, розкриваючи справжній зміст найжорстокішого терору проти “чорносотенців” (на тих же “підставах”, що й М. О. Меньшиков, були розстріляні Б. В. Нікольський, А. І. Дубровін, священик І. І. Вострогов і багато інших), обраним формулюванням (“наздогнала помста”) по суті виправдовують катів, які вбили М. О. Меньшикова «у присутності... шістьох малолітніх дітей» [13, c. 126]. Розповім і про іншого відомого чорносотенця, книги якого перевидаються, і їх читають усі національно-мислячі люди. Член Союзу російського народу Шмаков Олексій Семенович (1852-1917) — один із найвідоміших суспільних діячів Росії кінця XIX — початку XX століття, юрист, публіцист. Закінчив юридичний факультет Московського університету, був присяжним повіреним Московського окружного суду. Популярність до О. С. Шмакова прийшла після скандального «процесу ротного командира Заболоцького» (1881), якого судили за звинуваченням в убивстві солдата. О. С. Шмаков виступив на цьому суді адвокатом офіцера і написав після процесу брошуру про нього. Стурбований непропорційним ростом присутності і впливу інородців у всіх сферах громадського життя, О. С. Шмаков послідовно відстоював інтереси росіян на судових процесах, спричинених расовими конфліктами. Багато і плідно займався публіцистикою, активно брав участь у суспільній діяльності, представляв московське дворянство на Всеросійських дворянських з'їздах. Основні твори О. С. Шмакова присвячені національному питанню в умовах тодішньої Росії: «Свобода и евреи» (Москва, 1906), «Евреи в истории» (Харків, 1907), «Еврейские речи» (Москва, 1910), «Еврейский вопрос на сцене всемирной истории» (Москва, 1912), «Международное тайное правительство» (Москва, 1912), а також аналізу конкретних кримінальних справ, пов'язаних із національною ворожнечею: «Гомельское дело» (Москва, 1905), «Погром евреев в Киеве» (Москва, 1908) та інші. На праці О. С. Шмакова покликається у своїх роботах письменник Г. П. Клімов. На процесі «у справі Бейліса» виступав цивільним позивачем. Багато уваги О. С. Шмаков приділяв діям революціонерів-терористів. Отримавши владу, більшовики одразу розправилися з чорносотенцем О. С. Шмаковим, «по-звірячому втопивши його в помийній ямі через кілька днів після жовтневої революції» [15, c. 125]. 16 жовтня 1923 року в СРСР у бідності, працюючи діловодом у радянській школі імені Максима Горького в Сергієвому Посаді, помер найбільший ідеолог історичної державності Росії Лев Олександрович Тихомиров [16, c. 5]. Дехто з чорносотенців були прославлені -церквою: Святійший патріарх Тихон, св. пр. отець Іоанн Кронштадтський, митрополит Володимир (Богоявленський), митрополит Серафим (Чіка-гов), архієпископ Андроник (Нікольський), архієпископ Митрофан (Краснопольський), єпископ Гермоген (Долганов), єпископ Єфрема (Кузнєцов), єпископ Макарій (Гневушев), єпископ Іоасаф (князь Жевахов), протоієрей Іоанн Востогров, протоієрей Євграф Єрестов. Союз російського народу зупинив розгул революції 1905-1906 років, але нічого не зміг зробити, щоб запобігти катастрофи 1917 року. Іудо-більшо-вики, які прийшли до влади, жорстоко розправилися з патріотами-чорносотенцями, яких всіляко переслідували і вбивали без суду і слідства. Назвемо деяких з них: • голова Союзу російського народу Олександр Дубровін (розстріляний у квітні 1921 року); • голова вітебського відділу Союзу російського народу митрополит Павло (Гальковський) (розстріляний 28 листопада 1937 року); • голова тамбовського Серафимівського Союзу російських людей архієпископ Феодор (Поз-дієвський) (прийняв мученицьку смерть 10 жовтня 1937 року); • російський монархіст, голова Державної ради Іван Щегловітов (розстріляний 5 вересня 1918 року); • російськи монархіст, міністр внутрішніх справ Микола Маклаков (розстріляний 5 вересня 1918 року); • голова нижегородського відділу Союзу російського народу протоієрей Микола (Орловський) (розстріляний 31 серпня 1918 року); • член головної палати Союзу Архангела Ми-хаїла, духівник царської родини протоірей Олександр Васильєв (розстріляний 5 вересня 1918 року); • голова київського відділу Союзу російського народу протоієрей Михайло Алабовський (розстріляний 21 грудня 1937 року); • активний діяч правого руху протоієрей Павло Лєвашев (розстріляний 22 грудня 1937 року); • член ради київського відділу Союзу російського народу протоієрей Михайло Митроцький (розстріляний 1 жовтня 1937 року); • кандидат у члени Головної ради Союзу російського народу протоієрей Алексій Мєшковський (розстріляний 22 березня 1938 року); • товариш голови томського відділення Союзу російського народу ієромонах Ігнатій (Дворницький) (вбитий революційними бандитами 8 (21) травня _1909 року); • член Головної ради Союзу російського народу священик Олександр Вераксін (замучений 1918 року); • голова харківського відділу Союзу російського народу професор Андрій Вязигін (розстріляний у травні-червні 1919 року); • член Головної ради Союзу російського народу професор Сергій Лєвашев (прийняв мученицьку смерть 6 червня 1919 року); • голова одеського відділу Союзу російського народу граф Олексій Коновін (розстріляний 24 січня 1919 року); • член Головної ради Союзу російського народу Павло Булацель (розстріляний 15 лютого 1919 року); • товариш голови Союзу російського народу Олена Полубояринова (розстріляна 15 лютого 1919 року); • голова Олексіївського (у Києві) відділу Союзу російського народу Олена Разуміхіна (розстріляна 19 травня 1919 року); • голова одеського відділення Союзу російських людей Микола Родзевич (убитий 12 лютого 1919 року); • член Головної ради Союзу російського народу Леонід Бобров (розстріляний 2 вересня 1918 року); • член Головної палати Союзу Архангела Миха-їла художник Лука Злотніков (розстріляний 2 вересня 1918 року); • голова миколаївського відділу Союзу російського народу Йосип Ревенко (розстріляний 2 вересня 1918 року); • один із засновників Всеросійського національного союзу Олексій Гарязін (розстріляний 2 вересня 1918 року); • товариш голови київського Клубу російських націоналістів Віктор Страхів (розстріляний 15 травня 1919 року); • голова київського відділу Союзу Архангела Ми-хаїла Віктор Розмітальський (розстріляний 29 березня 1919 року); • член Головної ради Союзу російського народу професор Борис Нікольський (розстріляний 7 червня 1919 року); • голова пермського відділу Союзу російського народу Петро Рябов (розстріляний 19 червня 1918 року) [17, c. 8]. У короткій статті неможливо назвати навіть керівників відділів численних чорносотенних організацій, які були розстріляні, посаджені у в'язниці, не кажучи вже про тисячі інших знаних і невідомих героїв. Історична заслуга Союзу російського народу й інших чорносотенних організацій у тому, що вони ділом довели й уряду, і суспільству, що із світовим «визвольним» рухом, який розпочало єврейство, можна і необхідно боротися, застосовуючи саме ті способи, якими користувалися самі «визволителі». Цілком закономірно, що євреї і вся залежна від них ліберальна російська преса накинулася на Союз російського народу, який відразу став їм ненависний. Брудні і безглузді звинувачення сипалися на цю патріотичну організацію. «Погромники», «вбивці», «чорна сотня» — такими епітетами майоріли сторінки «вільної» преси, які не можуть вибачити Союзу російського народу провалу революції 1905-1906 років. Кому ж належали і чиї інтереси захищали друковані видання? Петербурзька преса, яка обслуговує Державну Думу, була майже повністю в єврейських руках. Одного разу (це було в 3-й Думі) правий (у ті часи) депутат Пуришкевич виголошував промову. За сталим звичаєм, промова правого депутата переривалася шаленим шумом, лементом і лайкою ліворуч і з центра. Усім цим «знакам обурення» членів Державної Думи явно співчували суб'єкти, які щільно заповнили ложу преси. «Виведений із себе Пуришкевич раптом припинив свою промову і, вказуючи убік ложі преси, пронизливо — на весь зал — кричить: “Подивіться ж, нарешті, на цю межу єврейської осілості!”. Увесь величезний зал — чотириста членів Думи, представники уряду і відомств, члени Державної Ради у своїй ложі, нарешті, вся численна публіка нагорі — і повертаючи голови туди, куди вказує Пуришкевич, дивляться на ложу преси... Добра сотня людей, збентежених раптовою увагою залу, дивляться з цієї ложі: кучерявенькі брюнети, багряно-руді лисини, криві носи, випнуті сальні губи, виголені щоки, скуйовджені бороди. Різноманіття єврейських фізіономій — сефардимів, ашкеназіїв — до негроїдних типів. Лише десь на задньому плані виднілося кілька неєвреїв. “Межа єврейської осілості”… Секунда тиші — і голосний регіт усієї Думи трясе скляну стелю» [9, c. 164]. У Думі сміялися, а треба було плакати. Не було нічого смішного в тому, що всі думські промови і вся думська й урядова діяльність передавалася російському народу майже винятково євреями й у єврейському тлумаченні. Мільйони росіян дізнавалися про все, що відбувалося в Думі, з газет, журналів і телеграфних агентств. Петербурзькі газети майже всі належали євреям. «Речь» — Гессену і Вінаверу, «Биржевые ведомости» — Пропперу, «День» — Когану і Біккерману, «Копейка» — Городецькому; власником ілюстрованих видань був Корнфельд, євреї видавали «Сатирикон» і всі гумористичні листки. Євреї господарювали в «Вечернем времени» Бориса Суворіна; помічником редактора там теж був єврей Мінасевич-Мануйлов. Євреї керували кіосками і газетними артілями. Євреї цілком володіли газетними оголошеннями, рекламою і телеграфними агентствами. Така ж ситуація в Україні і нині, що дуже сильно нагадує початок ХХ століття, коли засоби масової інформації використовувалися для пропаганди українському народові далекої йому ідеології, перекрученого висвітлення процесів, які відбуваються в суспільстві. Проведений аналіз чорносотенного руху в Російській імперії початку ХХ століття свідчить, що на чолі його стояли освічені, сміливі, енергійні патріоти Батьківщини. Доля їх трагічна, а імена незаслужено замовчуються. Але справа, якій вони служили, не пішла в небуття. Ми бачимо, що з'явилася ціла плеяда вчених і суспільних діячів, які люблять свою Батьківщину, знають її історію, здатні аналітично мислити і прогнозувати шляхи розвитку суспільства, переконані у величі свого народу, які консолідують націю, тверді духом і завзяті у досягненні своєї мети. І якщо їх називають чорносотенцями, то вони повинні пишатися цим почесним званням.
* Закінчення. Початок у № 1 за 2005 р. Література 1. Меньшиков М. О. Письма к ближним. — СПб., 1912. 2. Горькая слава России. 85-я годовщина злодейского расстрела 30 сентября 1918 года М. О. Меньшикова // Русский Вестник. — 2003. — № 22. 3. Государственная дума. Созыв 3-й. Сессия III. Стенографические отчеты. Ч. III. Стлб. 14 — 15. 4. Государственная дума. Созыв 3-й. Сессия III. Стенографические отчеты. Ч. III. Речь 22.03.1910. 5. Шмаков А. С. Международное тайное правительство. — М.: СТАЛКЕР-ПРЕСС. — 2003. 6. Кожинов В. В. «Черносотенцы» и Революция (загадочные страницы истории). — М.: «Прима В» и ОАО «Оригинал», 1998. 7. Булгаков С. Н. Христианский социализм. — Новосибирск: Наука, 1991. 8. Булгаков С, протоиерей. Христианство и еврейский вопрос. — Париж: YMCA-Press, 1991. 9. Марков Н. Е. Войны темных сил. Статьи. 1921 — 1937. — М., — 2002. 10. Марков Н. Е. Про дом свой // Двуглавый орел. — 1930. — 31 января (13 февраля). — № 36. 11. Вестник Еврейского университета в Москве. — 1993. — № 4. 12. Исторический архив. — 1993. — № 4. 13. Кожинов В. В. Россия. Век ХХ-й. (1901-1939). История страны от 1901 года до «загадочного» 1937 года. Опыт беспристрастного исследования. — М.: Изд-во ЭКСМО-Пресс, 2002. 14. Родзаевский К. Завещание русского фашиста. — М.: ООО «ФЭРИ-В», 2001. 15. Тихомиров Л. А. Церковный собор, единоличная власть и рабочий вопрос. — М.: Москва. — 2003. 16. Русский Вестник. — 2004. — № 24. |
передплатний індекс 09881 | про видання | реклама у виданні | контакти | попередня версія сайту |